Verwijderd

Topicstarter
Ok nu had ik dus eens een stelling (het is mijn eerste in dit forum)
Als ik bij mij thuis zit dan "ruik" ik geen aparte geurtjes maar als ik bijvoorbeeld in een huis kom waar ik nog nooit geweest ben ruik ik dus een geur.Als je daar een aantal uren zit is die geur weg.Maar als je dan weer in je eigen huis komt verschilt voor mij de geur dus niet met de buitenlucht.Kortom hoe werkt deze gewenning???

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 13:45

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Klopt volgens mij wel. Ik weet niet hoe het werkt maar mensen schijnen hun eigen lichaamsgeur ook niet te kunnen waarnemen,

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

hhmmm, ik weet het niet echt, als ik thuis kom ruik ik toch echt wel wat...
Tja misschien de hond niet meer...
hhhmmm ik denk dat het een bepaald iets in de hersenen is.
Als je in een vertouwde omgeving bent, passen ze zich hieraan aan zodat je "vreemde" geuren sneller ruikt. Dit geeft natuurlijk veel voordeel.

Ik denk niet dat de receptoren een hogere drempel krijgen, je ruikt het volgens mij wel, maar niet meer bewust.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Fallen_angel
Maar als je dan weer in je eigen huis komt verschilt voor mij de geur dus niet met de buitenlucht
Bij mij ligt het net iets anders. Ik ruik de geuren in mijn huis niet, maar als ik buiten ben geweest en ik weer binnen kom ruik ik die geur wel weer (heel even).

Tsjipmanz
Ik weet niet hoe het werkt maar mensen schijnen hun eigen lichaamsgeur ook niet te kunnen waarnemen
Ik weet ook niet hoe het werkt, maar ik ruik mijn eigen lichaamsgeur wel. Niet de gewone geur, maar wel als ik zweet. Maar dat komt misschien omdat ik bijna nooit zweet, en als het dan wel eens gebeurt is het dus een geur waar ik niet aan gewend ben.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Bij mij ligt het net iets anders. Ik ruik de geuren in mijn huis niet, maar als ik buiten ben geweest en ik weer binnen kom ruik ik die geur wel weer (heel even).
Dat heb ik ook. Thuis ruikt het naar thuis... :) En soms stinkt het naar eten! haha
Ik heb sowieso met geuren dat die mij zo ineens jaren terug in de tijd kunnen gooien. Geur en herinnering zit heel nauw met elkaar verbonden voor mij.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Ik kan de geur van mijn eigen huis wel waarnemen hoor (En nee, het stinkt niet *D).
Ik heb sowieso met geuren dat die mij zo ineens jaren terug in de tijd kunnen gooien. Geur en herinnering zit heel nauw met elkaar verbonden voor mij.
Dat heb ik ook heel sterk, zelfs zo erg dat ik echt sterke flash-backs kan krijgen van dingen uit mijn hele jonge jaren...

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

Elvhenk

Madam Mikmak

Ja ik ook, bij mijn grootouders toen ik een peutertje was enzo.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

[foei mode]
Hey stelletje nostalgische neusapen, wel een beetje on-topic blijven he ;)
[/foei mode]

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

[foei mode]
Hey stelletje nostalgische neusapen, wel een beetje on-topic blijven he ;)
[/foei mode]
Ik ruik onraad, maar snel weer on-topic :).

Volgens mij heb je die gewenning niet alleen met geuren maar ook (en misschien nog wel sterker) met geluiden. Toen ik net verhuist was stoorde ik me extreem aan de koelkast die 's-nachts aardig wat lawaai produceerde. Nu moet ik moeite doen om hem te horen, klokken idem.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Jah, idd...
Dus het zijn volgens mij je hersenen die dit patroon als bekend zien en alleen de andere impulsen eruit filteren.

Hierdoor kan je beter opletten op bv gevaar...

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
jup. geur is net als geluid wat dat betreft.. je associeerd het met bepaalde gebeurtenissen.. (bepaalde muziek aan een bepaald spelletje dat ik toen veel speelde.. )

en mensen uit de stad die niet kunnen slapen door stilte...

Verwijderd

Op dinsdag 09 januari 2001 16:35 schreef nikao het volgende:

en mensen uit de stad die niet kunnen slapen door stilte...
ik heb een aantal jaren geslapen op een schommelend en uiterst lawaaierig schip. Tussendoor sliep ik thuis. Iedereen aan boord had moeite met de gewenning van stil naar schommelen + lawaai en andersom. Behalve ik... Je kunt me overal neerleggen, ik slaap overal.

Hoe zou dat dan te verklaren zijn?? Kennelijk wen ik sneller, of passen mijn hersenen zich sneller aan dan normaal :?

Verwijderd

Topicstarter
Dat met muziek heb ik ook.Ik speelde vroeger heel veel heroes of might and magic en het daarbij steevast dezelfde cd opstaan.Steeds als ik die cd nog hoor denk ik nog aan die game.

En wat gezegd werd over terug van de buitenlucht klopt je ruikt het heel even maar niet noemenswaardig
Pagina: 1