[XUL] Te gebruiken als UI voor een CMS?

Pagina: 1
Acties:

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Ik sta op het punt te beginnen met mijn afstudeer opdracht voor school. Ik ga een CMS ontwikkelen en ik ben al een tijdje aan het overwegen wat ik ga gebruiken als technologie voor de user interface. Uiteraard is HTML een goede optie, echter wil ik natuurlijk uitblinken door iets leuks te gebruiken en dan wel XUL. Ik heb hier al redelijk mee geexperimenteerd, ben redelijk enthousiast geworden na het zien van wat leuke features, maar na wat dieper graven heb ik toch mijn bedenkingen.

De voordelen van XUL die zou kunnen bedenken:
-Cross platform (vanwege het cross platform zijn van firefox etc.)
-Weinig compatibiliteits en browser versie problemen
-Weinig last van bugs en problemen (dacht ik van te voren)
-Gemakkelijk gebruik van gui widgets als bomen, lijsten, context menus zonder moeilijke (en bug gevoelige) javascript truukjes, waarbij het vrijwel zeker is dat het er in verschillende browsers (die XUL ondersteunen natuurlijk) er goed uit ziet

De nadelen:
-Verplicht gebruik van een Gecko browser met XUL ondersteuning
-Weinig/gedateerde/slechte documentatie
-Toch last van bugs en problemen

Ik heb bijvoorbeeld al last van rechten problemen omdat ik de XUL bestanden direct van de server laad. Je kunt hiervoor rechten aanvragen, maar dit blijkt ook al niet lekker te werken. Ik heb hier verschillende dingen over gelezen, maar het blijkt nog niemand goed gelukt om een remote xul applicatie (zoals het genoemd wordt) met volle rechten te laten draaien. Persoonlijk zou ik daar wel graag een optie voor zien. Dat de gebruiker dan eenmalig een dialoog te zien krijgt waarbij hij of zij toestemming moet geven voor enkele rechten. Ik heb ook gelezen dat het mogelijk is om meer rechten te krijgen door er een XPI installatie van te maken. Dat is echter niet de bedoeling. Zeker omdat ik alles op 1 plek wil houden en updates dan niet goed doorgevoerd worden. Dat levert alleen maar problemen op.

Ik ben bijvoorbeeld aan het experimenteren om een wysiwyg editor te maken. Dit wil gewoon niet lukken. Bij het gebruik van het <editor> component krijg ik een error dat een class niet geinitialiseerd kan worden. Na wat opgezocht te hebben bleek dit een rechten probleem te zijn. Via een <iframe> wil het ook al niet lukken. Ik heb het geprobeerd aan de gang te krijgen via de manier die ik gewend ben in HTML, via designMode="on", maar dit lukt dus ook gewoon niet.

Ook is er geen mogelijkheid om bestanden te uploaden. Mischien dat dit mogelijk is via het XMLHttpRequest object, echter heb ik deze mogelijkheid nog niet gevonden. Je moet hiervoor echt een html formulier gaan invoegen om deze functionaliteit voor elkaar te krijgen.

Ook is het vrij lastig om gegevens richting de server te sturen via het XMLHttpRequest object. Er zit namelijk geen (voor zover ik het weet) ingebouwde functie in javascript om base64 te encoden. Op de server kan ik het dan gemakkelijk weer decoden. Uiteraard is dat wel zelf te maken, maar ik vind het toch vreemd dat daar niet meer over is nagedacht.

Het blijkt in ieder geval wel dat XUL niet direct is bedoelt om gebruikt te worden als user interface voor een remote web applicatie. Persoonlijk denk ik dus dat ik beter af ben om toch gewoon voor de HTML te gaan.

Zijn er mensen die ook iets geprobeerd hebben in XUL op de manier waarop ik het probeer toe te passen? Het is een aardig verhaal geworden, maar ik moest even mijn hart luchten over mijn vindingen van de laatste maanden. XUL heeft erg veel potentie om een mooie techniek te worden alleen zit het er op dit moment nog niet zo goed in. Ik hoop dat het aantal ontwikkelaars bij Mozilla eens gaat stijgen zodat de zaken echt goed aangepakt gaan worden. Het schiet nog niet echt om imo. De ideeen zijn er zeker, maar het wordt niet goed afgewerkt nog.

[ Voor 64% gewijzigd door Michali op 05-04-2005 00:31 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Verwijderd

Als je een HTML applicatie schrijft voor Mozilla is hij ook cross-platform.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik weet niet welke opleiding je doet, en derhalve niet wat de exacte eisen aan je afstudeeropdracht zijn. Maar als je XUL een interessante technologie vind zou je natuurlijk ook een scriptie kunnen schrijven over de problemen die er (nog) zijn bij het inzetten van XUL voor de user interface. Je zult dan waarschijnlijk geen werkend CMS krijgen, maar wél een interessante scriptie.
Als het geheel moet gaan functioneren is dat echter geen optie. Dan kun je beter een HTML applicatie bouwen. Als je dat zorgvuldig doet heb je niet alleen een cross-platform CMS maar ook nog cross-browser :)

Regeren is vooruitschuiven

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Je kunt het ook combineren wat T-MOB zegt, en dus een werkend CMS schrijven, maar de beschrijving daarvan vooraf laten gaan door een evaluatie van de verschillende mogelijkheden wat betreft de interace, en daarbij dus de voor- en nadelen van XUL bespreken :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Is er geen standalone 'xul' app? Zodat je geen FF hebt, maar wel een XUL omgeving?

|>

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Er is wel een gecko runtime, maar daar wil me eigenlijk niet in gaan verdiepen. Liever zou ik dan nog volledig standalone gaan via een C# of Java app en dan via SOAP met de server communiceren. Dat is echter te kostbaar kwa tijd etc. Ik heb 8 weken de tijd, krap dus ik moet mijn tijd goed indelen.

Ik heb toch besloten om voor de HTML te gaan. Het is simpelweg niet mogelijk om in XUL zoiets voor elkaar te krijgen (nu niet iig). Ik ga er zeker een raport over schrijven waarin ik duidelijk uitleg wat de afwegingen waren, wat ik gevonden heb etc en waarom ik mijn keuze heb gemaakt. Ik ben blij de keuze gemaakt te hebben iig. Beter nu gelijk dan er achter komen dat het niet gaat werken als het al redelijk gevorderd is.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• deviltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:08:
Is er geen standalone 'xul' app? Zodat je geen FF hebt, maar wel een XUL omgeving?
Is zijn tegenwoordig nightly builds van de zogenaamde 'xulrunner'
hier te verkrijgen: http://ftp.mozilla.org/pu...ner/nightly/latest-trunk/

een sample-app:
http://weblogs.mozillazine.org/darin/archives/007952.html

en wat uitleg over xulrunner:
http://wiki.mozilla.org/index.php?title=XUL:Xul_Runner

Ik zelf ben nu wat beginnen te spelen ermee en ik moet zeggen het werkt best leuk
ben nog niet echt begonnen met een grote applicatie dus weet nog niet of het daar ook enigszins geschikt voor is

Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Pagina: 1