S-ATA schijven verplaatst: partities verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb WEER eens een probleem. Wie kan me helpen???

Ik heb laatst een nieuwe voeding (Tagan 380W) in mijn systeem (Asus A7N8X Deluxe 2.0, AMD XP 2600+, 1024 MB MEM, Ati Radeon 9600Pro, 1 Maxtor DM Plus 9 60 GB P-ATA, 2 Maxtor DM Plus 9 160 GB S-ATA, 1 20 GB Samsung P-ATA) geplaatst en daarbij het interieur van mijn kast eens wat geordend. Alle kabels (voeding, IDE en SATA) losgemaakt en weer netjes vast gemaakt.

Bij het opstarten blijkt dat de partities die op mijn SATA allemaal verdwenen zijn... Ik besefte me dat ik niet zeker wist of ik de S-ATA schijf wel aan de zelfde S-ATA connector had gehangen als voorheen. En of dat uberhaupt uitmaakt... Echter omdraaien had geen effect en de partities waren nog steeds ontoegankelijk. Ook had ik de schijven van stroom voorzien dmv zogenaamd SATA connectors ipv molexen, maar dat moet volgens mij ook niets uitmaken... Op die schijven stond echt veel data die ik echt niet kwijt wil!!!

Ik ben dus GoT en Google ingedoken om dit probleem op te lossen. Ik kwam natuurlijk bij OM FAQ / Beleid terecht.

-Bij schijfbeheer zijn beide schijven volledig zwart en niet-toegewezen en dus niet benaderbaar...
-Met Partition Magic 8 heb ik de optie undelete partitions geprobeerd. Hiermee was slechts op 1 schijf een partitie (de eerste) terug te vinden. De andere schijf geeft zelfs een foutmelding...
-Met Partition Info van PM blijken de schijven ook volledig un-allocated te zijn... Niets dan matigheid dus...

Wat moet ik nu doen om te proberen deze partities te herstellen zonder de data kwijt te zijn???

[ Voor 18% gewijzigd door AJ1815 op 03-04-2005 12:42 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je ook al datarecoverytooltjes uit diezelfde FAQ-link geprobeerd :?

• AJ1815
Jazekers... Ik zal even een overzichtje geven wat ik geprobeerd heb:
- MBR Work doet het niet, omdat het niet direct een schijfstation mag aanspreken
- Restoration kan alleen zoeken is herkende partities
- MaxBlast 4 van Maxtor vind de partities ook niet

-> Testdisk 5.7 vind de verloren partities terug. ik heb echter geen idee hoe dit programma werkt, dus daar ga ik me maar eens in verdiepen!!!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bij mijn MB moet je in het BIOS aangeven of je een RAID array, en zo ja welke, je gaat gebruiken. Daarna moet je tijdens het opstarten de RAID-config utility instellen. Dat kán dus een array van 1 schijf zijn. (i.i.g. in het geval van een Promise S-ATA controller)

Is dit bij jou ook het geval dan zal opnieuw aanmaken van de array voldoende moeten zijn.

ARME AOW’er

• AJ1815
Met Testdisk 5.7 is het me gelukt om de indexering van de twee schijven weer in orde te krijgen!!!

Een aanrader voor iedereen met partitie problemen: http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html