Toon posts:

[css/html] letter-spacing en multiple line-breaks in IE 6 *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag
Klopt het dat css letter-spacing (in IE6) multiple line-breaks achter elkaar negeert?

Voorbeeld
http://www.peter-online.nl/css_linebreaks.html
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<html>
    <head>
    <style>
    body
        {
        font-family: arial;
        font-size: 11px;
        letter-spacing: 1px;
        }
    </style>
    </head>
    <body>
    Dit is regel 1<br />
    <br />
    Tussen de vorige regel en deze regel zou een witruimte moeten zitten.
    </body>
</html>

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 16:54 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:25

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Clientside zaken horen thuis in Webdesign & Graphics

>> Webdesign & Graphics

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Zoiets kan je toch wel even ergens online zetten, hostaccount van je provider, een gratis iets, etcetera...

In Firefox zít er ook ruimte tussen. In IE idd niet.

DM!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Wellicht heeft het te maken met het feit dat je geen DOCTYPE gebruikt, en IE dus niet weet dat je XHTML gebruikt.

Nu ook met Flickr account

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

Wacky schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:58:
Wellicht heeft het te maken met het feit dat je geen DOCTYPE gebruikt, en IE dus niet weet dat je XHTML gebruikt.
Wie zegt dat dit XHTML is?

Anyway; lijkt mij gewoon bug nummer zoveel in IE...

Intentionally left blank

Verwijderd

Volgens mij is het ook onwenselijk om meerdere enters in te voegen. Als je visueel een witregel ergens tussen wilt krijgen dan begin je waarschijnlijk aan een nieuwe paragraaf. Bovendien mag #PCDATA niet direct in de body tag, maar moet je block elements gebruiken, de script tag of ins en del.

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<html>
    <head>
    <title></title>
    <style>
    body
        {
        font-family: arial;
        font-size: 11px;
        letter-spacing: 1px;
        }
    </style>
    </head>
    <body>
      <p>Dit is regel1
      <p>Tussen de vorige regel en deze regel zou een witruimte moeten zitten.
    </body>
</html>

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Wacky: Met een HTML 4.01 Strict Doctype reageren IE en FF precies hetzelfde, dus dat is het niet :) . Lijkt me dus idd gewoon een bug.

edit:
Quist: Er zijn gevallen waarin een paragraaf niet de bedoeling is, maar alleen een visuele scheiding welke aan de inhoud / structuur niet toevoegt. Je hebt wel gelijk dat dan eigenlijk in een <div> zou moeten staan, meer waarschijnlijk een <p> .

[ Voor 49% gewijzigd door JHS op 03-04-2005 17:06 ]

DM!

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste is inderdaad de oplossing.

Ik haal altijd veel info bij http://www.w3schools.com -- Dat het onwenselijk is om tekst plat in de body te rammen wist ik wel, maar werkte tot nu toe altijd zonder problemen... vandaar!

Dank voor de snelle replies iig!

Verwijderd

mmmm... ik was het probleem ook al tegen gekomen bij gebruik in mijn eigen CMS. ik heb het simpelweg opgelost door een non-breakspace te zetten voor de tweede <br>, hiermee denkt IE dat er wel iets staat en is je probleem weg.

code:
1
2
3
hier de eerste regel<br>
&nbsp;<br>
hier de rest

Verwijderd

JHS schreef op zondag 03 april 2005 @ 17:04:
Wacky: Met een HTML 4.01 Strict Doctype reageren IE en FF precies hetzelfde, dus dat is het niet :) . Lijkt me dus idd gewoon een bug.

edit:
Quist: Er zijn gevallen waarin een paragraaf niet de bedoeling is, maar alleen een visuele scheiding welke aan de inhoud / structuur niet toevoegt. Je hebt wel gelijk dat dan eigenlijk in een <div> zou moeten staan, meer waarschijnlijk een <p> .
HTML:
1
2
3
4
5
<body>
  Vestibulum bibendum turpis. In pellentesque rutrum quam. Nullam suscipit vehicula lorem. Proin massa quam, ultrices sit amet, viverra vel, viverra et, wisi. Donec eu mi. 

Cras eros ligula, fringilla sit amet, condimentum eget, consectetuer non, augue. Sed aliquam rhoncus lorem. Praesent porttitor vestibulum nibh. Maecenas egestas. Morbi tempus. Nam at tellus.
</body>

Dat ruikt toch heel erg naar een nieuwe paragraaf. Ik kan me geen geval bedenken waarbij je dezelfde paragraaf een witregel wilt. Witregels zijn juist bedoelt om scheidingen tussen (deel)hoofdstukken of paragrafen aan te geven.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Quist: Hmja, terwijl ik mijn voorbeeld aan het uitwerken was, bedacht het me dat ik me vergiste, dankzij het verschil in de nederlandse en engelse betekenis van paragraaf :) . Een witregel kan ook wel binnen de nederlandse betekenis, maar in het engels betekend dat wel gewoon een nieuwe paragraaf. Als ik het allemaal goed begrepen heb tenminste.

[ Voor 33% gewijzigd door JHS op 03-04-2005 17:22 ]

DM!

Pagina: 1