[Intel]Hoge piep uit mobo

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

Sinds vanochtend heb ik een eigenaardig probleem met mijn Workstation.
Specs:

Intel PIV 3.0 Ghz E
Intel Bonanza 875P mobo
4x 512 MB DDR 3200 Twinmos
Tagan 480 watt voeding
Sapphire 9800pro 128mb + zalman HP koeler

Nou hoor ik dus een hele hoge piep, als mijn CPU wat moet doen (bijv een programma opstarten).
Ook merk ik dan ik met CS Source een Fps van 20 heb :r ergens is dus iets helemaal mis.
Ik heb het mobo al vervangen met hetzelfde type, de oude is RMA naar Intel.
Ik heb het piepje proberen te lokaliseren met de "pleerol" techniek en het schijnt te komen van een plek tussen de videokaart en een paar spoeltjes op het mobo.
Gezien het mobo al vervangen is denk ik snel dat het de videokaart is, maar ik heb geen vervormingen of rare strepen op mijn beeld dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk ;)
Mijn voedingslijnen zijn ok allemaal netjes binnen de waarde.
Heeft iemand misschien hetzelfde probleem gehad, misschien met dit mobo of videokaart?

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 18:55

phizzie

always look on the bright side

Draait je koeler nog het zelfde toerental? Dit klinkt als een vastloper van je koelventilator / slechte kogellagers. Ben niet echt een pro, maar toevallig kan ik me herinneren dat Intel CPU's vanzelf lager schalen als ze te heet worden. Dit om de processor te beschermen. (Een jaar of wat geleden mooie test bij THG / Anandtech die CPU's op uitvallen van de proc testten door de koeler gewoon af te halen. Mooie beelden!)

Succes er mee!

aw snap, was dat het alweer?

• HyperDevil
Temps zijn binnen de normale waarde, de Zalman 9000 cpu koeler werkt ook nog naar behoren.
Nog netjes 1500 rpm de cpu is 43c.
Daar ligt het dus niet aan ! :*)

Verwijderd

Even een vraagje wat is de Pleerol techniek :?

• HyperDevil
Zo'n pleerol buisje dicht bij het moedebord houden, en er doorheen luisteren.
Luisteren waar het hoge geluid het hardste is en zo kan je vinden waar het geluid vandaan komt :9

[ Voor 10% gewijzigd door HyperDevil op 04-04-2005 19:13 ]