[Maxtor] HD kappot na kleine val

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views sinds 30-01-2008

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
M'n 40 gig Maxtor diamondmax 8 is dus van 30 cm. hoogte "gevallen".
Het probleem is: hij doet níets meer. Schijf wordt niet meer herkend door mijn computer en ook niet in andere computers.
Heb al PowerMax geprobeerd, maar ook vergeefs...

Heeft er misschien iemand nog een idee hoe ik 'm kan laten werken?

Zo niet jammer, we kunnen altijd nog de RMA procedure proberen.

En dat is waar m'n volgende probleem ligt:

Op de schijf staat een datum, en ik ga ervan uit dat dit de productiedatum is.

De datum die eropstaat is 23 augustus 2003.
Ik heb mbv. het serienummer op de site van maxtor gekeken hoe lang ik nog garantie had, maar deze is al sinds 8 november 2004 verlopen!!

Ik meende dat je toch minstens 3 jaar garantie op schijven hebt, en zoiets geeft maxtor zelf ook aan op haar site. Ik citeer:
The following Standard Warranty Period will apply to Maxtor products purchased by distributors from Maxtor on or after September 12, 2004:
Maxtor Fireball®, DiamondMax® ATA/SATA and DiamondMax Plus ATA /SATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
iemand een idee wat ik hier mee kan, of heeft iemand een nederlands tel.nummer?

Bedankt :) }:O

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
The following Standard Warranty Period will apply to Maxtor products purchased by distributors from Maxtor on or after September 12, 2004

Dus HDD's die op of na 12 september 2004 zijn aangeschaft hebben 3 jaar garantie.. Je kunt er niks meer mee doen ben ik bang..

• Gumball
  • Niet online
sjukke schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:12:
The following Standard Warranty Period will apply to Maxtor products purchased by distributors from Maxtor on or after September 12, 2004

Dus HDD's die op of na 12 september 2004 zijn aangeschaft hebben 3 jaar garantie.. Je kunt er niks meer mee doen ben ik bang..
hm... Dat is echt klote :(
Maareh... Een leraar van me had het over een europese regeling daarover, dat je mininmaal 2 jaar garantie hebt, dat klopt dus ook niet... ?

Verwijderd

Met betrekking tot het laatste stuk van je verhaal. Ik heb ook een 160GB schijf die 3 jaar zou moeten hebben maar volgens de Warranty check kom ik niet verder dan 1,5 jaar. Volgens een verkoper van een computerzaak kan dit liggen aan de levering dat zo'n schijf nog bij een late levering hoort en daardoor zo weinig garantie heeft. Echter dit klinkt mij nogal vreemd in de oren. Ik heb al gemaild naar Maxtor maar nog steeds geen reactie, dit was vorige week.

Een oplossing die ik kreeg van een andere computerboer: leg je harde schijf een halve dag in de vriezer en dan kun je hem misschien daarna nog gebruiken.

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:36:
leg je harde schijf een halve dag in de vriezer en dan kun je hem misschien daarna nog gebruiken.
Dan kan je eventjes gebruiken, totdat de schijven terug zijn uitgezet door de warmte, dan loopt ie terug vast...

Verwijderd

yoshi_rules schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:18:
[...]

Dan kan je eventjes gebruiken, totdat de schijven terug zijn uitgezet door de warmte, dan loopt ie terug vast...
Ja klopt maar een kameraad van me heeft nog 5 minuten gehad om zijn data er af te halen. Het is het proberen waard dunkt me.

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

Tom-my

w03iz0rz

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:36:
Met betrekking tot het laatste stuk van je verhaal. Ik heb ook een 160GB schijf die 3 jaar zou moeten hebben maar volgens de Warranty check kom ik niet verder dan 1,5 jaar. Volgens een verkoper van een computerzaak kan dit liggen aan de levering dat zo'n schijf nog bij een late levering hoort en daardoor zo weinig garantie heeft. Echter dit klinkt mij nogal vreemd in de oren. Ik heb al gemaild naar Maxtor maar nog steeds geen reactie, dit was vorige week.

Een oplossing die ik kreeg van een andere computerboer: leg je harde schijf een halve dag in de vriezer en dan kun je hem misschien daarna nog gebruiken.
Waarom is dat vreemd. Om goedkoper te zijn dat de pc verkoopboer naast je winkel moet je groot inkopen, krijg je meer korting namelijk. Daardoor kunnen schijven soms langer blijven liggen. Maxtor geeft 3 jaar vanaf het moment dattie gemaakt is, tel uit je "winst".

Maxtor doet in zo'n geval niks buiten zijn voorwaarden en de pjoeterboer ook niet.

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In HDD nog geen 3 jaar geleden gekocht, maar garantie verlopen? is er een vergelijkbaar garantieprobleem.

ARME AOW’er

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 15:41
idd jah, daar heb k t zelfde probleem, heb m alleen niet laten valle ;)
k heb al wel een paar dingen gevonde, maar dat is eigenlijk alleen maar als ie binnen 6 maanden stuk gaat, maar nog nix over die 2 jaar (wat ik eigenlijk snel moet weten, anders heb k aan die 2 jaar ook al niets meer)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Toch krijg ik een beetje nare smaak bij de RMA opmerking.
Wie zijn schuld is het dat de HD is gevallen? O-)

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je denkt toch niet dat Maxtor daar in gaat trappen?

(Vergeet die vriezer. Het is onzin, het werkt niet, en het is nog een reden om je garantie kwijt te raken.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Na een week eindelijk bericht gehad van Maxtor, ik moet ff een kopiertje van de bon sturen en dan gaan ze dan corrigeren.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FanToom schreef op maandag 04 april 2005 @ 21:39:
[...]

Waarom is dat vreemd. Om goedkoper te zijn dat de pc verkoopboer naast je winkel moet je groot inkopen, krijg je meer korting namelijk. Daardoor kunnen schijven soms langer blijven liggen. Maxtor geeft 3 jaar vanaf het moment dattie gemaakt is, tel uit je "winst".

Maxtor doet in zo'n geval niks buiten zijn voorwaarden en de pjoeterboer ook niet.
De garantie periode gaat van start op de dag van de aankoop. Het is onjuist dat de garantie zou lopen vanaf de dag vd productie. Ik heb recentelijk 2 IBM/Hitachi HDD's weggestuurdt voor RMA en deze waren vlgs de productie datum minimaal 2 maanden buiten de garantie, echter volgens de aankoopbon had ik nog garantie tot half maart 2005. Zolang je de aankoopbon kunt 'tonen' (Hitachi wilde graag een scan vd bon zien) gaan ze van die datum uit. Kun je geen voldoende duidelijk aankoop bewijs overleggen dan kan het gebeuren dat ze daadwerkelijk de productie datum als start datum voor de productie periode gebruiken.
Met een gecrashte Maxtor schijf heb ik in t verleden het zelfde gedaan, voorzien van een kopie van de bon bij de RMA zending ingezonden en netjes een vervangende HDD gekregen.
Wat verder voor vrijwel alle HDD leveranciers geldt is dat ze een rapportje dan wel de foutcodes willen van hun test software voordat ze een RMA nummer uitgeven (of de hdd moet echt niet herkenbaar zijn voor de mamaplank).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik meende dat je toch minstens 3 jaar garantie op schijven hebt, en zoiets geeft maxtor zelf ook aan op haar site.
Ja, maar als jij hem laat vallen word dat niet door de garantie gedekt hoor. Grote schokken zelfs niet. Dat lijkt me ook nog vrij logisch. Als ik mijn nieuwe auto tegen een boom rij ga ik toch ook niet terug naar de dealer om garantie te claimen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:57
Gumball schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:10:

Zo niet jammer, we kunnen altijd nog de RMA procedure proberen.

[...]
Tss. jij laat de schijf donderen en dan ga je RMA vragen? Wel een beetje krom, vind je zelf ook niet?

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 28-02 00:23
Burne schreef op maandag 04 april 2005 @ 21:50:
Je denkt toch niet dat Maxtor daar in gaat trappen?

(Vergeet die vriezer. Het is onzin, het werkt niet, en het is nog een reden om je garantie kwijt te raken.)
waarom zou dat onzin wezen.. als je lees/schrijfkop in de plattter zit vast "Gebrand" dus er vast aan geplakt zit, en je doet de schijf in een plastic zakje in de vriezer -18 dan krimpen de platters weer en KAN ( hoeft niet ) de schrijf/leeskop weer loskomen, soms als dit het geval is kun je ook zachtjes met de schijf op een tafel slaan, dit heeft alleen nut als de lees/schrijfkop er dus aan vast is geplakt

maar aangezien deze schijf gevallen is lijkt me dat er hier iets anders aan de hand is..

My favorite programming language is solder.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat het niet ALTIJD werkt, wil nog niet zeggen dat het NOOIT werkt. Het is absoluut geen onzinverhaal.

@TS
Het probleem is ontstaan door een val van de HD.

HD's horen vastgezet te zijn en daarvoor zitten er dus die schroefgaten in.

Is de HD nog niet vastgezet zul jij er voor moeten zorgen dat hij niet kan vallen. Valt hij desondanks dan heb je dat kennelijk niet gedaan en geldt de terechte regel; eigen schuld, dikke bult.

ARME AOW’er

Verwijderd

Het werkt wel en het is ook aangetoond dat het werkt. Als je schijf al kapot is maakt het geen donder uit of je nou wel of niet dat ding in de vriezer knikkert, kapot is kapot.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:52
Ik heb op mn 2 Plus 9's 2 jaar garantie. Check het nog ff goed, en proberen kan altijd !

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Ik heb vorigen week ook nog 2 Maxtor's verkocht en daar zat ook een dikke 2 jaar 10 maanden op.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 15:41
t is dus zo fijn dat harddisks van maxtor, de diamondmax 9 serie, die voor (ik dacht) 1 januari 2004 verkocht zijn maar 1 jaar garantie hebbe, das dus zo fijn van maxtor...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 21:58:
Het werkt wel en het is ook aangetoond dat het werkt.
Ik ken niemand die een betrouwbaar verhaal heeft. Het is altijd een kennis van een vriend van de broer van z'n oom. Een van de kenmerken van het broodje-aap verhaal. Tweede, derde hand of nog verder verwijderd van een controleerbare bron.

Zaken als een geloofwaardige technische verklaring slaan we dan maar even over. Koppen van harddisks zijn keramisch materiaal, platters zijn glas of aluminium met een coating van voornamelijk chroom. Chroom en keramiek lijmen of zelfs maar laten plakken lukt niet. Ja, met veel kauwgum. Die overigens harder wordt, als je het bevriest, en dan minder snel los zal laten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
wat betreft vallen en wel of niet binnen garantie vallen, op bijna iedere hd die ik in mijn handen heb gehad staat aan wat voor G krachten deze in stilstaande en werkende status blootgesteld mogen worden. Meestal komt dat erop neer dat je zo'n ding vrij hard moet behandelen als hij uitstaat wil je em slopen, of hij moet ongelukkig terrecht komen. Mijn wd's mogen geloof ik een klap hebben van 300G als ze uit staan das dus best veel, in werkende toestand is dat iets van 75 ofzo.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Burne schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:18:
[...]
Ik ken niemand die een betrouwbaar verhaal heeft. Het is altijd een kennis van een vriend van de broer van z'n oom. Een van de kenmerken van het broodje-aap verhaal. Tweede, derde hand of nog verder verwijderd van een controleerbare bron.

Zaken als een geloofwaardige technische verklaring slaan we dan maar even over. Koppen van harddisks zijn keramisch materiaal, platters zijn glas of aluminium met een coating van voornamelijk chroom. Chroom en keramiek lijmen of zelfs maar laten plakken lukt niet. Ja, met veel kauwgum. Die overigens harder wordt, als je het bevriest, en dan minder snel los zal laten.
Dan lijkt het me dat de FAQ feitelijk dus onzin bevat.
Probeer de diepvries methode
Soms wil het nog wel eens helpen om een HDD die niet meer op wil spinnen een nachtje in de diepvries te laten liggen. Verpak de hdd dan wel in plastic tegen de ijsvorming en condens. Door de lagere temperatuur zal het metaal iets krimpen waardoor je kans hebt dat de schijf alsnog weer op zal spinnen. Maar de kans bestaat altijd dat de HDD wederom crasht wanneer deze een tijdje uit de vriezer is gehaald om aan de PC te koppelen. Terw_Dan heeft hier een oplossing voor bedacht met behulp van een IDE-USB convertertje: Use some cryogenic technology to recover those important ones and zeros.
Dat moet je dan maar melden aan de moderator lijkt me.

ARME AOW’er

Verwijderd

Nu even ontopic

IS de hd gevollan terwijl die aan stond of was het een losse hdd zonder stroomkabel
Als je hem aansluit wat doet hij dan Spint hij op hoor je de koppen bewegen.

Probeer een de printplaat aan te drukken en de connectors.
Sommige harddisken hebben op de metalen behuizen een vaste connector met korte pennen die net buiten de behuizing uitsteken. De printplaat van de controller drukt hier direct tegen aan kan dus zijn dat er iets niet meer goed contact maakt.

Ik heb wel eens een harddisk gehad van 120Mb heel lang geleden. Bij het opstarten hoorde ik wel de koppen tikken maar niet het opspinnen. Heb de hdd losgehaald uit de behuizing en weer anngesloten. Door de hd lichtje heen en weer te schudden en een klein beetje tikken wou die het toch nog doen en spinnde die weer vrolijk rond.

• Eichii
  • Laatst online: 04-09-2017
[...]

Ik ben het levende bewijs met een afstudeer-project dat op een 40 gig Maxtor zat.

Een jaar geleden was mijn schijf ook langzaam het loodje aan het leggen en door ge-experimenteer heb ik met mijn stomme kop dat ding van de bureau af gestoot. ( 8)7 ) dus...

Ik paniekeren en forums afstruinen, want hij begon te tikken en ja, voor een student is data-recovery niet echt appel en een eitje om te payen.

Ik heb die truuk uitgeprobeerd en heb toe zelf in een oud wrak-pc die ik nog had liggen bijna alle data eraf gehaald en heb toen ook mijn diplomaatje gehaald.
Mij maakt het niet uit of het keramisch metaal of vulkanisch as is, mij heeft het geholpen, maar wees er voorzichtig mee. (vochtophoping)

• Gumball
  • Niet online
Ik snap wel dat het laten vallen van m'n HD mijn fout is, maar ik ga er eigelijk niet vanuit dat ze daar bij maxtor naar kijken, gezien het geen zichtbare schade heeft...

Ik zal anders maar eens proberen de printplaat er af te halen, kijken of er wat los zit ofzo, heb waarschijnlijk toch weinig te verliezen...

Verwijderd

[...]

Volgens mij ben jij er een die gelooft in het principe: "Wat ik niet heb gezien, geloof ik niet". Het maakt geen kont uit of het nou een broodje aap verhaal is of niet. Ik heb het gehoord van een kameraad en die heeft het weer van de computerboer (Norrod).

Nog even voor Gumball, ik heb een soort van telefoonnummer dat je kan gebruiken voor internationale support, ik zal dat zo ff opzoeken in een mailtje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Qua hardware zijn we uitgepraat. De HDD is stuk, that's it. Wil je aan datarecovery doen, de FAQ is hier uitgebreid over. Het linkje is eerder gegeven.

Wat betreft garanties: daarvoor is Stuffis Generalis, omdat dit totaal niks met hardware te maken heeft. Dit staat ook op de Welkomst gedeelte van de FAQ van dit subforum. Het zijn puur juridische gebruiker vs winkel/fabrikant/bedrijf issues. Ik zie dat je al hebt gepost in Gumball in "HDD nog geen 3 jaar geleden gekocht, maa...". Tip: neem contact op met Maxtor. Telefoonnummer staat gewoon op de supportsite: http://www.maxtor.com/por.../ATA-SATA%20Hard%20Drives Of gebruik de online support form.

Succes :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 05-04-2005 07:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.