Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HQI 400 watt lamp waterkoelen

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Ik ben van plan om zelf een beamert in elkaar te knutselen. Daar is al een topic op GoT over, en Diyprojector.nl heeft ook zeer veel info. Nu zet je in beamers meestal een HQI (metaalalide) lamp. Zo'n soort lamp omdat ie veel licht geeft (36000 lumen), en omdat hij een zeer wit licht geeft (wat nodig is voor een goede kleurweergave). De lampen zijn er in de 250 en 400 Watt versie. Helaas worden ze dus ook nogal heet (300 graden), en daar kunnen ze ook wel tegen, de TFT die 25 cm verderop zit vind dat echter niet zo prettig. Die gaat snel dood als hij warmer dan 35 graden wordt. Dus zoals je je wel kan voorstellen moet je behoorlijk koelen om het allemaal een beetje koel te houden. Normaliter worden daar flinke (120 mm) fans voor gebruikt, of radiaalfans, en dat maakt ook behoorlijk wat lawaai. Nu worden de lampen in een bios watergekoelt (die zijn 15.000 Watt), en het zou natuurlijk ideaal zijn om thuis ook een beamert te hebben die je compleet niet hoort. Hier is al een topic over op Diyprojector.nl, maar die is een beetje doodgebloed zonder echte resultaten / plannen. Nu dacht ik dat dit misschien iets voor GoT was, omdat waterkoeling ook hier redelijk veel voorkomt (op een andere manier natuurlijk) en men hier ongelofelijk vindingrijk is ;)
Ik had al een ideetje uitgewerkt, maar ik weet niet echt of dit wat wordt:

Afbeeldingslocatie: http://img14.exs.cx/img14/2517/10eb.jpg

De pic spreekt voor zichzelf denk ik.

Graag jullie mening / idee / kritiek :)

Edit: typefoutjes verwijderen

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kun je ook niet het licht door het water laten gaan? Of krijg je daardoor vervorming? Zoja, dan kun je makkelijk 2 glazen buizen nemen zoals een klein en een groot glas waartussenin je het water laat stromen.

• Clock
Het water breekt dan, omdat het niet loodrecht door het plexi en water gaat. Dat is opzich niet zo'n ramp, waant dan verplaats je de fresnel (soort lens voor de tft) een beetje, en ddan komt dat wel goed. Maar de hitte zit in de IR-straling die de lamp uitstraalt. Ik weet dus niet of water de IR-straling eruit filtert. Vandaar dat IR-filter.

Bij zo'n lamp moet je hier aan denken
Afbeeldingslocatie: http://www.machhell.de/ecom/catalog/images/HQI-TS2.jpg
Dus geen gewoon peertje or something like that :)

• Clock
_ferry_ schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:45:
dan kun je makkelijk 2 glazen buizen nemen zoals een klein en een groot glas waartussenin je het water laat stromen.
ik snap je idee niet helemaal eerlijk gezegd. |:(

• Cool_Mod_E
  • Laatst online: 31-08 06:56

Cool_Mod_E

9200 Wp

Clock -gunner- schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:32:
Ik had al een ideetje uitgewerkt, maar ik weet niet echt of dit wat wordt:
Naar mijn bescheiden mening gaat dit niet werken.
Lucht is geen goede warmtegeleider (tenopzichte van water dan).
Je warmt hiermee de lucht op, maar die kan het vervolgens erg slecht kwijt aan het water....
Zelfs al zou je de gehele binnenkant bekleden met watergekoelde koelribben, dan nog heb je hiervoor te weinig warmte overdracht. (en dan durf ik nog niet eens te denken over condensatie, want je lamp wordt bloedheet, en je koelribben "Koud".....
Stel je voor dat er een druppeltje water op de lamp komt......

Mijn advies: plaats 1 of 2 12cm Papst fans van 19dB....

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Clock -gunner- schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:55:
[...]

ik snap je idee niet helemaal eerlijk gezegd. |:(
Men neme een beker van 5cm diam. die zet je in een beker van 8cm diam.
In de beker van 5cm monteer je de lamp. Tussen de 2 bekers in heb je een ruimte van 1,5cm aan beide zijdes. Dit giet je vol met water, en zo is de lamp rondom voorzien van water. Dat kun je natuurlijk uitwerken tot een ander en waterdichte manier. En er moet stroming zijn met een radiator, maar dat moet geen probleem zijn. Ik ben alleen benieuwd of het IR filter voldoende warmte tegen houd. Maar daar hebben andere mensen vast meer verstand van :)

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 02-04-2005 22:11 ]

Verwijderd

Dit gaat inderdaad niet goed werken, zonder luchtstroming. De stilstaande lucht zal snel verwarmen, en relatief weinig warmte afstaan aan het water. De enige mogelijkheid om zoiets watergekoeld te maken is het water direct op de lamp aan te brengen, wat in dit geval gaat zorgen voor breking/filtering van het licht.

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-11 23:31
misschien kun je van metaal een soort van heatsinkblokje maken, waar water doorheen stroomt, en die je dan op de achterkant van je lamp bevestigd (soort van WC processorkoeler, maar dan langwerpig, en met een gootje waar je lamp precies half in past)
Misschien nog wat geleidingspasta ertussen... (of niet, mooi polijsten, weerkaatst het ook nog licht :P)

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zat te denken, verdampt water niet bij 100 graden? :P

Heeft ook een computer!

• Clock
Bertus schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:38:
Ik zat te denken, verdampt water niet bij 100 graden? :P
Hmmja, maar het zit in een afgesloten omgeving, dus het condenseert wel weer ergens. Ik was ook niet van plan het water 100 graden te laten worden, als je 5 of 7 liter water laat rondpompen door een radiator komt dat wel goed :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Is het niet mogelijk de lamp zelf in water te doen?

Het glas van zo'n lamp is toch waterdicht...

Of een Koelblok maken dat er precies omheen past en daar water doorheen pompen...

Met lucht ertussen lijkt me iig niet zo veel effect hebben...

• Clock
Het klopt idd dat lucht slecht warmte geleidt. Dat is ook het zwakke punt van deze opstelling. Het enige wat ik zo 123 kan bedenken om twee 20 mm buisjes aan de onderkant te maken, door eentje koele lucht blazen(intake) en de andere als luchtafvoer gebruiken (outtake). Dat in cominatie met watergekoelde koelribben zou toch redelijk wat warmte moeten afvoeren. Je laat de hete lucht langs koelribben circuleren...

• Clock
De lamp 'in' het water maken is ook een mogelijkheid. Ik zie alleen niet zo 123 een simpel veilig opzetje om beide polen 220 volt (5000v bij het opstarten) in het water te krijgen. Ik denk niet dacht dit echt een oplossing is...

Ik zal ff proberen uit te zoeken hoe ze zoiets in de Pathe hebben gedaan. Daar gebruiken ze dezelfde lampen alleen dan groter, en worden watergekoelt..

• Clock
_ferry_ schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:11:
[...]

Men neme een beker van 5cm diam. die zet je in een beker van 8cm diam.
In de beker van 5cm monteer je de lamp. Tussen de 2 bekers in heb je een ruimte van 1,5cm aan beide zijdes. Dit giet je vol met water, en zo is de lamp rondom voorzien van water. Dat kun je natuurlijk uitwerken tot een ander en waterdichte manier. En er moet stroming zijn met een radiator, maar dat moet geen probleem zijn. Ik ben alleen benieuwd of het IR filter voldoende warmte tegen houd. Maar daar hebben andere mensen vast meer verstand van :)
Oke, helemaal duidelijk :*)

Dat is een goed idee, alleen zal ik dan ff moeten uitzoeken of je dan extra rare brekingen krijgt. Ik weet alleen wat de effecten zijn als je licht door een vlak heen jaagt.
Het IR-filter laat al het licht door, behalve dus IR licht. Dat werkt redelijk effectief (blockt 80% geloof ik)

Verwijderd

Clock -gunner- schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:51:
De lamp 'in' het water maken is ook een mogelijkheid. Ik zie alleen niet zo 123 een simpel veilig opzetje om beide polen 220 volt (5000v bij het opstarten) in het water te krijgen. Ik denk niet dacht dit echt een oplossing is...

Ik zal ff proberen uit te zoeken hoe ze zoiets in de Pathe hebben gedaan. Daar gebruiken ze dezelfde lampen alleen dan groter, en worden watergekoelt..
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar van wat ik gelezen heb kunnen die lampen NIET goed tegen extreme temperatuur verschillen. Zo is het zelfs al link om met een fan direct op de lamp te blazen. Je moet dan altijd zorgen dat je lucht weg zuigt ipv blazen (geleidelijkere koeling rondom de lamp).

Bedenk maar eens wat er gebeurd als je een lamp van 300 graden celcius in een bak met water met 20 graden celcius gooit, boem gaat het dan... En als je de lamp "opstart" in het water gaat het misschien wat geleidelijker maar binnen in de lamp is het extreem snel extreem warm, dus ik denk dat dit niet goed gaat...

experimenteren kost je 30 eurie per lamp, maar wel stoer als je het doet :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm. Als het grootste probleem het IR-licht is ga je alsnog een probleem krijgen: je IR-filter absorbeert het licht en zet het om in warmte, je IR-filter word dan hardstikke warm. Wat misschien goed tegen de straling werkt is de binnenkant van je lampbehuizing compleet reflecterend maken (alufolie ofzo, iig iets wat ook hard infrarood goed reflecteert) en dan de IR-filter waterkoelen. Dan ben je alleen nog niet af van het feit dat de lamp door het feit dattie zelf warm wordt de lucht opwarmt, maar misschien is dat dan met een heel klein stil fannetje te verhelpen...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Die lamp in water houden zal denk ik gaan werken als een snelkoker, het water gaat dan koken en dan krijg je hele vervelende bubbels (die weer zichtbaar zijn door trillend beeld). Koelen met lucht lijkt de beste oplossing, zoals eerder aangegeven gewoon wat fans. 400 watt blijft in principe 400 watt warmte (op die 5% na), die kan je niet opeens omlaag krijgen door dat extreem te gaan koelen, je kan dan beter kijken naar een lichtbron die efficiënter is of gewoon ervoor zorgen dat die lamp niet té heet wordt. En zo te zien zijn deze lampen wel gemaakt om wat warmte te verdragen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Clock
De lampen kunnen de 600 graden ook nog wel aan. Het gaat echter om de TFT, die zit 25 cm verderop, en die vindt 35 graden al te heet.
Ik zal er eens een nachtje over slapen :/

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
rondom de lamp kun je gewoon koelen met water achter plexi. maar naar het lcd toe moet je ir-filters gebruiken want die nemen de energie op en worden warm. deze kun je dan weer koelen. als laatste moet je ook je lcd weer koelen met water.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Clock
Lcd koelen met water lijkt me niet echt gezond.

Wat mijn plan dus ook was om een soort 'light-unit' te maken die alle warmte binnen een afgesloten behuizng houdt, en daarbinnen gekoeld wordt. De licht die uit eruit gaat naar de tft idd door IR-filters laten gaan. Het IR filter komt vlak achter de light unit, en de warmte zal daar denk ik niet bijzonder veel zijn.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Waarom zou je een lcd niet kunnen koelen?, tussen 2 glazen plaatjes en dat zegmaar in water zetten.

Je ir filter moet je ook koelen zoals werd gezegd..

Ik vraag me af of het mogelijk is om ipv water olie te gerbuiken

Die heb je ook gewoon helder, maar dat gaat niet koken bij 100 graden...

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Hoi, in je startpost zeg je dat bioscooplampen ook met water worden gekoeld hoe gebeurt dat dan?? Mischien kan je kijken hoe dat gaat en dat namaken. :)

Hallo!

• Clock
Clock -gunner- schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:51:

;) Ben bezig

[ Voor 19% gewijzigd door Clock op 02-04-2005 23:47 ]

• Clock
Is niet echt iets te vinden over de techniek erachter...

"Daartoe is een 15.000 Watt lamp aangebracht. De lamp die enorm heet wordt en een gigantische hoeveelheid licht geeft is gemonteerd in het lamphuis. Het licht wordt gereflecteerd op een parabolische spiegel en twee warmteabsorberende spiegels alvorens de koepel te bestrijken. De lamp wordt zelfs zo heet dat deze door een waterkoelsysteem op aanvaardbare temperatuur moet worden gehouden. De flexibele buizen die aan de projector gemonteerd zitten zijn voor de voeding en de waterkoeling van de lamp die is gevuld met het zeldzame Xenon gas. De lamp heeft een beperkte levensduur. Ongeveer 1200 films kunnen worden vertoond met één en dezelfde lamp alvorens die vervangen moet worden".
Bron
Afbeeldingslocatie: http://www.dvd.nl/images/achtergronden/000023-11.jpg

Dat is het echte werk ;)

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
In de industrie gebruiken ze daar warmte wisselaars voor, alleen in een beamer niet toe pas baar. Gebruik gewoon wals ventilatoren die werden vroeger ook in de professionele beamers gebruikt.
Kijk naar deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/beamer1.jpg
En die heeft een 575 watt lamp

Die fans zijn 25 euro stuk. Niet goedkoop, maar je hoort ze niet.

Pentax k10d - Blog - Flickr

• Clock
Denk zo langzamerhand dat dat beter is (luchtkoeling). Is mijn opzetje in de firstpost nou echt zo verkeerd :/ :P

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Interessant stuk over die lamp, zie ook dit plaatje wat wel een mogelijkheid is:
Afbeeldingslocatie: http://www.dvd.nl/images/achtergronden/000023-12.jpg
Hierbij vergroot je de afstand lamp (in dit geval 15kW 8)7 ) en de film (in jouw geval TFT).

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

LauPro schreef op zondag 03 april 2005 @ 00:27:
Interessant stuk over die lamp, zie ook dit plaatje wat wel een mogelijkheid is:
[afbeelding]
Hierbij vergroot je de afstand lamp (in dit geval 15kW 8)7 ) en de film (in jouw geval TFT).
mjah een beamer van 4 meter is niet relaxt.. ooti van straalwartme gehoord ? je kan via geleiders, warmte transporteren, via een iets als water wat warmte opneemt, en ook stralen...

bij 40 graden sterft je TFT, en warmte kan heel ver gaan.. het kan zo ff 300 graden maken

pak een lucifer en 2 halve bollen vanbinnen spiegel. plaats ze recht tegenover elkaar, gloeispiraaltje voor de een, en dan goed plaatsen zal de lucifer vanaf ong 2 meter nog in de fik vliegen.. aangezien de lamp wel een tig spiraaltjes tegelijk zijn kan je het wel bedenken. (spiegels weerkaatsen de warmte simpel)

ik denk dat je het beste zo kan doen:

Koelribben aan de binnenkant, en 2 120 of 140 mm fans erop, zo gaat de warmte van de lamp naar het watergekoelde metaal en word het vanzelf koud..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er is natuurlijk hitte die ontstaat doordat zwart warmte op neemt (zwarte pixels in de LCD), maar volgens mij ontstaat de meeste warmte bij de lamp zelf. Ik kan me niet voorstellen dat er zegmaar op 25cm afstand als je de warme lucht weg blaast er van die 400 watt nog veel over is. Ik denk dat het LCD bij compleet zwart maximaal nog 100 watt op zal nemen. Als ik uitga van een 15" display met 700 cm2 zit je ongeveer op 0,14 watt per cm2. Geen idee of dit helemaal klopt maar naar mijn idee hoef je dan niet zo bang te zijn dat die LCD stuk gaat, al helemaal omdat er geen backlight op de LCD zit. Een 15" TFT LCD scherm neemt nogmaal ongeveer 40 watt op. 90% daarvan wordt gebruikt voor de backlight (ong 36 watt). Dat zou beteken dat er 3 keer zoveel warmte door het scherm heen wordt gejaagd. Na wat googlen zie ik dat een normaal LCD tot 50 graden in bedrijf kan worden gehouden. Uitgaande van een kamertemperatuur van 21 graden, een normale gebruikstemperatuur van 30 graden zou die 36 watt een verhoging van 9 graden betekenen. 100 watt ligt dan net iets onder de 50 graden en zou dus geen probleem moeten zijn.

Shoot me :+ .

bij het koelen is het denk ik wel van belang dat je een beveiliging maakt als de temperatuur echt te hoog wordt. Door bijvoorbeeld een IR sensor die je bij een bepaalde waarde een relais laat om gooien.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Overdracht via stilstaande lucht kun je inderdaad vergeten.

Sprite_tm merkt terecht op dat als het IR-licht al teveel warmte overdraagt naar te TFT, dat dan ook het IR-filter dat deze warmte nu opvangt vrijwel zeker gekoeld zal moeten worden.

Aan LauPro's eerste post twijfel ik: 400W is nu ook weer niet zo veel.. mijn waterkoker is 2000W op een ook niet al te lang elementje en daar vormen zich niet gelijk bubbels (wel als het water al behoorlijk warm wordt natuurlijk). Nu weet ik niet precies hoe groot die lamp is, doch als je echt waterkoeling wil zou ik kijken naar een oplossing die de lamp met water omringt. Eventueel met het IR filter ook nog onder water.

Je bent dan wel flink bezig om water en 220V te scheiden, terwijl, zoals LauPro hier direct boven ook zegt, 25 cm plenty ruimte is om de hete lucht weg te blazen; de lamp kan het tenslotte gewoon hebben.

Maar eh .. nog effe een vraagje: 36000 lumen.. hoe komt 't dan dat er maar pakweg 2.000 op het scherm komen? Valt daar niet wat te verbeteren (spiegels e.d.).

• Clock
Birdie schreef op zondag 03 april 2005 @ 05:39:

Maar eh .. nog effe een vraagje: 36000 lumen.. hoe komt 't dan dat er maar pakweg 2.000 op het scherm komen? Valt daar niet wat te verbeteren (spiegels e.d.).
Je verliest met een DIY beamer verschrikkelijk veel licht. De tft laat maar 30% licht door. Een fresnel laat 92% licht door, en daar heb je er 2 van. Dan heb je ook het objectief nog, die houd ook wel 10% tegen. Ook heb je nog een UV- en een IR-filter. Zo houd je aan het eind nog maar iets van 1500 lumen over...

• Clock
Wat befreft de warmte straling: Er zijn speciale spiegels die IR-doorlaten, en normaal licht gewoon spiegelen. Als je je licht eerst door zo'n spiegel laat gaan heb je dus 'koud' licht. Alleen zet je de spiegel (onder een hoek van 45 graden) meestal tussen je 2e fresnel en objectief. Zo krijg je niet zo'n langgerekte balk, maar een iets compactere vierkant.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:55
ik denk dat het zinvoller is om je lamp rustig te koelen met een paar fans @ 7V. dan hoor je ze ook niet... in een film zit altijd muziek, dus zet je surround wat harder.

vervolgens doe je tussen je lamp en je lcd 1 of 2 glasplaten, die de lamp en de lcd +/- luchtdicht van elkaar scheiden.
als dat nog niet genoeg is kun je warme lucht in het lcd gedeeldte ook nog verplaatsen met een fan.

zo zorg je ervoor dat de lcd niet heet wordt, en welke temp. de lamp verder aanneemt maakt niet zoveel uit.

Verwijderd

Ik denk dat het handiger is om je beamer in 2 compartementen te scheiden: Eentje dat "heel warm" mag worden en een "koel" gedeelte voor de lcd. 25 cm lijkt me voldoende ruimte om een paar filters en/of andere trucjes tussen te plaatsen zodat bij de lcd de meeste warmtestraling er al uit is.

Het lijkt me ook niet erg gezond voor de levensduur van de lamp om het aan extreme temperatuurverschillen bloot te stellen, dat ding is ontworpen om heel heet te worden, dus voor de levensduur van de lamp lijkt het me het beste hem zo te gebruiken als waarvoor die gemaakt is.
Clock -gunner- schreef op zondag 03 april 2005 @ 00:08:
Denk zo langzamerhand dat dat beter is (luchtkoeling). Is mijn opzetje in de firstpost nou echt zo verkeerd :/ :P
Het verkeerde hieraan lijkt me dat je de (stilstaande)lucht tussen de lamp en water als medium gebruikt om warmte te transporteren. en lucht is zo nou eenmaal geen goed warmtetransportmiddel.

Een stille fan in het "warme" gedeelte lijkt me dan voldoende om de lamp in leven te houden.

• Clock
Ik denk ik dat het waterkoeling idee laat varen (toepasselijk :+ ). Ik koop voor 25 pleuro voor een mooie radiaalfan bij Okaphone (plaatselijke elek.shop). Iig allemaal bedankt voor de ideeen en reacties! _/-\o_

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Waterkoeling is riskant ja. Het is complex en je krijgt blurred beeld als je water door licht laat stromen. Niet mooi.

Goede luchtstroming is een rekenwerk en passen. De brede fan maakt het makkelijker, maar tegenwoordig kan je beter 2e hands beamer in 1 keer kopen, omdat ze niet meer duur worden en minder risico kennen. Voor je het weet, heb je meer geld uitgegeven dan goedkope beamer...

Maar goed, succes dus ermee. Er zijn 2 belangrijkste koelingen: lamp en lcd koeling. De rest is nog te doen.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
kun je niet een combinatie maken? water en luchtkoeling?
achter de lamp (andere kant van het beeld) zit de waterkoeling en voor de lamp laat je met behulp van 2 goed geplaatste fans de warme lucht naar de waterkoeling stromen.
of je maakt een schuin model, hoogste deel water koeling, principe warme lucht stijgt

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 03-04-2005 17:52 ]

K to the KillaZ

• Clock
KillaZ schreef op zondag 03 april 2005 @ 17:52:
kun je niet een combinatie maken? water en luchtkoeling?
achter de lamp (andere kant van het beeld) zit de waterkoeling en voor de lamp laat je met behulp van 2 goed geplaatste fans de warme lucht naar de waterkoeling stromen.
of je maakt een schuin model, hoogste deel water koeling, principe warme lucht stijgt
Hmmja, maar ik ga mezelf niet enorm veel werk op de hals halen als je dan toch weer met fans zit te klooien... Waterkoeling maken voor zoiets is redelijk duur, is poepveel werk, complex, etc En als je dan toch weer vrolijk een fan erdoor hoort blazen koel ik liever alles met lucht. Ondertussen zijn er meer dan 20 mensen die het met lucht hebben gedaan (die er pics van hebben) en dan werkt ook heel goed. Ik had graag waterkoeling gehad, maar helaas gaat dat denk ik dan niet lukken...

Verwijderd

In een bioscoop gebruiken ze koudespiegels, deze nemen een deel van de warmte alvast weg. Verder zit er bij de grotere vermogens waterkoeling op de lamp, deze is er volgens mij standaard al in geïntegreerd. Verder wordt het venster waar de film voorlangs loopt ook gekoeld met water. Dit gebeurd door rondom een halve buis te laten lopen waar water doorheen stroomt.

De warmte die gegenereerd wordt moet je jezelf niet in vergissen. Bij bioscoopprojectors staat een beeldje 1/48 seconde stil voor de plek waar het ligt erop valt, maar toch is er nog een goede luchtstroom nodig aan de buitenkant. Ikzelf werk ook in een bioscoop, en daar hebben we het wel een aantal keer gehad dat een stukje film gewoon door de hitte een gat in wordt gebrand.

• Clock
Daar gebruiken ze dan ook een 15.000 watt lamp, maar je hebt wel gelijk dat het verschrikkelijk heet wordt. Is een bios btw 48 beeldjes p/s?

Ik denk dat ik de lamp in een apart vak zet, en die volledig scheidt van de rest. Dan het licht door een IR/UV filter laten gaan, dan door de tft.
Clock -gunner- schreef op zondag 03 april 2005 @ 09:03:
Wat befreft de warmte straling: Er zijn speciale spiegels die IR-doorlaten, en normaal licht gewoon spiegelen. Als je je licht eerst door zo'n spiegel laat gaan heb je dus 'koud' licht. Alleen zet je de spiegel (onder een hoek van 45 graden) meestal tussen je 2e fresnel en objectief. Zo krijg je niet zo'n langgerekte balk, maar een iets compactere vierkant. Dus het is miss wat lastig om dat tussen de lamp en de TFT te krijgen..

[ Voor 53% gewijzigd door Clock op 03-04-2005 19:08 ]

Verwijderd

Clock -gunner- schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:03:
Is een bios btw 48 beeldjes p/s?
[...]
Een bioscoop is 24 of 25 beeldjes per seconde, maar het vervangen van het ene beeldje voor het volgende kost ook nog tijd. Daardoor komt het er in principe maar op neer dat een beeldje 1/48 seconde echt stil staat en volledig wordt blootgesteld.

Heb nog even de werking van een koudespeigels opgezocht:
"Een koudespiegel berust op het niet reflecteren van infrarode stralen, waardoor de warmtestralen uit het licht het filmvenster niet bereiken.

Verder zijn er ook nog filters te verkrijgen. Ik citeer weer:
"Deze zijn gefabriceerd uit warmtebestendig glas en worden geplaats tussen de lamp en filmvenster.Hierdoor wordt circa 50% van de warmte afgevoerd met een lichtverlies van ongeveer 5%."

Naar mijn weten zijn die spiegels alleen wel ontzettend duur, ik dacht iets van €1000,- dat je er zo voor betaald. De prijs van de filters zou ik niet zo weten.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De vermogens die ze in een bioscoop gebruiken lijken me ook veel groter dan in dit geval. Ik neem aan dat je voor zegmaar een zaal voor 100 man toch al snel een lamp nodig hebt van 4 kW wil je het hele doek bestrijken? 4000 in verhouding met 400 is nogal een verschil.

edit: via google zie ik dat men voor kleine zalen een lamp gebruikt van 2000 watt, 4000 is heel reëel dus.

[ Voor 18% gewijzigd door LauPro op 03-04-2005 22:03 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
En wat nou als je ipv je tft gewoon een stuk overhead sheet pakt, en daar een temp sensor opplakt en 's kijk hoe warm ie nou echt word, en dus hoeveel je het moet koelen..

Misschien is een klein beetje luchtstroming al zat, gewoon een 12cm fan @7volt ofzo

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Goed topic.

Ik heb goed doorgelezen, en ik denk dat het volgende wel mogelijk is: zet de lamp gewoon in gedestilleerd water :). Dat geleid niet, en kan je de polen op de lamp gewoon aansluiten. Op die manier kan je natuurlijk het boeltje mooi koelen. Iemand in dit topic zei dat er spiegels zijn die IR licht doorlaten, maar normaal licht niet. Als je die twee ideëen combineert, kom je denk ik erg ver!

TweakBlog

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

Ruudjah schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:33:
Goed topic.

Ik heb goed doorgelezen, en ik denk dat het volgende wel mogelijk is: zet de lamp gewoon in gedestilleerd water :). Dat geleid niet, en kan je de polen op de lamp gewoon aansluiten. Op die manier kan je natuurlijk het boeltje mooi koelen. Iemand in dit topic zei dat er spiegels zijn die IR licht doorlaten, maar normaal licht niet. Als je die twee ideëen combineert, kom je denk ik erg ver!
gedestileert water wordt ook vies... en gaat langzaam weer geleiden.
zo'n spiegel kost 1000€ ook niet echt lekker......

kun je er niet een stukje dubbel glas tussen plakken ? dubbel glas is toch (bijna) luchtledig van binnen

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59
Warm water heeft een andere brekings-index dan koud water. Hierdoor krijg je wazigheden en kleuringen in het licht. Daarnaast kunnen verontreinigingen in het (demi-)water in de gloeiend hete kwartsbuis inbranden. Ja dat geeft wel mooi vuurwerk....
Maar misschien werkt die lamp helemaal niet bij kamertemperatuur, dan is het met immersie in water te koel.

Mij lijkt het scheiden van de lichtkamer en de rest mbv spiegels (langere afstand) en dan stille fans erop ook de beste oplossing.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-11 10:20
Plaats een glasplaat tussen je lamp en je TFT, glas is een slechte warmtegeleider, dus dan heb je een warme zone en een koude zone. Als je met 2 120 mm fans een leuke luchtstroom veroorzaakt dan koelt je lamp lekker en stil, en je TFT wordt niet te heet. Eventueel dat glas met een IRfilter combineren.

Verwijderd

hoe meer glas je plaats, hoe miner van het gewenste licht je op het einde gaat overhouden,

de beste manier zal volgens mij zijn een lightbox te vervaardigen, zodanig dat je dat deel kan gaan isoleren van de rest, op http://www.diyaudio.com had ace3000 er een mooie vervaardigd een hele poos terug (volg het forum zelf nie meer nadat ik een print gemold had van m'n tft 8)7 )
zo een lichtbox gaat ook weer ongewesnt strooi licht tegen, desnoods maak je hem dubbelwandig zodanig dat je luchttoevoer enkel tot dat deel beperkt blijft (maar je zal wel goed tewerk moeten gaan wil je een degelijke flow overhouden) uv en ir filters bestaan er genoeg, desnoods geef je voor je tft ook nog es een gekoold lucht gordijn, op papier lijkt het allemaal logisch, totdat je er aan begint natuurlijk ;)

waterkoeling voor lampen doormiddel van dubbelwandige kokers heb ik ooit wel es tijdens een zoekactie terug gevonden in een hennepgrowforum, maar dit verstoord het licht dat je wil naar de tft krijgen, die plante hebbe daarentegen niet echt last van

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Wel es gekeken naar overhead projector en LCD panelen in oude tijden?

De normale overhead projector heeft minstens 400 Watt halogeen lamp voor voldoende licht. Of 575 Watt metaaldamp. Deze maken zeker veel warmte, zelfs de bovenste glasplaat van overhead projector is flink warm.

Welnu, er zijn verschillende LCD panelen. De eentje met grote radiale fan heb ik gehad, een 3M paneel die 640x480 doet. Weinig problemen in beeld op scherm, maar er zit wel klein verloop in. Boven is wat donkerder (daar begint dus luchtstroom) en onder is duidelijk iets lichter. De lucht is dus daar al meer opgewarmd.

Vele jaren later heb ik volgende generatie LCD paneel van 1024x768 kunnen kopen van Ebay. Deze heeft een zuigende axiale fan. Ja, een ding van 6 cm diameter moet heel tft koelen 8)7
Gevolgen zijn meteen de zien, meer vervaging in beeld en grotere verschil tussen boven en onder.
Ik heb dus deze even beetje gemod: fan omgedraaid zodat het gaat blazen en aantal ribben uit fanopening weggehaald voor meer luchtstroom. Dat helpt wat beter, de warmte verdeling is wat gunstiger maar de verloop in beeld is nog niet helemaal weg. De lcdpaneel is zelf al opgewarmd door ohp. Geen goed ontwerp :(

De eerste generatie beamers zijn eigenlijk ohp en lcd paneel in 1 kast. Ze zijn groot en zwaar. De koeling is hier wat beter, maar de beeldverloop zal ongetwijfeld nog steeds in staan. De koele kant is donkerder en waar lucht al meer opgewarmd is aan andere kant, is lichter geworden.

De volgende generatie beamers zijn aanzienlijk kleiner. De metaaldamp en halogeen lampen zijn nog steeds grote warmte ontwikkelaars. 400 tot 600 Watt nog wel. Forse fans moeten boel koel houden.
Gelukkig is een UHP lamp uitgevonden op de markt door Philips. Deze lamp geeft al meer licht met weinig vermogen. Beamers van 125 Watt UHP lampen zijn in staat om bijna 1000 lumen licht te geven. En toch zijn ze niet echt heet. (heb hier 2 beamers met 125 W UHP lampen) De Philips versie van mij heeft genoeg aan slechts 2 fans: 1 voor LCD deel en 1 voor fan. Meer is niet nodig.
De andere ASK heeft wel meerdere fans, 4 totaal: 1 voor LCD deel, 2 voor lamp en 1 voor voeding. Het zijn allemaal wat kleinere fans. UHP is nu meest gebruikte lichtbron.

In de toekomst zullen we LED ontwikkeling zien in beamers. Er zijn al eerste LED-beamers ontwikkeld. En je kan het al raden: LEDs maken nog minder warmte en stralen toch aardig licht uit.
Minder gedoe met koeling, fans kunnen kleiner, stiller en kleiner. 1 fan is zelfs mogelijk.

Halogeen en MH lampen zijn dus ouderwetse lampen die (te) veel warmte ontwikkelen. Ze zijn wel goedkoper dan UHP lamp. Maar ik kijk uit naar LED techniek die langer meegaat, weinig warmte en goedkoper dan UHP. :) En ook minder electronica nodig.

• Clock
LED zal idd de toekomst zijn, redelijk goedkoop, vrijwel geen warmte, en lange levensduur.
Wat je zegt over UHP lampen zal ongetwijfeld kloppen, alleen is 1000 lumen veel te weinig. De gewonen (in de winkel te koop) TFT's laten ongelofelijk weinig licht door. De optica en UV/IR-filters snoepen ook redelijk wat weg. Aan het eind moet je eigenlijk 1000 lumen overhouden.
Een 400 W HQI lamp levert 36000 lumen, waarvan aan het eind van de beamer meestal 1500 overblijft. Eigenlijk heel inefficient dus... :/

Verwijderd

noksiejus schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:13:
[...]

mjah een beamer van 4 meter is niet relaxt.. ooti van straalwartme gehoord ? je kan via geleiders, warmte transporteren, via een iets als water wat warmte opneemt, en ook stralen...

bij 40 graden sterft je TFT, en warmte kan heel ver gaan.. het kan zo ff 300 graden maken

pak een lucifer en 2 halve bollen vanbinnen spiegel. plaats ze recht tegenover elkaar, gloeispiraaltje voor de een, en dan goed plaatsen zal de lucifer vanaf ong 2 meter nog in de fik vliegen.. aangezien de lamp wel een tig spiraaltjes tegelijk zijn kan je het wel bedenken. (spiegels weerkaatsen de warmte simpel)

ik denk dat je het beste zo kan doen:

Koelribben aan de binnenkant, en 2 120 of 140 mm fans erop, zo gaat de warmte van de lamp naar het watergekoelde metaal en word het vanzelf koud..
Dus in een hete zomer sterft je TFT :?
Je zou wel gelijk kunnen hebben hoor, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

• Clock
Mwoah, de TFT zal prob niet direct dood gaan, maar hij vindt het niet fijn. Het beeld wordt op een gegeven moment vaal en flets, contrast wordt minder. Boven de 50 graden is echt niet goed voor je TFT...

Verwijderd

Dit misschien?
Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/ventilators/wals-blower.jpg
20 euro. 15 dB 80 m³/uur

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:45:
Dit misschien?
[afbeelding]
20 euro. 15 dB 80 m³/uur
Zitten trouwens ook in overhead projectoren geloof ik.....

(voor als je ergens goedkoop een overheadprojector kan krijgen... ;))

[ Voor 12% gewijzigd door Micha op 14-04-2005 21:19 ]

• Clock
Dat heb je idd eigenlijk nodig, Zeer stil en verplaatst bakken lucht. Zat ook in het plan :)

• SuperJERK
  • Laatst online: 30-07 12:30
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:45:
Dit misschien?
[afbeelding]
20 euro. 15 dB 80 m³/uur
Hoeveel m³/uur doet een "normale" ventilator? (8cm / 12cm)

• The Specialist
  • Laatst online: 15-10 16:14
Als je nou een heel smal aquarium maakt wat vanaf de zijkant gezien even groot is als het UV-filter wat je tekende, en je maakt dat aquarium 1 tot 2 centimeter dik. Monteer het zo dat je er water door kunt laten lopen. Als je die dan tussen je lamp en TFT plaatst, dan gaat het licht door dat gekoelde raam heen en door de TFT. Eventueel kun je ook nog dat UV-filter in die bak plaatsen

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

Verwijderd

Water kan veel straling filteren, volgens mij ook UV. Dus of je dat UV filter nog nodig hebt, misschien niet. Eventueel een wat zwakker filter wat meer licht door laat?

• oshiro
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Om dat te weten te komen zou je met een colorimeter het water even moeten testen op IR en UV, dan weet je het iig.
Ik zal anders eens wat opzoeken over absorbtiespectra oid...

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Clock
Ben wel benieuwd wat water nou allemaal voor straling filtert/blockt en hoeveel, ik zal het eens proberen op te zoeken :)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SuperJERK schreef op donderdag 14 april 2005 @ 22:22:
[...]
8cm zit 'high power modellen' (30 CFM) op 18 m3/uur en de 12 cm tegen de 30 m3/uur.

[ Voor 35% gewijzigd door LauPro op 16-04-2005 15:35 . Reden: dat moest natuurlijk m3/uur zijn 8)7 ]

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
SuperJERK schreef op donderdag 14 april 2005 @ 22:22:
[...]

ja wat is normaal...

bij 8/12cm ventilatoren staat altijd de luchtstroom in cfm (cubic feet/minute)

1 cfm = 1.699 m3/uur

ventilatoren zitten meestal van 10-50 cfm.

edit: LauPro was me voor (al heeft hij het wel over m2/minuut en m2/uur en niet over m3/uur)

[ Voor 14% gewijzigd door mnielsm op 15-04-2005 18:14 ]

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:42
Alleen LauPro's reken sommetje klopt niet: 30cfm=~ 50m3/h en 60 cfm=~100m3/h.

Hi Power 80mm fans doen trouwens 60+ cfm (tot 100cfm) en 120mm fans doen 90+ cfm (tot 200!!!cfm)

[ Voor 42% gewijzigd door martijn_tje op 16-04-2005 16:12 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1