[Ubuntu] parport0 bij booten aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 09:21

Boxed

Is een vliegtuig...

Topicstarter
Dag allen, na lang zoeken ben ik er eindelijk achter gekomen dat ik met de volgende regel een link naar parport0 kan aanmaken:

mknod /dev/parport0 c 99 0

Om dan vervolgens zo de rest van de users toegang te geven tot m'n parallele poort:

chmod a+rw /dev/parport0

Het nadeel is dat ik dit elke keer moet doen als m'n pc gereboot is.
Het is vrij waarschijnlijk een veel te simpel probleem, maar waar moet ik deze 2 regels toevoegen om er voor te zorgen dat dit bij elke boot gebeurt?

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

voor commando's die automatisch uitgevoerd moeten worden heb je in elke distro ergens in /etc/ een bestandje met iets met local :P

In gentoo is dat /etc/conf.d/local.start, soms is het ook /etc/rc.local /etc/rc.d/local, en vast ook nog wel andere...

ik vermoed alleen dat je nu bezig bent met symptoombestrijding, ubuntu zou dat ding zelf moeten managen. ik zou niet direct weten hoe je dat zou moeten fixen, misschien ergens in /etc/udev/

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 09:21

Boxed

Is een vliegtuig...

Topicstarter
ah, dat local komt me bekend voor. Alleen jammer dat geen van die directories bestaat in mijn /etc.
Heeft iemand enig idee hoe die dir/local file in debian/ubuntu heet?
Of eigenlijk nog beter, weet iemand hoe ik mijn ubuntu elke boot kan vertellen dat ik een parallele poort heb?

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

volgens mij heeft ubuntu in /etc/init.d/ een local bestand staan, daar moet je niet in editen, maar je kunt er wel in lezen welk configuratiebestand er gebruikt wordt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ubuntu gebruikt udev om automatisch device nodes aan te maken in udev. Ik denk dat je beter kan gaan uitzoeken waarom udev dat niet doet met je /dev/parport0.
Zijn de "parport" en de "parport_pc" modules wel geladen? Als die niet geladen worden ziet udev geen reden om deze devices aan te maken. H'm. Bij mij ook geen /dev/parport0 en wel de nodige kernel modules. Dat is het dus niet.
Misschien is deze link een uitgangspunt om eens verder te zoeken. Ubuntu is per slot van rekening Debian.