assemblage moeilijkheden gezocht.

Pagina: 1
Acties:

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Topicstarter
Ik heb binnenkort een sollicitatie bij een bedrijf voor een functie op de technische dienst.
Naast een gesprek wordt er ook van mij verwacht dat ik een systeempje in elkaar schroef.
Nu heb ik ruime ervaring met pc's waardoor zowel intel als amd geen probleem zullen zijn, maar ik verwacht natuurlijk dat ze me een onbekend systeem laten bouwen dat sterk afwijkt van de gangbare hardware.
Ik hoorde apollo als naam vallen, dus daar ben ik uiteraard zelf al naar zoekende en daarnaast ben ik aan het zoeken naar info over assemblage van Mac's, omdat ik daar nog geen ervaring mee heb.

Mijn vraag is dus;
Geef mij aanwijzingen (namen of types) naar een aantal configuraties die sterk afwijken van de gebruikelijke standaard.
Hierbij denk ik aan rackservers, dual CPU borden, Mac's, nieuwe of juist ouwe systemen die niet binnen de mainstreem vallen.

Het zou natuurlijk erg makkelijk zijn als jullie linkjes kunnen geven naar info over afwijkende systemen,.... maar ik zou al gaten in de lucht springen bij het zien van namen en/of types.

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Verwijderd

Tijdens het sollicitatiegesprek neem je zulke dingen toch door neem ik aan?

Ik zal je alvast geruststellen, alles weten als starter is onmogelijk.
Het is ook niet redelijk om te verwachten dat de eerste dag echt alles op rolletjes loopt.
Zorg er gewoon voor dat je daar uitgerust en fit begint dan gaat alles al een stuk vlotter.

Volg desnoods de eerste paar keren de handleidingen die bij (server) moederborden zit en lees voor het gemak ook eens de handleiding van de kast.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 16:03 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Overigens, mochten ze je een mac voorschotelen: daar sta je eerst een kwartier met verbazing naar te kijken hoe ze dat zo mooi inelkaar hebben gezet (lees: kabels komen allemaal weggewerkt in de kast precies uit op de plaatsen waar het moederbord connectors heeft :P), vervolgens vind je je weg gewoon met je PC kennis in zo'n systeem.

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Topicstarter
Ik bergijp dat het niet mogelijk is om alles vanaf het begin te weten, maar ik denk ook dat het geen kwaad kan om wat huiswerk te doen om m'n kennis wat uit te breiden. :)
De handleidingen bij de moederborden en kasten die ik tot noch toe tegenkwam waren allemaal vij logisch inelkaar gezet... alleen is het soms wel handig om ff te checken hoe de kables v/d kast op het bord horen.

Nice, info over een Mac, :)
Dat had ik me ook al wel een beetje voorgesteld, want hoe zou het anders in de kast passen, als ik bekijk hoeveel tiewrappies ik gebruik voor m'n eigen kast en het zooitje dat je dan nog over houd bovenin,.. :X
Daar is natuurlijk geen ruimte voor in zo'n Mac.

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Verwijderd

Apollo -> naam van oude VIA chipsets. Apollo KT133, KT133A, KT266, KT266A, KT333, KT333A, KT400, KT400A, en nog wat van dat zooi :)

Maw: met een beetje pech/geluk wordt je geconfronteerd met een simpel oud mobo'tje. Piece of cake :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
dit komt wel vaker voor bij pc zaken. je krijgt waarschijnlijk gewoon een standaard systeempje te bouwen. niks aan de hand dus.
en mac's worden bijna altijd toch kant en klaar geleverd? dus die krijg je zoiezo niet.

je maakt je druk om niks ;)

Verwijderd

zeg je het wel even wanneer je je interview heb gehad? vind het wel interessant :)
zou het kunnen dat ze je een serverrack in elkaar laten zetten?
dat zou ik tricky vinden...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan je beter druk maken om de standaardvragen tijdens een sollicitatiegesprek.

Een systeem bouwen kan iedereen en zo niet dan kan je het na een dagje klooien alsnog (en jij kan het al, so what als je in een IRL situatie om een klant te helpen 2 minuten in een boekje bladert). Als ze met een stopwatch kijken of je een systeem binnen x minuten in elkaar ragt, moet je je zelfs afvragen of het wel zo'n leuk bedrijf is.

{signature}

Verwijderd

Voutloos schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 23:14:
[...]
Je kan je beter druk maken om de standaardvragen tijdens een sollicitatiegesprek.

Een systeem bouwen kan iedereen en zo niet dan kan je het na een dagje klooien alsnog (en jij kan het al, so what als je in een IRL situatie om een klant te helpen 2 minuten in een boekje bladert). Als ze met een stopwatch kijken of je een systeem binnen x minuten in elkaar ragt, moet je je zelfs afvragen of het wel zo'n leuk bedrijf is.
100% mee eens, die bedrijfjes hebben er nog wel eens een handje van om hun werknemers flink te stressen!
Ik ga volgende week trouwens ook op sollicitatiegesprek :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 10:59 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben het eens met Voutloos.

Misschien laten ze je een iBook dual-usb helemaal uit en in elkaar zetten, en moet je dat binnen 30 minuten doen, da's behoorlijk pittig.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voutloos schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 23:14:
[...]
Als ze met een stopwatch kijken of je een systeem binnen x minuten in elkaar ragt, moet je je zelfs afvragen of het wel zo'n leuk bedrijf is.
Als ze HBO-ers van dik in de 20 in zouden zetten voor massa assemblage kun je je eerder afvragen of ze daar wel goed wijs zijn. Ofwel dat verhaal van die tijdsdruk lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door smvs op 06-04-2005 13:23 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zeg ook niet dat ze dit gaan doen. ;) (of ik snap je reply niet volledig)

In ieder geval lijkt me de vraag van de TS een beetje een vraag naar wat triviale kennis. Er zijn belangrijkere dingen tijdens een sollicitatiegesprek.

{signature}

Verwijderd

smvs schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:18:
[...]

Als ze HBO-ers van dik in de 20 in zouden zetten voor massa assemblage kun je je eerder afvragen of ze daar wel goed wijs zijn. Ofwel dat verhaal van die tijdsdruk lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
En toch gebeurd dat!
Wat is nou goedkoper een HBO student van rond de 20 jaar of iemand van 30-40 jaar op de assemblage?
Je moet maar eens rondvragen hoe de stages op MBO zijn, een groot deel bestaat uit domweg assembleren.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:28:
[...]

En toch gebeurd dat!
Wat is nou goedkoper een HBO student van rond de 20 jaar of iemand van 30-40 jaar op de assemblage?
Je moet maar eens rondvragen hoe de stages op MBO zijn, een groot deel bestaat uit domweg assembleren.
Ik vind iemand uit 1978 niet rond de 20. Maar goed, assemblage is gewoon werk wat je iedere 16 jarige kan laten doen die een schroevendraaier vast kan houden.

Ik weet wat het niveau is van de gemiddelde MBO stage alswel van de gemiddelde MBO stagiair, dat is bedroevend, met positieve uitschieters uiteraard. Ofwel ik vind MBO stagiairs inderdaad prima voor assembleren omdat dat veelal het enige is wat je ze kunt leren aangezien het vast te omschrijven valt en je er niet bij hoeft na te denken. (Al zul je je nog verbazen over hoeveel er bij een ogenschijnlijk zeer simpel iets nog verkloot kan worden)

Dit alles terzijde, de strekking van mijn bericht was dat het me sterk lijkt dat er van de TS verwacht wordt dat hij heel goed wordt in heel snel heel domme dingen doen.

Meer ontopic:
Ik ben altijd stronteigenwijs geweest op mijn werk en dit is denk ik de insteek waarmee je ook het verst komt. (Of je noemt het: je denkt zelf over de dingen na). Met eigenwijs bedoel ik niet noodzakelijk dat je overal opzettelijk een eigen idee over moet hebben, maar als je twijfelt aan een procedure of niet snapt _waarom_ iets op een bepaalde manier gedaan moet worden, voer het dan niet klakkeloos uit maar vraag of probeer zelf eens iets anders uit. Dingen uit je hoofd leren kan iedereen, het gaat om het waarom, misschien heb je namelijk zelf een beter idee.

De afgelopen tijd heb ik één keer mijn eigenwijsheid laten varen toen ik nieuw in een bedrijf kwam, waar voor mijn tijd al wat dingen beslist waren over hetgeen ik moest gaan doen. Onder het motto: Ze zullen er wel over nagedacht hebben, heb ik toen gedaan wat me opgedragen is. Achteraf niet slim want nu zitten we met een systeem opgescheept waar al heel veel werk in zit maar wat niet geweldig blijkt te zijn. Ofwel: altijd bijdehand blijven en dingen in twijfel trekken als je het niet vertrouwt.

En het belangrijkste: Op je bek durven gaan. Het grootste verschil tussen school en werk is dat er op school een cultuur heerst van vragen als je het niet weet. Dit wordt ook aangemoedigd. Als je maar lang genoeg op school zit ga je denken dat dit normaal is. Zelf denken en eigen initiatief wordt er ontmoedigd. Met vragen is op zich niks mis, maar the point is dat je collega's / bazen meestal ook maar wat 'aankloten', en het dus meestal ook maar op een manier doen die met de trial en error is uitgezocht. Als je iets niet zeker weet: Gewoon op jouw manier het op de beste manier doen die jij kunt verzinnen. Als ze later commentaar hebben: mooi, dan doen we het de volgende keer misschien anders. Jij hebt je initiatief getoond.

Ik neem aan dat de TS ook niet debiel is, maar dit zijn een beetje de dingen die mij opgevallen zijn in het bedrijfsleven.

Dan nog even over de systemen zelf:
Op plaats 1,2 en 3: schroefjes: juiste formaat (kleine bij cd-rom, grote hdd, mobo verschilt, je kent het wel). Goed vast (niet dat het mobo scheurt maar dat je ze er iig niet uit trillen). Als je de juiste schroefjes op de juist plaats hebt en ze zitten goed vast ben je al verder dan 90% van de beginners.

Behandel hardware met enig respect, alsof het van jezelf is zeg maar. Dat staat goed.

Lees rustig boekjes door als je iets niet weet. Ik ben een klein jaar uit de computers nu, en ik heb bijvoorbeeld nog nooit een S775 mobo / proc in levende lijve mogen aanschouwen. Voor ik zo'n ding er in zou zetten zou ik eerst GOT en het boekje er rustig op na slaan. Niemand vindt het erg als je dat doet om schade te voorkomen.

[ Voor 67% gewijzigd door smvs op 06-04-2005 19:56 ]

Verwijderd

Ik denk dat je jezelf op dat gedeelte van het 'gesprek' je eigen beter niet kunt voorbereiden, je zegt het zelf al, de standaard dingen kan ik zo al.
Gewoon je eigen vooral niet druk maken, anders ga je nog hele domme fouten maken, dan kun je beter iets niet weten en het uitzoeken mbv een instructie boekje dan de basics fout doen.

Ga ook niet zenuwachtig staan doen zodra je iets in elkaar moet zetten. Dat is misschien nog wel veel erger...

Verwijderd

Ik spring dit jaar van MBO naar HBO en mij is juist opgevallen dat tijdig vragen stellen en het vragen om bijsturing in het begin erg nuttig is.
Alles op eigen houtje willen doen met behulp van google en alle informatie die daaruit voortkomt is een kostbare manier van informatie inwinnen.
Als starter heb je vaak geen leidinggevende functie en is de leidinggevende juist daar om jou bij te staan!
Het bedrijf waar je werkzaam bent heeft geen fuck aan werknemers die uren lang spenderen aan het op eigen houtje uitzoeken van informatie die al reeds bekend is binnen het bedrijf.

Begrijp me niet verkeerd maar assembleren is in veel gevallen alleen rendabel als het snel en redelijk goed gebeurd.
Kijk maar eens naar pc's van een jaar of 6 geleden van de vobis etc. alles zit met elastiekjes vast en andere rommel maar verdomme het werkt en het zal het bedrijf verder een rotzorg zijn wat er binnen in die kast gebeurd als de klant de deur uit is en het geld in het laadje ligt.

Ik heb zelf ook meegemaakt dat tijdens het assembleren ik vraagtekens zette bij een aantal zaken en dat deze afgewimpeld werden door de directeur zelf (het ging om koeling) waarna hij een week later met hetzelfde idee aan kwam zetten en net deed alsof het zijn idee was.
Een collega aldaar heeft mij geleerd hoe ik mijzelf en standpunten diplomatiek kan verdedigen en dat stilte soms meer zegt dan woorden.
Als elke boer/slaaf bij het bouwen van de pyramide van Cheops constant zou twijfelen aan de manier waarop men bouwden dan stond er nu nog geen steen rechtop.
Ik vind ook niet dat je in het begin in de positie bent om constant je mond open te doen, luister eerst maar eens even wat de leidinggevenden te vertellen hebben.

Goh wat twee stageperiodes op het MBO al niet hebben opgeleverd zeg :)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 20:33 ]

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:19:
Als elke boer/slaaf bij het bouwen van de pyramide van Cheops constant zou twijfelen aan de manier waarop men bouwden dan stond er nu nog geen steen rechtop.
Tja misschien ben ik wel gewoon niet geschikt voor het loonslaafschap. Serieus, ik zou inderdaad niet goed functioneren bij het bouwen van iets nee.

Maar goed jij en ik hebben duidelijk een andere mening, ik heb liever werknemers hebben die eigenwijs zijn, dan denken ze tenminste nog na.

[ Voor 15% gewijzigd door smvs op 06-04-2005 21:02 ]

Verwijderd

smvs schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:59:
[...]
Tja misschien ben ik wel gewoon niet geschikt voor het loonslaafschap. Serieus, ik zou inderdaad niet goed functioneren bij het bouwen van iets nee.
Daarom is dit topic ideaal voor mensen die nog nooit dit werk hebben gedaan.
Weet waar je aan begint en ik hoor graag ook positieve verhalen :)

• smvs
  • Niet online
Overigens denk ik dat in sommige situaties het heel efficient is om gewoon een hele horde koeien te hebben die doen wat ze opgedragen wordt, bij Dell en de Aldi werkt het heel goed.

Verwijderd

Ik zie het verband tussen "technische dienst" en "assemblage" niet zo. Mij lijkt het juist logisch dat een "geassembleerd" systeem dat na verloop van tijd (of vrijwel meteen) kuren vertoont bij de "technische dienst" terecht komt voor troubleshooting e.d.

Voor assemblage heb je namelijk niet echt bijster veel technisch inzicht nodig. Daarvoor zou ik dus inderdaad de hierboven genoemde domme koe inhuren, die gewoon doet wat ze hem voorgedaan hebben.

Als ik iemand zou zoeken voor de technische dienst van een PC-keten ofzo, dan zou ik zo'n figuur geen systeempje laten assembleren. Ik zou hem een probleem met een PC op laten lossen, laat die gozer maar eens troubleshooten. Aan de manier van aanpakken zie je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 21:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 21:19:
Ik zie het verband tussen "technische dienst" en "assemblage" niet zo. Mij lijkt het juist logisch dat een "geassembleerd" systeem dat na verloop van tijd (of vrijwel meteen) kuren vertoont bij de "technische dienst" terecht komt voor troubleshooting e.d.

Voor assemblage heb je namelijk niet echt bijster veel technisch inzicht nodig. Daarvoor zou ik dus inderdaad de hierboven genoemde domme koe inhuren, die gewoon doet wat ze hem voorgedaan hebben.

Als ik iemand zou zoeken voor de technische dienst van een PC-keten ofzo, dan zou ik zo'n figuur geen systeempje laten assembleren. Ik zou hem een probleem met een PC op laten lossen, laat die gozer maar eens troubleshooten. Aan de manier van aanpakken zie je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.
Dus jij zou als klein bedrijf en iemand voor assemblage in dienst nemen en ook nog eens iemand die de fouten van de eerder genoemde op moet lossen? way to go!
De TD bij veel computerboeren wordt ook ingezet voor assemblage hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 21:53:
[...]

Dus jij zou als klein bedrijf en iemand voor assemblage in dienst nemen en ook nog eens iemand die de fouten van de eerder genoemde op moet lossen? way to go!
De TD bij veel computerboeren wordt ook ingezet voor assemblage hoor.
Juist. En jij wil niet even weten of zo iemand ook nog wat meer kan dan assemblage???

Als je iemand gaat aannemen om receptionele taken uit te voeren EN om het vuilnis buiten te zetten. Laat je die zichzelf dan bewijzen door een keer met die vuilcontainer van binnen naar buiten en weer terug te lopen? Of zou je misschien liever bekijken hoe die persoon de receptionele taken uitvoert?

Nee, je moet dus een technisch persoon hebben. Dat toets je niet door die persoon iets te laten doen waar nauwelijks inzicht en feeling voor nodig is.

Lijkt me toch helder? Als je het volume niet haalt om een domme koe in te kunnen zetten voor assemblage en daarnaast ook nog eens een TD-er in huis te hebben, dan heb je dus een TD-er nodig en niet iemand die zo leuk computertjes kan bouwen en er verder geen kaas van gegeten heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 23:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 23:02:
[...]

Juist. En jij wil niet even weten of zo iemand ook nog wat meer kan dan assemblage???

Als je iemand gaat aannemen om receptionele taken uit te voeren EN om het vuilnis buiten te zetten. Laat je die zichzelf dan bewijzen door een keer met die vuilcontainer van binnen naar buiten en weer terug te lopen? Of zou je misschien liever bekijken hoe die persoon de receptionele taken uitvoert?

Nee, je moet dus een technisch persoon hebben. Dat toets je niet door die persoon iets te laten doen waar nauwelijks inzicht en feeling voor nodig is.

Lijkt me toch helder? Als je het volume niet haalt om een domme koe in te kunnen zetten voor assemblage en daarnaast ook nog eens een TD-er in huis te hebben, dan heb je dus een TD-er nodig en niet iemand die zo leuk computertjes kan bouwen en er verder geen kaas van gegeten heeft.
Ja daar ben ik het wel mee eens hoor.
Pagina: 1