Toon posts:

Zalman CNPS7000B-ALCu boot-lawaai

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn Fujitsu Siemens de standaard lawaaiige koeling vervangen door een zalman cnps 7000b-alcu koeler. Deze is inderdaad een stuk stiller, alleen als ik mijn pc opstart dan maakt de koeler een gierend geluid, alsof de fan overtoeren te hard draait. Met de fanspeed-regelaar kun je hierbij niets instellen, en zodra de pc opgestart is (15 seconden of zo) dan is het geluid ook weg. Verder draait de fan op gewone snelheid, zonder bijgeluiden.

Iemand een idee wat dit kan zijn? De fan is netjes gemonteerd, loopt nergens tegenaan, en voor zover ik kan checken draait de fan gewoon goed.

Verwijderd

dan is er toch niks aan de hand :X
als het maar 15 seconde is ;)

Verwijderd

Meestal bij het begin van het opstarten, maken de koelers veel hogere toeren. Zodat de warme lucht nog helemaal weggeblaasd worden ofzo.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je weet trouwens zeker dat het de Zalman is? Ook de harde schijven maken bij het opstarten altijd een suizend geluid, wat je misschien voor het fangeluid aanhoord?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is de koeler, het is een geloei (het lijkt nog het meeste op alsof "je stem overslaat"). Het lijkt wel alsof de fan harder draait dan ie aankan, en alsof ie dan gaat loeien. De harde schijf is het iig niet, en de dvd ook niet. De voeding heb ik net vervangen, die kan ik ook uitsluiten.
Ik heb er op zich geen problemen mee als ie wat harder draait (dat moet en zo), maar dat geloei is geen net geluid. Zeker niet voor een zo dure fan...

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:59:
Ja, het is de koeler, het is een geloei (het lijkt nog het meeste op alsof "je stem overslaat"). Het lijkt wel alsof de fan harder draait dan ie aankan, en alsof ie dan gaat loeien. De harde schijf is het iig niet, en de dvd ook niet. De voeding heb ik net vervangen, die kan ik ook uitsluiten.
Ik heb er op zich geen problemen mee als ie wat harder draait (dat moet en zo), maar dat geloei is geen net geluid. Zeker niet voor een zo dure fan...
beetje lullig voor je, maar dat hoort, in de eerste paar seconde word de bios ingeladen en nog wat andere dingen voor je pc, pas daarna word gekeken naar de temperatuur van je processor en evt de snelheid van je ventilator. Dus de eerste paar seconde heb je altijd alles op volle toeren, dit heeft te maken met de beperkingen van het gebruikte systeem (eigenlijk alle pc's doen het).

http://specs.tweak.to/16495

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09
HeefStan schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 08:06:
[...]

beetje lullig voor je, maar dat hoort, in de eerste paar seconde word de bios ingeladen en nog wat andere dingen voor je pc, pas daarna word gekeken naar de temperatuur van je processor en evt de snelheid van je ventilator. Dus de eerste paar seconde heb je altijd alles op volle toeren, dit heeft te maken met de beperkingen van het gebruikte systeem (eigenlijk alle pc's doen het).
Precies. Hij draait standaard op hoge toeren, in het geval dat het regelsysteem niet werkt, kapot is of niet aanwezig is. Daarom wordt pas na een paar seconden het toerental aangepast. Heb ik ook hier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
nou de mijne toch echt niet... (of ik merk het niet..., enige wat ik dan harder hoor draaien is mn videokaart koeler...)

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

BiG-GuY schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 08:15:
nou de mijne toch echt niet... (of ik merk het niet..., enige wat ik dan harder hoor draaien is mn videokaart koeler...)
De ene pc heeft het wel en de andere weer niet.

@ TS Als je dit niet meer wilt hebben, zou ik je aanraden om een fancontroller/fanmate te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
accoord, is duidelijk. Wel apart, de oude standaard koel-windtunnel maakte zoveel lawaai dat je geen verschil hoorde, en deze is zo stil dat ik me er aan erger... :-)
Pagina: 1