Toon posts:

[2000] Via cd booten van harde schijf; hoe? *

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een opdracht van school een pc maken waarop leerlingen windows 2000 etc. kunnen installeren. Om dit wat makkelijker te maken ga ik windows 2000 op een andere partitie plaatsen zodat het installeren wat sneller gaat. Maar nu kom ik bij het volgende probleem: hoe maak ik een bootcdrom waar dus in feite alleen autoexec.bat op staat en config.sys en wat dan automatisch verwijst naar de bestanden die op de andere partitie staan?

Mijn config.sys tot nu toe:
(uitgaande van een bootdiskette)
DEVICE=A:\HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=A:\EMM386.EXE NOEMS
DEVICEHIGH=A:\ANSI.SYS

Mn autoexec.bat:

SET PATH=A:\
A:\SMARTDRV.EXE \X
CLS

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

edit: titel moet natuurlijk zijn windows 2000.. B)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 14:56 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:53

Reptile209

- gers -

Dat wat je al hebt en dan als laatste in de autoexec.bat een verwijzing naar e:\win2k\i386\winnt.exe om de installatie te starten. Een CD bootable maken kan met de meeste brandprogramma's gewoon. Bij Nero is een "CD Rom (Boot)"-type dat je daarvoor kunt gebruiken.
Vergeet niet om de gebruiker te vragen de CD te verwijderen zodra de windows-setup begint, anders boot 'ie mogelijk weer naar de start van setup. ;)

Edit: kijk met winnt /? even naar de startup-parameters: dan kan je vast een tempdrive en de sourcedrive meegeven. volgens mij was het iets als: /s:<sourcepath> /t:<temppath> en mogelijk nog /b voor het overslaan van het maken van bootdiskettes (als je dat wil, maar check de optie even).

[ Voor 29% gewijzigd door Reptile209 op 04-04-2005 13:29 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Okey bedankt, hoe kom ik trouwens aan himem.sys etc? Want die krijg ik er niet bij als ik bijvoorbeeld een opstartdiskette van bootdisk.com haal.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Volgens mij staat die er gewoon bij als je een Win98 SE bootdisk kiest, net als smartdrv.

[ Voor 38% gewijzigd door Reptile209 op 04-04-2005 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh excuses zal direct nog ff checken! tnx

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Check even de WK2 cd of hij daar op staat. Misschien is deze wel gecompressed alszijnde himem.sy_ en dan dien je deze nog even te decompressen. Hiervoor kun je expand gebruiken.

Tevens zag ik dat je met smartdrv je writebehind cache uit wilt schakelen. Is prima natuurlijk maar gebruik dan wel de forwardslash ipv. backslash

Koffie!!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op maandag 04 april 2005 @ 13:35:
Volgens mij staat die er gewoon bij als je een Win98 SE bootdisk kiest, net als smartdrv.
Neej ansi.sys, smartdrv etc. staan hier niet. Ik heb net geprobeerd ansi.sy_ te expanden van die windows2000 cd. Dit werkte allemaal.
Nu probeerde ik dus mijn zojuist gemaakte opstartdisk uit op een lege pc, krijg ik de melding:
"plaats een diskette". Kortom hij werkt niet. Klopt mijn config.sys/autoexec.bat dan niet? Of vergeet ik iets?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog een x weer geprobeerd. Maar lukt echt nog steeds niet.
Dit staat allemaal op mijn schijfje.
autoexec.bat config.sys emm386.exe ansi.sys himem.sys smartdrv.exe.
Klopt het trouwens dat ik in deze computer (winxp) autoexec.bat en config.sys ook niet zie staan als ik verborgen bestanden aan heb staan?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 08:24
Is installeren vanaf CD-Rom dan echt te traag om te gebruiken in de les?
Je zou het ook een keer kunnen laten zien, het spannende begint namelijk pas na de installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 333mhz pcs met 196 mb ram. Dus traag.. via harde schijf is veel makkelijker, want kan ook de cd key integreren in de map i386 dus hoef ik de win2k serial ook niet vrij te geven.

ps. ik krijg deze melding als ik mijn eigengemaakte opstartdiskette gebruik:
"verwijder schijf of medium.
druk op een toets."
Kortom niet veel goeds dus

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Maak je nou wel een bootdisk via de link die ik je gaf? Want dan moet je (dus) ook de command.com, IO.sys en MSDOS.sys op de schijf hebben staan. Die kan je niet zomaar kopieeren, aangezien ze in de opstartsector moeten staan. Met de linkt die ik je gaf, krijg je een progje dat een bootdisk voor je indeelt. Dan kan je de autoexec.bat en config.sys naar eigen smaak aanpassen en alle onnodige bestanden eraf gooien. Dan fikken met Nero of zoiets en gaan met die banaan :).

XP werkt trouwens inderdaad niet met deze opstartbestanden: vanaf windows NT (dus ook 2000 en XP) werkt dat via ntldr en ntdetect.com. Dus klopt het dat je die niet ziet.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is meer iets voor WOS. Ik pas ook je titel even aan :)

Windows 200 installeren van schijf. > [W2k] Via CD booten van harde schijf; hoe? *
SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:37

[Jules]

Confusion in confusion

Booten vanaf cd is niet een kwestie van wat bestanden op een cd branden. 't Is wellicht ook handig om de cd zelf ook bootable te maken.
Kijk eens rond op http://www.nu2.nu
Daar staan genoeg voorbeelden inclusief de tools om een bootable cd te maken.

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

Pagina: 1