Cisco 1720 / 1601 / 1603 router

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hallo,

Hier heb ik ook nog een WAN dat is opgedeeld in 5 lokaties. Iedere lokatie heeft nu twee aparte netwerken. Nu wil ik op iedere lokatie een netwerk met een netwerk op een andere lokatie aan elkaar knopen. Dus de netwerken A moeten met elkaar communiceren en de netwerken B moeten met elkaar communiceren. Op dit moment zijn de netwerken A met elkaar verbonden, de netwerken B moeten nog met elkaar worden verbonden. Zie hieronder voor wat ik wil maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.gotheo.org/tweakers/netwerk.gif

Netwerk A op lokatie A is aangesloten op de standaard 10/100 ethernet poort. Het modems zitten nu op twee module kaarten (WIC-T2). Deze poorten zijn nog vrij: een AUX poort en een Console poort.

Op de andere lokaties met 1603 routers zijn de standaard 10/100 ethernet poort en het uitbreidingsslot (met WIC-T1 kaarten) bezet. De Ethernet AUI poort, console poort en een poort met waar een ronde stekker in past zijn nog vrij.

Op de lokatie met de 1601 router is hetzelfde als daarboven, maar daar zit geen WIC-T1 kaart in, maar het modem zit op de router zelf.

Vragen:
- Kan ik nu ook Netwerken B op alle lokaties aan de routers aansluiten, zodat netwerken A niet met netwerken B communiceert? Kan dat dan via de AUI-poort of via de AUX-poort?
- Wat betekent die poort met ronde stekker?
- Wat betekent een AUI-poort?
- Wat betekent een AUX-poort?

Alvast heel erg bedankt,

Theodoor

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En wat is je vraag?

edit:

Okee, de vraag staat er nu wel bij...

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 11:42
WAN?!
Over ISDN....
Is mogelijk;
De meest makkelijke manier is om de CiscoConfigmaker te downen ( 10 Meg )
En daar een configuratie mee maken ( grafisch ) en deze daarna met de hand aan te passen en uploaden...
Houdt ons op de hoogte van je vorderingen.

Seven

• Theodoor
Ik heb nu bovenstaand bericht aangepast.
Sorry dat ik de layout vernield heb.

Verwijderd

Ik zou zeggen, haal het bedrijf of de persoon er bij die dit huidige netwerk heeft aangelegd, als je al niet de kennis in huis hebt wat je met AUI en/of AUX porten kan doen, dan zou ik mezelf niet aan deze materie gaan branden.

Verder, in je tekening zijn al de B netwerken al aangesloten op de 1603/1601 routers, op welke manier? Hebben de 1603/1601 routers 2x rj45 10-base-tx netwerk porten (10/100mbit)? Zoja, dan is dit met een goed routing schema prima te doen. Zonee, dan moet je de A+B netwerk al voor de router op elkaar aansluiten met bv een hub/switch of beter een extra router. Met een hub en/of switch kan netwerk A toch naar B en vice versa, met een extra router per lokatie kan je dit weer scheiden.

Daarnaast, is het een idee om een precies zo'n opstelling te maken voor netwerk B? Dit kost dan wel wat knaken (snel een 30mille ofzo).

Dus tip1, ga naar bedrijf/persoon die dit al heeft opgebouwd, of zoek een bedrijf die dit voor je doet als je zelf de kennis niet hebt.

Suc6.

• Theodoor
Op dit moment zijn de B netwerken nog niet aangesloten op de routers. We willen dit gaan doen (eventueel door een bedrijf). Maar we willen eerst weten of het kan. Zoals in mijn posting staat hebben alle routers geen 2 x rj-45 10/100 mbit vrij. Alleen een AUX/AUI poort en een Console poort.

Wat kan je met AUX/AUI poorten? Kan je dan Tokenring of Coax op zo'n poort aansluiten?

Verwijderd

AUI=attachment unit interface

Hier kan je een transceiver aanhangen (klein kastje van 2x4x6cm oid) die hier een bruikbare 10-base-tx (bnc/rj45) netwerk connectie van maakt.

Hier kan je dus na aanschaf van die transceivers het B netwerk op aansluiten en dan met routing de verdere zaken afhandelen. Dit routing schema moet in princiepe hetzelfde worden opgezet als het al bestaande voor netwerk A, met het verschil dat er niet opeens van netwerk A naar netwerk B (en vice versa) gegaan kan worden.

Dus in het kort: transceivers aanschaffen, B netwerken daar op aansluiten, routing schema's bouwen en op al de routers implementeren en klaar.

Nb. wat precies de snelheid is van de transceiver port is mij niet geheel bekend, echter uitgaande van huurlijnen van 64tot256kbit zal deze snelheid vast toereikend zijn.

Suc6.

(Nb2, wat die ronde port achter op je 1603 is, is mij niet duidelijk, is dit niet gewoon de voedingsconnector ofzo? Want een extra ronde port is niet terug te vinden op de 'rear views' op de cisco site.(http://www.cisco.com/univ...d/1600/1600icg/overvw.htm))

• Theodoor
Ja, dat zijn inderdaad voedingsconnectoren. Het zijn 64 kb (digitale) KPN digistream huurlijnen. Misschien willen we ze upgraden naar 128 kb.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

En AUI poort is een ethernet 10Mb poort, daar kun je ene tranceiver opprikken en er ethernet op aansluiten. Die zit naast je UTP poortje en het is of UTP of die AUI poort, niet bedien, het is dezelfde poort..

De AUX poort is bedoeld om een modem voor remote management. De console sluit je aan op een pc of terminal om de router te managen.

Echter als je een beetje rondzoekt op de Cisco site zul je zien dat je op de AUX poort ook een normaal modem aan kunt sluiten en er een netwerkpoort van kunt maken, bij de genoemde modellen dnek ik dat die poort tot 115k2 gaat maar dat moet je ff testen..

is het met zoveel verbindingen niet intressanter om allemaal een framerelay linkje te nemen met een paar pvc's naar elkaar ?

Ik werk zelf normaal met cisco doosjes, eventueel wil ik tegen betaling best komen helpen..

IP Rocks

• Theodoor
Hoe duur zijn die transceivers?

Ik ga nu verder posten in het topic Novell Netwerk over huurlijn.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 20:08
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker dat er helemaal geen aui poort op die cisco zit. Er zit immers al een 10/100 fastethernet poort op. Aui interface kom je alleen tegen op oudere cisco modellen zoals de 2500. De aux poort zou je inderdaad kunne gebruiken om een modem op aan te sluiten maar zou ik niet aanraden (traag).

Cisco 1603 R — one Ethernet, one ISDN Basic Rate Interface (BRI) (S/T interface), one WAN interface card slot

Geen aui dus op een 1603.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Theodoor
Er zit zeer zeker een AUI of AUX poort op. Ik heb het zelf gezien. Bij Cisco zie ik transceivers staan die bijvoorbeeld ook naar BNC om kunnen.

• snakeye
Hoe ziet die poort er dan uit met pinnen of zonder.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Klopt, op de 1600 Serie zit wel degelijk een AUI poortje..

volgens mij zijn die RJ45 poorten ook maar 10Mb hoor, geen 100..

IP Rocks

• snakeye
aha ik heb effe het plaatje op de cisco site bekeken. Het lijkt erop dat er een aui interface op zit idd. (is een beetje vaag plaatje) Maar waar het om gaat is of dat alleen gedaan is om een extra media te hebben om dat ding op aan te sluiten of dat het een extra ethernet poort is.

hmm volgens mij is dat inderdaad voor extra media aansluiting. Er staat nergens dat dan ding twee ethernet poorten heb. Het is dus of aui of utp.

• Theodoor
Dat zou kunnen ja.

• snakeye
Je kan natuurlijk die twee netwerken gewoon met elkaar koppelen en dan op dat ethernet een secundary ip adress zetten. Je moet dan wel ip filters maken als je niet wilt dat a en b met elkaar kunnen communiceren.

• Theodoor
Ja, maar dat is niet veilig. Door IP-spoofing is het dan wel communicatie tussen twee netwerken mogelijk.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja ... thicknet coax ... da's de dikkere variant. Ik weet overigens niet of cisco's wel meerdere connecties ondersteund op verschillende poorten of dat het een mogelijkheid is op de poort!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

het magische woord is VLANs

je hebt dan op elke router maar 1 ethernet interface nodig, + de WIC.

PS. even een tekeningetje in elkaar geknutseld.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/spott/netwerk.jpg

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Theodoor
OK, hartstikke bedankt. Op de meeste lokaties zijn namelijk al switches aanwezig waarin netwerk A en netwerk B in een VLAN zitten, dus dan moeten we alleen een extra VLAN (laten) configureren.

• Theodoor
Toch is dit niet een helemaal veilige oplossing, zie ik nu. Omdat als op Vlan B IP gespoofed wordt, dan kunnen die gebruikers ook op Vlan A van een andere lokatie komen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 10 januari 2001 14:17 schreef Theodoor het volgende:
Toch is dit niet een helemaal veilige oplossing, zie ik nu. Omdat als op Vlan B IP gespoofed wordt, dan kunnen die gebruikers ook op Vlan A van een andere lokatie komen.
nope. Als je geen interVLAN router installeerd, is het onmogelijk om in een ander VLAN te komen... simpelweg omdat ze niet in het zelfde broadcast domain zitten. Dus al zou je je IP adressen aanpassen, dan kun je nog niet in het andere VLAN, omdat die in de switch gescheiden worden gehouden.
Als jet allemaal cisco switches zijn, moet je ISL gebruiken... dat is veruit het makkelijkst te configureren.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Theodoor
Da's handig.

Maar krijgt dan VLAN A op alle lokaties dezelfde IP range (bijvoorbeeld 192.168.1.x? Of kan dat ook nog worden ingesteld? Want we willen wel dat ieder VLAN op iedere lokatie z'n eigen range krijgt. Bijvoorbeeld voor VLAN A lokatie 1 192.168.1.x, lokatie 2 192.168.2.x, lokatie 3 192.168.3.x, lokatie 4 192.168.4.x, lokatie 5 192.168.5.x.
En voor VLAN B: lokatie 1 192.168.11.x, lokatie 2 192.168.12.x, lokatie 3 192.168.13.x, lokatie 4 192.168.14.x, lokatie 5 192.168.15.x.

En nog ff over die switches. Op sommige lokaties heeft ieder VLAN een eigen switch (3Com stuperstack II 3300). Daarvoor moeten we dan nog een extra switch bij kopen. Op andere lokaties zitten beide VLANs op dezelfde switch (ook (3Com stuperstack's II 3300) (die switches zijn dan geconfigureerd voor VLANs), voor die lokaties hoeven we dan geen switches meer te kopen omdat er nog ruimte vrij is.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hoe het met 3Com gaat, weet ik niet... maar hier gebruik ik Cisco Catalyst 3500XL's (48 poorten), en daar heb ik 3 VLANs. (gooi geen users in het managment vlan, om problemen te voorkomen)
Dus
VLAN 2 = Netwerk A
VLAN 3 = Netwerk B

een VLAN is gewoon een logisch subnet, daarom moet je wel zorgen dat alle ip's in het zelfde subnet zitten.
192.168.x.x/24 werkt dus niet...(tenzij je gaat routeren, is af te raden) wat je wel kan doen, is
- 172.16.0.x/16
- 172.16.1.x/16
- 172.16.2.x/16
enz.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

he kan trouwens in VLAN A en B dezelfde IP adressen gebruiken, omdat het gewoon 2 aparte netwerken zijn. Dat ze van dezelfde apparatuur gebruik maken, is gewoon toeval... zeg maar....

• Theodoor
Inderdaad, als de switch geen ruimte meer heeft kopen we een aparte switch. Als een switch nog ruimte heeft, configureren we hem met een apart Vlan die we naar de router patchen.

Op dit moment routeren we.
En zit het nu zo:
netwerk A heeft op de lokatie A 192.168.1.x
netwerk A heeft op de lokatie B 192.168.2.x
netwerk A heeft op de lokatie C 192.168.3.x
netwerk A heeft op de lokatie D 192.168.4.x
netwerk A heeft op de lokatie E 192.168.5.x

De B netwerken hebben nu ook op alle lokaties verschillende IP adressen. Vanaf 192.168.11.x t/m 192.168.15.x

Waarom is routeren af te raden?

Waarom kan wel 172.16.0.x/16 , 172.16.1.x/16 enz.? Dat routeer je toch ook? En dan heb je toch ook een apart subnet?

Verwijderd

Heeft te maken met klasse B en C netwerken.

192.168.xxx.xxx is een C klasse netwerk met als subnetmask 255.255.255.0 cq een 192.168.xxx.xxx/24

172.16.xxx.xxx is een B klasse netwerk met als subnetmask 255.255.0.0 cq een 172.16.xxx.xxx/16

Heeft te maken met de indeling der ip-adressen. Dat is een so-be-it.

Dus bij een 172.16.xxx.xxx heb je 1 plat netwerk met hetzelfde subnetmask (255.255.0.0) en geven routers geen problemen want 172.16.xxx.xxx is een B klasse en dus een 255.255.0.0 is een geldige subnetmask. Wanneer je met een 192.168.xxx.xxx een subnetmask gebruikt van 255.255.0.0 (een /16 dus) kunnen routers vervelend gaan doen omdat ze dat geen geldig subnetmask vinden bij het C klasse netwerk dat je gebruikt.

Leuk he netwerken ;]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 10 januari 2001 17:40 schreef RainbowBears het volgende:

Leuk he netwerken ;]
I love them ;)

PS. ik kon het niet beter uitleggen... :+

• JackBol
  • Niet online

JackBol

BTW, ik zat net te bedenken... met een Cisco 1600 of 1700 kun je dit niet doen, omdat die geen fast ethernet interface hebben.... wat een must is voor interVLAN routing....

Hoeveel werkstations staan er op de verschillende locaties?

Verwijderd

Hm mjah, is een 100mbit connectie dan nodig naar de router toe? Er hangen toch maar 64kbit tot 128kbit huurlijnen aan.

En volgens mij heb je in een plaatje van 5 verschillende lokaties, 2 vlan's per lokatie en 1 vlan voor al je routers, dus 11 vlans nodig. Want je hangt de netwerkport van je routers allemaal in hetzelfde (managment(oid))-vlan en deze participeerd ook weer in de vlans A en B op de lokaties.

Toch piece of keek nu? Zelfs aanschaf nieuwe hardware hoeft niet eens lijkt me, alle switches op de lokaties snappen vlans .. dus dat is puur een configuratie kwestie.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 10 januari 2001 20:08 schreef RainbowBears het volgende:
Hm mjah, is een 100mbit connectie dan nodig naar de router toe? Er hangen toch maar 64kbit tot 128kbit huurlijnen aan.

En volgens mij heb je in een plaatje van 5 verschillende lokaties, 2 vlan's per lokatie en 1 vlan voor al je routers, dus 11 vlans nodig. Want je hangt de netwerkport van je routers allemaal in hetzelfde (managment(oid))-vlan en deze participeerd ook weer in de vlans A en B op de lokaties.

Toch piece of keek nu? Zelfs aanschaf nieuwe hardware hoeft niet eens lijkt me, alle switches op de lokaties snappen vlans .. dus dat is puur een configuratie kwestie.
Je hebt 3 VLANS.

het vlan met de routers. dit is niet echt een vlan, maar als je hier de managment vlan voor gebruikt, kun je ze op afstand managen

VLAN A en VLAN B. wat gewoon ient meeris dan een ligosch netwerk.
lees de volgende html file maar eens.

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ics/cs010.htm

maakt het een en ander duidelijk over VLANS

Verwijderd

Yep sorry, zat even compleet verkeerd te denken. Met 11(-1) vlans kan geen enkel netwerk meer met elkaar praten ;]

Forget what I said over die 11 vlan dingesen.
Pagina: 1