Website met poolse tekens

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Hoi allemaal,

Voor een vriend heb ik zn site verhuist van fortunecity naar pcextreme. :9 Nou worden de poolse tekens in de pagina niet correct weergegeven nadat ik de pagina van fortunecity had gedownload en had geupload naar pcextreme. Na wat zoeken op het internet leek het een probleem met de ondersteuning van vreemde talen van de webserver te zijn. Ik heb een mail naar pcextreme gestuurd om te vragen of zie die konden installeren, maar zei antwoordden dat de fout in de pagina zat. :|
Als ik de pagina lokaal met Opera of IE bekijk dan worden de tekens goed weergegeven, maar na het uploaden op de pcextreme server niet meer. Vanaf de fortunecity server gaat het wel goed.

Na verder zoeken kwam ik op Got een topic tegen met iets soortgelijks, en daar werd de suggestie gegeven bovenin de html als content te vermelden iso-8859-2. Hier stond UTF-8. Maar lokaal of op web geeft bij beiden vreemde tekens.

Volgens mij ligt het dus toch aan de webserver van pcextreme, maar ik heb weinig ervaring met webpagina's, misschien dat iemand hier wat meer over weet :)

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 11:24
Probeer anders eens op nog een andere host. Als ie daar ook goed werkt, zal pcextreme wel gaar zijn.

• simon
  • Laatst online: 08-05 22:18
<META HTTP-EQUIV="content-type" CONTENT="text/html; charset= iso-8859-2">
pleur dat in je head..

|>

Verwijderd

Simon schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:25:
<META HTTP-EQUIV="content-type" CONTENT="text/html; charset= iso-8859-2">
pleur dat in je head..
Het is natuurlijk beter om te zorgen dat dat in de HTTP headers wordt verteld tegen de client.

De webserver zal voor HTML documenten wel zijn default charset in de Content-Type header meesturen, dat zal iso-8859-1 zijn, of misschien wel utf-8. Dat kun je eventueel met een .htaccess bestand wel wijzigen (als dat wordt toegelaten door de configuratie van de webserver, ik ga er even vanuit dat dat Apache is). En anders kun je misschien een server-side scriptje schrijven wat dat doet. En mocht het nog niet lukken, vraag dan of de hoster de default charset kan veranderen voor jouw stukje webspace.

Ik zou zelf overigens alles met UTF-8 doen. Dat zou het minste gedoe moeten geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 19:32 ]

• simon
  • Laatst online: 08-05 22:18
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:31:
[...]

Het is natuurlijk beter om te zorgen dat dat in de HTTP headers wordt verteld tegen de client.

De webserver zal voor HTML documenten wel zijn default charset in de Content-Type header meesturen, dat zal iso-8859-1 zijn, of misschien wel utf-8. Dat kun je eventueel met een .htaccess bestand wel wijzigen (als dat wordt toegelaten door de configuratie van de webserver, ik ga er even vanuit dat dat Apache is). En anders kun je misschien een server-side scriptje schrijven wat dat doet. En mocht het nog niet lukken, vraag dan of de hoster de default charset kan veranderen voor jouw stukje webspace.
pcextreme laat .htaccess toe

|>

• Fostar82
  • Laatst online: 11-12-2025
ok bedankt voor de snelle reacties... ga eens rustig aan het klooien.

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Verwijderd

(Een typische webserver stuurt overigens standaard nooit een 'charset' parameter mee. Ik geloof wel dat Apache 2 met een standaard 'charset' parameter komt van 'UTF-8', maar dat wordt zelden overgenomen aangezien het meestal voor problemen zorgt. De gemiddelde sitebouwer weet immers niks van HTTP of karakter codering.)

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:01
Maak je gebruik van php? Zo ja, dan zal je ook de default charset van php moeten veranderen. In php.ini (maar daartoe heb je waarschijnlijk geen toegang) of bv met:

PHP:
1
ini_set('default_charset', 'utf-8');

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
ik heb ook tijdje met poolse letters gekl**t. Je moet ervoor zorgen dat de tekst in de broncode ook al zo uitziet zoals t moet zijn. Dan utf-8 kiezen en t werkt.

mijn probleem lag vooral dat ik werkte met homesite, die geen utf-8 ondersteund :D
Pagina: 1