[vb] database gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 08:51
ik ben op zoek naar een gratis database programma. Ik heb hier al mysql en access. Maar het probleem is dat ik via autocad een connectie moet maken en dan via vb deze database wil bewerken / bekijken ed. Omdat er verschillende mensen gebruik van moeten maken (nu 4, word misschien meer tot max. 10 personen) wil ik graag een database gebruiken die niet overal word geinstalleerd enzo. dat de gebruikers direct gebruik kunnen maken van dit programma. daarom is mysql een beetje afgevallen, autocad werkt er niet goed mee, en er moeten teveel omwegen gebruikt worden. Dit is wel jammer want ik heb ervaring hiermee.
Is er een database die hier op lijkt en die makkelijk / gratis is?

mijn pc

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kijk eens naar de MSDE van MIcrosoft.
Is een gratis SQL server, welke ook met netwerkondersteuning geinstalleerd kan worden.

Je hebt niet de nifty features uit de standard en enterprise versie, maar het voldoet denk ik wel.

Verwijderd

Via ODBC moet je met een willekeurige database kunnen praten.

Ook MySQL kan prima tegen 10 concurrend gebruikers, dus ik zie eigenlijk niet zo wat je problemen daar mee zijn.
Andere opties zijn de MSDE van Microsoft (altijd handig, wordt die te 'licht' kun je eenvoudig upgradden naar het echte werk), PostgreSQL)... en ongetwijfeld zijn er nog meer gratis/free/open oplossingen :)

• Rusky
zoals met een access database is gewoon een file. deze maak je aan met access maar daarna heb je het programma niet meer nodig. Autocad zet zijn gegevens hierin, en met vb lees je hem uit. Dit is wel makkelijk, jemoet alleen zorgen dat iedereen bij dit bestandje kan komen, maar kan ik dan ook met 10 users tegelijk deze aanspreken?

mijn pc

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 07:49

TwoR

Gekleurde stippen

Rusky schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:38:
zoals met een access database is gewoon een file. deze maak je aan met access maar daarna heb je het programma niet meer nodig. Autocad zet zijn gegevens hierin, en met vb lees je hem uit. Dit is wel makkelijk, jemoet alleen zorgen dat iedereen bij dit bestandje kan komen, maar kan ik dan ook met 10 users tegelijk deze aanspreken?
bestandjes van Access op de server zetten en dan delen? Alleen als de Database groter wordt is het wel heel erg traag,

• Rusky
dat word dan wel een probleem dus. het gaat namelijk wel om honderden tekeningen met elke tekening 14 gegevens

mijn pc

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rusky schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:44:
dat word dan wel een probleem dus. het gaat namelijk wel om honderden tekeningen met elke tekening 14 gegevens
Dat moet zelfs voor Access geen probleem zijn. En met 10 gelijktijdige gebruikers bedoel je 10 mensen die met het pakket werken? Dat zijn waarschijnlijk voor de database geen gelijktijdige gebruikers dus ook dat moet geen probleem worden met Access.

Gelijktijdige gebruikers voor een database zijn die gebruikers die echt op hetzelfde moment een query op de database uitvoeren, en komt dus niet overeen met het aantal gebruikers van een pakket.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Rusky
P_de_B schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:46:
[...]

Dat moet zelfs voor Access geen probleem zijn. En met 10 gelijktijdige gebruikers bedoel je 10 mensen die met het pakket werken? Dat zijn waarschijnlijk voor de database geen gelijktijdige gebruikers dus ook dat moet geen probleem worden met Access.

Gelijktijdige gebruikers voor een database zijn die gebruikers die echt op hetzelfde moment een query op de database uitvoeren, en komt dus niet overeen met het aantal gebruikers van een pakket.
dat klinkt goed.... en het zijn 10 gebruikers ja, en voordat die tegelijk een query precies gelijk uitvoeren is wel toeval.

mijn pc

• Rusky
TwoR schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:41:
[...]

bestandjes van Access op de server zetten en dan delen? Alleen als de Database groter wordt is het wel heel erg traag,
wat is heel groot dan???

mijn pc

Verwijderd

Access is mijns inziens (qua opslag) voor huis tuin en keuken dingen als cd verzamelingen enzo, niet voor professioneel gebruik.
Access vind ik wel prima bruikbaar om met ODBC gegevens uit een andere database te bekijken, queries te bouwen enzo.

Maar qua DBMS.. pak er gewoon een waar je je prettig bij voelt, met meeste databases kun je vrij makkelijk communiceren. Wat autocad precies kan, geen idee, maar zoals ik al zei, als autocad via odbc kan praten, kun je eigenlijk bijna elke dbms gebruiken waar je je prettig bij voelt/budget voor hebt.

Ik *kan* me overigens voorstellen dat zo'n opslag behoorlijk belangrijk voor je bedrijf wordt, en dan zou ik gaan voor een pakket waar je ondersteuning op kan krijgen.

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:50:
Access is mijns inziens (qua opslag) voor huis tuin en keuken dingen als cd verzamelingen enzo, niet voor professioneel gebruik.
Ik denk toch dat dit een vooroordeel is, als je gegevens van een paar honderd tekeningen op wilt slaan is er m.i. geen reden om Access niet te gebruiken. Waarom zou jij het afraden?

Vreemd dat veel mensen Access afschrijven in professionele omgevingen, en dat bijvoorbeeld MySQL gaan gebruiken dat niet eens ondersteuning voor referentiele integriteit heeft.

• Rusky
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:50:
Access vind ik wel prima bruikbaar om met ODBC gegevens uit een andere database te bekijken, queries te bouwen enzo.

Maar qua DBMS.. pak er gewoon een waar je je prettig bij voelt, met meeste databases kun je vrij makkelijk communiceren. Wat autocad precies kan, geen idee, maar zoals ik al zei, als autocad via odbc kan praten, kun je eigenlijk bijna elke dbms gebruiken waar je je prettig bij voelt/budget voor hebt.

Ik *kan* me overigens voorstellen dat zo'n opslag behoorlijk belangrijk voor je bedrijf wordt, en dan zou ik gaan voor een pakket waar je ondersteuning op kan krijgen.
autocad kan met ODBC communiceren ... maar om Mysql verbinding te krijgen moet je apache installeren enzow, en daar heb ik geen zin in. dus ik zoek een vergelijkbaar database systeem die niet veel kost, en waarmee ik in de toekomst ook andere proggies kan maken.
(moet ook nog een sleutelplan maken)

mijn pc

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:41
Rusky schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:56:
[...]

autocad kan met ODBC communiceren ... maar om Mysql verbinding te krijgen moet je apache installeren enzow, en daar heb ik geen zin in. dus ik zoek een vergelijkbaar database systeem die niet veel kost, en waarmee ik in de toekomst ook andere proggies kan maken.
(moet ook nog een sleutelplan maken)
Hoe kom je erbij dat je voor MySQL een Apache webserver per se nodig hebt? MySQL draaid prima stand alone, en kan via verschillende kanalen benanderd worden dan alleen via Apache.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:41
P_de_B schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:54:
[...]
Vreemd dat veel mensen Access afschrijven in professionele omgevingen, en dat bijvoorbeeld MySQL gaan gebruiken dat niet eens ondersteuning voor referentiele integriteit heeft.
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met enkele restricties van Access, zoals het aantal mensen wat bijvoorbeeld tegelijkertijd op de database zit ook icm met de snelheid van Access en aantal records. Maar daar is op GoT wel meer specifiekere informatie te vinden.

• Rusky
Hoe kom je erbij dat je voor MySQL een Apache webserver per se nodig hebt? MySQL draaid prima stand alone, en kan via verschillende kanalen benanderd worden dan alleen via Apache.[/quote]

owh ... uhhh.... ja???
dan ff weer googlen hoe dat gaat...

mijn pc

• P_de_B
  • Niet online
Sybr_E-N schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:00:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met enkele restricties van Access, zoals het aantal mensen wat bijvoorbeeld tegelijkertijd op de database zit ook icm met de snelheid van Access en aantal records. Maar daar is op GoT wel meer specifiekere informatie te vinden.
Ja, maar met 10 gebruikers en een paar honderd records loop je hier niet tegen aan hoor.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
Ik denk dat in dit geval acces prima zal voldoen. Anders lijkt MSDE me ook een prima kandidaat, zoals CyberJ al zei.

Roomba E5 te koop

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:16
P_de_B schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:54:
[...]

Ik denk toch dat dit een vooroordeel is, als je gegevens van een paar honderd tekeningen op wilt slaan is er m.i. geen reden om Access niet te gebruiken. Waarom zou jij het afraden?

Ik ben het ten dele wel met je eens, voor veel toepassingen voldoet Access prima. Maar mijn ervaringen met Access in een multiuser omgeving ( wat bijna automatisch inhoudt dat je data gedeelte ergens op een netwerkschijf staat ) zijn niet heel geweldig.

Op een of andere manier moet er toch vroeg of laat weer compact en repair gebruikt worden.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• P_de_B
  • Niet online
farlane schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:05:
[...]

Op een of andere manier moet er toch vroeg of laat weer compact en repair gebruikt worden.
Dat is wel waar.

Andere databases moeten ook onderhoud, maar kunnen dat veelal automatisch. Access loopt in dat geval wat achter.

Ik krijg de indruk dat TS liever niet een 'server database' heeft, maar liever een flatfile database. Met zijn beperkte opslagbehoefte zie ik geen problemen daarvoor. Wil je toch iets robuuster zal MSDE een prima optie zijn.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:16
P_de_B schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:09:
[...]

Dat is wel waar.

Andere databases moeten ook onderhoud, maar kunnen dat veelal automatisch. Access loopt in dat geval wat achter.

Ik krijg de indruk dat TS liever niet een 'server database' heeft, maar liever een flatfile database. Met zijn beperkte opslagbehoefte zie ik geen problemen daarvoor. Wil je toch iets robuuster zal MSDE een prima optie zijn.
Eensch :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Rusky
P_de_B schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:09:
[...]

dat klopt ja .... ik gaat nu toch met access verder proberen ... allemaal bedankt

mijn pc

Verwijderd

Tja, als het je het écht goed wilt doen, installeer dan een Oracle database. Misschien in jouw geval wel een beetje overkill. Er bestaat ook een Oracle 9i Lite database. het mooiste: gratis te downen via Oracle.com

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:54:
Tja, als het je het écht goed wilt doen, installeer dan een Oracle database. Misschien in jouw geval wel een beetje overkill. Er bestaat ook een Oracle 9i Lite database. het mooiste: gratis te downen via Oracle.com
We hebben het hier over een paar honderd records, daar hoef je echt geen Oracle voor te installeren.

Je gaat toch ook niet met een kruisraket een vlieg te lijf.

Pagina: 1