Toon posts:

AMD Athlon XP 2000+ sinds paar weken 20 graden warmer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een aantal weken een klein probleem met mijn computer. De temperatuur van mijn processor is namelijk 20 graden warmer dan voorheen het geval. Ik heb niets veranderd aan de configuratie van mijn pc in die tijd dus daar kan 't niet aan liggen.

Even de specs:

Mobo: Asus A7N8X rev 2.0 met bios versie 1.007 met nvidia nforce 2 chipset
Processor: AMD Athlon XP 2000+ Met een Coolermaster X-Dream koeler (T-bred B core)
Geheugen: TYI (humz) 2x 256 MB pc 2700 RAM
Vidkaart: Club3d Radeon 9100
Voeding: 300 Watt (zat bij de kast in)

Speedfan geeft op het moment dit aan:

VCOREA: 1,70 Volt (terwijl hij in de bios op 1,60 staat)
VINR0: 1,66 Volt -12V: -11,50 Volt
+3,3V: 3,26 Volt -5V: -4,79 Volt
+5V: 5,05 Volt
+12V: 12,10 Volt

CPU Temp: 70 graden
HD0: 51 graden
HD1: 47 graden

Programma's die draaien atm:
MSN Messenger - Geen gesprekken
Zonealarm Firewall (wil nog weleens wat sources gebruiken..)
Firefox met meerdere tabs open
Winamp - muziek aan
Speedfan
Norton AV
en nog wat kleine progjes op de achtergrond.

Normaal gesproken werd mijn CPU niet warmer dan 50 graden en dit terwijl hij draaide @ 2600+.
Op een dag werd hij ineens veel warmer, dus heb ik geprobeerd de koeler schoon te maken enzovoort. Dit had geen effect, ik heb ook gecontroleerd of de koeler er nog wel goed op zat. Dit was het geval. Hierna heb ik geprobeerd mijn cpu terug te klokken naar standaard settings namelijk 12,5x 133 = 1,66 Ghz = 2000+ setting
Dit heeft geen effect gehad op de hitte van mijn cpu, maar het nare is, zodra ik een spel ga spelen dat veel cpukracht vergt zoals CS:S krijg ik na 10 minuten oid een gamecrash, of ik krijg een BSOD.
Als ik dan na reboot op windows info kijk, staat er dat het waarschijnlijk met mn videokaartdrivers te maken heeft. Dit leek mij zeer onlogisch, maar ik heb toch wat andere drivers geprobeerd voor mn vidkaart, met als resultaat dat games alleen maar sneller crashten en natuurlijk had dit ook geen effect op de temperatuur van mijn CPU (wat ook raar zou zijn geweest).

Mijn vraag is nu dus, weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn met mn cpu of zou het nog ergens anders aan kunnen liggen?
alles draait eigenlijk gewoon stabiel, ikkan gewoon games spelen zoals mohaa en quake 3, dan heb ik nergens last van (iets mindere fps omdat ie op standaard setting staat) en de temp wordt dan zo'n 75 graden.
Ook heb ik nog geprobeerd om mijn CPUfan op volle kracht te laten draaien, wat helemaal geen invloed heeft op de temperatuur.

Alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 14:48 ]

Verwijderd

Heb je geen nieuwe bios install gedaan of iets verandert aan je hardware?

Probeer anders eens een cmos reset.. Misschien moet je de CPU er even uithalen en schoon maken, nieuwe koelpruttel erop (niet te veel, heel klein beetje) en weer gaan met die banaan!

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen nieuwe bios install gedaan en de bios resetten heb ik ook al een keer geprobeerd. Dit had geen resultaat. Ook heb ik de koeler er na die tijd een keer opnieuw opgezet, ook dit zonder enig effect.
Verder heb ik ook niets veranderd aan mijn hardware, wat ook in mijn openingspost staat.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Voel eens aan het heatsink of 'ie echt 70 graden is. Voel dan zo dicht mogelijk bij de CPU. Zet het liefst tijdens het voelen de ventilator ff stil.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 03-04-2005 15:23 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

heb je een programmatje dat je vcore ook omhoog kan gooien? (speedfan bijvoorbeeld)

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat mijn processor ook echt warmer is geworden, aangezien hij op oc settings niet meer stabiel draaide en binnen de kortste keren automatische reboots gaf (wat wijst op een te hoge cpu temp) de rest werd ook minder stabiel (games die crashen etc.)

Voor zover ik weet heeft speedfan geen optie waar je je vcore omhoog kan doen, maar ook met asusutility aan en speedfan uit geeft hij dezelfde vcore waarde aan. En cpufan stilzetten wil ik eigenlijk niet wagen, aangezien een amd dan nog weleens de neiging kan krijgen door te fikken toch? hij is nu al 70 graden terwijl ik niets doe, als ik de fan dan stilzet, loop ik dan niet het risico dat ik mn cpu laat doorfikken? (voor zover hij niet al kapot is? :S)
Speedfan heeft btw wel een optie om je fsb te veranderen, maar dit heb ik niet aanstaan dus daar kan 't ook niet aan liggen.
Als ik op eigenschappen van "deze computer" druk geeft hij ook gewoon aan Athlon 2000+ 1,66 ghz dus ik heb alles op standaard settings draaien, inclusief voltages.
Er komt trouwens wel een boel hete lucht uit de casefan bovenin mijn case :x
Ik ga nu ff voelen aan de heatsink hoe warm die is en die voelt wel gewoon warm, maar ik kan hem gewoon aanraken zonder dat het zeer gaat doen ofzo.
Maar nu ik mijn case open heb en ik kijk ff bij de temperatuur van mn processor bij speedfan geeft hij nu 54 aan.
Ook merkte ik dat mijn casefan bovenin net uit was, maar de stekkers zaten er wel goed in, ik gaf hem even een zetje en nu doet de casefan het weer...
Ik kan me alleen even niet goed voorstellen dat het alleen door een (bijna?) defecte casefan is dat mn processor zo heet wordt, hoewel de lucht in mn case dan niet goed meer wordt afgevoerd (alleen door de stijgende hete lucht, niet door de fan iig)...

kan dit de oorzaak zijn?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 15:44:
En cpufan stilzetten wil ik eigenlijk niet wagen, aangezien een amd dan nog weleens de neiging kan krijgen door te fikken toch? hij is nu al 70 graden terwijl ik niets doe, als ik de fan dan stilzet, loop ik dan niet het risico dat ik mn cpu laat doorfikken? (voor zover hij niet al kapot is? :S)
CPU Fan stil zetten alleen bij het voelen. Dan kun je nl. beter voelen omdat je geen airflow voelt.
Het stil zetten van de ventilator hoeft dus ook maar een aantal seconden, in die tijd brand 'ie heus niet door. Er zit immers een heatsink op de CPU die warmte opneemt.
:S ?. Die kennen we op GoT niet.

En dat de casefan niet draait kan veel uitmaken. Volgens de richtlijnen van AMD moet je een case-fan hebben van minimaal 80x80mm die achterin de kast naar buiten blaast.

Je kunt de CPU niet testen in een andere PC ?. Het kan nl. ook zijn dat jouw moederbord (deels) stuk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 03-04-2005 15:49 ]

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-08 08:48
meetal is het zo dat een processor in de zomer ook veel warmer word.. vraag me niet waarom.. en de afgelopen weken is het nogal mooi weer geweest buiten.... mjoah ik het er zelf weinig van gezien maar ik heb het gelezen hier op internet:P

• Thandor

Thandor

SilverStreak

elma_illusion schreef op zondag 03 april 2005 @ 15:51:
meetal is het zo dat een processor in de zomer ook veel warmer word.. vraag me niet waarom.. en de afgelopen weken is het nogal mooi weer geweest buiten.... mjoah ik het er zelf weinig van gezien maar ik heb het gelezen hier op internet:P
"Vraag me niet waarom", in veel kamers is het in de zomer warmer omdat het in de zomer warmer is dan in de winter. Daarom heb je in de winter wel eens sneeuw enzo. In de zomer heb je dat niet omdat het warmer is B) ;).

Sommige zolderkamers waar de zon lekker opstaat kunnen heerlijk warm worden. Echter moet een PC dat makkelijk aankunnen. De AMD Athlon XP van de TS moet ook makkelijk 70graden kunnen hebben mits er een goede geleiding is tussen de 'die' van de CPU en het heatsink.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Welke koelprut heb je gebruikt?
Sommige koelprut is eigenlijk niet zo geschikt voor langdurig gebruik...
Ik zou sowieso de heatsink 'n keer verwijderen en opnieuw plaatsen, natuurlijk met schoonmaken e nieuwe prut!
Controleer ook eens of alle fans nog naar behoren werken.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar 't was ook al ongeveer een maand geleden, begin maart, toen het nog koud was, dus het lijkt me dat dat niet het geval is.
Ik heb nu mn casefan ff gecontroleerd, hij blaast nu iig naar buiten. Hij zit dus niet achterin maar bovenin , wat me zelf een goede plaats lijkt omdat warme lucht nu eenmaal opstijgt.
terwijl speedfan nu 50 graden aangeeft heb ik nog ff een keer gevoeld aan de heatsink van mijn koeler op de processor en hij voelt duidelijker koeler aan dan de eerste keer dat ik voelde (net nadat ik de case open had gedaan).

Ook voelde ik aardig wat (te) warme lucht uit de case komen toen ik 'm opende.
Nu hij open is is hij met dezelfde programma's open 48-51 graden de hele tijd...
Wat ik dus wel raar vind, is dat ik niets heb veranderd maar dat blijkbaar mn airflow toch slechter is geworden ofzo.

edit, er zat voordat ik mijn koeler erop nieuw heb opgezet (heatsink + fan dus) arctic silver II pasta op, nu heb ik gewone pasta, maar dat maakte in temp niet echt veel uit dus.

Over zon op mijn kamer: mijn kamer is aan de noordkant van het huis, er staat dus geen zon op.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 15:57 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je had niets veranderd en de airflow werd slechter.

Echter vertelde je dat die casefan het niet goed meer deed, misschien is dat wel in die tussentijd gebeurt en is de PC daarom veel warmer geworden :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
je fans verslijten; je airflow wordt dus sowieso minder B)

Maar of dat 20°C verschil op je cpu kan veroorzaken :?

Verwijderd

Topicstarter
tja ik weet het ook niet, maar als de warmte niet afgevoerd wordt stapelt het zich op lijkt me. Ik had ook gevoeld aan mn voeding en die was ook zo heet als de ****** you get the point...
nu voel ik opnieuw: hij is ineens ook een stuk koeler dan een half uurtje geleden, het lijkt me dan een algemeen oververhittingsprobleem. Het is misschien wel een idee dan om ff een keer 2 nieuwe casefans te halen en ik was toch al van plan over te stappen op waterkoeling dus hopelijk zijn mijn hitteproblemen daarmee over.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 17:31
probeer eens de zijkant van je kast open te doen en kijk dan eens naar de temps , als het wel veel verschil maakt ,wijst dat op een slechte airflow ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Let wel op dat je met waterkoeling ook casefans nodig hebt. Op het moederbord zitten nl. onderdelen die ook heel warm kunnen worden. M.a.w., jouw PC heeft sowieso een beetje airflow nodig.

Als ik mijn PC zonder casefans zou draaien zou 'ie crashen omdat mijn MOSFETS ver over de 100 graden worden. Immers hebben die dan geen airflow meer.

* Ik heb ook waterkoeling

• NomadTitan
Thandor schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:06:
Let wel op dat je met waterkoeling ook casefans nodig hebt. Op het moederbord zitten nl. onderdelen die ook heel warm kunnen worden. M.a.w., jouw PC heeft sowieso een beetje airflow nodig.

Als ik mijn PC zonder casefans zou draaien zou 'ie crashen omdat mijn MOSFETS ver over de 100 graden worden. Immers hebben die dan geen airflow meer.

* Ik heb ook waterkoeling
Inderdaad , het is trouwens niet Noodzakelijk bij ELK moederbord
maar als je wil dat je pc langer dan een week meegaat dan zou ik er zoiezo zeker
Low RPM 80x80 of 120x120 inzetten en dan het liefst dat hij zo laag mogelijk koude lucht inhapt en ongeveer bij de cpu de lucht eruit zuigt ;)

Verwijderd

Topicstarter
NomadTitan schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:04:
probeer eens de zijkant van je kast open te doen en kijk dan eens naar de temps , als het wel veel verschil maakt ,wijst dat op een slechte airflow ;)
als je had gelezen wat ik al heb gereplyd had je kunnen zien dat ik dit gedaan heb en dat mijn temps dus idd zo'n 20 graden gezakt zijn nu.. :)

maar iig iedereen bedankt voor de reacties, ik denk dat ik nu weet wat de oorzaak is van de hitte.

ik ga dinsdag even nieuwe casefans halen en die laat ik er idd ook inzitten als ik waterkoeling heb ;)
ik hoop dus ook dat hiermee het probleem volledig weg is en ik mn pc weer @ 2600+ kan laten draaien aangezien mijn memory dan ook op 166 megahertz kan en ik het nogal hard merk tijdens spellen dat hij nu lager geclocked staat.

• NomadTitan
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:09:
[...]

als je had gelezen wat ik al heb gereplyd had je kunnen zien dat ik dit gedaan heb en dat mijn temps dus idd zo'n 20 graden gezakt zijn nu.. :)

maar iig iedereen bedankt voor de reacties, ik denk dat ik nu weet wat de oorzaak is van de hitte.

ik ga dinsdag even nieuwe casefans halen en die laat ik er idd ook inzitten als ik waterkoeling heb ;)
ik hoop dus ook dat hiermee het probleem volledig weg is en ik mn pc weer @ 2600+ kan laten draaien aangezien mijn memory dan ook op 166 megahertz kan en ik het nogal hard merk tijdens spellen dat hij nu lager geclocked staat.
niet gelezen , maar ik denk dat het aan het warmere weer ligt :)
Pagina: 1