Toon posts:

Prescott 3,2 S478/S775: welke socket wordt warmer?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kort vraagje. Ik heb ook gegoogled, maar ik kreeg niet precies antwoord op mijn vraag:

Welke socket word warmer?
De socket 478 of de 775?
Als ze allebei metdezelfde koeler , en standaard op 3,2 ghz draaien. Hoeveel graden zou het dan verschillen? Nouwja, ik zou het graag willen weten omdat ze bij een review bij de thermaltake big typhoon, de 3,6 ghz stressed op 45 graden houd op de socket 775. Maar ik dacht altijd dat de socket 775 warmer word dan de 478, maar 2 andere mensen zeiden van niet:o Dus daarom deze vraag.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De socket is niet van belang hierbij, het gaat om de processor die er op komt te zitten, het ene model is warmer dan de andere.
Kijk maar eventjes op de site van BalusC naar het vermogen van de processoren.
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.html

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Owjah vergeten ze zeggen, die 3,2 zijn allebei prescott..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zoals Wolfboy al zegt het is niet de socket die voor de warmte zorgt maar de cpu, het maakt dus echt niets uit op welke socket de cpu zit

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Idd het licht aan de cpu's. Maar P4's met Prescot cores worden zo i zo veel warmer dan de oudere northwood. De 775 heeft volgens mij 2 mb tov de 1 mb van de 478 prescots dus zullen ook meer warmte uitstoot hebben. Dit kun je opvangen door een grotere cooler.

Maar je moet niet vergeten dat een Athlon 64 systeem 1/3 van de warmte van een Prescot uitstoot. Dus als je alleen naar de cpu zou kijken kun je een amd 64 systeem 3 uur laten draaien een een P4 1 uur voor hetzelfde geld. Maar dit is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de cpu ook maar ook van de rest. Maar de cpu + vga kaart zijn de grootste verbruikers in een pc.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

als je deze info nu wil gaan gebruiken, voor het kiezen van een nieuw systeem, omdat lage temps voor jou van belang zijn, dan zou ik eens kijken naar de 5 series J versie.

Aunt bunny is coming to get me!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:04

Thandor

SilverStreak

De LGA775 blijft koeler. Dit omdat de LGA775 modellen een betere boxed koeler hebben.
Echter is de temperatuur van een PC van veel meer factoren afhankelijk.
Al met al kun je beter voor de AMD Athlon 64 gaan. De Pentium 4 word belachelijk warm.

@Astennu.
De LGA775 processoren zijn ook met 1MB L2 Cache te vinden. Alle Pentium 4 5x0 processoren hebben 1MB L2 Cache. De Pentium 4 6x0 processoren hebben EIST*, X86-64 en 2MB L2 Cache.

Iemand die weet hoe EIST werkt :? Ik krijg het niet werkend.
[rml]Thandor in "[ Discussie] Intel Prescott, Nocona & EM6..."[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 04-04-2005 19:28 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, jongens :> . Ik heb zelf al een pc (socket 478 3,2 ghz prescott) Lees de topic start maar beter, dan begrijp je mijn vraag wel, want ik wilde weten welke warmer zou worden met dezelfde koeler.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Met dezelfde koeler in dezelfde kast met dezelfde omstandigheden (zoals kamer temperatuur) worden ze praktisch even warm. Mits je dezelfde CPU's hebt met dezelfde steppings e.d.

Een Pentium 4 530 wordt nl. warmer dan een Pentium 4 530J, ondanks ze beiden op dezelfde frequentie draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar iemand beweert, dat de socket 478 kleiner is, en daardoor sneller warmer word en blijft.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik denk dat dat vrijwel niets uitmaakt. Het gaat immers vrijwel direct de koeler "in".
De warmtebron zit ook in het midden, het zou volgens mij nog geen graad uit mogen maken :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoeken naar Pentium4 Prescott 3200MHz op mijn site

Ziehier de verschillen :) Het verschilt dus gewoon per stepping. De stepping C0 met PRB=0 neemt meer stroom op en wordt dus warmer. De stepping C0 is nooit in socket775 uitgebracht. De steppings D0 en E0 met PRB=1 die op zowel So478 als So775 zijn uitgebracht nemen minder stroom op en worden derhalve minder warm :)

Intel datasheets:
P4 Prescott So478 (pagina 22 en 64)
P4 Prescott So775 (pagina 23 en 74)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:20:
Maar iemand beweert, dat de socket 478 kleiner is, en daardoor sneller warmer word en blijft.
De heatspreader van een S478 P4 is maar 2mm smaller dan een S775 P4. De core zit in het midden en de heatspreader zal daar dus het meeste warmte afgeven aan de koeler en aan de zijkanten minder. Die 2mm extra zal wel 'iets' uitmaken, maar meer dan 1 graden zal het denk ik niet zijn. Verwaarloosbaar klein denk ik dus.

Als je CPU's van hetzelfde type waarvan alleen de socket verschilt zou testen, dan zal de ene keer de S478 in het voordeel zijn en de andere keer de S775. Elke cpu is namelijk weer iets anders (graad warmer of kouder). Ligt dus meer aan de core dan aan de grootte van de heatspreader.

[ Voor 27% gewijzigd door Jimster op 07-04-2005 02:47 ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Astennu schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:03:
Idd het licht aan de cpu's. Maar P4's met Prescot cores worden zo i zo veel warmer dan de oudere northwood. De 775 heeft volgens mij 2 mb tov de 1 mb van de 478 prescots dus zullen ook meer warmte uitstoot hebben. Dit kun je opvangen door een grotere cooler.

Maar je moet niet vergeten dat een Athlon 64 systeem 1/3 van de warmte van een Prescot uitstoot. Dus als je alleen naar de cpu zou kijken kun je een amd 64 systeem 3 uur laten draaien een een P4 1 uur voor hetzelfde geld. Maar dit is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de cpu ook maar ook van de rest. Maar de cpu + vga kaart zijn de grootste verbruikers in een pc.
Ik vind 1/3 wel erg extreem

als je naar de volgende statestieken kijkt:
Athlon64 newcastle S939 3800+ een 89.0 Watt verstookt
Pentium4 670 Presscot S775 een 115 Watt verstookt

Dat betekent dus dat de intel variant 0.29% meer aan energie verstookt.

ruigweg 40 watt voor een moderne Athlon64 is wel erg weinig! ;)

Ik vind wel als veel mensen overdrijven over het energie verbruik van de presscot maar dat zijn "Just my two cent's" ;)

Portfolio

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
@Gurbe de n00b
PSSST.... Kijk eens naar de IDLE waardes ;)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Kijk eens bij BalusC op de website.

Houd bij de Pentium 4 ook rekening met
De in de tabellen vermelde vermogen zijn niet de maximale waarden. Intel geeft sinds de Pentium4 de maximale waarden niet op in de datasheets omdat ze naar Intel's eigen zeggen kunnen verschillen per systeemconfiguratie. Intel berekent deze waarden door rond de 75% van de TDP (Thermal Design Power, een theoretische waarde dus) te nemen. Tel dus voor het gemak rond de 33% bovenop om de theoretische maximum te krijgen. In de praktijk zal deze zelden behaald worden, omdat de Pentium4 clock throttling (multiplier naar beneden brengen wanneer de CPU temperatuur een zekere grens overschrijdt, deze is gewoonlijk in de BIOS te instellen) en zelf-uitschakeling (bij een die-temperatuur van ca. 135ºC) ondersteunt.

De vermelde stroomsterktes en temperaturen zijn overigens wel de maximale waarden. Hiervan en van de formule P = U x I (vermogen = voltage x stroomsterkte) gebruik makend kun je ook het maximum vermogen berekenen.
Daarnaast geef jij de maximale TDP. Dat is dus de top wat die processoren mogen verstoken.
Zover ik mij nog kan herinneren verstookt een AMD Athlon 64 3000+ op z'n top iets van 50W ~ 52W.
Een tragere Pentium 4 3GHz 'Prescott' verstookt op z'n top 84W + ~ 33%.

De Pentium 4's worden nou eenmaal erg warm, ook de BTX modellen.

Pagina: 1