[CUPS / Linux] Brother 2030 of 2070N

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-02 09:31
Ik wil een nieuwe Laserprinter kopen ter vervanging van een Canon LBP810. Deze printer heb ik nu op een Linux server draaiend met CUPS. Aangezien deze printer niet goed ondersteund wordt kan ik met mijn windows clients wel printen, maar niet alle opties van de printer aan. De originele drivers werken namelijk ook niet, ik moet gebruik maken van een postcript file...

Nu wil ik dus een printer kopen die wel goed ondersteunt wordt. Brother heeft een paar leuke printertjes, namelijk 2030 en 2070N. Het enige verschil is dat de 2070 een netwerkaansluiting heeft en de 2030 niet. Mocht ik voor de 2030 gaan, dan moet ik hem dus weer sharen via CUPS. Dit vind ik geen probleem, maar wil er dan wel zeker van zijn dat alle mogelijkheden van de printer ook daadwerkelijk via de Windows clients mogelijk zijn. Kan dat niet, dan is de 2070N denk ik een betere keuze omdat die direct op het netwerk zit zonder tussenkomst van CUPS / Linux.

Weet iemand of functionaliteiten verloren gaan als ik de 2030 aan CUPS hang? Dat doe ik lever aangezien de printer de helft kost...

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je je printer via samba deelt, doet cups helemaal niets me de print jobs, behalve ze doorsturen naar de printer. Je hebt dan alleen met de drivers van windows te maken. Daar heb je dus geen printer met netwerkaansluiting voor nodig.
Als je via ipp print (internet printing protocol van o.a. cups) dan gebruik je in principe de driver van de computer waar de printer aan hangt.
Ik heb zelf een Brother 5040 en die werkt goed met de hl1250 driver van ghostscript. Als die 2030 dezelde drivers gebruikt als de duurdere modellen zal het wel goed gaan. ik kan de 2030 trouwens niet vinden op linuxprinting.org. Ik zou even bellen met Brother als ik jou was.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-02 09:31
Sir Isaac schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:00:

Ik heb zelf een Brother 5040 en die werkt goed met de hl1250 driver van ghostscript. Als die 2030 dezelde drivers gebruikt als de duurdere modellen zal het wel goed gaan. ik kan de 2030 trouwens niet vinden op linuxprinting.org. Ik zou even bellen met Brother als ik jou was.
Jij gebruikt dus wel CUPS begrijp ik? Het liefst gebruik ik inderdaad gewoon de Windows drivers, die het gewoon naar een netwerkpoort sturen... Dat zou dus via samba gewoon moeten kunnen... Iemand met ervaringen met deze printers...?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Je kunt trouwens cups ook zonder samba zo configureren dat hij de printjob zonder bewerkingen doorstuurt naar de printer. Je moet dan een "raw" queue aanmaken. Hoe je windows zo configureert dat hij van zo'n queue gebruik kan maken weet ik niet. Daar is vast een ander forum voor. Volgens de brother site werkt hij prima met linux.

Mijn laatste opmerking was misschien wat te optimistisch. Bij de beschrijving staat een leuk tux logotje, maar ik heb geen driver kunnen vinden op de site. Zo te zien timmeren ze wel aan de weg met linux support voor hun producten, dus zou ik even contact met ze opnemen.
Ik ben benieuwd. Ik heb zelf een Brother 5140. Die zit in een wat hoger prijssegment (maar lagere prijs per afdruk gok ik), maar die 2030 ziet er ook lekker uit. Overigens, als je alleen vanuit windows print heb je geen linux driver nodig. Maar een goede kans dat je voor je desktop ook over stapt als je merkt hoe makkelijk je server te beheren is ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Sir Isaac op 04-04-2005 21:02 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Je kunt cups zo installeren dat ie printjobs rauw doorstuurt naar de printer. Samba doet er sowieso niets mee alleen in een wachtrij voor cups plaatsen.
Ik weet niet of die 2030 een echte printer is. Dus eentje met postscript processing mogelijkheden, als dat zo is kan je die ook gewoon raw printing laten doen. Dat kan een netwerkprinter sowieso.
Dan kan je ook gewoon de windows drivers gebruiker op de clients en deze eventueel laten delen via samba.
ikzelf ben niet zo'n fan van windows drivers van fabrikanten, Liever pak ik een ppd van linux en zet de windows postscript zut erbij en gebruik de rpc client om te installeren. Hoe minder meuk in de drivers hoe beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Bas! op 04-04-2005 21:06 ]