[PHP]Remote via PHP een service starten/stoppen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om vanaf een webserver een service te starten/stoppen op een andere windows machine...

Voorbeeld:
Op machine A (linux met apache en php4 etc) draait een website in PHP met daarop een start en stop knop om een bepaalde service te kunnen starten wat op machine B draait.

Als iemand op start of stop klikt moet een bepaalde service gestart of gestopt worden op machine B

Op machine B (windows 2003 machine) draaien diverse services die gestart en gestopt moeten kunnen worden via een website op machine A.

Kan dit met PHP en zoja hoe?
Met welk PHP commando/functie is dit te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt me dat je op een of andere manier het windows commando "net" dus net start en net stop daarin zou moeten kunnen verwerken :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
In principe kun je met PHP alles wat je in "console mode" op de server waarop het draait kunt. Je zou dus moeilijk kunnen doen met connecties en commando's en dergelijke. Wat misschien makkelijker is is om de machine waarop je de service wil starten/stoppen ook een webserver te zetten met scripts die services starten en stoppen. Het enige dat je dan hoeft te doen is zorgen dat alleen requests van de controlerende machine worden uitgevoerd

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@T-mob
Dat wil ik juist niet, er zijn te veel variabelen, het gaat niet over 1 service maar meerdere.
De meeste gegevens zitten in een database op de webserver (machine A) en er zijn meerdere windows2003 machines die aangestuurd moeten kunnen worden.

Ik dacht zelf aan een telnet sessie openen en dat een commando geven aan die windows2003 machine zodat er een service wordt gestart/gestopt.
Helaas heb ik dus geen idee hoe ik dat voor elkaar moet zien te krijgen.

Misschien zijn er addons/mods voor apache/php waardoor dit met eenvoudige commando's wel mogelijk wordt. Zo zoek ik eigenlijk ook nog een manier om andere Linux machines programma's simpel te kunnen starten via ssh.
Dus zoiets als:
./pathtofile/server.init start of ./pathtofile/server.init stop
Deze commando's wil ik dus via ssh naar een andere linux machine sturen
En voor windows2003 iets van:
servicenaam start of servicenaam stop

Het gaat dus om diverse (eigen) machines die aangestuurd moeten worden vanuit 1 controle panel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ben je bekend met de SSH functies van PHP? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 09:59
Als je telnet zou gebruiken is het volgende scriptje misschien wat voor je: http://www.geckotribe.com/php-telnet/

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje... Heb je toegang tot beide servers?

Zoja, dan wil ik wel een programma schrijven die de net start/stop commando's ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@thetom
Ja, ik heb volledige toegang tot beide servers.
Echter het zijn in totaal iets van 18 servers en voor elke server geld een ander commando etc..
Alle benodigde gegevens zitten in 1 database op de webserver, op de andere machines staat verders niets. Ik wilde juist ervanaf om op elke server een apart scripje te hebben draaien om het te starten/stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSH
download hier
heb ik een keer gebruikt voor interop tussen linux/windows

net zo onveilig als telnet maar iets makkelijker te implementeren aan de *nix kant

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 15:10 ]

Pagina: 1