Toon posts:

Clustering/ Failover web en mailserver.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

om welbepaalde redenen wil ik thuis een paar websites hosten. Hierbij wil ik een groot belang hevhten aan de beschikbaarheid van de servers.

Er is een dubbele uplink voorzien, ieder over een apart netwerk.
UPS
genarator zelfs
netwerkverkeer wordt door de router al met loadbalancing geregeld;

In het kort moet er al een kleine wereldramp gebeuren eer ik een netwerkconnectieverlies :).
Echter, Nu zou ik graag de webserver / mailserver ook redundant willen uitvoeren, zodat Als de webserver uitvalt , de andere het direct overneemt, zonder dat de bezoekers eigenlijk iets merken.

Welke oplossingen zijn er? belangrijk is dat er mysql databases draaien, die ook direct beschikbaar moeten zijn op de 2e server... eventueel is er een kleine delay mogelijk, mocht dit de kosten fameus doen droppen.

Er is nog wel budget aanwezig, maar geen duizenden euro's ook niet. W2K3 webserver of linux als platform boeit mij niet zo.

Wie kan mij een beetje op weg helpen, om de verschillende mogelijkheden af te gaan?
* Mysql cluster, is volledig in ram...
* hoe draait bv plesk op een cluster?

ik heb natuurlijk al de search gebruikt, en wat rondgeneusd op het net, en al vele antwoorden gevonden, maar weinig 'uitgewerkte' zaken, vele puzzelstukjes, die nog niet naadloos in elkaar leken te passen...

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Leuk topic :) Web/mailservers redundant kun je bereiken door deze beiden van een ge-backupte NFS share oid hun files te laten inlezen. Eventuele wijzigingen worden dan centraal doorgevoerd. Een dergelijke oplossing is voor Plesk transparant en zou dus met elk willekeurig pakket goed moeten gaan :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
in het kort dus feitelijk zoiets:

router met netwerkloadbalancing -gaat naar - 2 webservers - gaat naar - 2 fileservers/shares?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik zou gaan voor 2 webservers naar 1 fileserver; en dan de fileserver gebackupped houden. Ergens zullen dit soort zaken toch gesynchroniseerd moeten worden :)

Wat je ook zou kunnen doen is 1 webserver en dan 2 proxy servers ervoor. Ik ga je topic toch even verplaatsen naar een forum waar hier wat meer kennis over is :)

SA > NT

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Je kan Kees / ACM eens lief aankijken en vragen hoe zij het hebben gedaan voor tweakers.net, ze maken nu gebruik van een eigen oplossing afaik, de hardware oplossing is de deur uit.

Je zou ook eens hier kunnen kijken:
http://www.linuxvirtualserver.org/
http://www.linux-ha.org/
http://lcic.org/load_balancing.html

Om eens wat te noemen :)

Verwijderd

Topicstarter
mja backups van een fileserver is np, het enige wari k even wat minder zeker ben is dat ik liefst de fileserver ook redundant wil hebben dan. Kwestie is dat wanneer ik in het buitenland zit en er op de 'master' fileserver' een zwaar probleem is er een 2e de hele zwik overneemt.

loadbalancing etc hierop zou ook weer mooi zijn, maar ik verwacht niet dat ik die performance nodig ga hebben, het is me puur voor de uptime'zekerheid te doen.

Edit @ neographical:

daar had ik al eens wat zitten rondneuzen, het enige waar ik nogal onzeker over ben is de mogelijkheid om een volledige redundante mysql draaiende te hebben... Afin daar zit ik momenteel het meeste mee in mijn hoofd...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 21:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 21:02:
mja backups van een fileserver is np, het enige wari k even wat minder zeker ben is dat ik liefst de fileserver ook redundant wil hebben dan. Kwestie is dat wanneer ik in het buitenland zit en er op de 'master' fileserver' een zwaar probleem is er een 2e de hele zwik overneemt.

loadbalancing etc hierop zou ook weer mooi zijn, maar ik verwacht niet dat ik die performance nodig ga hebben, het is me puur voor de uptime'zekerheid te doen.
hmmja, maar of je het nou met de hand checked of de server nog up is en anders overschakelen (met de hand, als in met een script) of je maakt gebruik van één van de bovenstaande oplossingen... Op die bovenstaande krijg je tenminste een beetje support vanuit de community ook :)

Verwijderd

Topicstarter
nu, ik heb vanvond al wat tijd om me beter in te lezen... zal ik daar la maar eens mee beginnen, in een lokal winkel ok nog 2 mooie titels over linux-clustering gezien iig...
Pagina: 1