![]() | |
| Inleiding | |
Al enkele jaren verzamel en repareer ik oude arcade games. Op de een of andere manier kunnen die oude spellen mij meer boeien dan de hippe Doom3, HalfLife 2 etc. Het enige nadeel is dat je voor een arcade game een kast of iets dergelijks nodig hebt. Een half jaar geleden kreeg ik van een mede-tweaker een echte kast. Een groot ding, lomp en eigenlijk best lelijk (sorry Ralph!). Hij staat me ook gruwelijk in de weg. Duidelijk was dat ik iets anders nodig heb. Al sinds ik met de hobby begonnen ben, ben ik een beetje verliefd op een zogeheten cocktail cabinet, een klein kastje, waarin het scherm omhoog gericht staat. Een interactieve bijzet tafel dus. En vorige week heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga er eentje bouwen! En jullie mogen meegenieten... | |
| Het plan | |
Het plan is een arcade kast te bouwen naar het 'Ms Pacman Cocktail' model. Eerste vereiste is dat m'n oude arcadegames het in die kast gaan doen. Tweede vereiste is dat het kreng er wel een beetje hip uit moet zien. In principe wil ik zoveel mogelijk zelf doen, niet zozeer om kosten te besparen, maar omdat ik het bouwen van dingen vaak leuker vind dan het gebruiken ervan. | |
| Het verslag | |
3 April Iets bouwen wat er ook nog fatsoenlijk uit moet zien vereist planning. Het begint altijd met research (want beter goed gejat dan slecht bedacht). Op internet vond ik een set tekeningen van een heer die het originele cocktail kastje van Ms. Pacman had opgemeten. Een ideale start. Maar de tekeningen waren volledig in inch-maten (1 inch = 2,54 centimeter), en dat werkt klote. Ga jij maar eens een houtzager vertellen dat ie een stuk hout van 1,905 centimeter dikte moet leveren, en dan 49,53 bij 67,31 centimeter groot. Dat is niet werkzaam en niet handig. Dus ik heb de hele boel omgerekend en daarna afgerond naar handige maten. Omdat je nooit precies weet of je schetsjes wel gaan passen en of het geheel er dan wel fatsoenlijk uitziet, heb ik het hele ding getekend in Autodesk Inventor (de grote broer van AutoCad). Met een solid model, zoals dat dan heet, kun je heel goed zien of alles past, en waar eventuele knelpunten gaan zitten. Een bijkomend voordeel is dat je dan meteen goede werktekeningen kunt maken. Het hout is gezaagd aangeleverd (18 mm MDF, en 25mm voor het bovenblad, maar nog niet klaar. Ik heb een bovenfrees gekocht, en het resultaat is best aardig, voor een beginner (het kost wel een hele middag en een freesje om het goed door te krijgen). Ik heb nu ongeveer 50% van het freeswerk gedaan (de kantjes afgewerkt). 7 April Je kent het wel, je handen jeuken en je hebt toch niks beters te doen. Ik heb deze avond het freeswerk afgemaakt (6mm freesjes worden verdomd snel bot trouwens). Ik heb de kleine 'voorkant' eigenlijk vergriept (diverse keren uitgeschoten), maar hij past nog wel. Voor de maat houd ik deze nog maar even, mocht het er straks niet uit zien vervang ik hem wel. Na het freeswerk een proefpassing gedaan (voor het freeswerk ook nog voor de zekerheid alles gecontroleerd en verdomd, het klopte op één plekje nét niet). De bodem bleef me dwars zitten. Een milimeter aan beide kanten er afgehaald, en het geheel past! (zie de foto's). 8 Mei En dan ineens valt het een tijdje stil. Geen tijd, geen zin, geen idee hebben het project een tijdje vertraagd. Maar ondanks het gebrek aan posts is er wel degelijk wat gedaan aan de kast. Ik had ijzerwerk gekocht voor het verbinden van de diverse delen van de kast, en om de monitor te dragen. Dit alles zit er nu in, en de monitor hangt! Bij de foto's zie je het gebeuren. Verder heb ik de monitorelectronica compleet gereviseerd (het beeld was erg slecht (de helft van het beeld had donkere strepen, en aan de rand viel het beeld weg. Met zo'n 30 euro aan condensatoren kan het scherm er weer een paar jaar tegenaan! | |
| Het model | |
![]() | |
| De Foto's | |
De oude kast | |
![]() De oude kast | ![]() De oude kast, teab af te halen |
![]() Monitor electronica | ![]() En een spelprint |
Foto's van 3 april | |
![]() Meten, tekenen, meten... | ![]() De bovenfrees |
![]() De eerste proefjes met de frees | ![]() Tis nog wel even schuren... |
![]() De bodemplaat, zo goed als klaar | ![]() Een zijkant wordt ingespannen |
Foto's van 7 april | |
![]() Passend binnen de marge | ![]() Nét niet genoeg afgehaald |
![]() Maar met wat werk... | ![]() Toch goed resultaat. |
Foto's van 8 mei | |
![]() Overzicht van de situatie | ![]() 5 centimeter onder het bovenblad, misschien tóch te laag. |
![]() Maar met de revisie | ![]() een schitterend beeldje |
| De Planning | |
In principe is mijn plan elke week aan dit project te werken en dan ook de startpost aan te vullen. Elke zaterdag of zondag wordt er iig geklust, en soms doordeweeks ook wel. Ik heb niet echt een werkschema meer, maar er zijn nog bergen taakjes: • Control boxjes zagen • Veeeel schuurwerk • Zijdeur maken, scharnieren vinden en plaatsen, met de rest van het hang/sluitwerk • Coindoor vinden, uitzagen etc • Plaatwerk kopen en zetten (ohja, eerst een zetbank vinden) • Bovenblad uitzagen • Primer, paintjob bedenken • Stickers regelen • Joysticks en knoppen uitzoeken en aanschaffen • Plexiglas/glasplaat bedenken (enkel monitor gat of hele blad bedekken) • Electra, Speakers, Ventilator aanbrengen etc etc etc | |
| Gebruikte materialen/kosten | |
• MDF, plaat 18mm en bovenblad 25mm, gezaagd en wel: 50 euro • Bovenfrees, compleet set: 65 euro • Freesjes 6mm, 2x 10 euro, beiden direct versleten en verpest. • Arcade monitor: gekregen, heeft in april een revisie ondergaan, alle condensatoren vervangen: 40 euro • Arcade games: Veel te veel geld | |
| Handige linkjes | |
• De originele tekeningen en bouwbeschrijving | |
| Woord van Waarschuwing! | |
LET OP! PROBEER DIT ALLEEN NA TE MAKEN ALS JE ZEKER BENT VAN JE ZAAK, EN VERDOMD GOED MET GEREEDSCHAP OM KUNT GAAN! Een bovenfrees kan een levensgevaarlijk ding zijn. Een arcademonitor draait op 25.000 volt oid. En voor de rest is het gewoon een dure hobby. | |
| Laatste update: 8 mei 2005 | |
• 4 April, 23:35, Eerste startpost • 5 April, 14:17, Twee extra foto's bij de set van 4 april gezet. • 7 April, 23:56, Nieuwe foto's van de proefpassing, verslag uitgebreid, planning aangepast. • 8 Mei, 21:50, Klusverslag uitgebreid, foto's geplaatst, planning omgegooid etc | |
| Toestemming van: AcouSE | |
[ Voor 38% gewijzigd door sebastius op 08-05-2005 21:50 ]