Toon posts:

Asus mobo's en Infineon PC3200 op 400 Mhz, Slechte combo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week m'n extra strookje van 512mb Infineon pc3200 teruggestuurd omdat het niet werkte.

Ik heb nu een ASUS a7n8x E Deluxe met daarop reeds een 512mb pc3200 strookje van infineon. Om de grootste kans op een goede werking van dual channel te behouden heb ik daarom maar een precies hetzelfde strookje besteld. Dit werkt niet op 400 Mhz. Ook niet wanneer het apart in de slots wordt gezet. Ook niet op een ander moederboard (Ook ASUS .. a7n8x-X).

Heb inmiddels dus een nieuw strookje ontvangen via RMA maar dit doet precies hetzelfde in Windows. Net op het laatst tijdens startup een PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA blue screen. Op 333 Mhz werkt het geheugen wel!! Tenminste.. ik heb nu al een uur geen crash gehad.

PS: Ik heb er een 3200XP+ proc. inzitten op default 400 Mhz. Heb ook meerdere CAS latency's geprobeerd: AUTO, 3T, 2.5T en 2T

Meerdere mensen met dit probleem?

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

ik heb dus zeg maar pcies hetzelfde, sterker nog, bij mij wil ie niet eens op 400 mhz lopen.
Maar ach, als het waar is naar ze geld, en dit was het goedkoopste ;)

Je kunt op de site van asus bekijken welk geheugen er allemaal goed getest is met jouw type moederbord.

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, infineon schijnt gewoon goed geheugen te zijn hoor.

Daarbij doet die strook die er al in zat het dus wel gewoon op 400Mhz.

Het rare is wel dat die strook er toch ietsje anders uitziet.. (iets dikker lijkt wel) ..terwijl het wel gewoon precies dezelfde specificaties heeft!

Zou een bios update misschien nog nut hebben?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Het is altijd wat met de Asus A7N8X (ongeacht welk model) :X

Infineon is een prima A-klasse merk, jij gooit het gelijk op een Asus-Infineon gerelateerd probleem, maar waarschijnlijk is de Nvidia geheugen controller de schuldige, die vindt het waarschijnlijk niet zo'n goede combo ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, effe een update:

Ik dacht laat ik eens checken of het misschien toch aan het bios ligt. Op de site van ASUS staat voor mijn moederboard één update beschikbaar. Daarbij staat het volgende vermeld:

Patch new Samsung DDR400 DRAM to fix enter WinXP problem

Aangezien Infineon de geheugenafdeling van Samsung is, was ik al helemaal blij.

Bios succesvol geupdated, gechecked: versie 1013, jawel!

Helaas werkt het alleen nog steeds niet :O

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er mensen die recentelijk nog infineon geheugen hebben gekocht en op een ASUS moederboard hebben gezet?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Ik weet niet hoe jij erbij komt dat Infineon een onderdeel van Samsung is. Maar dat zijn toch echt 2 aparte fabrikanten.

Ik heb 2 reepjes 512 MB infineon draaiend gehad op mijn A7N8X en nu op mn A8N-SLI. Geen enkel probleem.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
klijne tip set je bios op save and secure default in weet niet hoe da bij jouw heet.... zon optie waar alles 100% moet werken had het zelfde met 20 pc´s gewoon de save functie in het bios aangezet en ze doen het weer... probeer eens als het niert help haal je mhz laager van je geheugen gewoon wat onder klokken en zet dual channel uit!

[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 05-04-2005 12:31 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:29:
Ik weet niet hoe jij erbij komt dat Infineon een onderdeel van Samsung is. Maar dat zijn toch echt 2 aparte fabrikanten.

Ik heb 2 reepjes 512 MB infineon draaiend gehad op mijn A7N8X en nu op mn A8N-SLI. Geen enkel probleem.
Je hebt gelijk.. dacht dit ergens op internet te hebben gelezen, maar is inderdaad niet waar.

Verwijderd

Topicstarter
Bschnitz schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:55:
klijne tip set je bios op save and secure default in weet niet hoe da bij jouw heet.... zon optie waar alles 100% moet werken had het zelfde met 20 pc´s gewoon de save functie in het bios aangezet en ze doen het weer... probeer eens als het niert help haal je mhz laager van je geheugen gewoon wat onder klokken en zet dual channel uit!
Zoals ik bovenaan al aangaf: dit heb ik geprobeerd en het geheugen draait wel op 333. Maar dat wil ik natuurlijk niet. Het moet gewoon netjes op 400Mhz én op dualchannel draaien. Het niet voor niks dualchannel op mn board. :*)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28
Ik heb bij de pc van mijn vriendin exact hetzelfde!

Ik gebruik Corsair geheugen 2x256MB Value RAM (Matching pair).
De pc wil soms niet opstarten en blijft hangen bij het kleine laadbalkje van Windows XP.
Het geheugen heb ik ook lager geklockt, maar dat mocht niet baten.
Na gezocht te hebben op internet en nog niets kunnen vinden op de site van Asus (waarschijnlijk gewoon niet goed gezocht), heb ik het maar tijdelijk opgegeven.
Vandaag moest ik toch ergens nog op wachten en had me al voorgenomen om het Bios maar eens up te daten, zie ik dat de update versie 1013 erbij staat op de site met de melding voor het Samsung geheugen! Morgen maar even proberen of deze update wat uithaald.

Het probleem is echt heel raar aangezien het alleen voor komt bij het opstarten van de machine.

Ik hoop echt dat dit de oplossing is, maar ik verwacht het eigenlijk wel aangezien het het probleem precies beschreef. Daarnaast is het bij Corsair natuurlijk zo dat ze verschillende chips gebruiken op hun geheugen. Deze zaten natuurlijk in één verpakking, maar het zijn misschien toch Samsung chips.

• Kuip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-03-2024
Ik en een vriend van mij hebben hetzelfde Asus bord als jij. Ook allebei met bios 1013. Hij heeft ook 2x 512 Infineon. Draait ook alleen op 333. Ik had 2x 512 Dane-Elec, draaide ook alleen op 333. Wel dual-channel, maar dit schijnt voor een Athlon XP weinig uit te maken (zie uitleg van BalusC in een ander topic). Als je per se op 400 mhz en in dual channel wil draaien moet je geheugen kiezen uit de qualified vendor list van Asus. Hier

Ik heb dat gedaan. Corsair Twinx CMX1024-3200C2 (2x512) en het draait zonder problemen op 400 mHz.
Ik heb wel de timings handmatig op de door Corsair geadviseerde AMD-waarden gezet (2.5/3/3/6)
SPD gaf andere timings (3/3/3/8) en dat ging niet goed.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:39:
[...]

Zoals ik bovenaan al aangaf: dit heb ik geprobeerd en het geheugen draait wel op 333. Maar dat wil ik natuurlijk niet. Het moet gewoon netjes op 400Mhz én op dualchannel draaien. Het niet voor niks dualchannel op mn board. :*)
* Jaap-Jan checkt boekje *D

Ik welke bankjes prop je het geheugen? Bank B1 (die verder van A1 en A2 afstaat) moet in ieder geval bezet zijn, anders werkt Dual- Channel niet. Voor de rest maakt het niet uit of je andere geheugenreepje in A1 of A2 zit. Heb je daar wel op gelet? :)
Kuip schreef op zondag 10 april 2005 @ 18:31:
Als je per se op 400 mhz en in dual channel wil draaien moet je geheugen kiezen uit de qualified vendor list van Asus. Hier
Onzin. Het A7N8X-E moederbord is selectief qua geheugen, maar het geheugen uit het pdf'je zijn gewoon geheugenreepjes die gegarandeerd goed werken omdat ze met dat moederbord getest zijn. Ikzelf heb Dane- Elec geheugen (Hyundai chips) en die werken op 400MHz én Dual Channel. Maar die staan niet op die lijst van Qualified Vendors.

De geheugens op die lijst werken gegarandeerd, maar daartegenover wil dat niet zeggen dat geheugen die niet op die lijst staat gegarandeerd niet werkt. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-04-2005 18:48 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Kuip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-03-2024
Japie_17 schreef op zondag 10 april 2005 @ 18:41:
[...]

De geheugens op die lijst werken gegarandeerd, maar daartegenover wil dat niet zeggen dat geheugen die niet op die lijst staat gegarandeerd niet werkt. :)
Dit klopt helemaal. Ik bedoelde ook, dat als hij zeker wil zijn dat het werkt, niet dat alleen diegene op de lijst werken O-) Ik had iets duidelijker moeten zijn.

Misschien heb jij een ander type gehad van Dane Elec, maar de standaard 512 Mb pc 3200 draaide bij mij alleen op 333.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met de A7N8X-E Deluxe. Ik heb een 1Gb kitje van Kingston gekocht en ook die loopt niet op 400Mhz, alleen op 333Mhz stabiel .

Als ik hem op 400 zet slaat hij op de gekste momenten vast....soms pas na een uur en soms 3x in 10 min. Ik heb er ook nog geen oplossing voor gevonden maar heb vandaag nog een mailtje naar Kingston gestuurd of hier iets aan gedaan kan worden. Antwoord volgt nog dus.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:20
Ik vind het allemaal maar vreemd. Ik heb een A7N8X delux en daar zit 2x noname 256MB computerland geheugen in en werkt perfect op 400MHz. Nooit problemen meer gehad.Heb zelfs een keer nog 266MHz noname geheugen van een ander type er bij geplakt en toen werkte het totaal oop perfect.

Maar het zou best kunnen, waar dat precies aan licht..... ik zou het niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
Je moet gewoon 'geluk' hebben lijkt het dus wel.

Ik heb inmiddels die nieuwe strook infineon bij mn broertje erin gepropt.. daar draait ie op 333 stabiel.. lijkt het..

Zelf heb ik nu zijn corsair 400 naast mijn bestaande infineon geplaatst en het werkt nu wel op 400. Of het 100% stabiel is weet ik nog steeds niet... bij sommige applicaties (3dsmax) kapt ie soms de applicatie.. maar hangen of rebooten nog niet.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het zaakje nu op FSB 210 heb draaien (met het geheugen daar ook op dus)

W.b.t. de vraag van de slots.. ja ik heb ze in A1 en B1 zitten.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Heb je de timings goed staan?? dus niet te strak want dan draait het mogelijker wijs niet.
En als je de timings automatisch uitdeeld dmv spd, dan ff op handmatig zetten en beginnen met 3-4-4-8 timings. Als het dan niet werkt heb je nog de mogelijkheid om je voltage iets op te schroeven (niet teveel) als dat ook niet werkt heb je

1) brak mobo
2) brak geheugen
3) verkeerde combo
4) ander foutje

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
4) ander foutje
Bedankt.. :z
Pagina: 1