Suse cd's kopieren legaal?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-08 16:35
Mijn veronderstelling: linux is gratis!

Stel ik leen een cd-rom met suse 9.3 erop en maak hiervan een kopie voor mijzelf.

Mag dit dan of moet ik ervoor betalen?

Ik ga er dus vanuit dat de 9.3 versie toch over een poosje te downloaden is en dan dus gratis is, of klopt dit verhaal helemaal niet?

Earth is nice, heaven is better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54

mace

Sapere Aude

DIt ligt aan de licentie van suse en niet aan het feit dat het linux is en daarom maar "gratis moet zijn"
Dit zou je even moeten nakijken maar volgens mij mag het niet.

Als je cd's wilt uitdelen bestel dan maar gratis ubuntu cd's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

ligt eraan, is het de pro of de enterprise?
de enterprise (community release) is meestal gewoon gratis

of zoals MaCe1337 al zegt, linux is niet per definitie gratis.
en aangezien SuSe voortaan van Novell is vrees ik dat het niet meer gratis is

[ Voor 42% gewijzigd door The_Savage op 04-04-2005 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat "linux" gratis is, betekent niet dat je zonder meer CD's mag kopieren waarvan het copyright bij de eigenaar van suse ligt. Verder is "in de toekomst is het gratis" ook een onzinexcuus, de quak2 binaries zijn nu open source (GPL) en gratis, dat betekent niet dat ten tijde van de release van dat spel je het mocht kopieren "omdat het toch te downloaden zou zijn later".

Verder pas ik je topictitel aan, ik zie "linux gratis uitdelen" niet echt terugkomen in je topicstart namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarschijnlijk staat op de cd een file COPYING waar instaat of het mag of niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
Ik denk dat er wel een groot verschil zit tussen wat je doet. Stel je download Suse en gaat het verkopen(de gratis versie) dan ben je sowieso illegaal bezig. Anders ook wel omdat Suse de exclusieve rechten heeft voor het versprijden van de software, dus mag jij dat niet voor ze doen. Maar dan zullen er denk ik nooit echt consequenties aan zitten.

Je kan natuurlijk ook gewoon de download link geven, en dan kan iedereen hem zelf downloaden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
kevinp schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:02:
Ik denk dat er wel een groot verschil zit tussen wat je doet. Stel je download Suse en gaat het verkopen(de gratis versie) dan ben je sowieso illegaal bezig. Anders ook wel omdat Suse de exclusieve rechten heeft voor het versprijden van de software, dus mag jij dat niet voor ze doen. Maar dan zullen er denk ik nooit echt consequenties aan zitten.
Misvatting. Je mag GPL software gewoon verkopen. Waarom denk je dat SuSe de kernel van Linus mag verkopen? Alleen, SuSe moet het wel onder de GPL voorwaarden verkopen.
De vraag is dus welke delen van de SuSe distributie geen GPL zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The_Savage schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:57:
of zoals MaCe1337 al zegt, linux is niet per definitie gratis.
en aangezien SuSe voortaan van Novell is vrees ik dat het niet meer gratis is
Suse 9.1 en 9.2 zijn gratis te downloaden bij Novell. Of 9.3 dat ook nog zal zijn weet ik niet...
Heb het dan wel over de non-PRO versie.

Zie ook: meuktracker: Suse Linux 9.2

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2005 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Novell hierover gemaild mbt SUSE 9.2, zie ook mijn SUSE 9.2 review (website):
http://www.mandrake.tips.4.free.fr/reviewsuse92.html#buycopy

Het kan echter geen kwaad als je dit zelf aan Novell vraagt, ik zie op het web/usenet verwijzingen naar mijn site met de opmerking 'als dit echt waar is...' alsof ik het uit mijn duim zuig...

En laat hier even weten wat Novell als antwoord geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Waarom zijn jullie het topic starter zo moeilijk aan het maken, als jullie het niet of niet zeker weten kom dan ook niet met een kwats verhaal.
De prof en personal versie van suse mag je zoveel copies van maken als je wilt.
Ik zie hier een berg reacties waar jullie als schoolmeester bezig zijn maar er staat geen enkel antwoord tussen, als je het niet weet reageer dan ook niet.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kleine aanvulling op emielvenlo: je mag uiteraard alle software kopieren, maar gebruiken is een ander verhaal. GPL of freeware mag je gebruiken, shareware mag je onder de shareware licentie gebruiken (meestal een x-aantal dagen toegestaan, daarna moet je ervoor betalen), gelicenceerde software zul je niet mogen gebruiken. Als Suse in hun oneindige wijsheid heeft besloten Windows XP mee te leveren mag je dat misschien wel kopieren, maar zolang je geen licentie hebt mag je dat niet gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Maasluip schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:36:
Kleine aanvulling op emielvenlo: je mag uiteraard alle software kopieren, maar gebruiken is een ander verhaal. GPL of freeware mag je gebruiken, shareware mag je onder de shareware licentie gebruiken (meestal een x-aantal dagen toegestaan, daarna moet je ervoor betalen), gelicenceerde software zul je niet mogen gebruiken. Als Suse in hun oneindige wijsheid heeft besloten Windows XP mee te leveren mag je dat misschien wel kopieren, maar zolang je geen licentie hebt mag je dat niet gebruiken.
Weer zo'n verhaal waar de topic starter geen kloot aan heeft, je maakt niet duidelijk of hij nou wel of niet suse mag copieren en gebruiken.

SUSE MAG JE COPIEREN EN COPIEEN MAG JE GEBRUIKEN

topic starter had een simpele vraag, waarom komen hier mensen met uigebreide verhalen die deels niet eens kloppen en waar een heleboel onnodige info in staat waardoor je er niet eens uit op kan maken of het nou wel of niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Emielio schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:41:
[...]

Weer zo'n verhaal waar de topic starter geen kloot aan heeft, je maakt niet duidelijk of hij nou wel of niet suse mag copieren en gebruiken.

SUSE MAG JE COPIEREN EN COPIEEN MAG JE GEBRUIKEN

topic starter had een simpele vraag, waarom komen hier mensen met uigebreide verhalen die deels niet eens kloppen en waar een heleboel onnodige info in staat waardoor je er niet eens uit op kan maken of het nou wel of niet mag.
En waar is de bronvermelding voor bovenstaande bewering?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 05-04-2005 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Rukapul schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:43:
[...]

En waar is de bronvermelding voor bovenstaande bewering?
Die heb ik niet, maar als je echt meent dat ik hier onwaarheden verkondig kom jij maar met een bron waaruit blijkt dat het niet waar is.
Mijn vader gebruikt al een aantal jaren suse en hij koopt elke keer de dvd in de winkel, maar we hebben het een keer uitgezocht omdat we het op een pc bij een vriend van mijn pa wilde installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
Emielio schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:56:
[...]

Die heb ik niet, maar als je echt meent dat ik hier onwaarheden verkondig kom jij maar met een bron waaruit blijkt dat het niet waar is.
Mijn vader gebruikt al een aantal jaren suse en hij koopt elke keer de dvd in de winkel, maar we hebben het een keer uitgezocht omdat we het op een pc bij een vriend van mijn pa wilde installeren.
Zo werkt dat niet, he. Bewijslast ligt bij jou, je moet het niet om gaan draaien.

Het is nou eenmaal een feit dat is dat de binairies van GPL software behandeld kunnen worden zoals alle commerciele software: je moet het hier kopen en kopieren is verboden. Nu is het alleen nog maar de vraag of Suse/Novell dit ook zo ziet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Breepee schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 08:23:
[...]

Zo werkt dat niet, he. Bewijslast ligt bij jou, je moet het niet om gaan draaien.

Het is nou eenmaal een feit dat is dat de binairies van GPL software behandeld kunnen worden zoals alle commerciele software: je moet het hier kopen en kopieren is verboden. Nu is het alleen nog maar de vraag of Suse/Novell dit ook zo ziet.
Je hebt gelijk dat kan, maar dat is dus niet zo bij suse/novel en ik geef gewoon antwoord op TS zijn vraag en heb geen behoefte bewijs te leveren.
Hij steld een vraag en ik geef een antwoord, als hij een antwoord niet zou geloven hier dan had hij het hier niet moeten vragen en gewoon zelf op moeten zoeken.

Wat kunnen mensen toch moeilijk doen, hij steld een vraag en er is niemand anders hier op het idee gekomen gewoon een simpel antwoord te geven ipv er omheen gaan lullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Emielio schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 07:41:
[...]

Nou, dat staat er toch heel duidelijk, kopieren mag, gebruiken hangt van de licentie af. Je sprak zelf trouwens alleen over kopieren en niet over gebruiken.

Ik lees trouwens in een forum over precies dezelfde vraag:
You can not copy and redistibute something like SuSE Pro, not because of the opensource, in fact the problem is just the opposite, you can't do it because it also contains proprietary software, with licenses that do not follow the GPL, in other words it is illegal to distribute/sell proprietary software unless you have permission of the company that created that software.
Link
Dus: als er copyrighted software op staat mag het niet. En blijkbaar staat dat op de Suse Pro CD.

[ Voor 46% gewijzigd door Maasluip op 05-04-2005 08:42 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

FF uit de NOVELL licence geknipt (source: http://www.novell.com/licensing/eula/sles_9.pdf):

The Software is a collective work of Novell. You may make and use unlimited copies of the Software for Your distribution and use within Your Organization.

...

The Software is a modular operating system. Most of the components are open source packages, developed independently, and accompanied by separate license terms. Your license rights with respect to individual components accompanied by separate license terms are defined by those terms; nothing in this Agreement shall restrict, limit, or otherwise affect any rights or obligations You may have, or conditions to which You may be subject, under such license terms. While the license terms for a component may authorize You to distribute the component, You may not use any Novell marks (e.g., SUSE and SUSE LINUX) in distributing the component, whether or not the component contains Novell marks.

Duidelijk dus: Je mag alle software waarop de bekende licenties gelden kopieeren en versprijden/verkopen volgens die licenties.

Ook staat er NIET dat je novell software niet mag kopieeren. Je zal dus de lecentie per novell programma (die staan op de cdrom) moeten bekijken of je die wel of niet mag kopieeren. Mocht de software wel gekopeerd mogen worden dan zegt bovenstaande licentie dat je het moet distribueren zonder de naam SUSE of SUZE LINUX.

Edit:
Te laat. Had ff niet gekeken dat ik al 10 min aan zoeken was, maar goed: zie ook post hierboven

Edit2: Voor zover ik op de Novell site kan zien levert Novell er o.a. Novell Zennworks voor linux bij en dit is dus niet vrijgegeven

[ Voor 10% gewijzigd door hesselim op 05-04-2005 09:04 ]

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Met de personal edition mag dat wel meen ik, met alle andere edities iig sowieso niet omdat daar ook proprietary software bijzit, zij hebben gewoon het recht zelf al niet om te zeggen dat je die zomaar zou mogen verspreiden (al zouden ze het willen...).

Maassluip: alle software is copyrighted, iemand heeft het namelijk geschreven (en die, of zijn bedrijf, heeft dan het copyright). Je bedoelt als er software op staat die niet onder de GPL valt, en dat is bij mijn weten het geval, behalve bij de personal edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een klein vraagje ivm Novell Linux Desktop 9.

Momenteel gebruik ik Ubuntu Hoary 5.04 op m'n laptop en Gentoo 2005.0 op m'n desktop.
Vooraleer ik Gentoo installeerde, heb ik een tijdje NLD9 Evaluation gedraaid en dat beviel me wel.

Weet iemand hoeveel één enkele licentie voor een particulier kost ? Op de site hebben ze het over volume licenses voor bedrijven, maar daar heb ik niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

@Hoshimaru
Novell Linux Desktop is gratis en kan je downloaden, je hebt dan alleen geen recht op support. Support kan je kopen

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:16:
Weet iemand hoeveel één enkele licentie voor een particulier kost ? Op de site hebben ze het over volume licenses voor bedrijven, maar daar heb ik niet veel aan.
Kun je gewoon kopen bij 'de betere boekhandel' (inclusief doos, handboek, DVD's/CD's en weet ik wat niet allemaal). Ik weet niet waar je woont, maar in Enschede heeft boekhandel Broekhuis ze bv. wel.

Waarschijnlijk kost het dan rond de 60 euro ofzo.
Pagina: 1