Toon posts:

Outlook kan niet connecten naar Exchange 2003 server

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Exchange 2003 server (geintegreerd in win2k3 sbs).
Norman virus control inc exchange plugin
(firewall verloopt via een aparte router)
Windows 98 client met outlook 2000.

Exchange haalt zijn mail op via pop3 connector van ms.
clients zijn ingesteld op ophalen van mail van exchange server.

Een tijd geleden had ik getest (bij 1 account) of dat dit allemaal werkt, en het werkte.

Maar nu wil ik het officieel gaan configureren, maar nu krijg ik op de clients deze melding als ik outlook open: " kan geen verbinding met de server van microsoft exchange maken omdat er netwerkproblemen zijn opgetreden, als dit probleem blijft optreden neem dan contact op met de systeembeheerder".

Als ik in de pop3 connector de mails ga ophalen handmatig, dan krijg ik iig geen foutmelding, dus mail wordt wel vd ISP accounts gehaald, maar de clients kunnen niet connecten ofzo naar de interne exchange server. (ik kan wel de server pingen of browsen op de server kan ook)

Verwijderd

Ik pas je titel even een beetje aan, want `problemen' zegt niet al te veel :)
Hebben je users een E-mail adres? Kun je met OWA wel op de mailbox aanloggen? Zie je nog errors in je event log staan? Wat gebeurt er als je een nieuw profiel maakt?

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:47
heb je het SBS2003 gebruiker account in Outlook2000 ingevoerd voor betreffende gebruiker? Hij moet zich wel kunnen authenticeren lijkt me.

Wat is je exacte melding? Krijg je op de SBS2003 ook een melding in je eventlog e.d.?

of wat hierboven wordt gezegd, I'm to slow...

[ Voor 10% gewijzigd door BoutWout op 04-04-2005 17:26 ]

Red een boom, eet een bever

Verwijderd

Topicstarter
User hebben al email adres.
OWA gebruik ik niet (weet ook niet hoe ik dat zou moeten enablen)
nieuwe user aanmake = geen nut
geen errors in eventlog

Verwijderd

OWA kan je gewoon gebruiken door te connecten naar http://servernaam/exchange/usernaam.
En ik bedoelde niet een nieuwe user aanmaken maar een nieuw outlook profiel.

het zou kunnen zijn dat RPC stuk is op je client machine, kijk eens naar http://support.microsoft.com/?id=325930.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 17:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw outlook profiel had ik ook al getest, had geen nut (ik heb ook getest op ander werkstation, ook geen nut) . Er is dus iets niet goed op de server.

Welke services moeten er allemaal draaien wil ik kunnen connecten naar exchange server?

Verwijderd

Topicstarter
BoutWout schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:26:
heb je het SBS2003 gebruiker account in Outlook2000 ingevoerd voor betreffende gebruiker? Hij moet zich wel kunnen authenticeren lijkt me.

Wat is je exacte melding? Krijg je op de SBS2003 ook een melding in je eventlog e.d.?

of wat hierboven wordt gezegd, I'm to slow...
Ik heb het juiste account ingevoerd in outlook ja, maar ik krijg dus steeds die melding. Als ik bij die melding op OK klik dan krijg je een scherm waar je je exchange server naam en exchange postbus kan controleren. Dit staat dan beide goed. Daarna klik ik op "controleer naam". Dan krijg ik weer een melding dat er netwerkproblemen zijn en de exchange server niet bereikbaar is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:40:
Nieuw outlook profiel had ik ook al getest, had geen nut (ik heb ook getest op ander werkstation, ook geen nut) . Er is dus iets niet goed op de server.

Welke services moeten er allemaal draaien wil ik kunnen connecten naar exchange server?
Zorg er in ieder geval voor dat alle Exchange services draaien :)
Verder, kon je met OWA wel inloggen of ook niet?

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt nog steeds niet, net mail box verwijderd en opnieuw aangemaakt, OWA staat enabled (ook voor de user). Alle exchange services draaien ook/
Als ik dan naar OWA ga werkt dat ook niet : "You are not authorized to view this page"

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 09:56 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Hoe stel je exchange in op outlook dan, toch niet via een pop3 account?

Voor owa kun je dit even proberen "/owa/username/".

Verwijderd

Topicstarter
nee niet via pop3. Ik maak een nieuw outlook profiel en vink dan : exchange server aan, dan vul ik de servernaam (of ipadres) in en daarna mijn postbus naam. Daarna krijg ik de foutmeldingen.

Als ik via OWA connect dan lijkt het alsof mijn ip adres niet geacepteerd wordt (The Web server you are attempting to reach has a list of IP addresses that are not allowed to access the Web site, and the IP address of your browsing computer is on this list. )
Wie weet waar ik dit kan aanpassen?

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:00

JohnD

Bernd

iis manager

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar heb ik al zitten speuren, maar kom er niet bepaald uit.
Ik zie bij "deafault websites" een aantal exchange subfolder. Maar wat moet ik hiermee?

btw: de server kan wel op OWA komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 11:43 ]

• JohnD

JohnD

Bernd

eigenschappen van de exchange submap opvragen en dan tabblad "Directory security"

kijk dit ook even na bij de default website.

ik zit wel op win2k server hier dus het zou wat anders uit kunnen zien.

FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

Topicstarter
Ja juist, daar zit ik nu ook te kijken. Dan kies ik "ip adres and domain resitricions" dan doe ik all granted access. maar werkt nog steeds niet.

Ik heb het nu wel voor elkaar om op de home page te komen (http://<servernaam>).
Maar nog steeds niet op exchange web. (en ook niet met Outlook, wat eigenlijk belangrijker is)

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog idee-en? ik probeer nu al uren vanalles uit, maar ik blijf dezelfde melding krijgen (ook op ander werkstaiton)

Verwijderd

users hebben een exchange mailbox? kan je in exchange administrator zien, owa moet je ff de rechten checken, goedzetten en de services herstarten van iis.. als het vanaf de server wel lukt op owa te komen, kan je dan met een user inloggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dan kan ik met een user inloggen.

Ik heb net (hopeloos) een 4e werkstation erbij gehaald en je raad het nooit: daar werkt alles :S .

Nu even kijken of ik de rest ook aan de gang krijg.

Verwijderd

probeer anders ff de outlook profiles weg te gooien, opnieuw aan te maken, eventueel user profile opnieuw maken.. zal vast wel gaan werken dan..

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik allemaal al geprobeerd (ALLES van office verwijderen en opnieuw installe, etc etc).
Maar dat heeft allemaal geen nut gehad, maar dat maakt niet zo gek veel uit ,dit krijg ik wel voor elkaar. Ben allang blije dat de server goed ingesteld stond. (ik heb inmiddels wel veel gewijzigd op de server, maar op dat 4e werkstation werkt outlook icm exchange iig wel)

Verwijderd

Lijkt me toch iets van corrupte RPC registry entries op een werkstation. Had je nog gekeken naar http://support.microsoft.com/?id=325930 die ik eerder postte?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:27:
Lijkt me toch iets van corrupte RPC registry entries op een werkstation. Had je nog gekeken naar http://support.microsoft.com/?id=325930 die ik eerder postte?
Jep die heb ik helemaal bekeken en uitgevoerd, zonder resultaat. (Na een windows en office herinstall is het probleem opgelost trouwens.)

Nu ga ik eens proberen om de rest aan de gang te krijgen.

Want ik neem aan dat alle mail op de server binnenkomt en de client lezen via hun werkstation met outlook de mails op de server (de mails blijven dus op de server staan.)

Maar iedereen haalt de mail nu op zijn werkstation binnen (dit moet dus binnenkort via de exchange server gaan). Dit gebeurt via pop3. Hoe zorg ik ervoor dat de mails die nu op hun pc's staan ook op de server terecht komen. (hoeft niet heel perse op de server te staan die "oude" mail, maar ze moeten het nog wel kunnen lezen, en dat kan volgens mij alleen door verschillende profielen te gebruiken in outlook, of niet ?)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Kijk eens naar je DNS instellingen (en zet zonodig de DNS van je clients op het IP van je server), want vaak heeft een domein een rare.lokale.naam die de DNS van je provider niet snapt. Je kan ook even de volledige Host naam van je server in je HOSTS bestand zetten zodat er iig geen misverstanden zijn over IP/name.

PS: Zijn de PC's ook echt lid van het domein en log je met domain-accounts in of zijn het gewoon losse machines?

[ Voor 6% gewijzigd door Ook op 05-04-2005 22:44 ]

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 18:28:
[...]

Jep die heb ik helemaal bekeken en uitgevoerd, zonder resultaat. (Na een windows en office herinstall is het probleem opgelost trouwens.)

Nu ga ik eens proberen om de rest aan de gang te krijgen.

Want ik neem aan dat alle mail op de server binnenkomt en de client lezen via hun werkstation met outlook de mails op de server (de mails blijven dus op de server staan.)

Maar iedereen haalt de mail nu op zijn werkstation binnen (dit moet dus binnenkort via de exchange server gaan). Dit gebeurt via pop3. Hoe zorg ik ervoor dat de mails die nu op hun pc's staan ook op de server terecht komen. (hoeft niet heel perse op de server te staan die "oude" mail, maar ze moeten het nog wel kunnen lezen, en dat kan volgens mij alleen door verschillende profielen te gebruiken in outlook, of niet ?)
Zoek eens op het internet naar Exmerge.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

lier

MikroTik nerd

Ook schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 22:43:
Kijk eens naar je DNS instellingen (en zet zonodig de DNS van je clients op het IP van je server), want vaak heeft een domein een rare.lokale.naam die de DNS van je provider niet snapt. Je kan ook even de volledige Host naam van je server in je HOSTS bestand zetten zodat er iig geen misverstanden zijn over IP/name.

PS: Zijn de PC's ook echt lid van het domein en log je met domain-accounts in of zijn het gewoon losse machines?
Hoe wil je dit anders doen ?

Heb je ook WINS draaien ?
Gaat het resolven van je server IP goed ?
Zijn de computers toegevoegd aan AD ?
Computers loggen aan op domein ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 06 april 2005 @ 09:25:
[...]

Hoe wil je dit anders doen ?

Heb je ook WINS draaien ?
Gaat het resolven van je server IP goed ?
Zijn de computers toegevoegd aan AD ?
Computers loggen aan op domein ?
WINS draait ja (via dhcp)
resolven gaat goed
user staan in AD
pcs loggen aan op domain.

Maar het exchange verhaal werkt nu, ik ben nu bezig met verder inrichten vd server. Waar kan ik bijv zien waar alle mails worden opgslagen (die moeten nl niet op de C-schijf , maar op de D-schijf komen ivm schijfruimte.) ik werk met win2k3 sbs inc exchange 2003 server.

• JohnD

JohnD

Bernd

8)7 en wat was het nu?

FKA SunStorms_Sletje

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 10:17:
[...]

WINS draait ja (via dhcp)
resolven gaat goed
user staan in AD
pcs loggen aan op domain.

Maar het exchange verhaal werkt nu, ik ben nu bezig met verder inrichten vd server. Waar kan ik bijv zien waar alle mails worden opgslagen (die moeten nl niet op de C-schijf , maar op de D-schijf komen ivm schijfruimte.) ik werk met win2k3 sbs inc exchange 2003 server.
Ok dus nu werkt het? Nu wil je de store's verplaatsen? Tip, klik eens met rechts in de system manager op een store... En anders "move datastore exchange" in google,of in de f1.

Verwijderd

Topicstarter
dat staat een paar posts terug (lag dus aan werkstations, ws opnieuw installd en het werkt.)
Waar het aan lag weet ik niet, ben half dag bezig geweest met testen en uitvinden waar het aan lag, een herinstall gaat sneller :)

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:02:
[...]

Ok dus nu werkt het? Nu wil je de store's verplaatsen? Tip, klik eens met rechts in de system manager op een store... En anders "move datastore exchange" in google,of in de f1.
Nou ik wil de stores niet verplaatsen, ik wil alleen weten waar alles wordt opgeslagen (dus een user krijgt een mail binnen, waar komt deze terecht op de server. (op welke schijf/partitie)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

lier

MikroTik nerd

Wederom, klik eens met de rechter muisknop op de store...
(zoals ook hiervoor al geopperd is)

[ Voor 26% gewijzigd door lier op 06-04-2005 11:32 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

ja emails worden opgeslagen in de private message store priv.edb rechter muis zoals hierboven kan je het path vinden..

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het kunnen vinden. Maar werkt slecht zeg, als je bijv een user verwijderd dan wordt zijn mailbox niet verwijderd (ook als je dat vinkje aanzet). Dan moet je wachten en dan kun je in de manager de mail box purgen (maar dat kan niet altijd, soms kun je helemaal niks). Nu heb ik alle mailboxen verwijderd maar de storage group is nog wel 110 mb groot :S.
Ook als je het email adres van een user veranderd. (als ik een mail verstuur met het mail adres dat AD zelf aanmaakt dan kan de geadreseerde niet geplyen. (ja kan wel maar dan replied hij naar een niet bestaand adres, die niet bij mijn ISP geregistreerd staat), dus ik veranderd in AD zijn/haar mail adres in de juiste, maar dan moet ik dus ook in OWA met dat mail adres inloggen (als ik dan ga naar "http://<servernaam>/exchange/<inlognaam domein>", dan kan de site niet gevonden worden.
Als ik dan inlog met "http://<servernaam>/exchange/<naam voor het @>" dan krijg ik gewoon OWA te zien.)

strange

Verwijderd

Als ik jou was zou ik je eerst even in Exchange gaan verdiepen door bijvoorbeeld een aantal boeken en technet artikelen te gaan lezen. Het eerste probleem bijvoorbeeld dat je ziet is heel normaal, de database wordt namelijk niet kleiner, alleen blijft er whitespace over die weer gevuld wordt als er nieuwe mail in de store komt. Je moet een offline defrag doen om de database kleiner te maken.
Wat betreft je tweede probleem zou ik eens meer informatie gaan zoeken mbt repcipient policies.
Aangezien de meeste van je vragen met wat zoek en leeswerk makkelijk te vinden zijn, ga ik dit topic nu sluiten :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 14:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.