Hey,
Ik ben van plan om een kistje te gaan maken met daarin een versterker module, speaker(s) en de stroomtoevoer moet worden geleverd door 8 AA penlite batterijen. Hier zou ik dus een discman/mp3 speler op aan willen sluiten, zodat ik een of andere BeukBox voor op het strand/of waar dan ook buiten heb
Nou heb ik dus het een en ander opgezocht op Conrad.nl en daar kwam ik de volgende onderdelen tegen:
Versterker module 12watt, 4 tot 12volt, 4Ω tot 16Ω luidsprekeraansluiting

Speaker 85watt nom. vermogen, 200watt muziek vermogen, 45 - 23.000 Hz, 4Ω impedantie
(deze speaker staat in de categorie auto-hifi)

of
Speaker 80watt RMS, 40watt max, 35 - 5500 Hz, 4Ω impedantie
(deze speaker staat in de categorie zelfbouw luidspreker)

En deze tweeter icm de bovenstaande speaker
Tweeter 20 / 60watt, 3000 - 20.000 Hz, 4Ω impedantie

Het volgende vraag ik mij dus af:
Hoop dat iemand mij hier wat verder wil helpen, aangezien de wattages van de versterker/speaker mij niet al te veel zeggen.
Alvast bedankt.
edit: Over de wattages die ik hierboven heb genoemd, dat is misschien overkill, maar ik zou echt niet weten waar ik op moet letten om een fatsoenlijk geluid te krijgen. Dus als iemand mij 2watt speakers aanraadt die goed geluid geven, ben ik tevreden
Ik ben van plan om een kistje te gaan maken met daarin een versterker module, speaker(s) en de stroomtoevoer moet worden geleverd door 8 AA penlite batterijen. Hier zou ik dus een discman/mp3 speler op aan willen sluiten, zodat ik een of andere BeukBox voor op het strand/of waar dan ook buiten heb
Nou heb ik dus het een en ander opgezocht op Conrad.nl en daar kwam ik de volgende onderdelen tegen:
Versterker module 12watt, 4 tot 12volt, 4Ω tot 16Ω luidsprekeraansluiting

Speaker 85watt nom. vermogen, 200watt muziek vermogen, 45 - 23.000 Hz, 4Ω impedantie
(deze speaker staat in de categorie auto-hifi)

of
Speaker 80watt RMS, 40watt max, 35 - 5500 Hz, 4Ω impedantie

En deze tweeter icm de bovenstaande speaker
Tweeter 20 / 60watt, 3000 - 20.000 Hz, 4Ω impedantie

Het volgende vraag ik mij dus af:
- Hoeveel aantal watt moet het versterkertje hebben? Is 12watt genoeg, of kan ik beter meer/minder nemen?
- Welke speaker(s) kan ik het beste kopen? Ik wil graag een goede bastoon kunnen horen..
- Hoeveel hertz moet de speaker minimaal hebben? 20hz? 30hz? of is 45hz ook meer dan genoeg?
- Wat kan ik verwachten van de batterijen.. Hoe lang zouden ze mee kunnen gaan? Maakt het hierbij ook nog uit hoeveel watt het versterkertje is?
- Maakt het uit of het auto-speakers zijn? Of moet ik "normale" hifi speakers aanschaffen?
Hoop dat iemand mij hier wat verder wil helpen, aangezien de wattages van de versterker/speaker mij niet al te veel zeggen.
Alvast bedankt.
edit: Over de wattages die ik hierboven heb genoemd, dat is misschien overkill, maar ik zou echt niet weten waar ik op moet letten om een fatsoenlijk geluid te krijgen. Dus als iemand mij 2watt speakers aanraadt die goed geluid geven, ben ik tevreden
[ Voor 7% gewijzigd door roan op 04-04-2005 16:04 ]