Niesje schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:30:
Maar misschien wordt het weer eens tijd om nog een keer uit te leggen wat je nu wilt bereiken, want hetging in eerste instantie alleen om een tijdgebonden wachtwoord voor een document

Oke bij deze dan.
Ik heb een template. Dat template bevat bepaalde macro's en velden waardoor er een formulier ingevuld kan worden.
Zoals je weet wordt er bij ieder template een nieuw document aangemaakt.
De bedoeling is nu dat het template (dus niet het bestand) na een bepaalde datum niet meer gebruikt kan worden.
Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van een zogenaamd hulpdocument met de volgende code daarin opgenomen :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Private Sub Document_Open()
ActiveDocument.Password = "isbekend"
If CDate(ThisDocument.BuiltInDocumentProperties(wdPropertyTimeLastSaved)) > Now() Then
MsgBox "er is een onjuiste systeemtijd ingevoerd! controleer de juiste tijd en datum."
ElseIf Date < DateSerial(2005, 5, 16) Then
Documents.Open "M:\Brief.dot", , , , , "wachtwoord", , , , , , False
Else
MsgBox "Het wachtwoord is verlopen."
End If
With ThisDocument
.Save
.Close
End With
End Sub |
Het hulpbestand is beveiligd met een wachtwoord. Dat wachtwoord is bij iedere gebruiker bekend, omdat zij van het template gebruik moeten gaan maken.
Het templatebestand is ook beveiligd met een wachtwoord, maar dat wachtwoord mag niemand weten omdat anders iedereen het hulpdocument kan omzeilen.
..
Zoals je misschien al hebt gezien is er in het hulpdocument een bepaalde regel opgenomen waarin vermeld staat waarnaartoe te verwijzen.
code:
1
| Documents.Open "M:\Brief.dot", , , , , "wachtwoord", , , , , , False |
Documents.Open kent wel een wachtwoord parameter waarin het wachtwoord voor het te openen template is opgenomen, maar dan wordt het template slecht geopend en wordt er niet een nieuw bestand aangemaakd op basis van dat template.
Documents.Add kent geen wachtwoord parameter, maar kan wel een nieuw bestand aanmaken op basis van dat template.
Mijn vraag is nu.. hoe kan ik het template bestand zodanig beveiligen dat dit niet direct te benaderen is, maar alleen via het hulpdocument (anders werkt het datumverhaal niet).
Alleen als het via het hulp document geopend wordt dat dan niet het wachtwoord voor het template ingevoerd hoeft te worden.
offtopic:
Ik hoop dat het zo wel een beetje beter snapbaar is