[showcase] Het treinstation

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een aantal weekjes geleden alweer maakte ik enkele foto's in het treinstation van Genk en Hasselt. Ik ben er best tevreden over, maar mijn leerkracht fotografie denkt daar anders over :)

Ik heb een Nikon D70 gebruikt met daar een macrolens op. Vaak in manuele stand, omdat ik dat TL-licht graag groen zag. Als je een ongecomprimeerde versie van een prent wil, kan je me mailen.

Wat vinden jullie ervan?

1
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/1.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/2.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/3.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/4.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/5.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/6.jpg

7
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/7.jpg

8
Afbeeldingslocatie: http://www.kluster.be/fotografie/duim/8.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik vindt ze wel grappig... Ze hebben alleen allemaal een vrij rare invalshoek van foto's ... is dit expres gedaan?

Wat was precies het commentaar van je leerkracht?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het ook zeer geschikte foto's . Vooral nummer 3 spreekt me erg aan.
Ik ben ook wel benieuwd wat die leerkracht dan als commentaar gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 00:01
Ik vindt 1 en 5 te dichtbij genomen eigenlijk.
En 1, 2 en 6 vindt ik niet echt foto-waardige zaken. Misschien dat wat meer omgeving bij die 3 meer had opgeleverd. 6 is btw wel mooi zo zonder kleur.
Ik ben geen fotograaf dus misschien vinden anderen weer heel iets anders. Compositie's zijn toch sterk afhankelijk van wat degene die de foto maakte in gedachten had toen hij de foto maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Als ik je zo met de termen hoor praten, denk ik dat je nog eens in de boeken moet kijken hoe het heet en wat het betekent.

Het valt me op dat Belgen graag met de term Macro werken, terwijl er op deze foto's totaal geen sprake is van macro. Had liever de brandpuntsafstand vermeld.

Dat je alles vaak in manuele stand hebt gefotografeerd om het tl licht groen te houden, heeft eigenlijk niets met manueel te maken. Je kiest je witbalans en werkt met de instelling die je het beste bevalt.
Verder heeft het met deze soort fotografie oom niet echt zin om de camera volledig manueel te bedienen qua sluitertijd en diafragma.

Je foto's laten niets zien van wat het onderwerp doet vermoeden. Ik verwacht een treinstation en niet alleenmaar onderdelen van een trein en andere close-ups. Mijns inziens is de showcase niet echt boeiend.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 08-06 08:22
Ursamajor schreef op maandag 04 april 2005 @ 08:21:

Je foto's laten niets zien van wat het onderwerp doet vermoeden. Ik verwacht een treinstation en niet alleenmaar onderdelen van een trein en andere close-ups. Mijns inziens is de showcase niet echt boeiend.
Ik vermoed dat dit ook het commentaar van de docent was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Bij fotos heb je iets wat je wil vertellen, er is iets wat je wil uitbeelden. Een kleur, een contrast, een gevoel. Dat mis ik hier. Het is meer een snapshot serie dan een doordachte foto serie. Het zijn technisch goede fotos, maar het idee erachter mis ik nog erg..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Je hebt oog voor detail, dat is erg leuk, maar hierbij wordt het onduidelijk wat het onderwerp was. De serie in totaal doet echter wel vermoeden dat deze op een treinstation zijn genomen, maar elke foto op zich doet dit niet. Sommige zouden ook in een tram genomen kunnen zijn. Sommige in een rijdende trein. Terwijl je dus echt op het station was. Jammer, want het wordt een beetje een raad waar en waarvan ik dit plaatje heb gemaakt verhaal ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Volledig mee eens. Een beetje "saaie" fototjes .. volgens mij zijn er op een treinstation echt wel boeiendere pix te schieten. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik vind als ik eerlijk ben alleen foto 3 een beetje boven de rest van je foto's uitsteken, omdat het rooie en het groene zo mooi strak zijn en zijn mooi tegenstrijdig :) Maar qua onderwerpen, neuh.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Ik vind foto 7 erg mooi en foto 1 ziet er mooi uit, mooie industrial look :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Ursamajor schreef op maandag 04 april 2005 @ 08:21:

Het valt me op dat Belgen graag met de term Macro werken, terwijl er op deze foto's totaal geen sprake is van macro. Had liever de brandpuntsafstand vermeld.
Hij zegt ook niet dat het macrofoto's zijn, alleen dat hij met een macrolens werkt.

Verder vind ik het best een aardig idee om je verhaal te vertellen aan de hand van details; het zijn puzzelstukjes uit een groter geheel. Nadeel is wel dat de samenhang verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op zondag 03 april 2005 @ 15:53:
Wat was precies het commentaar van je leerkracht?
De commentaar was: 6. :)

Nou vind ik dat helemaal niet erg, omdat deze foto's mij in ieder geval erg aanspreken. Ze stralen een zekere rust uit. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Volgens mij is die 6 wel gerechtvaardigd, in die zin dat het kaderde in de 'documentairefotografie'. Daar is een belangrijke vereiste inderdaad het verhaal. Dat ontbreekt hier eigenlijk wel een beetje.

Voor Ursamajor:
Dat ik er even bij vermeld dat ik vaak in de manuele stand heb gewerkt, is inderdaad louter en alleen om de witbalans vast te zetten. Verder was er inderdaad niet meteen een reden om dat te doen.
Nog even wat over de boeifactor van deze showcase. Wanneer je, ik zeg maar wat, een treinstel en een coupé zou fotograferen, zou je dat dan meer boeien? Dat is zo voor-de-hand-liggend, vind je niet? Mijn mening, hoor. :) Maar weer, het zou inderdaad beter passen in het documentairekader.

Voor Apen-nootjes:
Die invalshoek is inderdaad bewust gekozen. Wanneer je met een erg kleine scherptediepte werkt, levert dat volgens mij leuke effecten op.

In ieder geval, bedankt voor jullie reply's. Ik hoop dat er nog veel reacties komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 13:06:
[...]

Volgens mij is die 6 wel gerechtvaardigd, in die zin dat het kaderde in de 'documentairefotografie'. Daar is een belangrijke vereiste inderdaad het verhaal. Dat ontbreekt hier eigenlijk wel een beetje.
Urbi, een foto zonder bijbehorende gedachte is een snapshot.... Zelfs al is het geen documentaire foto. Het zijn gewoon willekeurige stukjes. Het heeft opzich geen betekenis. Er zit niet iets in waardoor het uitblinkt. Dus er is niet een soort van gevoel bij.. En dat mist er.

[ Voor 23% gewijzigd door simon op 04-04-2005 13:13 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op maandag 04 april 2005 @ 13:12:
[...]

Urbi, een foto zonder bijbehorende gedachte is een snapshot.... Zelfs al is het geen documentaire foto. Het zijn gewoon willekeurige stukjes. Het heeft opzich geen betekenis. Er zit niet iets in waardoor het uitblinkt. Dus er is niet een soort van gevoel bij.. En dat mist er.
Als jij het zegt, klinkt het echt goed :)
Ik vind ook dat je gelijk hebt.

Maar op het gebied van techniek, zit het daar snor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op het gebied van techniek zit het volgens mij wel snor. Ook vind ik de afzonderlijke composities niet slecht. Het gemis is gewoon het referentiekader, waardoor het niet meer duidelijk is wat je probeert weer te geven.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:42:
[...]

Als jij het zegt, klinkt het echt goed :)
Ik vind ook dat je gelijk hebt.

Maar op het gebied van techniek, zit het daar snor?
Ja, ze zijn technisch goed, je maakt geen stomme fouten, de kleuren zijn netjes, niet overbelicht, op 6 na zijn ze goed scherp, en ze zijn niet onderbelicht.

|>

Pagina: 1