Toon posts:

"NTLDR is missing"

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn externe harddisk uit de behuizing gehaald en gepoogd deze te installeren in mijn pc. Ik heb de disk doorgelust via de master en de chipset van de hdd staat op slave. Op het moment dat ik de pc opnieuw opstart blijft hij voor het windows loading scherm met de mededeling: "NTLDR is missing". Ik heb de kabels gecheckt, de bios gecheckt waar hij gewoon als slave te zien is en de chipsets nagekeken, maar er was niets te vinden.

Is hier een oplossing voor?

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Hij kan windows niet op z'n master vinden, staat daar windows wel op?

@Roelhoff: Gebruik de edit knop als je je tekst wil veranderen, maak dan niet een nieuwe post.

[ Voor 44% gewijzigd door Tukk op 03-04-2005 17:21 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Topicstarter
Windows staat op de master die het overigens gewoon doet wanneer ik de niet werkende schijf afkoppel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijst je boot.ini wel naar de juiste schijf?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:51:
Windows staat op de master die het overigens gewoon doet wanneer ik de niet werkende schijf afkoppel.
Ok, in dat geval even booten met je winNT/2K/XP/2K3 cd en de recovery console starten en fixboot draaien, dan zou het wel moeten werken.
Anders windows even herinstalleren.

Verwijderd

Topicstarter
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Dit is de boot.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het probleem is niet dat windows niet werkt, maar dat de nieuwe schijf die alleen als slave moet dienen (zonder o.s.) het in de war gooit en er blijkbaar iets mis is met de aansluiting.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk andere opstartschijf. Kopieer alle bestanden in de hoofdmap van de vorige schijf naar de nieuwe en verander boot.ini. Opstartschijf heet meestal C:.

Recovery werkt niet altijd even goed.

[edit]
Ik las niet goed. Hij probeert van de nieuwe schijf op te starten. Er is dus iets niet goed in BIOS of met de jumpertjes

[ Voor 123% gewijzigd door Daos op 03-04-2005 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Betekent dat dat er op elke schijf die je aansluit de bestanden

ntldr + ntdetect moeten staan?

C: = inderdaad de master waar windows op staat.
De nieuwe schijf is alleen een toevoeging en is er alleen voor om bestanden even van de ene schijf naar de andere te kopieren.

Hoe moet de boot.ini er dan uitzien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik las nu ook niet goed.
Ik had het onderste gedeelte van de berichtje gemist.

Ik ga het nu proberen.

Dankjewel in ieder geval.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je boot.ini ziet er op zich goed uit, maar ik denk dat er toch iets fout zit met de jumpers of met de bootvolgorde in je bios (voor zover die op master/slave in te stellen is).
Over wat voor merken hdds hebben we het eigenlijk

• Daos
  • Niet online
.
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 17:01:
Betekent dat dat er op elke schijf die je aansluit de bestanden

ntldr + ntdetect moeten staan?
Nee, alleen op de opstartschijf. Bios start altijd de eerste schijf, maar Windows kan je ook op andere zetten. Hier niet van toepassing.
C: = inderdaad de master waar windows op staat.
De nieuwe schijf is alleen een toevoeging en is er alleen voor om bestanden even van de ene schijf naar de andere te kopieren.

Hoe moet de boot.ini er dan uitzien?
Probeer eens C: ipv multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe schijf is een maxtor (eigenlijk dus extern, maar nu zonder behuizing). De oude schijf is een western digital.

Hij doet het na checken van de jumpersettings en de kabels nog steeds niet. Toch geeft hij wel aan dat de maxtor de slave is. Dan is het toch vreemd dat hij toch probeert windows daarvandaan op te starten??

Ik ga even de boot-tip proberen.

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:12
Heb je de tweede schijf met de jumpers als slave ingesteld? En heb je de eerste schijf met de jumpers als master ingesteld?
Ik dacht dat als er maar één schijf aan de kabel is aangesloten, dat die dan niet als master moest ingesteld worden, maar als stand-alone (of iets dergelijks). Misschien staat dus gewoon de jumper van je eerste schijf niet goed.

Typ voor GoT!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Ik heb in de bios de functie

'IDE primary master' van auto naar none gezet en opeens starte hij door en vond hij de schijf in windows. Dit is goed nieuws, want ik heb nog nooit deze oplossing geoppert gezien op een forum en het overkomt een hoop mensen.

In ieder geval bedankt allemaal voor de tips.

En nu eten..

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:44

CaDje

Framedrops for life

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 17:27:

'IDE primary master' van auto naar none gezet en opeens starte hij door en vond hij de schijf in windows. Dit is goed nieuws, want ik heb nog nooit deze oplossing geoppert gezien op een forum en het overkomt een hoop mensen.

In ieder geval bedankt allemaal voor de tips.

En nu eten..
je kunt idd in de bios meestal de bootvolgorde veranderen die hij moet aanhouden. Meestal is dat floppy, cdrom en dan een hd. Als je er een hd bij doet kan het zijn dat deze voor de bestaande komt, en er dus niet geboot kan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door CaDje op 03-04-2005 17:33 ]

• Daos
  • Niet online

"IDE primary master" zegt hoe de eerste harde schijf eruit ziet. "Auto" zorgt ervoor dat deze automatisch herkend wordt (koppen, cilinders enz). "None" zorgt ervoor dat de primary master niet bekeken wordt (schijf komt niet in lijstje bij opstarten). BIOS start dan de primary slave.

Waarschijnlijk ziet het er dus zo uit bij jou:
primary master = de nieuwe/voormalig externe (niet herkend door BIOS)
primary slave = oude C-schijf (opstartschijf)

Ik vind het alleen vreemd dat Windows die nieuwe wel herkent.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
zet je bootschijf ff op prim. master en je extra op prim. slave.. dan boot windows wel goed :)

want waarschijnlijk staat je bootvolgorde in je bios op iets van A cdrom C

bovendien, maak van je extra schijf een extended partitie ipv een primaire
daar kan windows ook niet tegen

Verwijderd

Topicstarter
Daos schreef op zondag 03 april 2005 @ 17:42:
[...]

Waarschijnlijk ziet het er dus zo uit bij jou:
primary master = de nieuwe/voormalig externe (niet herkend door BIOS)
primary slave = oude C-schijf (opstartschijf)
Precies anders om. De primary master is de opstartschijf en de nieuwe primary slave.
Ik snap ook niet precies waarom windows hem herkend, maar het is wel mooi. Wat wel duidelijk is is dat de nieuwe schijf niet werd gezien als een slave, maar daar was niets aan te doen dmv jumpers.

• Daos
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:30:
[...]

Precies anders om. De primary master is de opstartschijf en de nieuwe primary slave.
Vorig bericht:

'IDE primary master' van auto naar none gezet [...]
Hoe kan BIOS zeggen dat je PC moet opstarten van de primary master als je in datzelfde BIOS hebt ingesteld dat deze er niet is :?

Staat die C schijf echt niet in het BIOS onder "IDE primary slave"? (Kijk dan ook even of die voormalig externe ergens herkend wordt door BIOS.)
Pagina: 1