Toon posts:

[Mini Mac] Flash // Premiere // Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met PHotoshop, Premiere en Flash. Nu wil ik het serieuzer gaan doen, het loopt lekker! :)

Nou las ik in de krant vanochtend dat er een nieuwe Mac is, de Mac Mini. Heb er al ff wat over gelezen hier op GoT. Laatst was er een collega van mij hier die www.kunstplaats.nl runt, hij maakt ook al zijn tekeningen op de Mac. Hij zei dat als ik een keertje wat beters wilde ik beter een Mac kon aanschaffen omdat dit veel sneller zou zijn. Omdat ze Mac Mini wel leuk is geprijsd dacht ik, dan koop ik er zo een, dan ben ik er ook. Nu is mijn vraag, is de Mac Mini sterk genoeg om lekker mee te kunnen Photoshoppen en Premiere'n zoals de "gewone" Mac? Of zouden jullie me iets anders aanraden.

Dit zijn mijn specs nu

Alvast bedankt! :)

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
De macs staan inderdaad beter bekend voor grafisch werk maar de mini mac is maar een low budget apparaatje(wel een goede) maar ik denk dat je beter voor dit geld een p4 van 2.8 ofzo kunt kopen met 512 etc voor hetzelfde geld.

Ik zie dat je al een 2600+ hebt, die is waarschijnlijk stukken sneller als een mini mac op dit gebied. want hij heeft voldoende geheugen en een beetje een fatsoendelijke videokaart heb je ook. Je ben dus met dit systeem een stuk beter af voor photoshop etc dan met een mac mini.

[ Voor 39% gewijzigd door Compusmurf op 05-04-2005 10:54 ]

http://Compusmurf.xs4all.nl

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:16
Nope, je huidige systeem overtreft beide Mac Mini modellen op alle fronten. Overigens heeft de PC de snelheidskroon nog gewoon in handen hoor, in de meeste gevallen wint een dikke Athlon 64 het van een G5.

Ik geloof dat er laats bij tomshardware.com een vregelijking was van Photoshop prestaties tussen de G5 en een aantal Intel en AMD cpu's. Anders kijk je daar even.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik vraag me af of je tegenwoordig het verschil nog merkt tussen een MAC en PC. Ik weet overigens dat er genoeg (verhitte) discussies rondzwerven op Internet. [google=mac vs pc which is better]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Brent
Dat zou ik niet doen, want dan kom je alleen maar 'fanboys' tegen die koste wat kost 'hun' platform verdedigen.

Als je al een PC hebt en je hebt interesse in snelheid, blijf dan bij je PC.

Overigens helpt veel geheugen ook bij Photoshop en Premiere, misschien is het slim eens te upgraden naar een gigabyte?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Breepee schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:56:
Dat zou ik niet doen, want dan kom je alleen maar 'fanboys' tegen die koste wat kost 'hun' platform verdedigen.

Als je al een PC hebt en je hebt interesse in snelheid, blijf dan bij je PC.
Ow wacht en waarom zou dat hier niet gebeuren :? Je houdt het altijd ;)

Voordeel van een MAC is was dat alle hardware specifiek op elkaar was afgestemd, maar weet niet of dat tegenwoordig nog een voordeel is tov de PC.

Wellicht beter om te wachten op echte ;) :P designers

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Brent
BtM909 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:59:
Voordeel van een MAC is was dat alle hardware specifiek op elkaar was afgestemd, maar weet niet of dat tegenwoordig nog een voordeel is tov de PC.
Nee, dat is tegenwoordig niet meer zo (van vroeger weet ik het niet, klinkt een beetje als marketingpraat), althans, niet meer dan de PC. Hoewel OSX misschien beter geoptimaliseerd is voor de hardware (er hoeft tenslotte met minder variabelen rekening gehouden te worden) maakt de gemiddeld hogere snelheid van PC's dat vaak ruim goed.

Als je toch een mac wilt en sneller wilt zijn, zul je in je buidel moeten graven voor een dual G5. Anders heeft het wat snelheid betreft gewoon niet zo veel zin.

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Kwa snelheid zal het inderdaad niet zo heel veel uitmaken, kwa gebruikersgemak vind ik Photoshoppen op mijn powerbook 15inch 10x prettiger dan op een Windows machine :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 12:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Om eerlijk te zijn, de perfromance van Adobe programmatuur is op Mac OSX sterk achteruit gegaan, Adobe heeft de PC tot hun core-ontwikkelplatform gekozen en op OSX maken ze zeker niet gebruik van alle mogelijkheden, ze zijn lang blijven hangen in Carbon (zodat ze direkt programma's konden maken die zowel in classic OS9 prima draaiden, als op OSX) ... dat gaat echter gepaard met performance verlies ...

Voor Premiere betekent het dat dit programma op het mac platform geheel is weggeconcureerd door Final Cut Pro, van Apple zelf, dat een veel betere performance kent...

Photoshop staat nog wel op een eenzaam niveau, echter ook hier is het zeer de vraag wat gaat gebeuren, met de nieuwe image-functionaliteiten in Tigre en Apple, welke al een aanzet tot een photo-edit tool heeft in iPhoto...

Vroeger was Adobe echt een puur Apple softwarebedrijf, is zelfs bij hun opstart flink geholpen door apple, die ook een prima implemantatie maakte van Postscript en adobe hiervoor rijkelijk liet delen in licentie-afdrachten (zo zeer dat dit uiteindelijk te kostenintensief werd en men afstapte van screen postscript en Quickdraw ontwikkelde) ..
Die nauwe samenwerking tussen apple en Adobe was de grond voor de populariteit in de Grafische sector, voor wie PC toen domweg niet voldeed, met zijn brake postscript implemnatie, driverproblemen en slecht font- en kleurbeheer ...

Het is onzin om nu te beweren dat voor Grafisch werk een mac 'beter' zou zijn, dat is al lang niet meer zo, evenmin is het zeker niet zo dat een mac 'sneller' zou zijn, vooral omdat 'sneller' een non-begrip is ... er zijn best redenen om te beweren dat je op een mac sneller _kan_ werken (het OS, geen virussen, bepaalde applicaties zoals FCP, automatiseringsmogelijkheden, integratie tussen applicaties) .. maar val niet voor de val te denken dat dat altijd een unieke eigenschap is van één Operating System, het is wel mogelijk dat je, doordat je moet wennen aan een ander OS, ook weer veel tijd verliest ...:

De Mac mini is redelijk goed vergelijkbaar met low budget PCs uit ongeveer dezelfde prijsklasse, qua performance is het geen topper, maar wel een solide en goed product en als je eisen niet direkt naar professionaal continu gebruik gaan, met hoge perrformance, zal een mac mini voldoen, echter de trage HDD en lage videokaart zijn wel een _mogelijke_ bottleneck, en dat vervangen/upgraden gaat met een macmini niet zomaar.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

^^ with stupid

Macs hebben een walgelijke marketing campagne achter zich, iedere keer beweren ze weer dat het sneller beter en weet ik veel is, maar het is gewoon niet waar. Een mac ziet er beter uit als een pc. Draait een OS dat net ff slimmer in elkaar zit dan een kale windows and that's it. Overigens betaal je daar ook voor; de prijs van vergelijkbare macs zijn nog steeds aan de hoge kant.

Het enige waar een mac echt uitkomst bied is als je veel drukwerk maakt voor veel verschillende drukkers. Veel, vooral traditionele drukkers hebben nog van oudsher een mac. Wat compatability is dat dus handig.

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
ok..het is me nu wel duidelijk geworden dat het dus slimmer is om gewoon wat meer geheugen te kopen en maybe een AMD64 dan een Mac. Vooral de opmerking van RM-RF over dat nieuwe besturingssysteem te moeten leren, daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan.
Ik denk dat ik het dan maar hou bij m'n pctje en daar wat upgrades aan ga doen!:)

/me gaat naar pricewatch

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Buiten alles wat Rm-rf zegt, een Mac Mini is laptop-based. Dus zeker voor het werk waar jij het voor wil gebruiken veel te traag. Zou ik ook niet graag op een PC-laptop doen. Apple begint een beetje Mhz te missen. Ik heb zelf wel een Apple G4 laptop 1.5Ghz, beetje waar een mini mac op gebasseerd is, maar hoewel het leuk klooien is.. als ik met Premiere oid wil werken kan ik veel beter mijn PC pakken.

Wanneer je dan bv ook een raid config draait (wat niet duur hoeft te zijn) heb je daar met premiere en lomp-grote videobestanden profijt van.

En ach, Apple heeft Final Cut Pro, maar dat is niet heilig en heeft erg veel weg van Premiere op een wat gelikte interface na. Ze hebben in elk geval goed gekeken. Lullige van Premiere vind ik nog steeds dat je niet nuttig gebruik kan maken van twee schermen. Maar gelukkig hebben we dan ook nog Canopus Edius of AVID desnoods. Keuze zat.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1