Zelfbouw versterker / speakerbox

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hey,

Ik ben van plan om een kistje te gaan maken met daarin een versterker module, speaker(s) en de stroomtoevoer moet worden geleverd door 8 AA penlite batterijen. Hier zou ik dus een discman/mp3 speler op aan willen sluiten, zodat ik een of andere BeukBox voor op het strand/of waar dan ook buiten heb :)

Nou heb ik dus het een en ander opgezocht op Conrad.nl en daar kwam ik de volgende onderdelen tegen:

Versterker module 12watt, 4 tot 12volt, 4Ω tot 16Ω luidsprekeraansluiting
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/1000_1999/1100/1170/1175/117560_BB_00_FB.EPS.jpg

Speaker 85watt nom. vermogen, 200watt muziek vermogen, 45 - 23.000 Hz, 4Ω impedantie
(deze speaker staat in de categorie auto-hifi)
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3700/3780/3782/378210_BB_00_FB.EPS.jpg

of

Speaker 80watt RMS, 40watt max, 35 - 5500 Hz, 4Ω impedantie
(deze speaker staat in de categorie zelfbouw luidspreker)
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3600/3690/3690/369071_RB_00_FB.EPS.jpg

En deze tweeter icm de bovenstaande speaker
Tweeter 20 / 60watt, 3000 - 20.000 Hz, 4Ω impedantie
(deze speaker staat in de categorie zelfbouw luidspreker)
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3200/3290/3294/329487_BB_00_FB.EPS.jpg

Het volgende vraag ik mij dus af:
  • Hoeveel aantal watt moet het versterkertje hebben? Is 12watt genoeg, of kan ik beter meer/minder nemen?
  • Welke speaker(s) kan ik het beste kopen? Ik wil graag een goede bastoon kunnen horen..
  • Hoeveel hertz moet de speaker minimaal hebben? 20hz? 30hz? of is 45hz ook meer dan genoeg?
  • Wat kan ik verwachten van de batterijen.. Hoe lang zouden ze mee kunnen gaan? Maakt het hierbij ook nog uit hoeveel watt het versterkertje is?
  • Maakt het uit of het auto-speakers zijn? Of moet ik "normale" hifi speakers aanschaffen?
Ik heb maar een beperkt budget, dus gelieve daar rekening mee te houden (misschien dat ik op de versterker of speaker kan bezuinigen)

Hoop dat iemand mij hier wat verder wil helpen, aangezien de wattages van de versterker/speaker mij niet al te veel zeggen.

Alvast bedankt.

edit: Over de wattages die ik hierboven heb genoemd, dat is misschien overkill, maar ik zou echt niet weten waar ik op moet letten om een fatsoenlijk geluid te krijgen. Dus als iemand mij 2watt speakers aanraadt die goed geluid geven, ben ik tevreden :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door roan op 04-04-2005 16:04 ]

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Lijkt mij dat zo'n versterkermodule niet lang gaat werken op 8 penlite's, maar dat kan aan mij liggen ;)

Heb zelf ooit bij karwei zo'n cheapass boombox gekocht a 50 euro, supertechversterker van de kijkshop erop a 30 euro en een gel accu uit een oud alarm systeem erop. Discman eraan en je had rond de 4 uur snoeiharde (relatief ;) ) muziek :)

heb trouwens een move aangevraagd naar audio/hifi/video, dat is geschikter voor deze vraag denk ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Freek op 04-04-2005 15:48 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:41
ik denk dat je om te beginnen eens moet denken aan een ander ding als baterijen, heel leuk maar op het moment dat je bijna 300Watt aan speaker op 8 penlintes wil laten draaien zijn ze binnen 30sec op.

Voor de rest vind ik het heel erg OVERKILL om zo veel watt aan speakers mee het strant op te nemen, maar dat is mijn mening. En als je al die speakers will versterken moet je met iets beters komen dan dat standaard versterkertje.

edit:

watt niet helemaal geod gelezen, still OVERKILL

[ Voor 8% gewijzigd door kippy op 04-04-2005 15:51 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit kan inderdaad beter naar AV. Gemoved.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Je vergeet een paar dingen:
  • Je moet voor een 3 weg box een filter hebben.
  • De bovenste luidspreker is een zogenaamde coax (twee assen letterlijk) luidspreker; deze heeft een woofer en een tweeter ineen.
  • Zand is niet zo goed voor een speaker denk ik zo.
  • Hoe groot zou je alles willen hebben?
Een autospeaker kan geen probleem zijn, maar het kan ook zo zijn dat ze gemaakt zijn om zonder kast te werken. Ook gaan autospeakers meestal niet zo diep omdat ze toch een enorme 'cabin gain' krijgen van de auto.

En wat Fake zegt uiteraard. :+

Edit: Ow je dacht het een of het ander. :)
Dan heb je in ieder geval nog een 2-weg filter nodig.
Had je trouwens nog iets van een budget in gedachten?

[ Voor 14% gewijzigd door Seers op 04-04-2005 15:54 ]

• roan
  • Niet online
Fake schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:48:
Lijkt mij dat zo'n versterkermodule niet lang gaat werken op 8 penlite's, maar dat kan aan mij liggen ;)
Misschien dat ik dat kan oplossen een versterker te gebruiken met een minder aantal watt?
Zoiets als dit versterkertje, 5watt, 4 tot 16volt, max 4ohm
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/1000_1999/1900/1950/1954/195472_BB_00_FB.EPS.jpg
heb trouwens een move aangevraagd naar audio/hifi/video, dat is geschikter voor deze vraag denk ik :)
Hardstikke mooi, ik zat al te twijfelen :P

edit: Het maakt mij natuurlijk niet uit als ik speakers van 10watt moet gebruiken ipv 300watt, ik wil gewoon goed geluid hebben (beter dan een kant en klare draagbare radio van Philips voor 50euro)
Qua budget had ik 40-50 euro in gedachten, en wat betreft dat zand, dat is natuurlijk nergens goed voor :)

edit2: Voor de grootte van het kistje had ik 20x20x20cm in gedachten, maar dat mag natuurlijk wel ietsje meer/minder zijn

[ Voor 29% gewijzigd door roan op 04-04-2005 16:02 ]

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
neem een amplimo versterker module,klinkt toppie :9
www.amplimo.nl

uitgangsvermogen sinus in 4 ohm 30 watt
uitgangsvermogen sinus in 8 ohm

25 watt
frequentie bereik 5 - 40.000 Hz
totale harm.vervorming bij 2W in 4 ohm 0,07%
totale harm.vervorming bij 90% Pmax. 0,08%
intermodulatie vervorming bij 90% Pmax. 0,02%
signaal / ruis verhouding 105 dBa
Dempingsfactor inclusief relais (LRz) 170
slew rate 6 V/uSec
stijgtijd 8 µSec
ingangsspanning voor Pmax. in 4 ohm 1V
ingangs impedantie 22 kohm
afmetingen 119 x 75 x 50 mm
voedingsspanning +26V 0 -26V

_/-\o_

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
o ik moet eens beter lezen |:( op batterijen :X

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:41
Zo ver ik ervaring heb met electonica en audio is de combinatie: "goed geluid, laag vermogen, weinig baterijen" niet goed mogenlijk

hoe hoger het vermogen hoe meer baterijen je nodig hebt, wil je goede bass hebben zal je meer vermogen nodig hebben. en met die "cheape" audio printjes zou je geluid ook nooit echt "goed" zijn.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Vroeger maakten wij het zwembad onveilig :) met een omgebouwde ghettoblaster met autoversterker, veel extra luidsprekers en een motorfiets-accu.
De accu kwam van de sloop, kostte destijds een paar tientjes en kon makkelijk een hele dag mee. 's Avonds weer even aan de acculader en voila. Het ding was alleen loeizwaar.
(er hing ook nog een luchthoorn aan :p )

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• roan
  • Niet online
Zou iemand dan voor mij een lijstje kunnen opstellen van wat wel realistisch is?
zwippie schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:05:
Vroeger maakten wij het zwembad onveilig :) met een omgebouwde ghettoblaster met autoversterker, veel extra luidsprekers en een motorfiets-accu.
De accu kwam van de sloop, kostte destijds een paar tientjes en kon makkelijk een hele dag mee. 's Avonds weer even aan de acculader en voila. Het ding was alleen loeizwaar.
(er hing ook nog een luchthoorn aan :p )
Maarja, ik heb geen accu en geen acculader.. Dus dat zou te duur worden...

[ Voor 77% gewijzigd door roan op 04-04-2005 16:06 ]

Verwijderd

Over Wattage's en Ohmage staat ook wat geschreven in de Faq, misschien heb je daar ook wat aan: AV FAQ; Veelgestelde vragen

Verwijderd

ik denk dat je vooral moet kijken naar de gevoeligheid van de speakers. Vermogen is in jou geval behoorlijk beperkt en je moet dus proberen daar zoveel mogelijk uit te halen. Kwa versterker voldoet veel, alleen dnek ik dat de meeste versterkers jou batterijen zo leeg hebben getrokken. Ook kom je met 8 AA batterijen niet zo heel ver

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 16:08 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoeveel vermogen een amp maximaal heeft heeft weinig te maken met de tijd dat je accu's het uithouden. Als je hem minder hard zet zal ie ook minder zuipen. Will je veel power, en toch lange acculooptijd, dan moet je naar een classe D amp kijken. Helaas vind je die bijna niet als (goedkoop) zelfbouwpaket.

Tip voor de speakers, ga niet met filters kloten, koop zo'n coax of compo setje met filter en zorg dat je een zo hoog mogelijke gevoeligheid hebt (>90 dB).

Misschien kun je ook wel ergens een oude autoaccu vandaan toveren als accu, werkt veel beter :) Acculader is niets speciaals, dus dat hoeft ook niet veel te kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 04-04-2005 16:09 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• roan
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties, ik ga vanavond weer verder met het uitzoeken van alles, aangezien ik nu moet werken.

Wel wil ik nog even kwijt dat het niet de bedoeling is (mag natuurlijk wel) om een ghettoblaster te gaan maken (BeukBox is misschien een beetje misleidend). Ik wil gewoon een goed/stevig alternatief hebben voor een draagbare radio en dat ding moet natuurlijk fatsoenlijk geluid hebben waarbij ik geen "ge-pok" hoor ipv "ge-boem", dus niet ala een yoko-radiootje uit moeders keuken.

Verwijderd

Een auto accu is inderdaad de uitkomst denk ik ;)
Batterijen zijn bij de eerste de beste bas deun al leeg.....ookal zijn het er 8 :P

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb zelf een keer zoiets gebouwd als profielwerkstuk, exact hetzelfde moduultje, maar dan met 7ah 12v loodaccu. Ging nog best een tijd mee en gaat ook hard zat. Het grote toverwoord is rendement. Aan subdiep geluid heb je niet zo heel veel, dat kost teveel vermogen omdat lage tonen uit zichzelf al veel vermogen kosten en daarnaast worden speakers die laag komen bijna automatisch inefficiënt als het ook nog in een kleine behuizing moet.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• roan
  • Niet online
Zo te merken gaat het met batterijen niet lukken, ik denk dat ik dan maar eens even op zoek ga naar een 12v accu + lader...
m.m schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:51:
Ik heb zelf een keer zoiets gebouwd als profielwerkstuk, exact hetzelfde moduultje, maar dan met 7ah 12v loodaccu. Ging nog best een tijd mee en gaat ook hard zat. Het grote toverwoord is rendement. Aan subdiep geluid heb je niet zo heel veel, dat kost teveel vermogen omdat lage tonen uit zichzelf al veel vermogen kosten en daarnaast worden speakers die laag komen bijna automatisch inefficiënt als het ook nog in een kleine behuizing moet.
Wat voor een speaker zou ik dan het beste aan die versterker kunnen hangen? Een van de bovenstaande? Of moet ik toch een speaker met wat minder vermogen nemen?
En maakt het veel uit als ik bijvoorbeeld 12volt en 2ampere doe ipv 7?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou kijken naar een setje auto coaxjes; jbl is altijd wel ergens in de aanbieding, of je zoekt marktplaats even af. Zoek dan meteen een gebruikte yellowtop accu, zit je voorlopig goed qua stroomvoorziening.

Wise enough to play the fool

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:11
of kijk eens bij http://www.baco-army-goods.nl, onder 'componenten' en dan 'accu's en batterijen. Een gebruikte 12V/12Ah accu voor 9.50 of een nieuwe 7Ah voor 15.90, bijbehorend ladertje vanaf 17.95

• roan
  • Niet online
Oke, ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar een lood-accu van 12v en 7-12ah. Een yellowtop accu kost mij net eventjes iets te veel (+/-50euro voor een gebruikte accu). Verder ga ik voor een 12w of 18w versterker en daar een bijbehorende coax speakerset.. Nou moet ik alleen nog even uitzoeken welke speakers dat versterkertje aankan, maar dat moet niet zo'n probleem worden :)

Allemaal bedankt en ik denk/hoop dat ik er nu wel uit kom.
Pagina: 1