Toon posts:

RAID1 en RAID10 advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Zoals de tweakers betaamt, vind ik over RAID vooral veel praktijkervaring met het opvoeren van de snelheid. })

Ik zit echter met een ander probleempje.

Het doel is het ontwerp van een super-safe video editing systeem.
Kapotte HDD mogen geen rol spelen!!! B)

Steeds als ik denk, ik koop dit, dan is dat weer niet compatible met dat etc. etc. :O

Ik heb advies nodig maar het is een lastige situatie dus let op de kleine lettertjes hier. :+

Plan: :)

Alles met s-ata schijven.
Asus p4c800e deluxe mobo, want is goedgekeurd voor Matrox RTX100 video edit kaart en ken ik enigszins.
- systeemschijf op raid 1
- near backup schijf op raid 1
- videoschijf op raid 10 of wellicht raid 1

Twijfels: :?

Ik zou de onboard southbridge op sata raid 1 voor system kunnen pakken, met de onboard promise chip ata raid 1 voor near backup en sata raid 1 voor videodata.

Echter, onboard mobo raid schijnt niet echt handig te werken, dus maar liever een losse controller?

De Highpoint 1820a leek me zo leuk i.v.m. uitstekende raid 1 en 10 prestaties, maar werkt dat wel in een asus p4c800e deluxe mobo en is het dan wel snel genoeg? Er gaan geruchten dat de highpoint alleen op server mobo's werkt?

Ik heb getwijfeld over een moderner goedgekeurd mobo met PCI-X voor de Highpoint, maar er moet een AGP op zitten want ik wil perse de ATI 9800 kaart kunnen gebruiken. Helaas weet ik niet genoeg over de andere mobo's om in te schatten welke echt het beste is gezien mijn wensen. (lijst met geschikte mobo's http://www.matrox.com/vid...xtremepro/rec/mb/home.cfm)

Wie kan me adviseren?? :'(

Vriendelijke groet,

Geoff Vane

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:59:
Alles met s-ata schijven.
Asus p4c800e deluxe mobo, want is goedgekeurd voor Matrox RTX100 video edit kaart en ken ik enigszins.
- systeemschijf op raid 1
- near backup schijf op raid 1
- videoschijf op raid 10 of wellicht raid 1
Als ik het goed begrijp wil je 6 schijven (3x RAID1) of wellicht 8 schijven (2x RAID1 + 1x RAID10) kunnen gebruiken?
Ik zou de onboard southbridge op sata raid 1 voor system kunnen pakken, met de onboard promise chip ata raid 1 voor near backup en sata raid 1 voor videodata.
Je zegt alles met SATA te willen, maar je kunt geen SATA schijven op een ATA controller aansluiten :)
Echter, onboard mobo raid schijnt niet echt handig te werken, dus maar liever een losse controller?
Definieer "niet handig"? Wat is voor jou de belemmering?
De Highpoint 1820a leek me zo leuk i.v.m. uitstekende raid 1 en 10 prestaties, maar werkt dat wel in een asus p4c800e deluxe mobo en is het dan wel snel genoeg? Er gaan geruchten dat de highpoint alleen op server mobo's werkt?
Snelheid: [google=highpoint 1820a review]
Compatibiliteit: Processors, Mobo's & Geheugen » PMG FAQ » PCI, PCI-X en PCIe, wat zijn de verschillen?
Ik heb getwijfeld over een moderner goedgekeurd mobo met PCI-X voor de Highpoint, maar er moet een AGP op zitten want ik wil perse de ATI 9800 kaart kunnen gebruiken. Helaas weet ik niet genoeg over de andere mobo's om in te schatten welke echt het beste is gezien mijn wensen. (lijst met geschikte mobo's http://www.matrox.com/vid...xtremepro/rec/mb/home.cfm)
Uit http://www.matrox.com/vid...remepro/rec/chipsets.cfm:
Intel 7205, 7505
Deze borden zijn rijkelijk beschikbaar met PCI-X. Zie de websites van Abit, Asus, Iwill, Tyan en Supermicro voor borden met E7205 (Pentium4) danwel E7505 (Xeon).
875P
Wat zeldzamer, maar ze bestaan wel met PCI-X. In ieder geval Asus en Supermicro hebben van die borden.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het kost wel wat, maar een systeem met RAID6 is de meest veiligste en nog enigzins betaalbare oplossing.

De Areca ARC-1120 (8x SATA II RAID, 128MB, PCI-X) is in testen zeer goed gebleken. De Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters vind je hier: reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Het idee was dus 8 schijven (2x RAID1 + 1x RAID10) :P

Als ik met onboard spul alles op wil lossen, moet ik de promise chip gebruiken en die gaat niet verder dan 2 sata en 2 ata. Dan zou ik dus b.v. het systeem op ata moeten zetten. En dan moet ik dus ook 3 keer een mirror maken met 6 schijfjes. :/

"niet handig": vaak stelen onboard controllers overal tijd weg waardoor de machine te traag wordt en niet meer geschikt voor video editing. Harde bewijzen heb ik niet, alleen mensen die het beweren. :?

De Highpoint 1820a reviews heb ik inderdaad gelezen maar de een zegt het moet een server board zijn en de ander zegt dat het niet hoeft. Ook is er nergens iets bekend over het inzakken van de snelheid indien er geen pci-X gebruikt wordt. Het zou een ramp zijn als ik straks een berg hardware koop waarmee ik nog niet kan maken wat ik zoek. ;(

Omdat ik dacht hier echte mobo kenners aan te treffen, vroeg ik om een ingewikkeld advies: uit de Matrox lijst, een bord met AGP en PCI-X. |:( Liefst een mobo dat bij tweakers zijn diensten bewezen heeft. _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:58:
Ook is er nergens iets bekend over het inzakken van de snelheid indien er geen pci-X gebruikt wordt.
Het is vrij simpel: 32bits 33MHz PCI heeft een bandbreedte van (32/8)*33 = 133MB/s. Dat wordt dus de snelheidslimiet wanneer je het kaartje in een simpel PCI slot steekt. De top van de PCI-X is een 64bits 133MHz PCI-X slot en deze heeft een bandbreedte van (64/8)*133 = 1066MB/s oftewel 1GB/s. Een beetje RAID1 config met tweemaal 250GB SATA disken haalt de 65MB/s bij lange na nog niet. Een RAID10 config met 250GB SATA 4 disken zal maximaal zo'n 130MB/s halen. Let wel, dit zijn maximum snelheden. De gemiddelde ligt daar ver onder.
Omdat ik dacht hier echte mobo kenners aan te treffen, vroeg ik om een ingewikkeld advies: uit de Matrox lijst, een bord met AGP en PCI-X. |:( Liefst een mobo dat bij tweakers zijn diensten bewezen heeft. _/-\o_
Sja, we kunnen wel met 50 mobo's op de proppen komen. Het is nog altijd aan jou om deze uit te kiezen. In de FAQ van Processors, Mobo's & Geheugen staat hoe je het beste een mobo kunt uitzoeken: Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? :Y)

Persoonlijke mening: een Iwill of Supermicro E7505 bord met Dual Xeon. Heb ik hier zelf ook. Maar er zijn ongetwijfeld anderen die hier anders over denken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een schitterende berekening, Baal.

Het maakt veel duidelijk ! Bedankt.

Ik las het volgende:

Matrox RT.X100 Xtreme Pro data transfer rate requirements
To be compatible with the dual-stream operation of Matrox RT.X100 Xtreme Pro, the storage device you use must sustain a data transfer rate of at least 12 MB/sec.

Note Our tests have shown that 1394 hard drives are not capable of sustaining the data transfer rates that are needed for video editing with RT.X100 Xtreme Pro.

General storage considerations
Storage plays a vital role in the overall performance of your Matrox RT.X100 Xtreme Pro system. Without adequate storage for your audio and video clips, your system will not work properly.

Vraag ik je nu, als alle RAID's over 1 kaart lopen in een gewoon PCI slot, zo ik dan toch nog een probleem kunnen krijgen?
Pagina: 1