SCSI niet groter dan 2GB

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 11:47
Ik heb in mijn Dos-based MP3-bak een adaptec SCSI Host Adapter - ISA AHA-1520B controller.
Hieraan hangt een 9.1GB grote disk.
Met de tool van Adaptec (AFDISK) kan ik van die schijf 8 GB gebruiken (1024 cilinders)
nu kan ik de verschillende partities echter maximaal 2 GB groot maken....

Weet iemand of dit anders kan? (1 grote partitie dus?)

Google, adaptec en got searches hebben mij niet uit de brand geholpen...

[ Voor 201% gewijzigd door BJup op 05-04-2005 11:25 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
* Gomez12 gokt op dos-based. Weet niet welke versie van dos het is, maar ms-dos 6.2 kan volgens mij alleen 2Gb partities gebruiken. Kijk of naar een simpele win98 install of naar een linux install. Dos heeft te veel beperkingen...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44
Probeer je de partities soms FAT16 te maken ?

Je zal voor >2Gb partities toch richting FAT32 moeten gaan. DOS-based kan dan nog steeds, gewoon de dosfiles van win9x gebruiken.

[ Voor 61% gewijzigd door DJSmiley op 04-04-2005 20:06 ]

• BJup
DJSmiley schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:05:
Probeer je de partities soms FAT16 te maken ?
Je zal voor >2Gb partities toch richting FAT32 moeten gaan. DOS-based kan dan nog steeds, gewoon de dosfiles van win9x gebruiken.
Ehm, ik gebruik AFdisk, gezien het feit dat Fdisk het niet doet bij deze SCSI-setup (die herkent 'm niet)
Als iemand weet hoe ik kan zien (een waarschijnlijk veranderen) welke FAT ik gebruik, dan graag!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met Ranish partition manager kan dat. Hiermee kun je ook fat 32 partities maken. Zorg wel voor een dos versie die dit ondersteunt. Er zijn ook enkele open source dossen die je kunt gebruiken.

• BJup
Noork schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:31:
Met Ranish partition manager kan dat. Hiermee kun je ook fat 32 partities maken. Zorg wel voor een dos versie die dit ondersteunt. Er zijn ook enkele open source dossen die je kunt gebruiken.
Ook die ziet mijn SCSI niet...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BJup schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:40:
[...]
Ook die ziet mijn SCSI niet...
Knoppix dan misschien?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Is er al een bestaande Windows XP schijf waar je van opstart?
Dan zou je dus in systeembeheer in Windows de schijf kunnen initializeren en een partitie aanmaken (NTFS/FAT32 ipv. FAT16).

• BJup
dan zou ik dus windows moeten instaleren op die pc,op andere HD, en dan die grote partitie maken, en dan windows weer vervangen door Dos... Tja, als niemand iets practischers weet, dan ga ik dat maar eens doen... (of zijn er nog snellere manieren? stel me nu zo voor dat windows mijn controller ook niet in 1 keer probleemloos aanvaardt :)

BTW, dosversie=versie die bij win98se zit, moet opzich wel fat32 accepteren toch?...

[ Voor 13% gewijzigd door BJup op 04-04-2005 20:51 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Windows XP herkent de controller hoogstwaarschijnlijk wel (al tijdens het installeren van Windows dus dmv. Windows drivers waar je niks voor hoeft te doen) en zo lang duurt Windows XP installeren niet (mits je beetje redelijke PC hebt ;) )

Daarna is het een peuleschil om een partitie via systeembeheer te maken ;)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik gok dat je adapter geen BIOS heeft en dat daarom FDISK en zo je schijven niet zien. Omdat toch voor elkaar te krijgen moet je een device driver installeren. Ik weet de naam niet meer precies maar het was iets van ASPIDISK.SYS of zo... Zit in een van de adaptec software pakketten die je kan downloaden (al moet je sinds de laatste reorganisatie van de website wel erg goed zoeken tegenwoordig).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-03 11:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De klassieke MS-DOS heeft geen FAT32, en tot MS-DOS 6 is de maximum partitiegrootte 2.1GB. Wil je meer, dan zul je windows moeten installeren. Vanaf Windows 95B (OSR2) heb je FAT32 ondersteuning en kun je grotere partities dan 2.1GB maken.
De 8.4 GB limitatie is ook een DOS limitatie, Windows 95A is al voldoende voor grotere harddisks.

Nofi, maar dit is een simpele google vraag, met DOS+maximum+partition+size is de eerste link al zeer verhelderend.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 05-04-2005 08:32 ]

Signatures zijn voor boomers.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die 2Gb is inderdaad een limiet van FAT16. Met de DOS-files van bijvoorbeeld windows98 is FAT32 mogelijk. De SCSI controller die niet gezien wordt heeft meestal met drivers in je config.sys (en autoexec.bat) te maken

• BJup
Erhm, ik gebruik de dosfiles van win98, en ik snap dat ik fat32 nodig heb voor grotere partities, alleen wil dat met AFdisk dus niet...
m'n andere (IDE) schijf in die pc heeft wel normaal een fat32 partitie...

Ook na instalatie van de devicedriver (althans, dos-driver van adaptec voor mijn kaart, dat zou toch goed moeten zitten?) ziet Fdisk de schijf dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door BJup op 05-04-2005 11:23 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
BJup schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:09:
Ook na instalatie van de devicedriver (althans, dos-driver van adaptec voor mijn kaart, dat zou toch goed moeten zitten?) ziet Fdisk de schijf dus niet.
Nee, je moet nog een extra driver installeren om je kaart met harde schijven om te laten gaan. Het is even zoeken (ik heb het in een ver verleden met een 2904 moeten doen), maar ergens in een oude versie van EZ-scsi zit er zo'n driver.

update: de benodigde driver zit nog in het laatste upgrade pack voor ez-scsi. Omdat je hier een officiele ez-scsi versie voor moet hebben om hem te kunnen installeren moet je even een omweg nemen om de driver te krijgen:
- downloaden
- uitpakken met winrar
- aspidisk.sy_ omzetten naar aspidisk.sys met het commando expand

[ Voor 38% gewijzigd door Chemist op 05-04-2005 12:13 ]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Afaik: config.sys:
code:
1
2
device=aspi2dos.sys
device=aspidisk.sys

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1