Toon posts:

Dell Inspiron 8100 valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sind kort heb ik een probleem met mijn Dell inspiron 8100 laptop. Hij heeft bijna 4 jaar probleemloos gewerkt maar nu valt ie spontaan uit. Soms na een paar minuten, soms na een paar uur en soms helemaal niet. Het gebeurt ook wel eens dat ik de laptop niet meteen weer op kan starten als hij net uitgevallen is. Ik kan er geen vast patroon in vinden en ik kan het ook niet oproepen. Ik heb nog niet geprobeerd of ie op de accu ook uit valt. Ik heb inmiddels een nieuwe stroomadapter gekocht omdat ik dacht dat het daar aan lag, niet dus. Het maakt niet uit of ie stressed of idle is, soms valt ie ineens uit. Ik heb de laptop al een keer open gemaakt en alles goed schoon geblazen dus daar kan het ook niet aan liggen.

Zou het toch een hitteprobleem kunnen zijn? Die pentium III 1,2 Ghz processors worden vrij heet. Zou het kunnen dat de koeler niet goed meer aansluit op de processor of dat de koelpasta niet goed meer is, dat de processor daardoor heet wordt en de laptop zichzelf afsluit? Iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:30
Persoonlijk denk ik dat het een koeling probleem is. Gezien de levensduur van de nb heb je waarschijnlijk geen garantie meer? Koeling d'r uit slopen, mooi schoonmaken, nieuwe koelpasta, en dan maar weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-OPTICAL- schreef op maandag 04 april 2005 @ 10:53:
Persoonlijk denk ik dat het een koeling probleem is. Gezien de levensduur van de nb heb je waarschijnlijk geen garantie meer? Koeling d'r uit slopen, mooi schoonmaken, nieuwe koelpasta, en dan maar weer proberen.
Daar zat ik zelf ook aan te denken. Maar kan een processor na enkele minuten niets doen al zo heet zijn dat ie zichzelf uitschakeld? Ik heb idd geen garantie meer en Dell vraagt echt de hoofdprijs voor reparaties. Dat is ie niet meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als het bij koude start ook gebeurd na een paar minuten zou ik de koeling niet verantwoordelijk houden voor het probleem.

Ik wilde even de reparatie prijs opzoeken van je moederbord ter indicatie maar de kostprijs van dat onderdeel staat op dit moment ver onder de 50 euro, uit ervaring weet ik dan dat er gewoon iets mis is in het systeem en niet dat het een goedkoop onderdeel is. Kan er dus niets zinnigs over zeggen maar dat zal vaak rond de 500 euro liggen.

Probeer even of hij ook uitvalt als je hem een dagje in de bios laat staan. En voordat ie uitvalt, staan de fans dan te loeien of is ie stil? Als hij blijft uitvallen moet je even met maar 1 geheugen module starten en cd, mini pci, modem en externe hardware verwijderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 04-04-2005 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:32:
Als het bij koude start ook gebeurd na een paar minuten zou ik de koeling niet verantwoordelijk houden voor het probleem.

Ik wilde even de reparatie prijs opzoeken van je moederbord ter indicatie maar de kostprijs van dat onderdeel staat op dit moment ver onder de 50 euro, uit ervaring weet ik dan dat er gewoon iets mis is in het systeem en niet dat het een goedkoop onderdeel is. Kan er dus niets zinnigs over zeggen maar dat zal vaak rond de 500 euro liggen.

Probeer even of hij ook uitvalt als je hem een dagje in de bios laat staan. En voordat ie uitvalt, staan de fans dan te loeien of is ie stil? Als hij blijft uitvallen moet je even met maar 1 geheugen module starten en cd, mini pci, modem en externe hardware verwijderen.
Het is niet zo dat ie bij een koude start meteen uit valt maar soms wel al na enkele minuten. Dit soort problemen kan niet veroorzaakt worden door virussen of andere corrupte software lijkt me, of wel? De installatie van win XP draait al weer een tijdje.

Dat dagje draaien in de bios met externe hardware verwijderd ga ik proberen. Wat is de conclusie als ie dan niet uit valt?

Ik heb de temperatuur wel eens gemonitord en hij wordt loeiheet maar dat is volgens mij bekend bij dit type processors. Idle doet ie volgens mij tussen de 50 en 60 graden en stressed gaat ie tot ongeveer 83 graden. Overigens viel ie tijdens een stresstest niet uit ondanks die 83 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:57:

Dat dagje draaien in de bios met externe hardware verwijderd ga ik proberen. Wat is de conclusie als ie dan niet uit valt?
Das een goeie vraag overigens. In ieder geval toont dat aan dat het systeem standaard niet uitvalt. Je zou dan onderdelen terug moeten gaan schroeven. En kijken wanneer hij wel weer uitvalt steeds. Doe ook met de drivers en utilities cd even een test op alle onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:22:
[...]

Das een goeie vraag overigens. In ieder geval toont dat aan dat het systeem standaard niet uitvalt. Je zou dan onderdelen terug moeten gaan schroeven. En kijken wanneer hij wel weer uitvalt steeds. Doe ook met de drivers en utilities cd even een test op alle onderdelen.
dus als ie in de bios-mode niet uitvalt dan zou het toch een software probleem kunnen zijn? In de bios kan ik m niet stressen dus dan kun je niet testen of het een hitteprobleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:25:
[...]

dus als ie in de bios-mode niet uitvalt dan zou het toch een software probleem kunnen zijn? In de bios kan ik m niet stressen dus dan kun je niet testen of het een hitteprobleem is.
Klopt inderdaad wel een beetje, maar als je een standaard windows installatie aan zet doet je computer niet veel meer dan in een rondje bios. Daar zou hij zoiezo al niet in moeten uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op maandag 04 april 2005 @ 13:47:
[...]

Klopt inderdaad wel een beetje, maar als je een standaard windows installatie aan zet doet je computer niet veel meer dan in een rondje bios. Daar zou hij zoiezo al niet in moeten uitvallen.
Ik zet m vanavond aan in de bios en dan kijk ik wel of ie morgenvroeg nog draait. Als dat het geval is dan ga ik winxp nog een keer kaal installeren, kijken of dat stabiel is.

Maar als iemand nog ideeen heeft wat het zou kunnen zijn dan hoor ik het graag. Ik heb zelf toch wel een beetje het idee dat het een hardware probleem is. Op Dell.com kan ik geen specifieke klachten vinden mbt tot mijn probleem, maar misschien dat iemand anders dit ooit heeft meegemaakt. Ik hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan ook zijn dat de onboard VGA het begeven heeft. Vaak gaat het systeem dan spontaan hangen. Net zoals hierboven al werd genoemd is de oorzaak warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:54:
Het kan ook zijn dat de onboard VGA het begeven heeft. Vaak gaat het systeem dan spontaan hangen. Net zoals hierboven al werd genoemd is de oorzaak warmte.
sja, maar hoe weet je dat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Bij het probleem wat je beschrijft kies ik meestal ook wel voor hitte probleem. Voornamelijk als je meteen weer problemen krijgt bij het opstarten van het warme (net vasgelopen) systeem. Maar dat er ook nare dingen gebeuren als je hem net 3 minuten aan hebt dat slaat nergens op.

Vervangen van de fans kost bij Dell uiteindelijk iets van 215 euro ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:23:
Bij het probleem wat je beschrijft kies ik meestal ook wel voor hitte probleem. Voornamelijk als je meteen weer problemen krijgt bij het opstarten van het warme (net vasgelopen) systeem. Maar dat er ook nare dingen gebeuren als je hem net 3 minuten aan hebt dat slaat nergens op.

Vervangen van de fans kost bij Dell uiteindelijk iets van 215 euro ex btw.
Ik heb de hele nacht mijn lappie in de bios laten draaien en vanmorgen deed ie t nog prima. De fans werken allebei, geen problemen. Ik denk dat ik win XP opnieuw ga installeren en de handel dan zonder overbodige hardware nog een keer ga testen. Kijken wat er gebeurt.

215 euro??? Dat bedoel ik nou, ik ga mijn laptop echt niet bij Dell ter reparatie aanbieden. Dan kan ik beter een nieuwe kopen. Alleen een kapotte laptop verkopen is wat lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:58:
[...]

Ik heb de hele nacht mijn lappie in de bios laten draaien en vanmorgen deed ie t nog prima. De fans werken allebei, geen problemen. Ik denk dat ik win XP opnieuw ga installeren en de handel dan zonder overbodige hardware nog een keer ga testen. Kijken wat er gebeurt.

215 euro??? Dat bedoel ik nou, ik ga mijn laptop echt niet bij Dell ter reparatie aanbieden. Dan kan ik beter een nieuwe kopen. Alleen een kapotte laptop verkopen is wat lastig
als je er nog eentje met een defect scherm hebt valt dat lastige wel mee hoor :P

*zoekt nog steeds een iets sneller model voor in de achterbak van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

*** update ***

Ik test mijn laptop nu al een tijdje met accu en tot nog toe zonder problemen. Hij valt niet meer uit. Welke conclusie kan ik hieruit trekken?

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
Misschien dat de ingang in je laptop voor je stroomstekker niet meer helemaal goed is?
Pagina: 1