E-mail notificatie colo-dataverkeer

Pagina: 1
Acties:

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 10:21

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Ik heb de hele avond zitten zoeken nadat laasts een colo-server van mij zeer veel dataverkeer genereerde, zonder dat ik het doorhad.
Binnen een avond is er voor 175GB aan videobestanden (legaal) gedownload door mensen over de hele wereld. Het financieële aspect van het probleem is inmiddels opgelost, alleen wil ik iets doen om dit in de toekomst tegen te gaan.
Een colo-provider zal niet zoals chello je verbinding afknijpen.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een mogelijkheid om via email een notificatie te krijgen wanneer er binnen een bepaalde tijdspanne een bepaalde hoeveelheid dataverkeer gegenereerd wordt.

Waar ik op uitkwam waren DU-Meter / NetMeter, maar die kunnen niet mailen. Verder heb ik gezocht naar plugins voor programma's zoals MBM en CoolMon (die wel kunnen mailen). Geen bood oplossingen.
Het zou fijn zijn als het programma freeware is, maar dat is geen vereiste.

Weet iemand een oplossing?

Gregor van Egdom Krekr

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

175GB is niet 'veel' :P

Anyway, bij welke coloboer zit je? De meesten hebben namelijk zelf wel dit soort scripts gemaakt om zelf op de hoogte te zijn van dergelijke pieken.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 03-04-2005 12:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Tsja, hoe moeten wij je daarmee helpen als je 0,0 informatie geeft over wat voor server, welk Operating System, welke webserver etc?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een emailtje .... jij hebt atlijd je mail open ?

kijk eens naar oplossingen zoals sms ..

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:58
175Gb aan een filmpje, lol, ben je geslashdotted ofzo ;)

Anyway: Ik heb zelf een colobak waar ik officieel 25Gb mag. (al ga ik mogelijk verhuizen, 100gig kost bij de budgedhosters ook niet veel tegenwoordig)

Anyway: Paessler Router Trafffic (PRTG) kan geloof ik ook emailnotificatie doen. (Onder windows that is)

Die gebruik ik zelf ook om m'n traffic te loggen (via snmp), omdat de coloboer waar ik hang dat nog altijd niet heeft (ze roepen al een jaar dat dat komt maar goed, voorlopig hang ik nog altijd op een unmanaged switch, dus die 25gig wordt al amper/niet gecontroleerd)
Notification options that send emails e.g. when a line reaches certain traffic limits or a monitored device is not reachable.
Ik zou dan wel een gin.nl mailadres oid aanmaken zodat t mailtje op je mobiel terechtkomt, mail haal je niet altijd elk half uur op ;)

Voorlopig kan ik redelijk goed mn verkeer kwijt, hun administratie is dermate goed dat ik de laatste 5 mnd ofzo al geen factuur meer gezien heb.. Maar goed, 't kost me dan ook maar 15 eur voor 25gig/1U dus dat houd ik wel aan de kant voor als ik ooit factuur krijg.. Al zit ik eraan te denken om eens richting een leaseweb-boer te gaan, 25 eur voor 100gig is ook niet slecht.. en uptimegaranties enz hoef ik niet....

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 03-04-2005 18:37 ]

Verwijderd

Of je rammelt zelf een phpscriptje wat gewoon de hoeveelheden verkeer uit een mrtg log trekt, komt de hoeveelheid boven een bepaalde waarde in tijdeenheid X -> verstuur een mail.

Verwijderd

Excuses voor het gebrek aan info. Het is een zelfbouw Windows 2003 server, draait Apache, PHP en MySQL. Hij is ge-colo'ed bij transip
fish schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:19:
een emailtje .... jij hebt atlijd je mail open ?
kijk eens naar oplossingen zoals sms ..
Elke 5 min op desktop en PC, en elke 4 uur op mobiel.
DJSmiley schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:34:
175Gb aan een filmpje, lol, ben je geslashdotted ofzo ;)
Zoiets
Paessler Router Trafffic (PRTG) kan geloof ik ook emailnotificatie doen. (Onder windows that is)
Dat zocht ik
Die gebruik ik zelf ook om m'n traffic te loggen (via snmp), omdat de coloboer waar ik hang dat nog altijd niet heeft (ze roepen al een jaar dat dat komt maar goed, voorlopig hang ik nog altijd op een unmanaged switch, dus die 25gig wordt al amper/niet gecontroleerd)

Ik zou dan wel een gin.nl mailadres oid aanmaken zodat t mailtje op je mobiel terechtkomt, mail haal je niet altijd elk half uur op ;)
zie post hierboven
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 18:47:
Of je rammelt zelf een phpscriptje wat gewoon de hoeveelheden verkeer uit een mrtg log trekt, komt de hoeveelheid boven een bepaalde waarde in tijdeenheid X -> verstuur een mail.
Dat is ook een idee, zal ik naar kijken. Wel lastig omdat hij dan alleen bijv. Apache neemt... zal eens onderzoeken.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 16:54 . Reden: Dit is dus Kr3Kr, zat even bij iemand anders. ]

Verwijderd

huh, op basis van snmp gegevens meet hij elke byte die door de interface gaat hoor :)

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 17:09:
huh, op basis van snmp gegevens meet hij elke byte die door de interface gaat hoor :)
Wat bedoel je?

Gregor van Egdom Krekr

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dat mrtg via snmp het dataverkeer kan bijhouden, dat dat niks met een "apache server" te maken heeft.

Verwijderd

Erkens schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:06:
[...]

dat mrtg via snmp het dataverkeer kan bijhouden, dat dat niks met een "apache server" te maken heeft.
Nja je zorgt dat je die logs met php kan lezen en daaruit haal je het gemiddelde verkeer in periode X. Als dat groter is dan waarde Y -> stuur een mail :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:58
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:41:
[...]

Nja je zorgt dat je die logs met php kan lezen en daaruit haal je het gemiddelde verkeer in periode X. Als dat groter is dan waarde Y -> stuur een mail :)
PRTG (wat ik eerder in dit topic noemde) is dus op basis van SNMP. MRTG doet hetzelfde, alleen is PRTG nogal idiot-proof en vereist MRTG onder een windows bak wat meer config/installatiewerk.

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:52:
[...]

PRTG (wat ik eerder in dit topic noemde) is dus op basis van SNMP. MRTG doet hetzelfde, alleen is PRTG nogal idiot-proof en vereist MRTG onder een windows bak wat meer config/installatiewerk.
Very true, dat Active Perl kan nogal eens moeilijk doen inderdaad :) Ik ga ook eens kijken naar PRTG :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

even wat snel gezocht @ google:

http://www.paessler.com/ipcheck/

dit lijkt te kunnen wat jij wilt :)

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Erkens schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:03:
even wat snel gezocht @ google:

http://www.paessler.com/ipcheck/

dit lijkt te kunnen wat jij wilt :)
Inderdaad. Ik kende Paessler ook al van naam, nu ik het weer zo zie. Waarschijnlijk al ervaring met dit programma?

In ieder geval hartelijk bedankt!

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1