Toon posts:

Celeron 300A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

mijn broer zit op kamers, en daar heeft hij mijn aller eerste pc staan, nu word hij zo traag door allerlei software dat hij eens een reinstall nodig heeft, dus ik ga er binnenkort eens heen.

Nu zou ik hem ook wat sneller willen maken dmv. wat ram geheugen erbij te steken, maar ook door een snellere processor erbij te steken.

De processor is een Celeron 300A kan ik me nog herinneren, ik weet niet wat voor mobo erin zit, dus ik vraag me af tot hoe snel die Celerons nog gebouwt zijn, ik weet dat het socket 370 is: Google, daar vond ik namelijk dit:

The Socket 370 Celeron's are currently available in 333, 366, 400 and 433 MHz versions. Intel plan to release a 466 MHz version of the Celeron in the near future.

Bestaat die 466 MHz ook echt? en zijn er misschien nog snellere, of zou dan een bios upgrade nodig zijn..

En iemand die er nog 1tje heeft liggen boven de =>433 : graag.

mvg.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:34
Of als de mogelijkheid er is overklokken. 450MHz is goed haalbaar zonder bijzondere koeling.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 18:59

TRG

Technotium99-m

Kijk eens op EBAY

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten te vermelden, hij is nu overklokt naar 450 mhz.

@ TRG: Dan wil ik eerst wel weten naar wat ik moet zoeken??

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 18:51 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor een goed overzicht van de diverse Pentium 2, 3 en hun Celeron versies: zie de site van BalusC: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p2.html

Over bios updates is echt 0.0 te zeggen als je niet weet welk bord het is en welke versie bios er nu op zit. Wellicht is het wel handig om de laatste uitgeëvolueerde versie erop te zetten. :)

Naast dat het een S370 socket CPU moet zijn, zijn er nog een paar factoren welke bepalen wat er maximaal op kan. Verder kan ik ook helemaal niet zeggen wat er in een bordje past als ik de naam van het beestje niet weet. ;)

{signature}

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:47
Als het goed is kun je die celeron gemakkelijk overklokken tot 450MHz (FSB naar 100MHz).

Slot 1 Celeron's gaan tot 433MHz, Socket 370's gaan tot 533MHz.
Slot 1
Socket370
En iemand die er nog 1tje heeft liggen boven de =>433 : graag.
Daar is V&A voor op t.net.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
@Voutloos: Mn broer heeft 2 linker handen, dus die kan ik het niet vragen, en hij woont hier 200km vandaan..dat is net het rottige..

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 18:59

TRG

Technotium99-m

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:51:
Vergeten te vermelden, hij is nu overklokt naar 450 mhz.

@ TRG: Dan wil ik eerst wel weten naar wat ik moet zoeken??
Gewoon op de link klikken :)

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Volgens mij was een Celly 300A een slot 1 processor

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Sinclair schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:54:
Volgens mij was een Celly 300A een slot 1 processor
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p2.html

Cel 300a is er zowel So370 als Slot-1 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
owjah, sorry:-)

Ik zie nu dus dat er een slot en een socket versie is....
Ik denk dan dat het de slot versie is, dus dat gaat maar tot 433..das niet veel.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:56:
owjah, sorry:-)

Ik zie nu dus dat er een slot en een socket versie is....
Ik denk dan dat het de slot versie is, dus dat gaat maar tot 433..das niet veel.
Slot 1 gaat t/m 1 Ghz oid :)
Das dan wel met 100 Mhz FSB.

Wat je anders kan doen is een zogenaamde slotket zoeken :)
Hiermee kun je een so370 CPU in een slot-1 moederbord prikken :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik weet genoeg!

Verwijderd

Ik heb nog ergens een slot 1 P3 733Mhz, die zal er ook wel inpassen als het bordje 100Mhz FSB ondersteunt?

Op marktplaats.nl staat er vast nog wel een in de aanbieding...

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 11:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:00:
Ik heb nog ergens een slot 1 P3 733Mhz, die zal er ook wel inpassen als het bordje 100Mhz FSB ondersteunt?

Op marktplaats.nl staat er vast nog wel een in de aanbieding...
Heeft die 733 MHz P3 geen FSB van 133 MHz? Dat moet namelijk wel, want dat levert een MP van 5,5 op, een MP van 7,33 bestaat volgens mij niet. :P
Als het een Intel 440BX bordje is kun je nog wel proberen er een 133 MHz FSB P3 in te stoppen, maar als het een 440LX of zelfs EX bord is kun je dat wel vergeten. Die trekken hooguit 83,5 MHz FSB en dan houdt het op. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Belangrijkste is te weten welk moederbord het betreft (laat je broer even in BIOS kijken of desnoods een tool als Everest draaien). Wanneer er ook een P!!! op past zou ik daar zeker voor gaan, die kun je tegenwoordig voor niet al te veel 2e hands vinden en zijn klok voor klok duidelijk sneller dan een Celeron (i.v.m. o.a. L2 cache) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het upgraden van je processor heeft vaak niet zoveel nut. Meestal heb je meer aan meer geheugen of een nieuwe(snellere) harde schijf. (Nieuwe harde schijf kan gewoon in UDMA33. 33 MB/s is snel genoeg.) Een goede geluids- en netwerkkaart helpt ook een beetje.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Nou, het verschil tussen een Celeron 300A (ook @450MHz) en een P!!! van pak 'm beet 700MHz kan wel degelijk nut hebben hoor :) De crux is de juiste upgrade toe te passen; zo zal een Celeron 466~533 idd nagenoeg geen enkele meerwaarde hebben t.o.v. een overclocked 300A, integendeel, dit i.v.m. de FSB.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie willen zeggen dat ik beter gewoon alleen SDram erbij stop? dat ik er weinig mee op schiet met een snellere processor?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 21:09:
Dus jullie willen zeggen dat ik beter gewoon alleen SDram erbij stop? dat ik er weinig mee op schiet met een snellere processor?
Ehm nee.
De overstap Cel300 => P2 450, Celli 533 oid, is echt groot. Dat ga je heel erg merken. Dan nog met wat meer geheugen erbij, en het is net alsof je achter een nieuwe PC zit :)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Dus jullie willen zeggen dat ik beter gewoon alleen SDram erbij stop?
hoeveel zit er nu in dan?

Meer ram (min 256MB) en een nieuwe windows install doet wonderen.

Het verschil tussen 450 Celeron III en elke andere processor <=550MHz merk je echt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door j-w op 04-04-2005 21:12 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is ook maar de vraag hoe ver je kunt gaan qua ondersteuning van de voltages.....
Bij een P3-600 is er een nieuwere VRM spec nodig welke veel oudere borden niet hadden...

Je kunt uitkijken naar een Celly 1400 welke compleet met een speciale Slot-1 > socket-370 adapter wordt geleverd met een eigen onboard VRM. Ik weet alleen niet meer het merk van dat ding....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• spone
  • Niet online
Of je doet niet moeilijk met convertortjes en je koopt een Socket A moederbord met een 2e hands sempron :7

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:18
Dat lijkt me eigenlijk ook wel het slimt. De hebt dan niet alleen een snelle cpu waar je voorlopig weer mee vooruit kunt, je hebt dan ook een moederbord van deze tijd met alle gemakken van dien.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Als ik me niet vergis was de Celeron 300A ooit de ultieme overclock-koning, hij ging met gemak naar 450 MHz. Dit is mogelijk, omdat -als ik me niet vergis- er geen lvl2 cache op zit.

Verwijderd

Als je leest dan staat er dat dat al gebeurd is.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik had een BX moederbord met een celeron 300A (moederbord wordt nog gebruikt en CPU doet ook nog ergens zijn rekenkunsten). De CPU was overgeklokt naar 450 MHz, daarna overgegaan op een 366A@560MHz. Toen kwam er een Celeron 600@900 en niet lang erna erna een PIII700@933MHz. Als laatste kwam er een Celeron2 1100@13xxMHz en die doet het nog steeds. De BX is/was echt een goed platform die in mijn geval erg lang meeging.

Als je het juiste moederbord hebt kan er dus nog heel veel kwa CPU upgrade gedaan worden. Samen met een Ultra-ATA controller en nieuwe hardeschijf kan het nog best wel een snel computertje worden.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je moet nagaan waardoor de PC traag is.
- Als de PC steeds aan het swappen is, dan heb je meer geheugen nodig.
- Als Windows en Word langzaam starten, dan heb je meer geheugen nodig en/of snellere harde schijf (Neem geen aparte controller. Niet nodig en de goedkope (highpoint, promise) werken niet goed).
- Als het processorgebruik bij een programma continu op 100% zit, dan het je een snellere processor nodig. Ik heb dat bijvoorbeeld bij het afspelen van DivX en .wmv video's.

Oud SDram is slecht te krijgen. Lees de FAQ welk geheugen je kan hebben. De 440BX ondersteund bijvoorbeeld maar max 256 MB per reep en dan ook nog niet eens alle 256 MB reepjes.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Celeron 300A @ 450 is op zich nog redelijk te doen, de rem op je systeem is vaak dit:
- geheugen minder dan 256MB
- Harddisk minder dan 7200RPM
- Windows 98

Gooi 512MB (2x256 double sided meestal) in die doos, prop er een 40GB of grotere 7200RPM harddisk in en installeer Windows XP. Vervolgens zet je alle grafische meuk in windows uit en is dat ding stukken sneller dan dat ie nu is.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het mobo lage spanningen ondersteunt en het is een bx-bordje en er zit een slot1 op. Dan heb ik hier nog een processor + gemodde slotket, ff erop kloppen en 1,2GHz Celeron Tualatin. Getest met Abit BH6 en BX6.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 05-04-2005 10:13 ]

Pagina: 1