Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Copperjet 816-2P hoe van de sis af?

Pagina: 1
Acties:
  • 714 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Ik heb onlangs een Copperjet 816-2p adsl modem op de kop getikt voor 15 euro's. Mijn oude Alcatel begon wat instabiel te worden dus dat leek me een goede deal.

De Copperjet netjes aangesloten en hij werkt perfect. Echter (zoals alle eigenaren wel weten) komt er constant een sis geluid uit het modem. Het alsof je een lekke fietsband hebt.

In eerste instantie dacht ik dat er misschien iets defect was. Dus de boel maar eens open gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/816-2p.JPG

Echter geen lekke condensatoren of iets dergelijks. Een e-mail naar Allied Data bevestigde dat dit sis geluid zo hoort 8)7
Echter Allied Data stuurde gelijk een RMA formulier mee. Voor 20 euro kunnen ze hem "repareren" en dan is de sis eruit.

Als echte hollander en tweakert kon ik het natuurlijk niet over mijn hart krijgen om hier 20 euro voor gaan te betalen :Y)

Nu heb ik zelf zitten kijken wat nu de oorzaak van het gesis kan zijn. Normaal zou je denken dat het een van de spoeltjes is. Echter daar komt het geluid niet uit.

Als ik goed hoor dan lijkt het uit het smd weerstand netwerk te komen. Maar zeker weten doe ik het niet.

Dus ik vroeg me af of er al iemand was die de "reparatie" bij Allied Data heeft laten doen? of er zelf wat op gevonden heeft?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

Rmg

is het niet 1 van de spoelen ( rechts boven ) dan is het simpel op te lossen een druppie hot glue en het is weg ;)

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Raz- schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:23:
is het niet 1 van de spoelen ( rechts boven ) dan is het simpel op te lossen een druppie hot glue en het is weg ;)
Rechts onderin zit ook nog een spoel..... ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Shuriken schreef op zondag 03 april 2005 @ 10:49:
Ik heb onlangs een Copperjet 816-2p adsl modem op de kop getikt voor 15 euro's. Mijn oude Alcatel begon wat instabiel te worden dus dat leek me een goede deal.

De Copperjet netjes aangesloten en hij werkt perfect. Echter (zoals alle eigenaren wel weten) komt er constant een sis geluid uit het modem. Het alsof je een lekke fietsband hebt.

In eerste instantie dacht ik dat er misschien iets defect was. Dus de boel maar eens open gemaakt.
[afbeelding]

Echter geen lekke condensatoren of iets dergelijks. Een e-mail naar Allied Data bevestigde dat dit sis geluid zo hoort 8)7
Echter Allied Data stuurde gelijk een RMA formulier mee. Voor 20 euro kunnen ze hem "repareren" en dan is de sis eruit.
RMA heeft weinig zin, dan krijg je een ander ook sissend modem retour. Al die dingen sissen, maar er is toch relatief weinig uitval dus het zal wel niks ernstigs zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 03-04-2005 11:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11 16:13

Sap

There is not enough space so..

Marzman schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:32:
[...]

RMA heeft weinig zin, dan krijg je een ander ook sissend modem retour. Al die dingen sissen, maar er is toch relatief weinig uitval dus het zal wel niks ernstigs zijn.
Nee maar het is echt een irritant geluid. Hij maakt bijna meer geluid dan mn pc. Ik ga binnenkort ook kijken hoe dit op te lossen is. Ik vind het overigens wel raar dat het dus wel opgelost kan worden, maar dat ze standaard dus herrie maken....

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Verwijderd

Ik weet niet hoe het modem eruit ziet, maar heb je ruimte om isolerend materiaal aan
de binnenzijde te plakken? Wellicht helpt dit, en je loopt geen risico om de boel
te slopen :)

Ik weet trouwens niet of 'ie dan te warm wordt ofzo, maar dat lijkt me sterk.

Succes verder!

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:32:
[...]

RMA heeft wel zin. Hier de mail van Allied Data:

Geachte mevrouw/mijnheer,

De bbned CopperJet 816-2P maakt een zacht sissend geluid tijdens gebruik. Dit is bekend maar is niet schadelijk voor het product of de werking van het product en derhalve geen defect. Indien u het sissende geluid toch door Allied Data Technologies wilt laten verwijderen kunt u gebruik maken van onderstaande procedure.

Maak Euro 20,= incl. btw over op bankrekening NL86RABO 0327203854 t.n.v. Allied Data Technologies te Spijkenisse onder vermelding van uw RMA nummer. Vervolgens stuurt u het product op naar de RMA Afdeling zoals vermeld op het RMA formulier.

Na ontvangst van uw betaling en product zullen wij overgaan tot aanpassing van het product. Het aangepaste product wordt zo snel mogelijk aan u geretourneerd. Voor de volledigheid vermelden wij dat het opsturen van het product naar Allied Data Technologies voor uw rekening komt. Het retour zenden van het product binnen Nederland is in de prijs inbegrepen.

Met vriendelijke groet,

Allied Data Technologies
Raz- schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:23:
Zoals ik al zei in het topicstart het zijn niet de spoelen ;)
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 12:18:
Ik weet niet hoe het modem eruit ziet, maar heb je ruimte om isolerend materiaal aan
de binnenzijde te plakken? Wellicht helpt dit, en je loopt geen risico om de boel
te slopen :)

Ik weet trouwens niet of 'ie dan te warm wordt ofzo, maar dat lijkt me sterk.

Succes verder!
Zie je die ARM chip op de foto? Das de processor. Die word kokend heet. De andere chip van Globespan Virata idem dito. Dus het word een beetje lastig om em te isoleren.

[ Voor 28% gewijzigd door Shuriken op 03-04-2005 12:30 ]

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-11 10:35
is het niet dat de armchip zo warm word dat er iets gaat sissen?
miss moet je even een 486 of een p1-p2 koelblokje erop modden?

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Of van die standaard p3 northbridge koelblokken, als je die netjes van en (defect) donormoederbord afhaalt kan je die er zo opplakken..

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ik heb er nu al een gemodificeerd Alpha blokje opgeplakt. Dat was ik nl. al van plan. Denk alleen niet dat het veel verschil gaat maken wat het sissen betreft.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ah ja Copperjet.
Ik weet niet of ik hier gesis heb, want ik gebruik ook zulke modems van BBned, zulke oem versies.

Isoleren mag, maar zoals anderen al waarschuwen dat modem aardig warm worden is het daarom verstandig een beetje luchtstroom te maken door modem als je in behuizing met schuim doet.

Ikzelf heb gewoon 12 cm fan direct onder modem gezet, en die op 5 V rustig laten draaien. Dat is al wat koeler. Maar ja, ik vind wel beetje raar dat Copperjet erg warm worden.
Technisch gezien had er een passieve koelblok op moeten staan. De hoge warmte sloopt de processor sneller dan normaal. Of het brandt zich door.
Zelfs goedkope routers hebben passieve koelblokken in staan, maar waarom deze copperjet niet?

De gesis is waarschijnlijk als gevolg van magnetische veld in de open spoelen. De ic's maken geen lawaai, dus enige wat kan sissen zijn passieve delen of delen die mechanische delen hebben. Open delen welke luchtisolatie gebruiken kunnen ook sissen. Open condensatoren b.v.

Je kan je microfoon ff op je pc aansluiten (eenvoudige mic dus) en met Cooledit of andere goede geluidsrecording programma welke je frequentie direct kan aflezen in signaal, kun je bron opzoeken in de modem (mic dus heel dichtbij over componenten houden) Waar signaal sterk is of goed overeenkomt, heb je het gevonden. :)

Verwijderd

*subtiel kickje :P*

Heeft iemand al een oplossing gevonden?
Problem solved: modem bij allied data in s'nisse gebracht, by the way echt relaxte jongens daar, hier hebben ze de bestaande firmware verwijderd en de allerlaatste CopperJet 816-2P Router VoATM 6.00 SR2 erin geflashed, hierna even de vci en vpi aangepast aan bbxl en voila er was dhcp en er werden ip adressen uitgedeeld iets wat met de firmware er absoluut niet mee mogelijk was en nu wel. en passant werd het sissende geluid, dit welbekend bij diverse eigenaren van de copperjets modems verwijderd door het plaatsen en veranderen van de diverse smd componenten, met andere woorden, perfect !

Nu lekker verder netten.
Bronnetje
Ik heb ook nog even contact gehad met TweakDSL. Het blijkt dus dat er een chip in zit (DUH) en DIE maakt de herrie. Dus geen ventilator zoals iemand hier zei. Er zit helemaal geen ventilator in! Het schijnt volgens hen het chipje voor voDSL te zijn.
Bron Post van Burnafter

Ik ga eventjes proberen voDSL uit te zetten, kijken of het dan weg is.

EDIT: vreemd een chip kan toch geen geluid maken :?

weer een edit:
op het moment dat het modem restart en klikt is het heel eventjes weg, maar alleen als de voDSL uit staat. Toch komt het gesis weer terug als hij weer gaat inbellen en de LAN weer gebruikt word. Het zit dus gedeeltelijk in de voDSL-chip/gedeelte. Maar als de voDSL uit staat LIJKT het wel minder te worden, het gesis.

Het grootste verschil zit op het moment dat de DSLport van Idle naar HandShake gaat, dus op het moment dat hij gaat 'inbellen' :? .

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 21:59 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.vkw.demon.nl/816-2p.jpg%20+%20http://www.vkw.demon.nl/816-2p.jpg

Dit volgens mij de boosdoener, aangezien het geluid bijna verdwijnt als ik met een tang de zwarte pootjes aandruk. Het lijkt dus toch een spoeltje te zijn. Kheb nu eventjes geen secondelijm. Kan ik niet iets anders gebruiken (lees: modelbouw-lijm).

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ik heb net de proef op de som genomen. En ik heb op alle spoeltjes wat secondelijm gemikt. Ik moet zeggen dat het gesis toch wel is afgenomen.

Als je em dicht doet hoor je het bijna niet meer.

Edit: Na 5 minuten is de oude vertrouwde sis weer terug 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Shuriken op 04-04-2005 23:30 ]

Verwijderd

Shuriken schreef op maandag 04 april 2005 @ 23:20:
Ik heb net de proef op de som genomen. En ik heb op alle spoeltjes wat secondelijm gemikt. Ik moet zeggen dat het gesis toch wel is afgenomen.

Als je em dicht doet hoor je het bijna niet meer.

Edit: Na 5 minuten is de oude vertrouwde sis weer terug 8)7
Vreemd dat hij toch eerst afneemt en daarna weer terugkomt, zou de spoel warm worden of zo en dan het effect van de lijm neutraliseren. :?
Edit: trouwens welk smd onderdeel kan er geluid maken? Die zijn toch allemaal solid?
De voDSL uitzetten, maakte dat ok geen verschil bij jou?.

Afbeeldingslocatie: http://www.vkw.demon.nl/816-2p1.jpg%20+%20http://www.vkw.demon.nl/816-2p1.jpg

Vraag me niet hoe ik dit heb uitgezocht maar volgens mij komt het geluid uit de rood omcirkelde componenten. Met name uit dat zwarte "geval" links onderin. De SMDcomponenten maken beduidend (lees: bijna geen) minder geluid. De frequentie van de "harde" ruis lijkt ook mee op de
ruis die dat zwarte ding produceerd dan op de ruis van de SMDcomponenten. De spoeltjes lijken dus
van alle blaam gezuiverd. B)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 23:59 ]

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:11

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Probeer anders eens ipv secondelijn hotglue.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Ethnocentrix schreef op maandag 04 april 2005 @ 23:49:
Probeer anders eens ipv secondelijn hotglue.
Als ik dat had liggen dan had ik dat wel eerst geprobeert ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 23:33:
[...]

Vreemd dat hij toch eerst afneemt en daarna weer terugkomt, zou de spoel warm worden of zo en dan het effect van de lijm neutraliseren. :?
Edit: trouwens welk smd onderdeel kan er geluid maken? Die zijn toch allemaal solid?
De voDSL uitzetten, maakte dat ok geen verschil bij jou?.

[afbeelding]

Vraag me niet hoe ik dit heb uitgezocht maar volgens mij komt het geluid uit de rood omcirkelde componenten. Met name uit dat zwarte "geval" links onderin. De SMDcomponenten maken beduidend (lees: bijna geen) minder geluid. De frequentie van de "harde" ruis lijkt ook mee op de
ruis die dat zwarte ding produceerd dan op de ruis van de SMDcomponenten. De spoeltjes lijken dus
van alle blaam gezuiverd. B)
Ik weet het nu echt bijna zeker het geluid komt uit dat zwarte geval.

EDIT: sorry verkeerde knopje O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 00:21 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als die plekje niet warm is, dan zou je beetje schuimrubber erover kunnen plaatsen als demping?

Om de kunnen sissen, moet lucht bewegen. We kunnen het dempen met rubber of gaten opvullen met warmtepistool... Waar geen lucht is, is geen gesis ;)
Pagina: 1