[GIS] online kaart oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00

EntonoX

Team leider

Topicstarter
Dag tweakers!

Ik heb een vraag / probleem. Voor een project voor een bedrijf moet een oplossing gevonden worden voor het tonen van een latitude/longitude coördinaat op een kaartje (in de vorm van een punt). Dit moet europa bestrijken en straatniveau`s bevatten. Omdat de applicatie waar het kaartje in gebruikt wordt compleet in html/perl/cgi wordt geschreven, zoek ik dus een oplossing waarbij via een url simpel de coördinaten en een detailniveau doorgegeven worden.

Ik heb al div. oplossingen gevonden via internet maar wat mij opvalt is dat deze allemaal zeer prijzig zijn. Door rondvragen en emailen zijn we terecht gekomen bij Geodan. Gisteren hebben we een gesprek gehad met een vertegenwoordiger van Geodan alleen schrokken we aardig van de prijzen, voorbeeld:

- Kant en klare oplossing voor het tonen van één punt op een kaart met detailniveau € 750,-
- Oplossing door hun laten bouwen € 850,- per dag!!! geschat wordt 5 dagen!!! dus totaal € 4200!!

Dit is eigenlijk absurd, ik bedoel 850 euro per dag! dat betekend dat hun meer opstrijken in twee dagen dan ik in een maand! Het mag best wat kosten voor het project, maar dit is echt teveel.

Kortom wie heeft ervaring op dit gebied en kan mij advies geven welke bedrijven/oplossingen ik nog meer kan benaderen?

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:11
Niet dat ik direct een andere oplossing heb, maar 850 euro per dag is pittig maar niet zo heel schokkend hoor, e.e.a. afhankelijk van het niveau van het (advies-/programmeer-)werk. Je vergelijkt het met je eigen loon, maar voor extern inhuren zijn prijzen rond de 100 euro/uur niet ongewoon...

Afhankelijk van hoe vaak een dergelijk kaartje getoond moet worden bv. paar maal per dag kan je rondkijken naar vrij toegankelijke oplossingen (MapQuest misschien) die weliswaar niet commercieel gebruikt mogen worden, maar bij heel licht gebruik lijkt me dat niet zo'n ramp. Ook heb je dan niet zo'n grote invloed op de interface.

EDIT: Nederlandse aanbieders zijn waarschijnlijk duur, misschien heeft Maporama door hun grootte een aantrekkelijke aanbieding? Zag de DrawMap Web Service onder Products / Web Services staan. Waarschijnlijk een simpele API waar je coordinaten heenstuurt en een (link naar een) kaartje terugkrijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door dajappie op 05-04-2005 09:02 ]

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
dat van maporama is misschien wel wat ik ga zo direct even kijken!

Ook ik weet dat de kosten per uur voor het inhuren van een extern bedrijf wel ongeveer op de € 100,- zit, alleen staan de kosten voor alleen het kaartje niet in verhouding met de rest van het project. Het zou dan betekenen dat alleen de kaartjes tot 10x zo duur worden als de ontwikkelde hardware.

Maar als mensen nog meer oplossingen hebben hoor ik dat graag!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Wat voor soort apparaat heb je dan dat je de gegevens van 1 punt terugkrijgt? Een standaard GPS ontvanger? Of voer je de gegevens zelf in met de hand?

Heb je al landkaarten van heel europa die zo gedetailleerd zijn? Van heel europa alle straten in een kaartje zetten kost een bedrijf namelijk erg veel moeite, dus het zal me niks verbazen dat als je dit nog niet hebt je hier ook een hoge prijs voor zal moeten betalen.

Heb je de kaart en maak je gebruik van handmatig invoeren, dan lijkt me dat het probleem opeens een stuk betaalbaarder zou moeten zijn. Een simpel programmatje is dan genoeg en je hebt dan alleen wat wiskundige kennis nodig. Misschien dat je dan aan een informatica student kan vragen om zoiets te ontwikkelen voor een klein bedrag.

Heb je geen kaart dan heb je denk ik een groter probleem. Je zal dan eerst een kaart moeten bemachtigen (of maakt dat bedrijf zelf de kaarten?). Als dat software bedrijf een oplossing levert inclusief kaart die je nog niet hebt dan vindt ik dat eigenlijk zeer redelijk. Ik neem aan dat als je een kaart van een ander bedrijf in je applicatie wilt gebruiken je dan een licentie zal moeten aanschaffen. Je mag immers niet zomaar kopieen maken van een kaart die je hebt gekocht, dat recht zal je eerst moeten aanschaffen. Het is immers een commerciele applicatie die je maakt.

MechWarrior || Monsters Game

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
GambitRS schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:05:
Wat voor soort apparaat heb je dan dat je de gegevens van 1 punt terugkrijgt? Een standaard GPS ontvanger? Of voer je de gegevens zelf in met de hand?

Heb je al landkaarten van heel europa die zo gedetailleerd zijn? Van heel europa alle straten in een kaartje zetten kost een bedrijf namelijk erg veel moeite, dus het zal me niks verbazen dat als je dit nog niet hebt je hier ook een hoge prijs voor zal moeten betalen.

Heb je de kaart en maak je gebruik van handmatig invoeren, dan lijkt me dat het probleem opeens een stuk betaalbaarder zou moeten zijn. Een simpel programmatje is dan genoeg en je hebt dan alleen wat wiskundige kennis nodig. Misschien dat je dan aan een informatica student kan vragen om zoiets te ontwikkelen voor een klein bedrag.

Heb je geen kaart dan heb je denk ik een groter probleem. Je zal dan eerst een kaart moeten bemachtigen (of maakt dat bedrijf zelf de kaarten?). Als dat software bedrijf een oplossing levert inclusief kaart die je nog niet hebt dan vindt ik dat eigenlijk zeer redelijk. Ik neem aan dat als je een kaart van een ander bedrijf in je applicatie wilt gebruiken je dan een licentie zal moeten aanschaffen. Je mag immers niet zomaar kopieen maken van een kaart die je hebt gekocht, dat recht zal je eerst moeten aanschaffen. Het is immers een commerciele applicatie die je maakt.
De gps punten worden extern in een MySql database ingevoerd waarop ik aan de hand van selecties bepaalde punten er weer uit haal. Het gaat dus puur en alleen om de latitude en longitude coordinaten, omdat je daarmee al je positie kan laten zien. De kaarten van europa heb ik nog niet en eigenlijk wil ik die niet hebben. Omdat landkaarten nog wel eens aan veranderingen onderhevig zijn zoals nieuwbouw wijken etc. Ik ben van mening dat een extern bedrijf dat veel beter kan dan ik.

Ik heb natuurlijk al de gegeven oplossing voor het probleem alleen heb ik tot nu toe maar één oplossing. Ik zou graag een aantal oplossingen van bedrijven naast elkaar leggen om zo de meest interesante eruit te halen. één oplossing vergelijkt zo moeilijk :)

• GambitRS

GambitRS

w00t

Hoe wordt zo'n punt dan opgeslagen? Ik neem aan dat daar de coordinaten toch gewoon instaan? Dus dan heb je toch al de breedtegraad en lengtegraad? Je hebt voor een punt namelijk een x en y waarde nodig.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
GambitRS schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:21:
Hoe wordt zo'n punt dan opgeslagen? Ik neem aan dat daar de coordinaten toch gewoon instaan? Dus dan heb je toch al de breedtegraad en lengtegraad? Je hebt voor een punt namelijk een x en y waarde nodig.
ja, klopt.

Ik heb coördinaten, dat is het probleem niet. Het gaat puur om de kaarten waarop die punten komen te staan.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mappoint van Microsoft kan dit. Je hebt een webservice variant (erg prijzig) maar de desktop variant kan het ook. Uit m'n hoofd kost die zo'n 200 euro. Je kunt dan de kaarten van mappoint in een eigen applicatie gebruiken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• GambitRS

GambitRS

w00t

Wat is dan precies je probleem? Je hebt zelf geen kaart, dus je kan ook niet bepalen wat je breedtegraad en lengtegraad van die kaart is, want, je hebt hem niet.

Of is het probleem dat je niet weet hoe je in een plaatje, op een uitgerekende x en y positie (met behulp van de lengte- en breedtegraad) een punt moet zetten? Of misschien hoe je twee plaatjes over elkaar zet?

Plaatjes over elkaar zetten kan je doen met CSS of zelfs met PHP. Als je PHP gebruikt kan je gemakkelijk iets tekenen in een plaatje en hier zijn zat tutorials voor te vinden op internet. Zoiets ontwikkelen kost je nog geeneens een uur, laat staan 5 dagen. :+

Of snap ik het probleem nu verkeerd?

edit:

ow, dus je zoekt een bedrijf dat een kant en klaar systeem levert of dat kaarten levert? Wat dacht je van TomTom? Die levert waarschijnlijk wel kaarten (of je ze kan integreren in een eigen systeem is een tweede maar je zou het kunnen onderzoeken) :)

[ Voor 18% gewijzigd door GambitRS op 05-04-2005 13:35 ]

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
GambitRS schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:32:
Wat is dan precies je probleem? Je hebt zelf geen kaart, dus je kan ook niet bepalen wat je breedtegraad en lengtegraad van die kaart is, want, je hebt hem niet.

Of is het probleem dat je niet weet hoe je in een plaatje, op een uitgerekende x en y positie (met behulp van de lengte- en breedtegraad) een punt moet zetten? Of misschien hoe je twee plaatjes over elkaar zet?

Plaatjes over elkaar zetten kan je doen met CSS of zelfs met PHP. Als je PHP gebruikt kan je gemakkelijk iets tekenen in een plaatje en hier zijn zat tutorials voor te vinden op internet. Zoiets ontwikkelen kost je nog geeneens een uur, laat staan 5 dagen. :+

Of snap ik het probleem nu verkeerd?

edit:

ow, dus je zoekt een bedrijf dat een kant en klaar systeem levert of dat kaarten levert? Wat dacht je van TomTom? Die levert waarschijnlijk wel kaarten (of je ze kan integreren in een eigen systeem is een tweede maar je zou het kunnen onderzoeken) :)
duurt even maar het kwartje valt :P

Het liefst heb ik een kant en klare oplossing, het mag ook wel wat kosten. Voor niets gaat de zon op. Ik heb inmiddels ook al iets gevonden map24 heeft een hele mooie java oplossing met geanimeerd in en uitzoomen, ik ga eens contact met hun opnemen. Eens kijken of hun wat moois en betaalbaars hebben.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier een hele tijd terug ook eens iets dergelijks op GoT voorbij zien komen. Was iets met geografische bepaling binnen NL, maar principe kan natuurlijk ook wereldwijd gehanteerd worden :Y)

Overigens is 850 euro per dag niet echt heel erg veel hoor, zeker niet als het maar 5 dagen zijn. Ik mag /moet binnenkort ws. wat functioneel consultants inzetten...die jongens doen EUR 180 per uur ex. BTW en reis en verblijfskosten. Als je ze van 9 tot 5 bezighoudt kost je dat al bijna 1000 euro. En ik heb ze dus een paar weken lang nodig.....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
The_Eagle schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:28:
Ik heb hier een hele tijd terug ook eens iets dergelijks op GoT voorbij zien komen. Was iets met geografische bepaling binnen NL, maar principe kan natuurlijk ook wereldwijd gehanteerd worden :Y)

Overigens is 850 euro per dag niet echt heel erg veel hoor, zeker niet als het maar 5 dagen zijn. Ik mag /moet binnenkort ws. wat functioneel consultants inzetten...die jongens doen EUR 180 per uur ex. BTW en reis en verblijfskosten. Als je ze van 9 tot 5 bezighoudt kost je dat al bijna 1000 euro. En ik heb ze dus een paar weken lang nodig.....
Ah, maar ik neem aan dat het budget er ook naar is? Ons budget laat zulk soort dingen niet toe dus vandaar. Wat trouwens niet wegneemt dat ik het absoluut belachelijke bedragen vindt, maar dat even terzijde...

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
Weet iemand trouwens waar ik gedetailleerde europeese kaarten vandaan kan halen? want ik zit er misschien over te denken om zelf dan maar een raster te maken en daar het punt op te leggen.

Verwijderd

Voor gedetaileerde kaarten van Europa zou je eens op www.eurostreets.nl kunnen kijken.

Dit kaartmateriaal is beschikbaar tot op straatniveau voor een groot aantal West-Europese landen.

Om meteen maar even de link naar dit topic te leggen. Ook deze kaarten zijn prijzig, alleen is dat wat anders dan belachelijk duur. Vergeet niet hoeveel energie er ingestoken moet worden om dit zeer gedetaileerde kaartmateriaal te verzamelen en actueel te houden. En dan heb ik het niet alleen over de lijnsegmenten maar ook over de informatie die aan deze straten hangt zoals straatnamen, rijrichtingen, huisnummers, etc, etc.

Eldeje

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:33:
Voor gedetaileerde kaarten van Europa zou je eens op www.eurostreets.nl kunnen kijken.

Dit kaartmateriaal is beschikbaar tot op straatniveau voor een groot aantal West-Europese landen.

Om meteen maar even de link naar dit topic te leggen. Ook deze kaarten zijn prijzig, alleen is dat wat anders dan belachelijk duur. Vergeet niet hoeveel energie er ingestoken moet worden om dit zeer gedetaileerde kaartmateriaal te verzamelen en actueel te houden. En dan heb ik het niet alleen over de lijnsegmenten maar ook over de informatie die aan deze straten hangt zoals straatnamen, rijrichtingen, huisnummers, etc, etc.

Eldeje
Speciaal geregistreerd, om in dit topic te posten? begrijp me niet verkeerd ik vond geodan een goed alternatief voor het probleem. Maar ik als zakelijke klant heb een beetje het idee gekregen dat ik daar niet echt professioneel geholpen wordt, maar daar zijn ze inmiddels al van op de hoogte.

Ik heb trouwens prijzen en informatie binnen van map24 en die oplossing is erg aantrekkelijk en ziet er gelikt uit, waarschijnlijk gaat hem dat wel worden. Iedereen bedankt voor de reacties en tips. :Y)

Pagina: 1