Toon posts:

Overleden HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een maxtor diamonmax 10 200Gb schijf die volgens mij totaal overleden is. De schijf is pas een maand of 2 oud, dus da's nogal vroeg.

De stukke schijf wordt niet meer in het bios gedetect, en zorgt er ook voor dat de ata disk die aan de 2e aansluiting zit ook niet meer wordt gedetect....

VRAAG 1: Iemand enig id wat hier de oorzaak van kan zijn, ik heb dit soort side effect nog nooit meegemaakt bij een defecte harde schijf.

Dit is al de 3e stukke harde schijf in korte tijd in dit systeem. Het kan toeval zijn, maar ik gok dat er ergens iets mis is. Ik heb op dit moment de volgende config draaien:

Voeding TAGAN 380 WATT
MSI K7T Pro 266
AMD Athlon 2000+
512 MB RAM
Asus V7100 MX400

Onboard IDE: 2x maxtor 200 GB, 2x maxtor 160GB
Onboard Raid (in non raid mode): 2x 160 GB
Promise ATA 133 Card: 4x maxtor 200 GB
Alle hd's zijn of diamonmax 9 of 10

De voeding is er ongeveer een maand geleden in geplaatst nadat de 1e 2 hd's de geest hadden gegeven (draaide toen met 2 wat zwakkere voedingen), tegelijk zijn er toen 3 hd's bij geplaatst.

VRAAG 2: Volgens mij kan het niet meer aan de voeding liggen: deze heeft meer dan genoeg power op de 12-volts lijn (22A, waarvan er zo'n 12 door de hd's wordt gebruikt), dus zou het mobo oorzaak kunnen zijn, of zie ik nog iets over het hoofd?

Tnx A Lot

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Het zou je mobo kunnen zijn, het zou ook piekspanningen in je huisnet kunnen zijn bijvoorbeeld. Overigens kan je een 2 maanden oude schijf gewoon ter RMA aanbieden hoor :)
Heb je de IDE kabel al eens vervangen?

Kijk eens of je mobo toevallig last heeft van lekkende elco's B)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-02 22:02

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Misschien is je +12V lijn niet goed ofzo. Als je +12 te veel fluctueerd vindt je hdd dat niet leuk.
Mss kan je je voltlines ff posten

Het kan ook aan de kabel liggen misschien. Probeer eens die andere op die kabel alleen te draaien kijken wat ie doet. Mss kan je het met een andere kabel proberen

Probeer die hdd's een aan die promise te hangen mss is het je onboard kanaal die raart doet

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties :)

@Turkish:
De IDE kabel heb ik als 1e vervangen: het probleem bleef
Daarnaast de hd in z'n 1tje zowel als slave als master op dezelfde (promise) en IDE controller geprobeerd, geen resultaat. Tenslotte de hd in een andere pc gehangen als M en S, ook weer niets, de pc ging z'n bios erg traag posten. Ik denk omdat ie doorhad dat er wat zat, maar het niet aan de praat kreeg.

@Erikje
Ik mag hopen dat het niet daaraan ligt, het is een gloednieuwe voeding en als ik alle voltages bij elkaar optel kom ik op max zo'n 18A op de 12+V lijn
De voltages:
+5V: 5.085 - 5.113
+12V: 12.228 - 12.410
-12V: -12.482 - -12.728
Zie hierboven wat ik geprobeerd heb mbt wisselen van kabel, etc.