[PC]Syzzer prutst verder (2e waterchiller)

Pagina: 1
Acties:

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:56
Na [rml][ WC]WaterChiller in aanbouw[/rml] wilde ik toch iets kleiners, stillers en krachtigers. Dus heb ik wat spullekes ingeslagen en ben stapje voor stapje gaan klussen.

Helaas is mijn digicam ongeveer een maand geleden overleden, dus ik heb geen pics.

Wat ik wel heb is problemen :p .

Het systeem zit in elkaar en lijkt dicht te zijn. Ik heb nog geen goede methode om op lekken te testen, dus ik ben hier niet volledig zeker van.

Wat is nu het probleem? Als ik de compressor aanslinger begint hij vrolijk te pruttelen en zie ik op mijn verdamper (koperen spiraal die nog gewoon vrij in de lucht hangt) de condens bevriezen. Hij wordt ongeveer 90% wit, blijft daar even hangen en dan zakt het witte terug tot op ongeveer een centimeter van de plek waar het capillair de verdamper binnenkomt.

Ik heb nog geen goede thermometer. Sterker nog, ik heb er geen. Ook heb ik geen shreader op de high-side. Ik kan dus niet volledige data voorzien.

Wat ik wel heb:
- de zuigruk ligt net onder de 0psi (0 BAR) als de verdamper mooi wit is.
- als de verdamper weer ontdooit is ligt deze rond de -15 psi (- 0.5 BAR).
- druk als het gas zich verdeeld heeft: 80 psi (5.6 BAR).
- de condenser wordt nog niet eens handwarm.

Ik heb werkelijk geen idee wat er mis zou kunnen zijn. Wie helpt me verder?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:32

Nox

Noxiuz

slaat je compressor niet af ? in een koelkast slaat ie automatisch af e.d. anders verbruikt ie behoorlijk wat stroom (energie besparing ?)

EDIT:

geen condenser maar compressor, en:

een compressor is er niet op gemaakt om bijv ff een uurtje aan te staan.. die gaat om de 10 minuten ff pruttelen en weer uit.

[ Voor 41% gewijzigd door Nox op 03-04-2005 01:21 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Syzzer
noksiejus schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:19:
slaat je condensor niet af ? in een koelkast slaat ie automatisch af e.d. anders verbruikt ie behoorlijk wat stroom (energie besparing ?)
Je bedoelt mijn compressor. Nee, deze slaat niet af. Ik heb hem ook gewoon rechtstreeks aan het lichtnet hangen nu, niet via een thermostaat. Die optie kent hij dus niet eens :p .

Edit:
Op je tweede opmerking:
daar kan een compressor prima tegen hoor. Kijk maar naar de proms :) .

Edit2:
ik vind net Exigence's topic terug en die had hetzelfde. Hij dacht uiteindelijk dat het kwam door gebrek aan load. Ik heb nu dus even de verdamper in een water-antivires mengsel gemieterd, even kijken wat het zo doet.

[mental-note]Haal een thermometer![/mental-note]

Edit3:
OK, ook in het water-antivries mengsel kapt hij er na een paar minuutjes mee. De vloeistof is nog lang niet op de verdampingstemp van propaan en hij kapt er al mee.

Dan toch vocht in me systeem :? . Ik heb een tripple evac gedaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Syzzer op 03-04-2005 02:25 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Syzzer schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:21:
Dan toch vocht in me systeem :? . Ik heb een tripple evac gedaan.
Ja, vocht of vuil zo ik in eerste instatie denken.

Heb hetzelfde probleem ook ooit gehad. Niet zo extreem, maar wel exact dezelfde symptomen. Dat was inderdaad een kwestie van vocht in het systeem. Dat vocht vriest mooi vast bij het cappilair waardoor de instelling van je systeem voor geen meter meer klopt.

Wat je de volgende keer kunt doen bij een evac is ervoor zorgen dat je je spullen goed verwarmt.

• Syzzer
Als in, een brander op de dorger richten? Of gewoon in huis de evac doen en niet in de koude kelder?

Als ik nu opnieuw wil vacuumeren, is het dan verstandig eerst de droger te vervangen?

Veel vragen, ik weet het :p .

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Mooi projectje :)
Jmmr geen pics (heb je ook geen (al dan niet brakke) webcampics ofzo?)

edit:
Oew heb net live webcamfeed gehad van Syzzer :9~
Echt een vetcoolgaaf ding man _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door El Snorro op 03-04-2005 11:05 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Syzzer
Nou, vooruit dan maar weer. :p

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc2/Chiller_webcamshot.JPG

In de waterbak bevind zich de verdamper-spiraal (woei, hier heb ik nog een oude pic van):
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc2/IMG_3962.JPG

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
wow, ligt het aan mij of is die compressor kleiner dan ongeveer alle andere die ik op GoT DOC heb gezien?

• Syzzer
Het is een 1/6 hp dingetje. Hij is niet overdreven klein hoor, maar misschien wel net wat kleiner dan die 1/2 pk bakbeesten die je hier wel langs ziet komen :) .

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

kosta :+ ?

ik wil ook namelijk :7

http://specs.tweak.to/16495

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Syzzer Die-hard pruts0red verder :+
Dit draadje ga ik regelmatig lezen :)

Gabriël AM5

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Volgens mij zit er niet genoeg koelmiddel in. of anders zou het vuil of vocht moeten zijn maar dat lijkt me stug.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Leuk, weer een project :)

Weet je Syzzer, ik had exact hetzelfde probleem. Een paar dingen die mij opvielen:
• Zuigdruk (wanneer hij het goed deed) behoorlijk laag (wat ook de bedoeling was)
• Zuigdruk loopt op tot inderdaad net onder 0 bar wanneer hij stopt met vriezen

Net andersom :P

• Zuigdruk net onder 0 wanneer het werkt
• Zuigdruk daalt sterk wanneer het systeem "vastloopt"
• Zuigdruk loopt niet op wanneer het systeem uitstaat
• Verwarmde ik het einde van de captube (met verfafbrander) dan hoorde je het ineens stromen (alsof er een propje losschoot)
• Hij begon te vriezen, en zette ik de compressor aan dan begon hij weer zoals normaal, en begon het weer van voren af aan.

Wat ik echter ook opmerkte is dat het niet gebeurde als ik er wat load aanhing. Het gebeurde alleen wanneer er totaal geen load was, en de verdamper op z'n koudste punt was (met een klomp ijs erom bijvoorbeeld). Op z'n koudst zat het tegen de -40 aan te hangen, zorgde ik er echter voor dat het zo rond de -30 bleef hangen dan was er niks aan de hand, en kon hij uren draaien. Liet ik hem koud worden dan was het na een paar minuten gebeurd.
Ik vind dit wel wat vreemd, want mocht het vocht in de captube zijn dan zou dit ook bij -30 nog bevroren moeten blijven, maar bij -30 is er niks aan de hand. Wasigh :P

Wanneer hij het deed, deed hij het ook zeker wel goed. -25 met een zeer behoorlijke load, en de zuigleiding tot op 15-20 cm van de compressor bevroren. Drukken allemaal ok.

Het lijkt op een verstopping, maar wel een vreemde :P

Kortom: als je je pc er aanhangt dan is het geen probleem :P Maar het blijft vreemd, en je voelt je er niet gerust op :)

[ Voor 14% gewijzigd door Exigence op 03-04-2005 14:32 ]

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik snap het eigenlijk niet, ik heb ook een chiller gebouwd (gewoon om te testen) en die bleef maar gaan.. was wel met een ventiel, maar of dat veel uit maakt.. en dat was zonder load.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Leuk om weer wat te lezen Syzzer...

Maar als het bevriezing is... kan je dan niet proberen om hem idd load te geven om te kijken of je het dan voorkomt (Gewoon een verfbrander op het uiteinde ofzo :P )

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

waarmee vacuumeer je? krijg je wel een diep genoeg vacuum daarmee? verhit inderdaad de droger tijdens het vacumeren. dit kan met een brander maar dan moet je zorgen dat het filter niet al te warm wordt. vlam er op en af.

• Syzzer
Dat ga ik inderdaad nog maar eens proberen Apen-nootjes.

Waar ik ook nog een beetje mee zit is de captube. Deze komt uit een koelkastje waar een 1/12 hp compressor inzat. Ik heb verder geen idee wat de afmetingen enzo van die captube waren. Zou het kunnen zijn dat deze te lang of juist te kort is?

Grmbl, zoveel vragen. Meestal kan ik het zelf uitzoeken door gewoon te testen, maar ik moet ook nog tentamens leren en projecten ofmaken enzo O-) .
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:05:
waarmee vacuumeer je? krijg je wel een diep genoeg vacuum daarmee? verhit inderdaad de droger tijdens het vacumeren. dit kan met een brander maar dan moet je zorgen dat het filter niet al te warm wordt. vlam er op en af.
Met een 1/5 hp compressor. Hoe lang moet ik vacuumeren? Ik heb hem nu gewoon telkens een minuutje of 10 laten draaien. Lager dan dat het wijzertje na de 1e 30 seconden is komt ie niet meer. Net ff meer dan -1 BAR.

[ Voor 38% gewijzigd door Syzzer op 03-04-2005 16:10 ]

Verwijderd

de symptonen lijken heel erg op een vocht probleem, niet op een te lange captube aangezien die in eerste instantie wel helemaal bevriest.

vacumeer is een half uurtje, beetje propaan erin, 15 minuten vacumeren, weer beetje propaan erin, nu weer vacumeren paar minuutjes en vullen maar. en verwarm je droger als je een vacuum hebt, hoeft niet continu maar gewoon een keertje doen.
Pagina: 1