Volgorde aders UTP kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.841 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-04 14:59
Beste Tweakers,

Ik had een vraagje over het maken van utp kabels. Maakt het wat uit als je het lipje van de RJ45 connector aan de onderkant hebt bij onderstaand schema (ipv aan de bovenkant).

En waarom moeten de aders perse in deze volgorde, is gewoon 1 op 1 aansluiten niet hetzelfde idee bij een straight kabel? (getwiste paren naast elkaar houden lijk mij makkelijker aansluiten). Of heeft het te maken met verschillend materiaal bij de verschillende aders.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Alvast bedankt voor jullie kennis.

edit: plaatje is verandert

[ Voor 4% gewijzigd door Wizzing op 04-04-2005 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:41
Als je de aders 1 op 1 zet zat dit prima werken bij 10 mbit. Bij 100 Mbit krijg je echter al snel te maken met de electrische velden tond de aders die elkaar gaan beinvloeden. Een 100Mbit connectie lukt dan niet meer.

Daarom zijn dus de aders niet gewoon leuk op volgorde gelegd, maar zijn er een aantal omgewisseld.

Uiteraard kun je de kleuren wel verwisselen, als je maar de paren 1&2, 3&6, 4&5 en 7&8 houdt. Maar je aan de standaard houden is vast handiger als je later nog eens iets wilt wijzigen: je hoeft dan niet de volgorde opnieuw uit te zoeken.

[ Voor 30% gewijzigd door jurri@n op 04-04-2005 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10

Cyphax

Moderator LNX
Het maakt dan volgens mij niet uit of je de connector op de kop hebt of niet, als je maar aan beide kanten hetzelfde doet :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

De aders moeten inderdaad in deze bepaalde volgorde zoals wordt vermeld op meerdere websites :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:21
Geloof me, hou deze volgorde aan.

De aders zitten in de kabel ook weer per 2 gedraaid en dit zorgt ervoor dat er geen storing in je kabel komt. Bij meer dan 1,5 meter gaat het al fout als je je hier niet aan houd. Stop je er een kabeltester op dan is er geen probleem, maar het signaal is vervormd en zal niet worden begrepen worden door de ontvangende partij.

Spreek uit ervaring. Heeft ruim 1 dag geduurd voordat ik erachter was.... }:O

[ Voor 11% gewijzigd door MuddyMagical op 04-04-2005 13:39 . Reden: Spuit 11 enzo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Sluit het gewoon aan zoals het plaatje, die aderparen zijn _juist_ zo aangesloten, dit omdat alleen pin 1,2,3 en 6 gebruikt worden, daarom moeten 1,2 een paar zijn en 3,6 een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 16:11

Aapje

Opel-beun
Ligt 't nou aan mij of is ik mijn schema een stuk makelijker ?
http://host.the-baboon.nl/files/DOCS/UTP/utpstraight.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Aapje op 04-04-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is exact hetzelfde, zij het een stuk duidelijker getekend. Die bovenaan in dit topic is heel onduidelijk qua kleuren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarom kleurenvolgerde volgen?

We beginnen met eerst de vraag "Waarom gebruiken we eigenlijk UTP/twisted-pairs?" te beantwoorden:
Lang lang geleden, nog voor de uitvinders van de telefoon hun tijd, legde men gewoon 2 draadjes naast elkaar om iets over te sturen. Dit heeft als nadeel, dat er enorm capacitieve eigenschappen heeft (lees: condensator-effect door 2 parallelle geleiders). Hoe hoger de frequentie (hoe sneller), hoe lager de impedantie van condensator-achtigen met als gevolg dat de draadjes kortgesloten worden => signaal kan van de ene draad naar de andere overgaan. Door te twisten wordt dit condensator-effect verstoord.

Daarnaast is er ook EMI (elektromagnetische interferentie), elektromagnetisch storingen van buitenaf. Als deze een parallelle draad tegenkomt, dan worden de beide draden een spanning geïnduceerd, zodat er totaal het signaal verhoogd of verlaagd word. Dat kan storend werken in een netwerk. Door het twisten staan de draadjes schuin, zodat er in de "heen-draad een spanning met bepaalde polariteit" opgewerkt wordt en in de "terug-draad een dezelfde spanning met de omgekeerde polariteit" opwerkt wordt. Deze draadjes zitten naast elkaar en wekken zelf elektromagnetisch velden, de veld van de ene toegevoegde spanning werkt het veld van de ander toegevoegde spanning weg.

Alexander Graham Bell heeft de twisted-pair gepatenteerd en na zoveel jaren is het patent gelukkig verlopen.

Nu we weten (of nog niet weten door moeilijke uitleg) waarom we twisted-pairs gebruiken, dan weten we ook dat het van belang is dat het signaal door de twisted-pairs gaan. In een stuk UTP zitten 4 twisted pairs (en niet 9 draadjes ofzo, hoe durven ze zoiets op het examen te zeggen, die student kreeg direct een stuk UTP om de draadjes 87x te tellen, totdat die tot conclusie komt dat er geen 9 draadjes erin steken), elke pair heeft een bepaalde kleur (bv oranje & oranje/wit is de "oranje-twisted-pair"). Door de UTP te connectorizen (stekkers opzetten) volgens de standaard zorgen we ervoor dat de signalen door de twisted-pairs gaan. Als je de kleurenvolgorde niet volgt, dan riskeer je signalen door 2 halve twisted-pairs te sturen, dat is even goed als geen twisted-pair gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
Dit en niks anders om een Straight-UTP-kabel / patch-UTP-kabel te maken. Vanaf het moment dat je fatsoenlijk 100mbps of iets van de gigabit wilt proeven, dan is het van belang. Er bestaat ook de T-568A-standaard, deze is volgens de docent voor amerikaantjes die anders willen doen. In de Cisco CCNA-cursussen wordt ook T-568B gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door rapture op 04-04-2005 14:10 ]

Pagina: 1