ADSL reconnect steeds en krijgt dan lagere downstream

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb bij mij thuis een zeer irritant probleem.

We hebben een Speedtouch 510 met Wannadoo light abo (512/1600).

Nou is het telkens zo, dat als de modem een aantal uren aanstaat, dat de snelheid terugloopt. Meestal als de modem ongeveer 10 uur aanstaat, wordt de snelheid 1000 kb/s en als de modem nog langer aanstaat (weet niet precies HOE lang) kruipt de snelheid terug tot een minimum van ongeveer 550 kb/s. De downstream komt nooit onder de upstream. De upstream blijft altijd hetzelfde.

Dus ik in de log kijken. Hier is wel wat opmerkelijks:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/aevertse/log.JPG

Zoals je ziet, gaat de modem telkens zelf reconnecten ("xDSL linestate down, xDSL linestate up), waarna hij telkens een lagere snelheid krijgt :( (en ik heb wat poortjes gemapt en m'n ip wegge-edit :) )

Verder zijn m'n kabels in orde, die heb ik al gecheckt. En de specs van m'n lan lijken me in dit geval onbelangrijk omdat het probleem ligt bij het ADSL zelf.

NOSIG

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Heb je je splitters al gechecked, splitter die aan het sterven zijn ?

Zijn je noise margins goed ?

Kan je geen lijntest vragen aan je telefoonnetbeheerder ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
De splitter en de bekabeling zijn OK, want die heb ik gecontroleerd en we hebben nog maar een half jaar ADSL.

Noise margins? :)

Zo'n lijntest zal ik eens proberen.

NOSIG

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Tomsworld schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:09:
Heb je je splitters al gechecked, splitter die aan het sterven zijn ?
Kan dat :? of is dat zo maar een gok want ik heb hier nl. ook last van.
Na de upgrade haalde ik sowieso al niet de max van mijn basic lijntje.
Komt waarschijnlijk doordat er X meter snoer en de splitter ,die hier boven, naast mij ligt.
In de tussentijd heb ik daar zo'n 10-15 meter vanafgehaald maar de snelheid wordt alleen maar minder.

Direct na de vehoging zat ik op 704/2432 en nu na inkorten op 512/1984.
Was al van plan het een dezer dagen beneden te testen dat zal ik nou zo spoedig mogelijk doen en dan de resultaten hier eens neergooien. Misschien heeft de TS daar wat aan.

Down en upload zitten wel op 99% via een telnet sessie te zien met een 6.5dB Noisemargin.
Geen ID of dat goed is of niet maar misschien kan iemand anders daar wat nuttigs over zeggen :Y)

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Dat een DSL modem opnieuw verbinding opbouwt is omdat de lijn niet goed genoeg is qua signaal om deze snelheid te behouden of er is een tijdelijke verstoring.

Als een lijn gewoon niet kwalitatief goed genoeg is heeft het weinig zin om hem steeds te herstarten, dan begin je bovenaan en ga je in een rondje steeds hetzelfde. Veel komt het wel voor (zelfs ~90%) dat het de bekabeling tussen ISRA --> splitter --> modem is. Of de modem zelf die niet inorde blijkt te zijn.

Zorg dat er geen aftakkingen zijn voor je splitter, ook al zijn ze ongebruikt en loos. ISRA --> splitter --> modem zo kort en optimaal mogelijk houden. Bij sommige werkt het prima met 20 meter snoer maar bij andere is het fataal. Elke lijn is anders qua karakteristieken.

Dat je downstream zakt en upstream niet kan gebeuren. Upstream zit in de lagere frequenties tussen telefonie (analoog of ISDN) en de downstream in. Als de hoogste frequenties gestoord worden zakt als eerste je downstream. Dit kan ook komen doordat je lijn (te)lang is tussen jou aansluiting (woning) en de telefooncentrale waarop jou aansluiting is aangesloten.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Copycat schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:21:
[...]

Kan dat :? of is dat zo maar een gok want ik heb hier nl. ook last van.
Na de upgrade haalde ik sowieso al niet de max van mijn basic lijntje.
Komt waarschijnlijk doordat er X meter snoer en de splitter ,die hier boven, naast mij ligt.
In de tussentijd heb ik daar zo'n 10-15 meter vanafgehaald maar de snelheid wordt alleen maar minder.

Direct na de vehoging zat ik op 704/2432 en nu na inkorten op 512/1984.
Was al van plan het een dezer dagen beneden te testen dat zal ik nou zo spoedig mogelijk doen en dan de resultaten hier eens neergooien. Misschien heeft de TS daar wat aan.

Down en upload zitten wel op 99% via een telnet sessie te zien met een 6.5dB Noisemargin.
Geen ID of dat goed is of niet maar misschien kan iemand anders daar wat nuttigs over zeggen :Y)
99% is teveel, dat getal geeft namelijk aan hoeveel rek je (ongeveer) nog hebt met je verbinding op het moment.
Een noisemargin van 6.5dB is ook niet echt om over naar huis te schrijven, dus ik zou zeker weten eens je bekabeling langs lopen.
Is het geen optie om het modem beneden te plaatsen en naar boven ethernetbekabeling te leggen?
Dit kan je in ieder geval zonder versterkers voor 100meter doen, wat voor de meeste huizen wel genoeg moet zijn gok ik. :)

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken naar de situatie van m'n lijnen (ik heb ISDN):

-afstand kabel tussen ISRA en splitter is maximaal 1 meter;
-afstand kabel tussen splitter en de DECT telefooncentrale is maximaal 1 meter;
-afstand kabel tussen splitter en modem is zo'n 4 meter;
-geen vertakkingen;
-de ISRA, splitter en de DECT telefooncentrale liggen naast elkaar;
-één klein 4-contacts-plugje (ik weet niet meer welke) zat net niet helemaal vastgeklikt, die heb ik er dus helemaal in gedaan. Ik denk echter niet dat dit het probleem is;
-afstand tussen ISRA en buitenlijn is onbekend.

Vooral dat laatste vind ik verdacht. Ik zie de telefoonkabel omhoog lopen, zo het plafond in, in de richting van de weg waar we aan wonen. We wonen trouwens in een tamelijk oud huis. Zou die kabel te lang kunnen zijn?

edit: hoe meet je de noise margin?

[ Voor 11% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-04-2005 00:57 ]

NOSIG

• bjck
Je ISRA punt is het eerste aansluitpunt. Alles tussen de telefooncentrale en je ISRA mag en kan jij niet aankomen.

Kabel tussen splitter en modem zelf gemaakt? Modem kan je ook (ter test) direct aan je ISRA hangen zonder splitter (kan je even niet bellen alleen).

Anders gewoon KPN bellen en het ze voorleggen? (heb je hopelijk al gedaan anders is de thread vrij zinloos).

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 03-04-2005 00:54 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb KPN nog niet kunnen bellen want ze zijn dicht :)

Op m'n andere adres heb ik trouwens de kabels tussen de ISRA en de splitter heel gaar verbonden, zelfs zonder te solderen en met plakband geïsoleerd (of getracht te isoleren :) ) en daar heb ik gewoon de volle snelheid. Best stom dat ik hier loop te kloten terwijl de bekabeling hier veel netter in elkaar zit :o

[ Voor 4% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-04-2005 01:15 . Reden: ISRA-splitter i.p.v. splitter-modem ]

NOSIG

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

bigchristiaan schreef op zondag 03 april 2005 @ 01:03:
Ik heb KPN nog niet kunnen bellen want ze zijn dicht :)

Op m'n andere adres heb ik trouwens de kabels tussen de ISRA en de splitter heel gaar verbonden, zelfs zonder te solderen en met plakband geïsoleerd (of getracht te isoleren :) ) en daar heb ik gewoon de volle snelheid. Best stom dat ik hier loop te kloten terwijl de bekabeling hier veel netter in elkaar zit :o
Mwoh, wellicht woonde je daar praktisch naast de centrale en hier woon je er 1800m van af.
Dit kan je misschien nog even checken via http://pcdb.bbned.nl/

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

r0b schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 23:22:
[...]

99% is teveel, dat getal geeft namelijk aan hoeveel rek je (ongeveer) nog hebt met je verbinding op het moment.
Dat wist ik ;)
Een noisemargin van 6.5dB is ook niet echt om over naar huis te schrijven, dus ik zou zeker weten eens je bekabeling langs lopen.
Is het geen optie om het modem beneden te plaatsen en naar boven ethernetbekabeling te leggen?
Dit kan je in ieder geval zonder versterkers voor 100meter doen, wat voor de meeste huizen wel genoeg moet zijn gok ik. :)
Nou het is de bedoeling dat ik hier niet zo lang meer woon dus om nou weer X meter UTP te verspillen vind ik ook weer een beetje zonde. Bovendien gaat het mij meer om de upload en die was met 704 kbps nou niet echt laag maar die zakt nu dus ook aardig in.

Kan het trouwens ook kwaad dat het modem zo op z'n tenen loopt om een beetje snelheid te halen dan :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zie mijn reactie
speedtouch 510 vreemde adsl connect waardes

probeer eens een andere adsl modem van een vriend.

• bjck
lt_cmd_data schreef op zondag 03 april 2005 @ 11:08:
zie mijn reactie
speedtouch 510 vreemde adsl connect waardes

probeer eens een andere adsl modem van een vriend.
Dat kan ook heel goed. Daarom is het altijd een basis van proberen, proberen & uitsluiten van oorzaken. Daarom wordt altijd de nadruk gelegd op de modem en de bekabeling. Misschien is het (gewoon) je modem die niet lekker functioneert meer.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ok, ik heb dus gisteravond naar m'n bedrading gekeken, een plugje wat beter vastgezet, kortom: ik heb het spul aangeraakt en een beetje verschoven.

Kijk ik nu naar m'n verbinding: 512/352! Normaal is het 512/1600. Dat betekent dus dat m'n downstream tot een nieuw dieptepunt is gekomen. Ook kan ik hieruit wel concluderen dat er bij mij iets mis is met m'n bedrading, omdat dit dieptepunt is ontstaan nadat ik wat aan m'n bedrading heb gezeten.

Ik had ook even in gedachten dat het misschien de DECT centrale had kunnen zijn die er direct naast stond, wellicht stond die te storen, maar dat zal wel niet.

[ Voor 4% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-04-2005 14:08 ]

NOSIG

Verwijderd

Dat zeggen ze hierboven al een hele tijd ;)

Controleer je snelheden door 'm aan het ISRA punt te hangen.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb gisteren alle kabels losgehaald en weer vastgezet, verder niks veranderd aan de configuratie van de bekabeling.

Hij staat nu 7,5 uur aan en ik zit nog steeds op de topsnelheid. Ik denk dat hij het nu wel volhoudt.

De oplossing was dus ff alle kabeltjes losmaken en weer goed vastzetten :) Hoop ik tenminste, maar het lijkt me sterk dat de snelheid nog zal terugzakken :afklop: In ieder geval bedankt voor de reacties.

NOSIG

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
De snelheid liep dus wel weer terug. KPN is langsgeweest en heeft de boel binnen doorgemeten, maar daar was niets mis mee.

De volgende dag is dezelfde monteur weer langsgekomen omdat hij er niet goed van kon slapen. Hij heeft nu de buitenlijn op de één of andere manier doorgemeten, en die bleek slecht. Hij heeft de boel hier opgebroken en die kabel opgezocht. Eerst had hij een doodlopende kabel (50 jaar oud ofzo, niet in gebruik), later heeft hij de goede gevonden. Die is nu vervangen, en ADSL staat nu voor een recordtijd van 17 dagen aan.

M'n pa heeft vervolgens nog een brief geschreven aan KPN. Hij heeft erin gezet dat-ie veel schade heeft geleden door de slechte ADSL, blablabla. Een schadevergoeding hebben we wel gekregen, van €1000,- :o :o :o

NOSIG

Pagina: 1