Ik heb sinds een aantal weken een klein probleem met mijn computer. De temperatuur van mijn processor is namelijk 20 graden warmer dan voorheen het geval. Ik heb niets veranderd aan de configuratie van mijn pc in die tijd dus daar kan 't niet aan liggen.
Even de specs:
Mobo: Asus A7N8X rev 2.0 met bios versie 1.007 met nvidia nforce 2 chipset
Processor: AMD Athlon XP 2000+ Met een Coolermaster X-Dream koeler (T-bred B core)
Geheugen: TYI (humz) 2x 256 MB pc 2700 RAM
Vidkaart: Club3d Radeon 9100
Voeding: 300 Watt (zat bij de kast in)
Speedfan geeft op het moment dit aan:
VCOREA: 1,70 Volt (terwijl hij in de bios op 1,60 staat)
VINR0: 1,66 Volt -12V: -11,50 Volt
+3,3V: 3,26 Volt -5V: -4,79 Volt
+5V: 5,05 Volt
+12V: 12,10 Volt
CPU Temp: 70 graden
HD0: 51 graden
HD1: 47 graden
Programma's die draaien atm:
MSN Messenger - Geen gesprekken
Zonealarm Firewall (wil nog weleens wat sources gebruiken..)
Firefox met meerdere tabs open
Winamp - muziek aan
Speedfan
Norton AV
en nog wat kleine progjes op de achtergrond.
Normaal gesproken werd mijn CPU niet warmer dan 50 graden en dit terwijl hij draaide @ 2600+.
Op een dag werd hij ineens veel warmer, dus heb ik geprobeerd de koeler schoon te maken enzovoort. Dit had geen effect, ik heb ook gecontroleerd of de koeler er nog wel goed op zat. Dit was het geval. Hierna heb ik geprobeerd mijn cpu terug te klokken naar standaard settings namelijk 12,5x 133 = 1,66 Ghz = 2000+ setting
Dit heeft geen effect gehad op de hitte van mijn cpu, maar het nare is, zodra ik een spel ga spelen dat veel cpukracht vergt zoals CS:S krijg ik na 10 minuten oid een gamecrash, of ik krijg een BSOD.
Als ik dan na reboot op windows info kijk, staat er dat het waarschijnlijk met mn videokaartdrivers te maken heeft. Dit leek mij zeer onlogisch, maar ik heb toch wat andere drivers geprobeerd voor mn vidkaart, met als resultaat dat games alleen maar sneller crashten en natuurlijk had dit ook geen effect op de temperatuur van mijn CPU (wat ook raar zou zijn geweest).
Mijn vraag is nu dus, weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn met mn cpu of zou het nog ergens anders aan kunnen liggen?
alles draait eigenlijk gewoon stabiel, ikkan gewoon games spelen zoals mohaa en quake 3, dan heb ik nergens last van (iets mindere fps omdat ie op standaard setting staat) en de temp wordt dan zo'n 75 graden.
Ook heb ik nog geprobeerd om mijn CPUfan op volle kracht te laten draaien, wat helemaal geen invloed heeft op de temperatuur.
Alvast bedankt voor de hulp.
Even de specs:
Mobo: Asus A7N8X rev 2.0 met bios versie 1.007 met nvidia nforce 2 chipset
Processor: AMD Athlon XP 2000+ Met een Coolermaster X-Dream koeler (T-bred B core)
Geheugen: TYI (humz) 2x 256 MB pc 2700 RAM
Vidkaart: Club3d Radeon 9100
Voeding: 300 Watt (zat bij de kast in)
Speedfan geeft op het moment dit aan:
VCOREA: 1,70 Volt (terwijl hij in de bios op 1,60 staat)
VINR0: 1,66 Volt -12V: -11,50 Volt
+3,3V: 3,26 Volt -5V: -4,79 Volt
+5V: 5,05 Volt
+12V: 12,10 Volt
CPU Temp: 70 graden
HD0: 51 graden
HD1: 47 graden
Programma's die draaien atm:
MSN Messenger - Geen gesprekken
Zonealarm Firewall (wil nog weleens wat sources gebruiken..)
Firefox met meerdere tabs open
Winamp - muziek aan
Speedfan
Norton AV
en nog wat kleine progjes op de achtergrond.
Normaal gesproken werd mijn CPU niet warmer dan 50 graden en dit terwijl hij draaide @ 2600+.
Op een dag werd hij ineens veel warmer, dus heb ik geprobeerd de koeler schoon te maken enzovoort. Dit had geen effect, ik heb ook gecontroleerd of de koeler er nog wel goed op zat. Dit was het geval. Hierna heb ik geprobeerd mijn cpu terug te klokken naar standaard settings namelijk 12,5x 133 = 1,66 Ghz = 2000+ setting
Dit heeft geen effect gehad op de hitte van mijn cpu, maar het nare is, zodra ik een spel ga spelen dat veel cpukracht vergt zoals CS:S krijg ik na 10 minuten oid een gamecrash, of ik krijg een BSOD.
Als ik dan na reboot op windows info kijk, staat er dat het waarschijnlijk met mn videokaartdrivers te maken heeft. Dit leek mij zeer onlogisch, maar ik heb toch wat andere drivers geprobeerd voor mn vidkaart, met als resultaat dat games alleen maar sneller crashten en natuurlijk had dit ook geen effect op de temperatuur van mijn CPU (wat ook raar zou zijn geweest).
Mijn vraag is nu dus, weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn met mn cpu of zou het nog ergens anders aan kunnen liggen?
alles draait eigenlijk gewoon stabiel, ikkan gewoon games spelen zoals mohaa en quake 3, dan heb ik nergens last van (iets mindere fps omdat ie op standaard setting staat) en de temp wordt dan zo'n 75 graden.
Ook heb ik nog geprobeerd om mijn CPUfan op volle kracht te laten draaien, wat helemaal geen invloed heeft op de temperatuur.
Alvast bedankt voor de hulp.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 14:48 ]