Toon posts:

Software om bestanden maar tijdelijk leesbaar te maken *

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar software waarmee ik een verloopdatum met (bijvoorbeeld word) bestanden kan meegegeven.
Na deze datum mag het bestand dus niet meer gebruikt kunnen worden.

Ik bedoel dus een soort programma waarmee je voor een enkel bestand een trailversie kunt instellen.

Ik hoop dat dit kan door middel van een soort sofwareprogramma of door middel van een programmeerregel in windows zelf.

Het moet bruikbaar zijn voor zowel Windows XP en Windows 2000
Wie helpt me? :/

Alvast bedankt in ieder geval

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Wat als iemand gewoon alles copy paste in een nieuw document zonder verloopdatum? Wat jij wil is zelfs hardwarematig niet te bereiken, ze hebben namelijk van die DVDs die na 24 uur oid helemaal zwart worden (om zo te voorkomen dat je de film nog een keer kan zien) maar zelfs dat is niet afdoende (je kopieert gewoon de film binnen 24 uur en klaar).

Als het gaat om een compleet programma wat je zelf schrijft dan is er natuurlijk wel iets te bedenken om een trial datum erin te zetten. Alleen dat zal wel niet het geval zijn :+

MechWarrior || Monsters Game

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zelfs als je zelf een programma maakt, dan is het erg lastig om de tekst in het document niet te kunnen laten knippen en plakken. Ik denk dat het dus een onmogelijke opgave is :)

• GambitRS

GambitRS

w00t

Hann1BaL schreef op maandag 04 april 2005 @ 07:32:
Zelfs als je zelf een programma maakt, dan is het erg lastig om de tekst in het document niet te kunnen laten knippen en plakken. Ik denk dat het dus een onmogelijke opgave is :)
Dat valt reuze mee. Je hoeft de text namelijk niet in een editbaar deel te zetten. Van mij part 'teken' je de letters op het scherm of je zet alles in een plaatje. Of je zorgt ervoor dat de muiscursor niet boven de tekst kan zweven :+

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Dit kan met Office 2003 en de DRM die daarin zit. Of het ook (goed) werkt weet ik niet en ik kan het hier niet testen aangezien ik hier even niet de beschikking heb over office 2003 :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op maandag 04 april 2005 @ 07:32:
Het maakt niet uit of de platte tekst gekopiëerd wordt van het word-bestand.
Het gaat om een stukje programma wat voor dit word-bestand is geschreven wat beveiligd moet worden.
Ik hoop dit te kunnen bereiken door een wachtwoord of iets dergelijks wat na een tijd verloopt, zodat als iemand van dit bestand een kopie maakt, hij(of zij) er niets aan heeft want dat wachtwoord weten ze niet.. en verloopt na een tijd.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Een trail is een pad, dat zoek je vast niet. Ook zegt het weinig over je vraag als ik de typo er uit haal (trail -> trial). Dus ik doe even een titeledit: 'Trail Software' --> 'Software om bestanden maar tijdelijk leesbaar te maken *'. Had je trouwens nog eigen gedachten en probeersels vwb. deze vraag?

Trouwens: welkom op GoT :Y)

Maar dit is inderdaad gewoon DRM.

Edit:
Het gaat om een stukje programma wat voor dit word-bestand is geschreven wat beveiligd moet worden.
Een stukje VBA, of iets anders zoals een plugin? Hoe dan ook: waarom dan niet in de code daarvan inbakken? Al is dat bij VBA natuurlijk makkelijker te omzeilen maar dat is afhankeiljk van je doelgroep misschien geen probleem. (Hoe goed moet het beveiligd zijn, gaan mensen uren proberen het te omzeilen of gaat het er meer om dat er een signaal wordt afgegeven? Zie ook de manieren om trial software volledig te maken, als het MS niet lukt zal jou het ook niet lukken om het helemaal dicht te maken :+ )

[ Voor 46% gewijzigd door F_J_K op 04-04-2005 08:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
* offtopic: bedankt voor de edit van de titel van de topic. Ik dacht zelf aan een wachtwoord te maken binnen dit bestand en dit na een tijd te laten verlopen.
F_J_K schreef op maandag 04 april 2005 @ 08:27:
Een stukje VBA, of iets anders zoals een plugin? Hoe dan ook: waarom dan niet in de code daarvan inbakken? Al is dat bij VBA natuurlijk makkelijker te omzeilen maar dat is afhankeiljk van je doelgroep misschien geen probleem. (Hoe goed moet het beveiligd zijn, gaan mensen uren proberen het te omzeilen of gaat het er meer om dat er een signaal wordt afgegeven? Zie ook de manieren om trial software volledig te maken, als het MS niet lukt zal jou het ook niet lukken om het helemaal dicht te maken :+ )
Dit is inderdaad een stukje VBA. De mate van beveiliging ligt dat er in iedergeval een wachtwoord aanvastzit, zodat niet iedereen er zomaar bij kan. En als er een laptop gestolen wordt met dit bestand erop dat het wachtwoord dan verloopt zodat het wachtwoord ook niet achterhaald kan worden. :P
Wat bedoel je trouwens met "Zie ook de manieren om trial software volledig te maken, als het MS niet lukt zal jou het ook niet lukken om het helemaal dicht te maken" ?

Verwijderd

Topicstarter
Nvidiot schreef op maandag 04 april 2005 @ 08:10:
Dit kan met Office 2003 en de DRM die daarin zit. Of het ook (goed) werkt weet ik niet en ik kan het hier niet testen aangezien ik hier even niet de beschikking heb over office 2003 :)
Hoe zou je dit dan in kunnen stellen? gebeurt dit binnen office.. of?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 10:57:
[...]

Hoe zou je dit dan in kunnen stellen? gebeurt dit binnen office.. of?
...of google effe en probeer het daarna zélf :Y)
http://www.microsoft.com/...2003/operate/of03irm.mspx

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 04-04-2005 11:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

In het "File" menu van Word 2003 zit een optie "Permissions". Daarmee kun je instellen wie er wat met je document mag en tot wanneer. Er zitten wel een paar nadelen aan:

1. Het werkt alleen in de Pro editie van Office 2003 (geloof ik)
2. Om je document te bekijken heeft je doelgroep de Windows Rights Management client nodig (zal wel in WU zitten overigens)
3. Je hebt een Microsoft Passport nodig voor je die functie kan/mag gebruiken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 09:18:
Wat bedoel je trouwens met "Zie ook de manieren om trial software volledig te maken, als het MS niet lukt zal jou het ook niet lukken om het helemaal dicht te maken" ?
Dat elke beveiliging kan worden gekraakt, de vraag is dus of je het doet om mensen tegen te houden die per ongeluk door gaan zonder licentie, of die weinig moeite zullen steken in het omzeilen van de beveiliging, of dat het gaat om vele vele euro's en mensen dus best een uurtje of wat willen proberen het te kraken. Zelfs een bedrijf met het budget van MS kan geen waterdichte beveiliging maken tegen dat tweede.

Inderdaad is DRM / IRM een optie. Andere opties: in de VBA checken op datum, of maak er een dll van met hardcoded een datum er in, lastiger te "kraken", meer werk voor jou. Of je kan een deel bijv. alleen via een webservice beschikbaar maken, dan kan je serverside checken of iemand nog toegang mag hebben. 3th Party software buiten Office om lijkt me niet handig, te omslachtig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:01:
In het "File" menu van Word 2003 zit een optie "Permissions". Daarmee kun je instellen wie er wat met je document mag en tot wanneer. Er zitten wel een paar nadelen aan:

1. Het werkt alleen in de Pro editie van Office 2003 (geloof ik)
2. Om je document te bekijken heeft je doelgroep de Windows Rights Management client nodig (zal wel in WU zitten overigens)
3. Je hebt een Microsoft Passport nodig voor je die functie kan/mag gebruiken.
Het klopt allemaal wat je zegt.. Ik heb de pro versie en daarin vond ik de optie "Permissions" ,waarna ik WRM kon installeren. Het probleem is alleen in mijn geval nummer 3.
Dat er een Microsoft Passport nodig is.
Misschien weet iemand of er een alternatief is voor de in office bestaande DRM waarin deze optie van beheer ook in zijn opgenomen??

Bedankt voor jullie reacties zover :)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:14:
[...]

Dat elke beveiliging kan worden gekraakt, de vraag is dus of je het doet om mensen tegen te houden die per ongeluk door gaan zonder licentie, of die weinig moeite zullen steken in het omzeilen van de beveiliging, of dat het gaat om vele vele euro's en mensen dus best een uurtje of wat willen proberen het te kraken. Zelfs een bedrijf met het budget van MS kan geen waterdichte beveiliging maken tegen dat tweede.
Het gaat dus inderdaad om het eerste : de mensen die niet zomaar verder kunnen gaan zonder bijvoorbeeld eerst een nieuw wachtwoord te halen en waar weinig moeite in wordt gestoken om dit te omzeilen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Dan lijkt me dat je het in de (daarna te beveiligen) VBA gewoon kunt hardcoden?

Check op datum, check wachtwoord. Draai dan pas de logica.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt hiervoor. Ik zal kijken hoe ik dit voor elkaar krijgen kan in VBA.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Naar aanleiding van F_J_K in "Hoe stel ik in VBA een wachtwoord met ve..."
Je hebt al een stuk code (namelijk: hetgeen je wilt beveiligen). Zet voordat je dat aanroept een msgbox() die vraagt naar het wachtwoord, en check ook de datum. Hoe dat gaat wist ik tot nu toe niet, maar ik zoek het ter plekke uit: Alt-F11 voor de VB editor. F1 -> 'datum' --> ik zie dat de functie 'date' heet. -->
code:
1
2
3
Sub test()
    If Date > "04-04-2005" Then MsgBox "foei!"
End Sub

Natuurlijk wel omvormen naar wens, jij wilt dat de boel stopt als de datum na de uiterste houdbaarheid id. Hoe en wat precies kan ik niet zeggem hangt van je code af en is hoe dan ook makkelijk uit te vinden met een tutorial van de basics van VBA binnen Word. :)

edit:

Oh en voor de oplettenden onder ons: inderdaad. Toch apart dat ik in al die jaren VBA nog nooit wat met Date() heb gedaan :+

Edit2:
Liever geen string. Dat is inderdaad wel een goed punt :D

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 05-04-2005 09:11 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou Date niet vergelijken met een String :Y)
Gebruik liever DateSerial bijvoorbeeld, dan weet je zeker dat je geen dd-mm of mm-dd problemen krijgt.
code:
1
2
3
Sub test()
    If Date > DateSerial(2005,4,3) Then MsgBox "foei!"
End Sub

Dit voorbeeld is dus 3 april 2005. Eventueel zou je ook met CDate aan de slag kunnen gaan ofzo, maar dit vind ik persoonlijk altijd het veiligst.

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 05-04-2005 01:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• GambitRS

GambitRS

w00t

Word een word document 'gecompileerd' dan? Anders zou je de code alsnog met een andere tekst editor die niet automatisch VB scripts runt kunnen inzien. En welke versie van VB wordt dan gebruikt? (voor de oudere versies is geloof ik al een decompiler beschikbaar).

Realistisch gezien is het waarschijnlijk onmogelijk om iets zo te beveiligen dat het niet door een ander, die zich 100% inzet en die verstand van zaken heeft, gelezen kan worden. Zelfs Windows XP met SP2 is niet veilig, en daar zit een activatie code en whatnot in verwerkt :)

Vanuit die redenering is iets simpels als een datum check in je VB code zelf dan natuurlijk genoeg. Dan is het in ieder geval nog een beetje beschermd. Misschien dat je iets drastischers kan invoeren, code die zichzelf kan wissen wanneer de data is verlopen, maar dan moet je maar hopen dat ze het bestand vanaf hun HDD draaien en er geen backup van hebben gemaakt.

[ Voor 64% gewijzigd door GambitRS op 05-04-2005 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:47:
En welke versie van VB wordt dan gebruikt? (voor de oudere versies is geloof ik al een decompiler beschikbaar).
De versie van VBA in word 2003 waar het hier om gaat is Microsoft Visual Basic 6.3 :o

Verwijderd

Topicstarter
[quote]RobIII schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 01:15:

code:
1
2
3
Sub test()
    If Date > DateSerial(2005,4,3) Then MsgBox "foei!"
End Sub

Ik heb deze code ingevoerd in Visual Basic. Mijn vraag is nu of deze code ook naar de datum van vandaag kijkt. en dus weet wanneer hij ook daadwerkelijk een melding moet geven dat het wachtwoord verlopen is ( in dit geval "foei!" ) of dat je dat nog in een aparte code moet opnemen die naar de datum kijkt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is dit niet ongeveer wat je bedoelt: www.sealedmedia.com? Kun je ook geen screenshots van het document maken; moet je alleen wel een plugin voor IE installeren :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 11:22:
Is dit niet ongeveer wat je bedoelt: www.sealedmedia.com? Kun je ook geen screenshots van het document maken; moet je alleen wel een plugin voor IE installeren :)
Waar kan ik een trial-versie of iets dergelijks hiervan vinden? ik zie hier volgens mij niets over op de site

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:02:
[...]

Waar kan ik een trail-versie of iets dergelijks hiervan vinden? ik zie hier volgens mij niets over op de site
Nogmaals: het is trial, dus eerst de i en dan de a. :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 12:02:
[...]

Waar kan ik een trial-versie of iets dergelijks hiervan vinden? ik zie hier volgens mij niets over op de site
Zo te zien kun je hier de unsealer downloaden en kun je dan ongeveer zien hoe veilig het is. Volgens mij moet je echter contact opnemen om een demo te krijgen.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Unsealer van de link afgehaald die je me gaf. Dit blijkt echter niets uit te halen. Ik krijg een foutmelding dat het niet uitgevoerd kan worden in windows of in dos.

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
Sub test()
ActiveDocument.Password = "hallo"
End Sub
Sub test2()
    If Date > DateSerial(2005, 4, 3) Then MsgBox "foei!"
End Sub

Ik heb deze code in de word VBA gebruikt ervoor.. ik weet alleen niet hoe ik deze 2 kan combineren.. het lijkt niet te werken dat als ik na 3 april 2005 het wachtwoord invoer, dat ik dan een MsgBox met foei zou moeten krijgen.
Wie weet hoe ik dit kan combineren.. of.. een betere datumchecker kan vinden?

Als ik dus het wachtwoord invoer voordat het bestand wordt geladen loopt hij gewoon door.. zonder eerst te kijken naar de datum.. :/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 08:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende code ingevoerd in Visual Basic for Applications
code:
1
2
3
Private Sub Document_Open()
If Date > DateSerial(2005, 4, 3) Then UserForm1.Show
End Sub

Hij laad automatisch (na invoer van het goede wachtwoord) UserForm1.
De code van deze UserForm ziet er als volgt uit :
code:
1
2
3
4
5
6
Private Sub commandbutton_Click()
ActiveDocument.Close
End Sub
Private Sub UserForm_QueryClose(Cancel As Integer, CloseMode As Integer)
    If CloseMode = vbFormControlMenu Then Cancel = True
End Sub

Nu is het probleem nog, dat gebruikers die beschikken over het wachtwoord, het "UserForm1"
scherm kunnen ontwijken door in het Operating Systeem de datum een heel stuk trug te zetten zodat zij toch gewoon in het bestand kunnen.
Weet iemand hier misschien een oplossing voor? :/

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Je wilt dat ook dat niet mogelijk is? Je kan in principe steeds de huidige datum ergens in het document zetten en dat kijken of de datum van openen (significant) lager is dan die van de vorige keer openen. Als dat het geval is wordt het niet geopend.

Of vraag de eigenschappen op van het bestand zelf;
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    ' huidige pad en bestandsnaam
    bestand = ActiveDocument.Path & Application.PathSeparator & ActiveDocument.Name

' verwijs naar bestand
    Dim fs, f
    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set f = fs.GetFile(bestand)

'vraag de eigenschappen op
    MsgBox "Laatst aangepast: " & f.DateLastModified

(Vorm natuurlijk de msgbox om naar een vergelijking met de huidige datum)

Maar als je alle omwegen wilt blokkeren, wil je eigenlijk geen Word meer gebruiken. Men kan namelijk altijd nog het wachtwoord kraken en de VBA code aanpassen. Als je het serieus heel moeilijk wilt maken en geen lange studie er naar wilt doen (kan ik me niet voorstellen :+ ), ontkom je IMHO niet aan commerciele (of als ze bestaan: opensource) DRM toepassingen.

Maar goed, het is natuurlijk wel een leuke vingeroefening om alle ingangen te blokkeren dus wat dat betreft is gewoon doorgaan met beveiligen leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 14-04-2005 11:42 . Reden: commentaar ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor je codes.
Ik heb proberen te kijken of het misschien mogelijk is dat er gekeken wordt naar de BIOS tijd i.p.v. naar de tijd die in het Operating Systeem is ingesteld zodat er niet mee kan worden gesmokkeld.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 08:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een programma kunnen vinden waarmee je kan kijken wat de huidige biostijd is, maar zou ik misschien naar dit programma kunnen verwijzen.
Zo-ongeveer het enige wat ik nu nog mis in het programma is een goede date check.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Uit nieuwsgierigheid: dat programma kan je aanroepen via VBA? Welk is dat? :)

Ook de datum in het BIOS is eenvoudig te wijzigen. Sterker nog, die wordt AFAIK keurig mee aangepast als je in Windows de datum aanpast. Als je het "zeker" wilt weten, kan je een NTP server benaderen (of ergens op het internet een eigen webservice of zelfs HTML pagina zetten die de huidige datum geeft). Vereist wel een internetverbinding en een gat in de personal firewall (en natuurlijk uitzoeken hoe bijv. webservices aan client en serverkant werken). Geen internetverbinding -> geen document. Maar als je toch verbinding maakt met internet is een server die licentiecodes- en periodes checkt net zo makkelijk en een stuk flexibeler.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is geen programma wat ik kan laden in VBA, maar gewoon een programma wat ik opzocht op het internet om BIOS gegevens in te kunnen zien. het heet "eSupport BIOS Agent 3.41"

Overigens is er, als er gebruikt wordt gemaakt van het word bestand (waar ik al zo'n tijd mee bezig ben), waarschijnlijk geen beschikking over een internetverbinding. Dus het Website idee valt daarbij in het water :/

Verwijderd

Topicstarter
Het stukje script wat ik heb geschreven wat ervoor zorgt dat gebriukers er na een bepaalde datum niet meer in kunnen, kan makkelijk omzeild worden door op het begin "Macro uitschakelen" aan te klikken.
Is ook hier misschien een oplossing voor? }:O

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Yup, dat is zo. En nee, niet als de mensen rechten hebben op de PC waar het draait: het is clientside.

Maar eerder zei je toch dat het beveiligen vooral ging om de bestaande code? Die wordt dan ook uitgeschakeld dus dat lijkt me geen probleem.

Je kunt in theorie het document zelf encrypten en dat bij openen decrypten in de macro. Maar dat lijkt me niet bepaald een nette oplossing en wat overkill. (Geen ervaring mee, maar Google gaf o.a. http://fp.gladman.plus.com/cryptography_technology/rijndael - met die encryptie is dat iig. niet het zwakke punt in de keten)

Zet anders iig. alle code in een DLL. Of check verschillende DRM oplossingen. Ik heb er geen ervaring mee, maar check dus even wat sites (Google gaf me oa www.digital-rights-management-review.com en http://e-book.pagina.nl)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:01:
Maar eerder zei je toch dat het beveiligen vooral ging om de bestaande code? Die wordt dan ook uitgeschakeld dus dat lijkt me geen probleem.
Nee, daar heb je gelijk in, dat moet dus geen problemen opleveren.
Ik las nogeens je reactie waarin je uitlegt hoe ik mn bestand zou kunnen beveiligen als VBA kijkt naar de datum van een ander bestand?
Ik dacht echter aan dat VBA kijkt naar een bestand wat aanwezig is in een bepaalde map. en als het niet zo is (het bestand niet aanwezig is dus) dit niet wordt geopend. en zo wel.. ja dan wel.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Encrypten hoeft niet maar je zou gebruik kunnen maken van een hulpdocument. Het eigenlijke document beveilig je met een wachtwoord dat verder niemand kent. Het hulpdocument gaat in een doc_open macro na of:
de systeemdatum niet kleiner is dan de laatste datum waarop het bestand bewaard is
de syteemdatum niet na de vervaldatum ligt
en opent vervolgens het beveiligde document, slaat zichzelf op en sluit zichzelf.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

If CDate(ThisDocument.BuiltInDocumentProperties(wdPropertyTimeLastSaved)) > Now() Then
        MsgBox "foei, je hebt met de klok gestoeid"
    ElseIf Date < dateserial(1,1,2006) Then
        Documents.Open "beveiligde_document.doc", , , , "moeilijkwachtwoord", , , , , , , True
    Else
        MsgBox "sorry, nogo"
    End If

With ThisDocument
        .Save
        .Close
    End With

End Sub

en dan wel dit project ook beveiligen tegen weergave...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 11:34:
Het stukje script wat ik heb geschreven wat ervoor zorgt dat gebriukers er na een bepaalde datum niet meer in kunnen, kan makkelijk omzeild worden door op het begin "Macro uitschakelen" aan te klikken.
Is ook hier misschien een oplossing voor? }:O
Je kan in VBA je tekst gaan genereren. Geen macro's => geen tekst >:)

Ik ben niet zo gek op beveiligingen in Office. Ik heb een keer voor een project een tegen wijzigen beveiligd excel-bestand gebruikt. Via Java en Jakarta POI konden we het bestand gewoon zonder wachtwoord aanpassen (Was in ons geval een voordeel).

Je kan ook kijken naar DRM in een PDF.

[ Voor 3% gewijzigd door Daos op 18-04-2005 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Niesje schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:50:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

If CDate(ThisDocument.BuiltInDocumentProperties(wdPropertyTimeLastSaved)) > Now() Then
        MsgBox "foei, je hebt met de klok gestoeid"
    ElseIf Date < dateserial(1,1,2006) Then
        Documents.Open "beveiligde_document.doc", , , , "moeilijkwachtwoord", , , , , , , True
    Else
        MsgBox "sorry, nogo"
    End If

With ThisDocument
        .Save
        .Close
    End With

End Sub

Ik krijg hierover een melding.. dat het bestand (het beveiligde document) niet gevonden kan worden.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dan voeg je het absolute pad eraan toe of, als je het flexibel wilt houden en de documenten staan in dezelfde directory:
Visual Basic:
1
 .open thisdocument.path &  "\beveiligde_document.doc" etc

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
En wat geef je dan aan bij de Dateserial?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Uit het hoofd getikt en fout :( dat moet dus jaar, maand, dag zijn en ik tikte dag, maand, jaar) ;)

@RobIII: Ja, eigenlijk wel hé. Ik ben te goed voor deze wereld of gewoon een sukkel

[ Voor 33% gewijzigd door Lustucru op 18-04-2005 15:58 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:47:
En wat geef je dan aan bij de Dateserial?
Kom op zeg... beetje zelfwerkzaamheid kan geen kwaad hoor.... :|

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Maar, dan moet ik op zn beurt ook weer dat hulpdocument beveiligen met een wachtwoord wat dan wel bekend is voor de gebruikers die (legaal) gebruik willen maken van het word-document wat we beveiligd hebben? Anders kan iedereen via dat hulpdocument in dat beveiligde bestand komen (als de datum niet is verlopen en niet met de klok ik geknoeid)?

Bedankt iig.. voor je hulp en codes en dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu is dus het geval dat we met hulp en eind document werken met document sjablonen.
Als dit geopend wordt, wordt er niets geladen en wordt dus het sjabloon zelf geopend in plaats een nieuw document waarin dat zou moeten gaan werken.
Dit is in windows het commando "nieuw" .. als ik rechtermuisklik op het pictogram. een document openen + een nieuwe maken.. zoiets :S het lukt me iig niet. :>

Verwijderd

Topicstarter
het openen van een sjabloon, maar dan als nieuw sjabloon kan in windows wel worden uitgevoerd door middel van het klikken erop met de muis. Maar ik weet niet hoe dit in commando's kan worden aangegeven in VBA. Ik heb al van alles geprobeert. alle mogelijke commando's die vba zelf aangeeft.
Wie kan me helpen? oke alvast bedankt. :)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Ik weet niet zeker dat ik het goed lees maar als ik de vraag goed begrijp:

Dan lijkt het me handig om nog eens na te denken over de zoektermen die je gebruikt :o
In de VB Editor -> F1 -> 'Template' geeft meteen aan dat je Documents.Add kan gebruiken.
Of gebruik de opneem-knop en doe het met de hand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
' Macro opgenomen op 5/9/2005
'
    Documents.Add Template:= _
        "D:\Programs\Microsoft Office\Templates\1043\Elegant Resume.dot", _
        NewTemplate:=False, DocumentType:=0
End Sub

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dit niet helemaal wat ik bedoelde met de vraag. ja, misschien is de vraag ook wat raar gesteld enalles.
Wat ik graag zou willen is, in de methode van hulpdocument en einddocument wat staat beschreven onder dit topic, verwijzen naar een template .. een .dot bestand dus in plaats van naar een normaal .doc bestand.
Nu is het geval dat als ik simpelweg deze code gebruik :

code:
1
2
ElseIf Date < DateSerial(2005, 5, 1) Then
         Documents.Open "M:\Brief.dot", , , , ,, , , , , , , True

dus gewoon verwijs naar het .dot bestand, dan opend hij deze als een sjabloon wat bewerkt kan worden en niet als een nieuw document met daarin de aanwezige macro's die opstarten.
Dit kan in windows natuurlijk wel.. door op het sjabloon met te klikken en als nieuw openen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 08:58 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Ja dat is dan duidelijk maar je hebt mijn reply niet gelezen want daar staat hoe je het als nieuw document opent. (Al zou NewTemplate default false moeten zijn).

Verwijderd

Topicstarter
ja oke.. bedankt!! dit werkt allemaal netjes. Alleen als ik het handmatig uitvoer in de VBA editor.. niet automatisch als het bestand wordt geladen.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
sorry voor het posten van dit.. maar als ik de post 1 maal opschuif zien mensen op dit forum het weer als een rood topic en kunnen ze er op reageren.
Ik hoop dat ik niet eraf wordt gegooid ofzo.. sorry in ieder geval.

[ Voor 191% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 10:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de code ingevoerd in het hulpdocument en het werkt nog ook.
het enige probleem is nu nog dat nu niet het wachtwoord voor het sjabloon waarnaartoe verwezen wordt in het hulpbestand is opgenomen zodat hier niet naar gevraagd zal worden als het sjabloon wordt geopend.
Kan dit misschien onafhankelijk van de code die ik voor het verwijzen heb gebruikt??
Ik zag namelijk wel dat je dit in de regel Documents_Open .. en de opties die daarna komen, wel een wachtwoord kon meegeven aan het document.
Alleen hij geeft die optie niet weer in deze code die ik heb gebruikt:

code:
1
2
3
            "M:\sjabloon.dot", _

O-)

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB/AI

Moooooh!

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 11:35:
offtopic:
sorry voor het posten van dit.. maar als ik de post 1 maal opschuif zien mensen op dit forum het weer als een rood topic en kunnen ze er op reageren.
Ik hoop dat ik niet eraf wordt gegooid ofzo.. sorry in ieder geval.
offtopic:
Dat noemt men het kicken (schoppen) van een topic. Dit mag maar niet binnen 24 uur. Meer info in de FAQs.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 10:19:
Ik heb de code ingevoerd in het hulpdocument en het werkt nog ook.
het enige probleem is nu nog dat nu niet het wachtwoord voor het sjabloon waarnaartoe verwezen wordt in het hulpbestand is opgenomen zodat hier niet naar gevraagd zal worden als het sjabloon wordt geopend.
Kan dit misschien onafhankelijk van de code die ik voor het verwijzen heb gebruikt??
Ik zag namelijk wel dat je dit in de regel Documents_Open .. en de opties die daarna komen, wel een wachtwoord kon meegeven aan het document.
Alleen hij geeft die optie niet weer in deze code die ik heb gebruikt:

code:
1
2
3
            "M:\sjabloon.dot", _

O-)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Helaas, Documents.Add kent geen wachtwoord parameter. Minder gebruiksvriendelijk maar je zou de mensen het dus zelf kunnen laten intikken bij het openen. (Of vriendelijker: alleen bij dat document).

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 11:08:
Helaas, Documents.Add kent geen wachtwoord parameter. Minder gebruiksvriendelijk maar je zou de mensen het dus zelf kunnen laten intikken bij het openen. (Of vriendelijker: alleen bij dat document).
Maar mensen mogen dat wachtwoord helemaal niet weten, omdat het document dat ook direct geopend zou kunnen worden en bewerkt en noem maar op.

en.. hoe bedoel je : "Of vriendelijker: alleen bij dat document" ? :/

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 11:18:
Maar mensen mogen dat wachtwoord helemaal niet weten, omdat het document dat ook direct geopend zou kunnen worden en bewerkt en noem maar op.
Ah oeps :*)
en.. hoe bedoel je : "Of vriendelijker: alleen bij dat document" ? :/
Dat twee keer een wachtwoord vragen niet handig is, maar ik zat even verkeerd te denken dus negeer maar.

Optie: document maken obv. template en dan Visible op False zetten in .Add. Dan je ding doen, afsluiten en opslaan als document. Dan document openen met wachtwoord.

geen idee of dat werkt, maar zoiets kan je bekijken.
offtopic:
Trouwens is ondertussen duidelikj dat zelf dit soort DRM beveiligingen maken best lastig is :P

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 11:28:
Optie: document maken obv. template en dan Visible op False zetten in .Add.
Bedoel je daarmee dat ik bij het template op nieuw druk en in dat nieuwe bestand ga knutselen of bedoel je gewoon een nieuw bestand aanmaken en daarin de verwijzing naar template plaats met behulp van Documents.Add?

offtopic:
Inderdaad vrij lastig ja.. dat beveiligen :9

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
*schopt* *hoopt dat niemand terugschopt*
;(

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

:P

Documents.Add kent geen wachtwoord parameter (maar wel een parameter om het bestand onzichtbaar voor de gebruiker te openen en te bewerken), Documents.Open kent wel een wachtwoord parameter.

Dus je kan in je code met Documents.Add het template openen, je ding doen (en bijvoorbeeld de gebruiker vragen hoe het nieuwe bestand moet gaan heten en waar het moet worden opgeslagen), het bestand op de juiste plaats opslaan als .doc en dan pas zichtbaar voor de gebruiker openen met .Open (incl. wachtwoord).

(En ja ik ben ook maar wat aan het brainstormen :D )

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik snap er geen hout meer van waarom je ook het template wilt beveiligen. In de regel volstaat het verbieden van de weergave van de code wel, maar OK.

Stap 1: open eerst het template (invisible) met het wachtwoord met documents.open, en geef daarin het ww van het template op.
Stap 2: Maak een nieuw document met documents.add.
Stap 3: Zet een wachtwoord op het document.

Maar misschien wordt het weer eens tijd om nog een keer uit te leggen wat je nu wilt bereiken, want hetging in eerste instantie alleen om een tijdgebonden wachtwoord voor een document :?

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:30:
Stap 1: open eerst het template (invisible) met het wachtwoord met documents.open, en geef daarin het ww van het template op.
Stap 2: Maak een nieuw document met documents.add.
Stap 3: Zet een wachtwoord op het document.
Als ik al gelijk Documents.Open aangeef in het hulpbestand (het bestand waarin het verloopverhaal staat) met het ww voor het template, waar kan ik dan de Add functie gebruiken>?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waar je een nieuw document wilt maken op basis van het sjabloon...
Met documents.open open je een bestaand document/sjabloon, met documents.add maak je een nieuw aan (op basis van een sjabloon). Wat snap je daar niet aan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niet aan wat ik dan met dat nieuw aangemaakte bestand aanmoet?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

|:(
Hoe moeten wij dat nu weten? Afaik vraag jij hoe je een bestand kunt aanmaken op basis van een met een ww beveiligd sjabloon, en als je dat uitgelegd krijgt vraag je wat je met dat bestand aanmoet? :)

Vind je het heel erg als ik er geen hout meer van snap? 7(8)7
Maar misschien wordt het weer eens tijd om nog een keer uit te leggen wat je nu wilt bereiken, want hetging in eerste instantie alleen om een tijdgebonden wachtwoord voor een document :?

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:30:
Oke bij deze dan.
Ik heb een template. Dat template bevat bepaalde macro's en velden waardoor er een formulier ingevuld kan worden.
Zoals je weet wordt er bij ieder template een nieuw document aangemaakt.

De bedoeling is nu dat het template (dus niet het bestand) na een bepaalde datum niet meer gebruikt kan worden.

Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van een zogenaamd hulpdocument met de volgende code daarin opgenomen :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
ActiveDocument.Password = "isbekend"

MsgBox "er is een onjuiste systeemtijd ingevoerd! controleer de juiste tijd en datum."
    ElseIf Date < DateSerial(2005, 5, 16) Then
        Documents.Open "M:\Brief.dot", , , , , "wachtwoord", , , , , , False
    Else
        MsgBox "Het wachtwoord is verlopen."
    End If

With ThisDocument
        .Save
        .Close
    End With

End Sub

Het hulpbestand is beveiligd met een wachtwoord. Dat wachtwoord is bij iedere gebruiker bekend, omdat zij van het template gebruik moeten gaan maken.

Het templatebestand is ook beveiligd met een wachtwoord, maar dat wachtwoord mag niemand weten omdat anders iedereen het hulpdocument kan omzeilen.
..

Zoals je misschien al hebt gezien is er in het hulpdocument een bepaalde regel opgenomen waarin vermeld staat waarnaartoe te verwijzen.
code:
1
Documents.Open "M:\Brief.dot", , , , , "wachtwoord", , , , , , False

Documents.Open kent wel een wachtwoord parameter waarin het wachtwoord voor het te openen template is opgenomen, maar dan wordt het template slecht geopend en wordt er niet een nieuw bestand aangemaakd op basis van dat template.
Documents.Add kent geen wachtwoord parameter, maar kan wel een nieuw bestand aanmaken op basis van dat template.

Mijn vraag is nu.. hoe kan ik het template bestand zodanig beveiligen dat dit niet direct te benaderen is, maar alleen via het hulpdocument (anders werkt het datumverhaal niet).
Alleen als het via het hulp document geopend wordt dat dan niet het wachtwoord voor het template ingevoerd hoeft te worden.

offtopic:
Ik hoop dat het zo wel een beetje beter snapbaar is
B)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

offtopic:
Ik ga er nu vandoor dus kan niet meedenken, maar we hebben een nieuw forum dus SA --> Officesuites en -software \o/

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 18-05-2005 09:17 . Reden: hmmm. Is tags juist plaatsen moeilijk? Als je mijn geprutst ziet lijkt het wel zo :+ ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als ik je verhaal snap staat het antwoord hier al boven. Om een nieuw document aan te maken open je in het hulpdocument eerst (onzichtbaar) het sjabloon mbv documents.open(), en vervolgens maak je met documents.add een nieuw document aan. ALs je een bestaand document open kun je beide ww meegeven (voor document en sjabloon).

Zonder hulpdocument het sjabloon openen resulteert in een vraag naar het onbekende ww.

Overigens, als het voldoende is om de macro's niet uit te laten voeren kun je het ook anders oplossen. Je maakt dan een een sub Check() die controleert op datum etc. en een globale variabele op true zet of het document afsluit.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
Sub CheckDatum()
        If [voorwaarde] then
                  bChecked=true
        else
                   msgbox "foei"
                   activedocument.close
         end if
end sub

Die procedure roep je aan vanuit document_open en document_new. OMdat mensen dit kunnen omzeilen door de shift toets ingedrukt te houden zet je aan het begin van iedere macro:

If not bchecked then checkdatum

Met als gevolg dat zodra ze een macro uit proberen te voeren het document alsnog wordt gesloten.

offtopic:
F_J_K: Inburgeringscursus voor admins gemist? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 18-05-2005 10:38 . Reden: het werkt aanstekelijk, dat gedonder met die tags ]

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:33:
Als ik je verhaal snap staat het antwoord hier al boven. Om een nieuw document aan te maken open je in het hulpdocument eerst (onzichtbaar) het sjabloon mbv documents.open(), en vervolgens maak je met documents.add een nieuw document aan.
Maar dat gelijk ook Documents.Add op wordt genomen, moet dit ook gewoon in het hulpdocument vermeld staan?
Ik bedoel.. dat ik dit gewoon in de regel eronder opneem?

Verwijderd

Topicstarter
Oke :) fijn, deze combinatie van Documents.Add en de Open methode werkt nu goed.
Maar toch zit ik nog met een probleem, maar dan met een heel ander probleem. Namenlijk het sluiten van het hulpdocument.
Als ik naar het template verwijs en er een nieuw document wordt aangemaakt op basis van het template dan zou met behulp van deze regel het hulpdocument moeten opslaan en sluiten :

vb:
code:
1
2
3
4
  With Hulpdocument
        .Save
        .Close
  End With

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit werk alleen niet altijd. Dus bij het ene template wel en de andere niet .. is er misschien een alternatief voor deze handeling om toch te zorgen dat het hulpdocument eerst opslaat en dan sluit. :/

?

offtopic:
heel vaag.. dat het bij het ene wel werkt en de ander niet :S
Pagina: 1