Kleuren in browsers onder OS X

Pagina: 1
Acties:

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Ik bekeek daarstraks een foto in het solo-showcase topic en zag een mooie foto van een paard, maar deze was vrij vaal, alsof er een waas over lag. Ik heb de foto gedownload en geopend in photoshop om eens te kijken of dat te verhelpen was en zodoende nuttig commentaar te kunnen leveren. Tot mijn verbazing was de foto in photoshop donkerder dan in Firefox en zo mooi van kleur dat deze waarschijnlijk gewoon zo bedoelt was.

Ik heb Korakal gevraagd om in Windows te kijken naar de kleur van de foto in Firefox en Photoshop. Bij hem kwamen deze overeen, zie hier.

Ik heb de foto geopend in een aantal andere browsers om te kijken welke kleurweergave nou 'correct' zou moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: http://lissenberg.net/got/small/paard_small.jpg

Linksboven Safari, rechtsboven Firefox, linksonder Shiira, rechtsonder IE. Photoshop geeft dezelfde kleuren als Safari en Shiira. Camino heb ik ook bekeken en geeft dezefde kleur als Firefox.

Mijn vraag is nu: welke kleur is 'correct'? Moet het plaatje donker zijn, of wat lichter en hoe kom ik daarachter?

Overigens, mijn monitor is met de utility die daarvoor in OS X zit, gekalibreerd.

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 02-04-2005 21:56 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het lijkt haast wel alsof de ene browser zich beter aan het color profile houdt dan de andere.
Omdat er van oudsher veel grafische ontwikkelaars met Macs werken is color management een belangrijk onderdeel van het OS, en ik denk daarom ook van Safari.
Firefox en IE draaien op een andere engine, die wellicht niet op de hoogte is van het color management, dus misschien dat het daar aan kan liggen?

De kleuren die Photoshop weergeeft lijken me in ieder geval de beste referentie :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53
Echt color management kun je alleen maar zien in programma's welke hiervoor geoptimaliseerd zijn, foto's beoordelen doe je dus niet in een browser.

Safari gebruikt Apple's eigen khtml rendering engine, Shiira gebruikt ook deze engine. Firefox & Camino gebruiken de Mozilla Gecko engine. Welke engine IE gebruikt weet ik niet, het zal wel in "house" zijn.
Ik heb Korakal gevraagd om in Windows te kijken naar de kleur van de foto in Firefox en Photoshop. Bij hem kwamen deze overeen, zie hier.
Dit heeft hetzelfde effect als Safari en Photoshop naast elkaar zetten op de mac, een beter optie is om de foto's naast elkaar te gooien in IE & Firefox & Photoshop je moet nu ook een afwijking ontdekken. Verder zou je even met "color cop" of op de mac "kleuren meter" aan de slag moeten om de werkelijk afwijking te meten op het blote oog zie je niet genoeg. Wel zie ik alleen in het zwarte gedeelte van de screenshot al een afwijking op zowel R/G/B van bijna 2 punten, dit is best veel :).

[ Voor 17% gewijzigd door leon1e op 02-04-2005 22:56 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Als je naar mozilla's poging voor colorsync kijkt (http://www.mozilla.org/projects/colorsync/) dan zie je dat er sinds 1998 (!) niks meer mee gedaan wordt. Zou me niks verbazen als Safari wél colorsync heeft, en gecko (camino) niet.
Vreemd dat IE ook een andere kleur geeft, want die is nl. ook ColorSync-aware (check je prefs evt.).

owh, en Safari == Shiira == OmniWeb dus dat onderling vergelijken is niet zo nuttig ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021

Assume there are no rules and it's one big free for all

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Dat topic had ik niet gezien. Firefox ondersteund het inderdaad niet. Wat alleen raar is, is dat IE het wel zou gebruiken maar de onderste rij plaatjes uit bovenstaande link niet juist weergeeft bij mij. Kan iemand met OS X 10.3.8 kijken of hij/zij daar ook last van heeft?

Overigens gebruik ik IE nooit, maar ik zou toch wel willen weten waarom het niet werkt...

[ Voor 15% gewijzigd door breinonline op 02-04-2005 23:20 . Reden: toevoeging IE ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• leon1e
Net nog even getest en er stond me al iets van bij dat het niet goed ging in IE in combinatie met os X. De standaard versie 5.2 (Os x Install / .8), doet helemaal niks met het vinkje "Use color sync tm". Ga maar eens naar http://digistar.com/~dmann/profile_test/ en let vooral in de eerste serie op de wolken, wat hier uit komt met een kleuren meeting hoef ik je denk ik niet te vertellen ;).

Conclusie "drop ie" wordt toch niet meer verder ontwikkeld, en gebruik safari als je foto's gaat surfen of een andere safari clone :).

edit:
En ook de "nieuwste" ie doet hier totaal niks met de profielen.

[ Voor 14% gewijzigd door leon1e op 02-04-2005 23:20 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

IE doet 't hier, nadat ik 't vinkje even aan heb gezet, prima. Da's IE 5.2.3 in OSX 10.3.8.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.ini.hshaarlem.nl/~marco/ie-colorsync.png

En omdat leon1e er om vroeg, safari en IE. Bovenste browser is IE:
Afbeeldingslocatie: http://www.ini.hshaarlem.nl/~marco/ie-safari-color.png

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 02-04-2005 23:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• leon1e
Dit doet mijn IE 5.2.3 in OSX 10.3.8, met colorsync aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.powercycle.nl/Meuk/Got/IeVsSafari.jpg
Pagina: 1