Toon posts:

[VBA/Excel] Keuze weergeven op basis van andere keuze*

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een opdracht waarin ik Excel moet toepassen, alleen heb ik hier nog niet zoveel mee gewerkt. Ik wil een keuzeboom opstellen, waarbij de eerste keuze (bijv.via een dropdownmenu of radiobuttons) invloed heeft op opties bij de volgende keuzes.

Dus concreet, keuze 1, fiets, auto en trein. Als er dan bij deze keuze voor optie 1:fiets is gekozen moet er in de tweede optie : dames, heren en kinderfiets verschijnen.

Kan iemand mij tips geven over welke opties in Excel hiervoor te gebruiken zijn?

BVD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je overweg kan met VB script kun je daar de knopjes wel mee maken lijkt me. Op die manier kun je dan in prinipe alles doen wat je wilt.

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Dielie

*BURP!*

Yep, dat kan met cel validatie. Heb ik ook al eens gedaan. Zie hier. :)

Verwijderd

Topicstarter
De aangegeven link kan inderdaad een mogelijke manier van aanpak zijn. De bij bron in te vullen formule geeft echter een foutmelding.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb dit topic even aangekeken, en ik mis er een paar dingen in. Ten eerste een beetje zelfwerkzaamheid en inzet in de startpost: Wat heb je geprobeerd? Wat ging daarmee mis? Probeer de tips/richtlijnen die je kan lezen in P&W FAQ - De "quickstart" in de gaten te houden. :)

Verder kunnen wij je natuurlijk niet helpen als je niet vertelt wat je precies gedaan hebt, en wat de exacte foutmelding is. Probeer in je topics altijd zoveel mogelijk relevante informatie te geven, dan ben je het snelste van je probleem af. :)

Ik heb ook even je topictitel wat duidelijker gemaakt. Je topictitel is het visitekaartje van je topic. "Excel: keuze" is natuurlijk niet echt een duidelijke beschrijving, en zal weinig mensen aanzetten je topic open te klikken. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Ik ben bezig geweest met het opstellen van dropdown menutjes dmv cel validatie. Het lukt echter niet om deze dropdown cellen afhankelijk van elkaar te krijgen. De post van Dielie verwijst naar het volgende voorbeeld:

"
1 Vorm Kleur
2 Vierkan Rood
3 Rond Blauw
4 Geel

Wat ik wil is dmv cell validatie, in één cell VORM of KLEUR kiezen. Dat is simpel.
Maar in de tweede cell wil ik dan een lijst hebben, die afhankelijk

Dat kan wel.
Stel
A1 = VORM
A2= KLEUR
A3=VORM of KLEUR
B1=Vierkant
B2=Rond
C1=Rood
C2=Blauw
Zet in een cel validatie aan.
Kies lijst.
Plak de volgende formule in je source/bron vlak
=IF($A$3="A",$B$1:$B$2,$C$1:$C$2)
Klaar. (Je zou de formule nog kunnen verfijnen om een lege waarde af te vangen natuurlijk.)
BTW, kies als type list, anders krijg je geen mooie dropdown in je cel "

De formule die ingevuld moet worden in source/bron, bevat echter een fout. Ik kan niet ontdekken waar deze fout zit. Weet iemand waar de fout zit in de formule, want op deze manier hoop ik de gemaakte dropdown cellen afhankelijk van elkaar te maken.

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Dielie

*BURP!*

Als je een NL versie van Excel hebt, heb je toch wel de IF vervangen door ALS he? :)

Zet anders je spreadsheet ff op FTP klaar, dan kijk ik vanavond even.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jah ga met Excel maar eens met de ALS functie een beetje spelen
gegarandeerd dat je eruitkomt.

beetje dit principe:
code:
1
ALS keuze1=fiets dan keuze2=heer,vrouw,kind

In Excel zit een help functie die daar ook een hele duidelijke uitleg over geeft over de ALS functie.
maar met de ALS functie zit je sowiesow op de goede weg

www.degroot-it.nl

Pagina: 1