Reparatie voedings connector iBook niet mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Van het weekend is iemand tegen het voedingstekkertje in mijn iBook gelopen waardoor het stekkertje (niet de aansluiting in de iBook) erg krom is geworden. Dit soort-van-tulpstekkertje met ledje past nog net (en ik kan de iBook dus nog opladen), maar echt lekker ziet 't er niet uit, en ik ben bang dat het middelste staafje gaat afbreken.

Op de Apple website zie je dat een heel nieuwe trafo wel Eu. 80,- kost. Dit is (natuurlijk) veel te veel geld. Ik heb de Mac dealer bij het station te Rotterdam gebeld, de Apple help line en Card Services. Allen zeggen ze dat het helemaal niet te duur is (want productie kosten in Taiwan, verzend kosten, bla, bla, bla) en dat ze er niets aan kunnen doen. Er zijn geen losse stekkertjes te koop. De enige mogelijkheid is een nieuwe trafo kopen.

Is er iemand die misschien betere ideeen heeft? Is het een standaard stekkertje dat ik er zelf op kan solderen? Moet ik naar Kassa/Radar/Consumentenbond?

P.S. Degene die het kapot heeft gelopen heeft schuld bekend, maar ondanks dat ik die jongen niet echt ken wil ik hem niet op deze (belachelijke) kosten jagen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:28
misschien kunnen jullie dan de kosten delen? 50/50?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Batterijen, adapters en andere onderdelen zijn altijd 'veel' te duur; of je het nou over iBooks, gsm's of mp3 spelers hebt.

Naar een consumentenbond oid gaan zal je weinig helpen, het is gewoon troosteloos duur.

Wellicht dat je een nieuwe stekker kan vinden via het internet; maar het zou me niets verbazen als het een proprietary stekker is. Dan kun je wellicht nog op zoek naar 3rd party adapters in met name de steets.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

oeps verkeerd gezien!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 14:55 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je jaagt hem niet op kosten dit is echt een overduidelijk geval die je netjes bij de WA verzekering kan claimen. Dus even informeren aansprakelijk stellen en regelen. Hiervoor heb je deze dus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:35
Frogmen schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:13:
Je jaagt hem niet op kosten dit is echt een overduidelijk geval die je netjes bij de WA verzekering kan claimen. Dus even informeren aansprakelijk stellen en regelen. Hiervoor heb je deze dus.
Die jongen heeft alleen kans dat ie een eigen risico heeft, en dat hoger dan die 80€ is..

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
laat die jongen een jou een nieuwe bezorgen, mag die zelf gaan uitzoeken hoe die het gaat betalen

verder zou jij, voordat je een nieuwe aanschaft, ff die connector kunnen vergelijken met andere adapters in huis, en ff op zoek gaan op internet naar een vervangende adapter, een copy ofzo, die zijn goedkoper (als apple hier tenminste geen problemen mee heeft)

hier kun je wel iets vinden om het te vervangen, ik kan de plaatje hier helaas neit zien, maar volgens mij is er ook iets wat alleen het draadje zelf vervangt
http://www.macstuff.nl/index.php?cPath=226_245

PSN: djmurcielago

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
ik heb een keer zo'n ding gesoldeerd.. is echt een pokkeklusje. er zitten van die soort gevlochten draadjes aan, met een touw-achtige rommel erbij.
maar bij degene die ik onder handen had, was de draadkant stuk. ik begrijp dat bij jou de stekkerkant stuk is. in die stekker zit een miniscuul printje, voor die leuke kleur-ring.
helpt een druppeltje 10-sec lijm, of desnoods 2-componenten lijm niet?

• BCC
  • Laatst online: 14:02

BCC

Ik heb van de week nog een universele adapter voor 20 euro gekocht voor mijn laptop.. die past ook prima op een ibook.. alleen heb je dan geen mooi lichtje meer :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sendy
  • Niet online
BCC >

Mag ik je vragen waar je die universele adapter gekocht hebt? (Dat ledje vind ik trouwens niet het belangrijkste)

Meester_J >

Wat bedoel je met de draadkant? Bij mij is de tulp (die in de computer gaat) kapot. Het middelste metalen dingetje is best krom en de mantel is ook niet geheel recht meer.

djmurcielago >

Volgens mij gaat dat om het (losse) kabeltje. Dat ze daar Eu. 15,- voor durven vragen zeg ;) Wat ik wel zie op je linkje dat de stroomadapter daar (maar) Eu. 67,- kost. Scheelt toch weer 13 euro.

Verder hebben jullie natuurlijk gelijk dat het op zijn WA geboekt kan worden, maar de eigen risico zal inderdaad wel hoger zijn. Ik vind het eigenlijk gewoon asociaal om zoveel geld te vragen voor zo'n eenvoudig dingetje. :|

Verwijderd

Sendy, met de draadkant wordt denk ik het draad tussen de adapter en de connector (wat bij jou dus kapot is, met het LEDje) bedoeld. Bij jou is juist de connector kapot, terwijl er bij hem iets met het draad was, waarvoor hij dus geen nieuwe connector nodig had.

BCC, ik zou ook wel graag willen weten waar je die universele iBook compatible adapter hebt aangeschaft.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

De jojo's (oude powerbooks e.d.) passen er ook op, en kosten een euro of 15 tweedehands. Je moet er wel tegenaan lopen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 04 april 2005 @ 21:27:
De jojo's (oude powerbooks e.d.) passen er ook op, en kosten een euro of 15 tweedehands. Je moet er wel tegenaan lopen.
En je moet dan de goede hebben, want die zijn er in twee maten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

ow lama ik bedenk me ineens dat dit reclame is laat maar

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 23:04 ]

• BCC
  • Laatst online: 14:02

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dr.cody
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-01 12:54

dr.cody

Heb je der vaker last van?

Zo'n adapter is ruim die 80 euro waard!

Wie denkt hier dat er alleen een omvormer in de adapter zit?

Dan moet ik jullie helaas teleur stellen.

Niet alleen zit er een voltage changer in maar ook een voltage spike/amp spike filter. En dan ben ik nog niet begonnen over de accu conditioner die der in zit. Als er alleen een voltage adapter in zou zitten zou binnen no time je accu stuk zijn en je hele PMU vast gesmolten zijn op je moederbord!

Oh, en omdat er weer Nederlandse tekst en uitleg in die dozen moeten zitten omdat ze het anders niet snappen. Allemaal extra kosten!

Mensen die denken: "goedkoop is beter", in dit soort instanties missen echt een paar schroefjes! 8)7

Je kan een beamer al voor €800,- kopen bij grote ketens maar istie nou goed? Euh, neehj!

[ Voor 8% gewijzigd door dr.cody op 07-04-2005 01:21 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
dr.cody schreef op donderdag 07 april 2005 @ 01:19:
Je kan een beamer al voor €800,- kopen bij grote ketens maar istie nou goed? Euh, neehj!
Ook echt weer iets voor jou om dan over een beamer te beginnen; heb het dan over die Monster kabel van 100 euro die je me aan wou smeren ;)

Maar wat hij zegt is wel waar: een goedkope lader is er natuurlijk maar je zal zien dat je accu niet zo lang meegaat als met een originele + dat ie sneller slijt.
Heb het zelf mogen ondervinden met mijn ouder PowerBook.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

het is mogelijk om de connector te vervangen met een stereo jackplug. Het bovenste stukje van de connector wordt niet gebruikt. Degene er onder is de - en de onderste is de plus. De rand (tulp-plug) wordt gebruikt voor het signaal batterij vol, maar het je eigenlijk niet nodig. Ik denk dus dat het handig is het snoer af te knippen en er een 3 1/2 inch stereo jack-plug op te solderen.

Voor vragen meer mac vragen of perrikelen:

acap100@hotmail.com

• Sendy
  • Niet online
Da's een mooie tip. Ik dacht eigenlijk dat je de 'tulp' nodig had, maar blijkbaar heb je de 'jack' nodig. Ik zal nog eens goed naar het stekkertje kijken, want ik dacht dat het geen stereo 'jack' was?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mag ik je van harte aanraden om gewoon een echte adapter te kopen? Tweedehands of niet, da's prima maar als je je mooie iBook niet kapot wilt hebben ga je natuurlijk niet zelf zitten kutten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Een eigen risico op een WA verzekering? Bestaat dat tegenwoordig?
Pagina: 1