[XP] Soms willekeurige BSOD's bij aanmelden

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik heb hier een oude machine staan welke ik opnieuw aan het installeren ben. Voorheen stond hier Windows 2000 op, deze liep af en toe vast met een BSOD vlak na het aanmelden. Ik dacht dat dit wel beter zou worden met Windows XP. Helaas.

Ik heb nu Windows XP SP2 er schoon opgezet. En nog steeds loopt Windows vast met willekeurige BSOD's. Dit gebeurd altijd vlak na het aanmelden, ongeveer 1 op de 3 keer. De BSOD's zijn elke keer anders. Van de laatste keer heb ik even een minidump online gezet.

Het gaat om de volgende configuratie:
Moederbord: Asus K7M (laatste BIOS)
CPU: AMD Athlon 550
Chipset: AMD 751 chipset (VIA VT82C686A south bridge)
Geheugen: 256 SDRAM
Harddisk: Seagate Barracuda ATA, 13 GB
Videokaart: NVIDIA Vanta/Vanta LT

Het gaat hier om een verse XP installatie, dus standaard Windows drivers. Ik heb ook geprobeerd de VIA 4-in-1 drivers en de laatste NVIDIA drivers te laden in een vorige installatie, maar dat maakte niks uit.

Ik heb Memtest86 7 keer laten lopen, geen problemen. Ook de harddisk is gecontroleerd op fouten, geen gevonden.

Hoe kan dit systeem instabiel zijn? Hoe kan ik daar achter komen?

[ Voor 4% gewijzigd door jelmervos op 05-04-2005 09:29 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem.
Ik heb een amd 2600+ die overcloked was en elke keer als ik mn wachtwoord te snel intikte terwijl hij nog aan het laden was kreeg ik een BSOD.
Alles werkte prima als ik gewoon effetje wachte met wachtwoord intikken.
Kreeg ook nooit BSOD als ik gewoon aan het gamen was ofzo.
Werd er op een gegeven moment echt ziek van met inloggen dat ik hem een beetje heb terug geklokt en heb sins dien geen BSOD meer gehad.

ik hoop dat dit verhaal je een beetje kan helpen:]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Het systeem is niet overgeclockt. Kan ik het terug clocken voor elkaar krijgen door de BUS snelheid omlaag te halen? Deze draait nu op 100 Mhz volgens mij.

Verwijderd

als je hem niet overclocked hebt zou het geen probleem moeten zijn.
Probeer is 1 voor 1 de hardware er uit te trekken zoals pci kaartjes:netwerk kaart geluids kaart.
zo moet je kijken of het niet aan 1 van die apparaten ligt

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Er zit alleen nog een 3COM kaartje in. Zal dit eens proberen. Heb helaas niet een andere videokaart, maar zou het daar aan kunnen liggen?

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:00:
als je hem niet overclocked hebt zou het geen probleem moeten zijn.
Probeer is 1 voor 1 de hardware er uit te trekken zoals pci kaartjes:netwerk kaart geluids kaart.
zo moet je kijken of het niet aan 1 van die apparaten ligt
Ik zou het juist andersom doen: volledig uit elkaar halen en dan stuk voor stuk de hardware er weer in stoppen. Dus beginnen met een kaal moederbord (zelfs zonder processor en geheugen) en dan langzaam aan dingen opbouwen (eerst proc, dan geheugen, dan VGA, dan HD, dan stuk voor stuk de andere kaarten). Je moet dan wel weten wat de betekenissen van de bliepjes zijn die je moederbord geeft.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Het probleem is dat hij pas vastloopt in Windows, en alleen aan het begin. Dus ik kan wel he geheugen en CPU eruit halen, maar schiet ik denk ik niks mee op.

Verwijderd

idd dat heeft totaal geen nut.
haal de netwerk kaart er eerst maar uit en chek dan of je het probleem nog steeds hebt.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Dat zal ik zeker proberen. Maar die werkt perfect. En dan vind ik het helemaal vreemd dat ie daar alleen bij het opstarten van Windows problemen mee geeft.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Het lijkt alsof het alleen gebeurd als de PC een tijdje uit heeft gestaan (koud?).
CPU tests (CPU Burn-in en Mersenne Prime Test) lijken gewoon goed te gaan.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik vroeg me af, kan het door de voeding komen? Dit is een goedkoop 235 Watt ding. Trekt deze de AMD 550 icm de videokaart wel? Hoe kan ik dit testen?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Kaassoevlee schreef op woensdag 06 april 2005 @ 09:17:
Ik vroeg me af, kan het door de voeding komen? Dit is een goedkoop 235 Watt ding. Trekt deze de AMD 550 icm de videokaart wel? Hoe kan ik dit testen?
Voeding kan het best wel eens zijn ja, als deze nog koud is kan deze bijvoorbeeld niet genoeg voltage geven (je kan de lijnen checken met een multimeter als ie koud en warm is. Goed merk 300w moet meer dan voldoende zijn voor dat systeem (geen qtec etc). Misschien is die ergens even te leen?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 21:19
Zou inderdaad heel goed kunnen. De Athlon 550 verbruikt relatief tot de P3 3x zoveel stroom.

Afbeeldingslocatie: http://www.macinfo.de/hardware/strom1.gif

Dit is dus gemiddeld genomen (!!!).

Je zou dus kunnen proberen:
-andere voeding
-met fohn voeding voorverwarmen :) leuke test

[ Voor 40% gewijzigd door Arnout op 06-04-2005 10:10 ]

Verwijderd

idd zou ook heel goed aan je voeding kunnen liggen.
je zou eigenlijk effe een kennis van je moeten vragen of je effe een 300 wat voeding kan lenen.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
350 watt voeding geprobeerd. Geen BSOD's meer gehad, maar volgens mij is het systeem nog niet helemaal super.

Na een defrag in Windows wil Windows niet meer starten, bestand ntoskernel.dll is beschadigd o.i.d. Ook voor deze nieuwe voeding gaf defrag problemen, waardoor het systeem instabiel of niet meer wou starten.

Wat kan er nog aan de hand zijn?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Helaas, het maakte niks uit. Nog steeds is het systeem onstabiel en krijg ik fouten of BSOD's. Had net een BSOD tijdens de Setup van Windows, dus dat kan ook.

Geheugen wederom getest, geen fouten.

Misschien toch de CPU? Iemand een idee hoe ik deze goed kan testen op fouten? Kan het zijn dat een CPU foutgevoeliger is als hij koud is (wat mij dus onwaarschijnlijk lijkt)?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Het is heel vreemd, maar het verwijderen van 1 geheugen module (er zit 2x 128 in) werkt alles goed. Ik ben deze tevens in bank 2 geplaatst. Het gaat om twee verschillende merken.

Hoe kan het dat memtest (en een memory tester van Microsoft) geen fouten vonden, terwijl het systeem nu al een dag lang draait zonder problemen (al 3x uit en aan geweest).

Vaag.

Pagina: 1