[Crash] Hoe erg is het?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Heej,

Groots probleem. Op mijn studentenkamer heb ik een PC die vrijwel altijd aanstaat. Hierop werk ik alle schoolbestanden uit; staan alle foto's van mn digicam en wat andere shit. Nu na 1,5 jaar besluit de schijf er opeens de brui aan te geven. Hij sloeg vast, startte niet meer op en toen ik de schijf aan en andere computer hing kon ik slechts enkele bestanden benaderen, cycle redundancy error en dergelijke. Nu heb ik getracht nog wat data te redden maar dit viel tegen. Nu kon ik dat moment niet alles proberen en probeerde ik vandaag verder data te redden. Maar nu ziet de computer het enkel als een ongeinitialliseerde schijf.

Hoe ver is er hier iets nog van te redden? Het is best belangrijke data; niet belangrijk genoeg voor datarecovery bedrijven maar wel om er iig nog wat aan te proberen.

Wie kan mij helpen? Want ik zou het zeer balen vinden als dit kwijt is.

Ik weet het, back-ups; maar die had ik dus niet; eigen stomme fout; als het kalf verdronken is... Ik heb vanmiddag een raid mirror aangeschaft dus de volgende keer gebeurt het niet. Maar kan ik deze nog redden?

edit: Ik heb al een paar recovery programma's geprobeerd maar die zien het dus als een niet bestaande schijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Maf op 03-04-2005 00:02 ]

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Er zijn heel veel data recovery programma's op de markt die best aardig werken bv. EasyRecovery probeer die eens.

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-03 21:18
Wat je kunt doen is de harde schijf formateren en met getdataback de data weer terug halen.
Je kunt ook eerst zonder te formateren met getdataback proberen.
Ik heb eenzelfde probleem gehad met mijn schijf en ik heb al mijn bestanden weer (mis maar een paar Mb).

Data recovery programma's geven geen garantie dat je al je bestanden terug krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door TRASH_LORD op 03-04-2005 00:07 ]

Verwijderd

Probeer het eens met Knoppix, dat is een Linux versie waarmee je kunt booten. Dat heeft mij een keer geholpen.

Verwijderd

En je wil zeggen dat formateren een goed plan is ? Wil je de kans nog kleiner maken dat hij iets terug krijgt.

Je moet de schijf gewoon read only behandelen totdat je de gegeven terug hebt. en hem dan in de prullebak mikken als hij hardware matig stuk is.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 00:12 ]

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Of zo'n iedentieke schijf opzoeken, zelfde typenummer dan daarvan de printplaat overzetten op deze schijf.
Vaak helpt dit wel, als hij maar geen schade heeft gemaakt op de koppen of de platters.
De printplaat is meestal het eerste wat stuk gaat.

Verwijderd

HyperDevil schreef op zondag 03 april 2005 @ 00:09:
Of zo'n iedentieke schijf opzoeken, zelfde typenummer dan daarvan de printplaat overzetten op deze schijf.
Vaak helpt dit wel, als hij maar geen schade heeft gemaakt op de koppen of de platters.
De printplaat is meestal het eerste wat stuk gaat.
Denk anders dat 95% van de schijven die crashen kappote platen heeft of loopwerk. Electro gaat niet zo snel stuk.

Verwijderd

Je zou SpinRite misschien kunnen proberen (http://www.grc.com)

• Maf
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 00:18:
Je zou SpinRite misschien kunnen proberen (http://www.grc.com)
Ik kan daar de software niet vinden?

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

Bij crash (dus de kop op het oppervlak van de disk) wil het volgende vaak helpen:

Stop de HD in een diepvrieszakje (duw de lucht eruit, goed dichtmaken) en laat de disk afkoelen in je vriezer. Door de vrieskouw krimpen de onderdelen en komen de koppen weer los. Daarna kun je er vaak weer bij.

Ik heb deze tip (naast mezelf) aan twee mensen met gecrashte HD's gegeven en in beide gevallen werkte de HD daarna weer (om vervolgens alle data eraf te halen een nieuwe te kopen).

drs. Kama

Verwijderd

Maf schreef op zondag 03 april 2005 @ 00:47:
[...]
Ik kan daar de software niet vinden?
http://www.grc.com/cs/prepurch.htm @ 89 dollar.

Die opmerking van Kama ga ik een keer proberen klinkt wel cool :P

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yep, de diepvriestruc heeft bij mij ook een keer gwerkt. Let wel minimaal een uurtje of 12 in de vriezer houden he. En dat er als je hem dan opstart geen vocht op condenseert.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/

gooi hem eens in de vriezer. Bij mij werkte het dus om een ietwat brakke disk te recoveren (95% van de data heb ik terug).

Verwijderd

Dit gaat natuurlijk alleen maar werken als je problemen met de koppen hebt. Als je intern 'krassen' ofzo op die plaaten hebt dan kun je dit schudden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:09:
Dit gaat natuurlijk alleen maar werken als je problemen met de koppen hebt. Als je intern 'krassen' ofzo op die plaaten hebt dan kun je dit schudden.
Klopt, maar het is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen waar het probleem precies zit, het is altijd het proberen waard.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

RAID is leuk, maar als je controller ermee ophoudt heb je natuurlijk hetzelfde probleem. Ook als er softwarematig iets mis gaat waardoor alles weg is zal RAID je niet helpen. Dan kan je beter gewoon backups maken over een netwerk of op datadragers zoals cds of tape. RAID is bedoelt om als er in een productie omgeving iets mis gaat dat er altijd terug kan worden gevallen op een andere schijf zonder problemen.

Wat gebeurde er precies toen de schijf ermee ophield? Hoorde je tikken, krassen of iets?

• Maf
  • Nu online
Radiant schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:18:
RAID is leuk, maar als je controller ermee ophoudt heb je natuurlijk hetzelfde probleem. Ook als er softwarematig iets mis gaat waardoor alles weg is zal RAID je niet helpen. Dan kan je beter gewoon backups maken over een netwerk of op datadragers zoals cds of tape. RAID is bedoelt om als er in een productie omgeving iets mis gaat dat er altijd terug kan worden gevallen op een andere schijf zonder problemen.

Wat gebeurde er precies toen de schijf ermee ophield? Hoorde je tikken, krassen of iets?
Je hebt bij RAID toch twee identieke schijven? Als je 1 van die schijven toch los pakt heb je toch dezelfde data?

IK hoorde m tikken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je een RAID 1 array aanmaakt heb je altijd je data op 2 schijven staat. Als de controller er mee kapt kun je altijd je array op eenzelfde controller weer aansluiten.
backups maken blijft natuurlijk altijd wel een must, maar de kans dat er iets dramatisch mis gaat is met een RAID 1 array een stuk kleiner.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-03 13:28
Je verkleint de kans ja, maar om RAID 1 nou als backup te zien, zoals TS dat atm doet, is echt een foute zaak imo. RAID is nooit backup. Het is alleen een extra veiligheid, tegen crashende hd's. Je kan nog altijd door een domme fout iets kwijt raken. En ook dat kennen we allemaal wel denk ik ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

UltraSub schreef op zondag 03 april 2005 @ 10:10:
Je verkleint de kans ja, maar om RAID 1 nou als backup te zien, zoals TS dat atm doet, is echt een foute zaak imo. RAID is nooit backup. Het is alleen een extra veiligheid, tegen crashende hd's. Je kan nog altijd door een domme fout iets kwijt raken. En ook dat kennen we allemaal wel denk ik ;)
Of je moet een raid array als backup gebruiken (dus raid array in server als backup en alle originele spullen op je eigen schijf in je eigen systeem, staat het ook altijd nog op 3 schijven).
Maar goed, je blijft met user errors houden

* TERW_DAN kan nog wel herinnneren dat hij een hdd leeggesmeten had waar nog 5GB aan fotos op stond :X. gelukkig kunnen recoveren, maar was niet echt ideaal.

• Maf
  • Nu online
Zo, een nachtje doorgewerkt; ben nu even bij mn ouders. Easyrecovery had ik nog niet geprobeerd en die staat nu te draaien voor nog een dagje dat hij aangaf. Hij had problemen met het benaderen van de schijf maar het leek erop dat hij wel iets kon vinden. Dat zou echt geweldig zijn.

Nog steeds snap ik dan RAID nog niet geheel. Het gaat me hier om het beveligen tegen crashes, user-fouten even niet meegeteld. Als de ene schijf nu crasht, kan ik dan de andere met de mirrordata nog wel benaderen? Heb ik dna een kopie? Dat is mijn vraag.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Maf schreef op zondag 03 april 2005 @ 12:15:
Zo, een nachtje doorgewerkt; ben nu even bij mn ouders. Easyrecovery had ik nog niet geprobeerd en die staat nu te draaien voor nog een dagje dat hij aangaf. Hij had problemen met het benaderen van de schijf maar het leek erop dat hij wel iets kon vinden. Dat zou echt geweldig zijn.

Nog steeds snap ik dan RAID nog niet geheel. Het gaat me hier om het beveligen tegen crashes, user-fouten even niet meegeteld. Als de ene schijf nu crasht, kan ik dan de andere met de mirrordata nog wel benaderen? Heb ik dna een kopie? Dat is mijn vraag.
Ja en nee.

Je hebt een gemirrorde schijf een 1 op 1 kopie op die controller. Maar zoals je in de faq kunt lezen, is het lang niet altijd zeker dat je de overgebleven schijf uit kan lezen op een andere controller of zelfs maar op een normale ide aansluiten.

Dus crashed fysiek een harde schijf, is er geen enkel probleem. Maar is het een fout in de controller, dan zijn beiden schijfen corrupt. Wordt je getroffen door een virus of treedt er een fout op door software dan zijn beide schijfen corrupt en heb je daar dus niets aan.

maar er is een goede FAQ die ook raid behandeld. Snuffel er eens in zou ik zeggen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

RAID is leuk, met RAID1 heb je 2 schijven die elkaars kopie zijn. Als er 1 crashed kan je de array rebuilden van de andere schijf. Maar wat als het huis affikt? Voor echt kritische data is RAID ook weer niet geschikt, je controller kan kaduuk gaan, je PC kan afbranden, een virus kan je data slopen, etc. Daarom backup ik off-site, elke nacht gaat mijn data naar mijn werkgever toe via een encrypted SSH tunnel. Het voordeel daarvan is dat mijn hele huis af kan branden, en dan heb ik alsnog mijn data.

Voor thuisgebruik is RAID wel perfect, alleen zou ik ook nog backups van de echt kritische data maken op bijvoorbeeld DVD's die je off-site bewaard.

Lees ook eens de RAID FAQ

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 03-04-2005 12:42 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Pagina: 1