Toon posts:

[win2003]DNS Problemen, time out?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn werk ben ik bezig met het overzetten van een nt4 domein naar een windows server 2003 domein. De overgang doen we niet via een migratie maar er is gewoon een nieuw domein bijgekomen waarin langzamerhand de verschillende servers gezet worden.

Er draait binnen het windows 2003 domein een dns server voor dit domein. Laten we voor dit topic zeggen dat het domein blaatnet.local heet, met als netbios naam dus testnet. Het oude nt4 domein had een compleet andere naam.

Deze dns server is voor alle werkstations en servers de primaire dns server geworden, ook de computers in het oude domein. Alle dns aanvragen lopen inderdaad netjes via de nieuwe server. Deze server is zodanig ingesteld dattie aanvragen voor het oude domein netjes doorvraagt aan de dns server van het oude domein. Dit werkt allemaal perfect.

Het probleem is alleen dat eigenlijk alle werkstations om de dag ineens een aantal hosts niet meer kunnen resolven(waaronder de mailserver, daar merkte we het aan).. Dit probleem komt zo om de 2 dagen voor en niet bij iedereen tegelijk. Het kan dus zijn dat de helft van het kantoor netjes de mailserver kan bereiken, de andere helft niet. Ik heb natuurlijk als eerst de instellingen bekeken met ipconfig en gekeken of de dns server bereikbaar was. Dit bleek wel zo te zijn.

Het probleem is vrij simpel op te lossen door een ipconfig/flushdns te doen op alle werkstations, daarna werkt het dus weer voor een dag of 2. Er zal dus ergens een bepaalde time-out zitten in de gegevens ofzo, maar ik heb geen idee waar.

Kan iemand me helpen?(ik kan binnenkort wel even wat nslookup en ipconfig uitvoer en dergelijke plaatsen, kan nu niet bij mn mail van t werk :S)

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

Als je het vermoeden hebt dat het in de combinatie oud en nieuw domein zit, neem dan die ipconfig /flushdns op in je loginscripts . . . . .

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk OS draait er op de clients (NT4/W9x of 2000/XP)? De eerste gebruikt nl. voornamelijk Netbios voor naamresolutie, de andere DNS. Zijn de clients die problemen hebben al gemigreerd naar het nieuwe domein?

Hebben we het over 1 subnet of meerdere? Draait er een WINS-server in de netwerkomgeving. Maakt de DNS-server ook gebruik van de Wins server voor naamresolutie voor bepaalde zones?

Kortom iets meer informatie over de netwerkomgeving en configuraties graag ;)

@ChaserBoz:

Het opnemen van zo'n oplossing is wel heel erg bassaal. Waarschijnlijk zit er ergens gewoon een configfout die opgelost moet worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Goed, de netwerkomgeving is als volgt:

We hebben allereerst het oude domein(nt4), als dnsnaam heeft ie inner.net, als netbiosnaam zullen we maar zeggen dattie OUDNET heet. Naast het oude domein is er nu een nieuwdomein met als dns-naam blaatnet.local en dus als netbiosnaam BLAATNET. Deze beide domeinen zitten in hetzelfde subnet.

Er draait in het oude netwerk een NT4 server als domain controller. Deze draait dhcp, dns en wins.

In het nieuwe domein draait een 2003 server als domain controller met daarop een dns server. Er is ingesteld via de dhcp server in het oude domein dat deze dns server de primare dns wordt voor de werkstations. In de configuratie van de nieuwe dns is gezegd dat aanvragen voor inner.net gevraagd moeten worden aan de oude. Er is in het nieuwe domein geen wins server geconfigureerd. De dns server werkt overigens goed(via nslookup kan ik netjes namen in het oude en nieuwe domein resolven).

De werkstations draaien vrijwel allemaal Windows XP SP2, enkele draaien nog Windows 2000. Het is mij overigens nog niet duidelijk of het probleem ook op de 2000 bakken voorkomt. De XP bakken hebben het probleem zeker.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Configuratie lijkt goed te zijn qua DNS... Hoe proberen de clients de hostname te resolven? Is dit op de FQDN of op netbios/hostname? bv. host1.blaatnet.local of gewoon host1?

In het eerste geval wordt er nl. gebruik gemaakt van DNS en wordt er rechtstreeks een query gedaan naar host1.blaatnet.local op de DNS-server. In het tweede geval kan er, afhankelijk van de node-type van de client (hybrid, mixed of broadcast), ook via broadcast het ip-adres geresolved gaan worden. In het geval dat de Wins-server nog meegegeven wordt met de DHCP-configrutie ook deze nog geraadpleegd gaan worden.

Kijk ook even naar het volgende MS artikel: Exchange Server 2003 and Exchange 2000 Server require NetBIOS name resolution for full functionality

Overigens zou het niet compleet van toepassing zijn op jouw omgeving, aangezien hier maar 1 subnet is..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1