WD 2000JB 200 GB @ Debian Crash

Pagina: 1
Acties:

• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 22:46
Een goedenavond allemaal,

Om te beginnen heb ik sinds oktober 2004 een Western Digital 2000JB PATA HD. Dit is een HD van 200 GB met 7200 rpm en 8MB cache. Deze schijf die is geplaatst in een PC die fungeert als internet server. Op deze server is Debian Sarge (Linux Kernel 2.4.27, Ext3) geinstalleerd. Hij doet dienst als FTP-, Samba-, HTTP-, VPN- server c.q. traffic shaper en internet router etc. Tis gewoon een server die normaal zijn werk doet en dus 24/7 sinds oktober draait. Dit deed hij dus probleemloos tot voor kort.

Naar mijn menig is nu mijn harde schijf naar de kloten. Tenminste de logs die Linux genereert en de rare foutmeldingen c.q. vastlopers doen mij dat vermoeden.

De HD is: Mar 31 19:04:04 linux@borger kernel: hda: WDC WD2000JB-00EVA0, ATA DISK drive

Enkele logs zijn:

Apr 1 18:52:08 linux@borger kernel: hda: read_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
Apr 1 18:52:08 linux@borger kernel: hda: read_intr: status=0x49 { DriveReady DataRequest Error }
Apr 1 18:52:08 linux@borger kernel: hda: read_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
Apr 1 18:52:08 linux@borger kernel: hda: read_intr: status=0x49 { DriveReady DataRequest Error }
Apr 1 18:52:08 linux@borger kernel: ide0: reset: success

Na een oppervlakte controle te hebben gehouden met Linux badblocks kwamen ook enkele badclusters te voorschijn.

Linux commando: badblocks -v /dev/hda

Na een nacht te hebben gepruttelt gaf dit proggie zo'n 25 bad clusters aan. Ik kan dus concluderen dat die schijf dus echt defect dreigt te gaan. Kortom niet echt ideaal voor een fileserver en een internet router die geen problemen moet geven.

Maar goed ik heb dus nu een paar vraagjes m.b.t. mijn systeemkast en andere dingen m.b.t. HD's.
Mijn server c.q. computer is een Compaq SFF (Small Form Factor) kast.

Foto op deze link: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=880893

Het is een Pentium 3 - 600 MHz met 512 MB en dus die 200 GB HD. De PC wordt gekoeld door 1 actieve ventilator. De processor heeft gewoon koelribben en deze deelt de ventilatie met de voeding. De koeler is aan de buitenkant (in de kast) van de voeding geplaatst en zuigt dus warme lucht aan van de processor door de voeding naar buiten. Echter de HD is geplaatst tussen de CD-Rom en het moederbord met in de buurt de (liggende) SLOT1 processor.

Ik vermoed dus dat mijn HD is overleden door warmte issues. Echter mij werd verteld bij de Norrod (Zwolle) dat zo'n HD helemaal niet gekoeld hoeft te worden en dat die ook in SFF kasten geplaatst kon worden.

Aangezien ik dus nog garantie heb haal ik binnenkort een nieuwe vervanger op. Ik vermoed dat dit gewoon dezelfde type wordt. Aangezien ik eigenlijk geen zin heb om maandelijks mijn server opnieuw te installen c.q. te backuppen omdat zonodig die andere weer kapot gaat heb ik een aantal vragen.

1) Moet zo'n HD nu goed gekoeld worden?

2) Zo ja, hoe? Is het toereikend als ik mijn kap v/d server afhaal en die CD-Rom eruit haal. Zodat de HD dus open en bloot (aan de bovenkant) ligt zodat hij daar zijn warmte kwijt kan, of moet dat ook aan de onderkant? Of moet de HD met een actieve koeling gekoeld worden. Hoe zit dat met de processor die alleen met koelribben gekoeld wordt?

3) Ik maak geen gebruik van ACPI functies die mijn HD dus uitzet. Hij draait dus continu 24/7. Ik hoorde dat opspinnen van ATA drives ook niet echt bevordelijk is.

4) Is zo'n 200 GB WD IDE drive wel eens geschikt om 24/7 te draaien. Zekers omdat het een IDE-drive is en het er om bekend staat dat deze mindere componenten hebben als hun SCSI varianten.

5) Als ik nu zo'n HD in een USB 2.0 case bouw en in mijn server zo'n USB 2.0 insteekkaart stop met juiste drivers natuurlijk ;) Heeft dat dan wel genoeg koeling? Aangezien dat ook kleine kastjes zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij een oplossing aandragen want 200 GB backuppen is echt geen pretje :'(

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:28
Als ik naar het kleine kastje denk ik gelijk aan een 'kleine' voeding, dit probleem heb ik vaker gezien bij die SFF kastjes voedingen die het net trokken en daardoor (waarschijnlijk) de harde schijf een korte levensduur bezorgden

• thestiffmeister
Er zit een 200 Watt voeding in. Verder is alles onboard (Videokaart etc.) Het is een slot 1 pentium 3. Niet echt veel energie slurpende apparaten. Denk dat die voeding dat wel moet trekken.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:15

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

offtopic:
Was dat niet ooit een externe schijf? Ik heb een model (USB2, 120GB) welke ik in wil bouwen, maar wat niet lukt...

• thestiffmeister
Ben nog verder geweest wezen klooien.
Het RARE is, dat Linux dus geen badblocks meer aangeeft (paar keer geprobeerd).

badblocks -v /dev/hda
doet die nu zonder problemen. Ik vind het steeds vreemder worden. Enig idee wat dit kan zijn??

Verder heb ik nog een vraag over die Data Lifeguard Tools van Western Digital.
Kan ik die probleemloos uitvoeren zonder dat die aanpassingen gaat doen in EXT3 en mijn data zodoende kwijt ben?

Ik wil nl. een soort van surfacecheck gaan doen. Kijken of die daar fouten aangeeft.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

thestiffmeister schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:59:
Verder heb ik nog een vraag over die Data Lifeguard Tools van Western Digital.
Kan ik die probleemloos uitvoeren zonder dat die aanpassingen gaat doen in EXT3 en mijn data zodoende kwijt ben?

Ik wil nl. een soort van surfacecheck gaan doen. Kijken of die daar fouten aangeeft.
Dat tooltje is volledig hardwarematig bezig en molt dus niets van de inhoud. Je hebt het zelfs nodig voor RMA omdat het een foutcode genereert die bij de RMA aanvraag moet zitten.
Pagina: 1