Powermac g3 beige boot niet van cd?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Inmiddels heb ik een paar dagen een Power Macintosh G3 in mijn bezit (de beige desktop uitvoering). Dit is de eerste revisie met een Openfirmware versie 2.0f1.

Aangezien ik niet in het bezit ben van een MacOS install-cd was ik maar begonnen met het installeren van NetBSD. Waar stuitte ik echter op? Hij wil niet van CD booten. Is dit een algemeen bekend iets bij deze Mac's of doe ik nu iets fout.

Wat heb ik geprobeerd? Ik ben op deze site geweest: http://www.netbsd.org/Ports/macppc/models.html#g3v1 en heb daar de instructies opgevolgd. Als hij echter reboot na het reset-all commando geeft hij aan dat hij de het device ide1/disk@0:0,ofwboot.xcf niet kan openen. Deze Mac heeft op dit moment geen OS geinstalleerd staan, dus bootdisks maken vanuit MacOS gaat niet werken.

Ook reageert hij niet op Command-C of gewoon C tijdens het booten.

Aangezien dit mijn eerste Mac is ben ik nu redelijk de weg kwijt. Ik hoop dat jullie me een beetje op pad kunnen helpen. Een uitgebreide zoektocht op google en deze search leverde me iig niet veel op.

Ik verwacht niet dat de CD verkeerd geschreven is aangezien hij verder wel leesbaar is (op een x86 systeem dan).

Andere tips met betrekking tot het installeren van linux of netbsd op deze g3 zijn ook welkom. Ik heb eventueel de mogelijkheid om deze (IDE) hdd in een andere computer te hangen (x86, geen mac).

[ Voor 9% gewijzigd door [TazZ] op 02-04-2005 19:55 . Reden: Extra info ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Probeer yellowdog, gentoo of mandrake...

http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=12

daar zijn de iso's te downloaden...

als je de cd op een x86 systeem kan lezen, dan zal het waarschijnlijk wel verkeerd gebrand zijn...

meh.

• [TazZ]
nAffie schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 20:40:
Probeer yellowdog, gentoo of mandrake...

http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=12

daar zijn de iso's te downloaden...

als je de cd op een x86 systeem kan lezen, dan zal het waarschijnlijk wel verkeerd gebrand zijn...
Gentoo heb ik ook geprobeerd, maar zelfde effect. Met de knop C laadt hij hem niet, maar er staat ook nergens op de site hoe het via de openfirmware prompt moet.

Ik zal vanavond of morgen ook nog even proberen om hem op mijn andere brander te schrijven. De gebruikte brander ondersteunt volgens mij het RAW schrijven niet goed. Ik zie net bij Nero dat ik op dat scherm bij het branden geen keuzes kan maken. Dit zou natuurlijk door de gebruikte ISO kunnen komen, maar ik probeer hem morgen nog even op een ander systeem te schrijven.

Ik dacht overigens dat Mac CD's vaak wel leesbaar waren op een PC (bijv. de CD van een canon scanner), maar de programma's gewoon niet te openen.

Misschien is er tijdens het branden wel iets mis gegaan.

Niemand hier die dit al eerder op zo'n g3 heeft geprobeerd met linux of bsd?

Verwijderd

Druk de alt toets eens in bij het opstarten, je krijgt nu alle schijven die bootable zijn te zien.

Als de CD niet herkend wordt dan is hij idd niet goed gebrand, probeer het image eens opnieuw te branden maar dan met Disk Copier (OS X 10.2) of Disk Utility (OS 10.3). Dan wordt hij zeker bootable.

• [TazZ]
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:14:
Druk de alt toets eens in bij het opstarten, je krijgt nu alle schijven die bootable zijn te zien.

Als de CD niet herkend wordt dan is hij idd niet goed gebrand, probeer het image eens opnieuw te branden maar dan met Disk Copier (OS X 10.2) of Disk Utility (OS 10.3). Dan wordt hij zeker bootable.
Die truuk met de alt toets werkt ook niet helaas. Wat mijn probleem is echter is dat dit mijn enige Mac is en deze geen OS heeft.

Ik ben overigens op dit moment nog verder aan het zoeken gegaan op internet en kom erachter dat deze kist nog een "OldWorld" machine is. Dat wil dus zeggen dat hij niet zonder meer Linux kan booten. Ik moet dus vanuit MacOS Linux installeren ofzo?

Ik vermoed dat ik niet veel verder ga komen zonder dat ik eerst MacOS op die Mac gehad heb of wel?

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Bakfiets schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:33:
[...]

Ik vermoed dat ik niet veel verder ga komen zonder dat ik eerst MacOS op die Mac gehad heb of wel?
Ik heb ook zo het 1 en ander gelezen op het net, en moet je helaas melden dat je toch eerst MacOS erop moet hebben staan voordat je linux erop kan kwakken..

meh.

• [TazZ]
Inmiddels ben ik nog wat verder aan het proberen geweest en heb ik een MacOS 9.1 CD weten te bemachtigen. Helaas boot de mac echter nog steeds niet van CD.

Geprobeerde dingen: Command+C bij booten, C bij booten en Command+Option+Shift+Delete bij booten. Hij lijkt nog niet eens te kijken naar de CD.

Is er een manier om (bijv. vanuit de openfirmware prompt) te kijken welke boot-devices beschikbaar zijn? En dus of de CD-Rom speler uberhaubt wel gevonden wordt. Ik heb er al een andere in geprobeerd, maar helaas zonder effect.

Als ik het commando devalias in voer komen ide0 en ide1 wel netjes tussen de lijst met aliassen te staan.

Kan het er ook mee te maken hebben dat de lithium batterij leeg is geweest van dit systeem? Inmiddels is die wel weer aanwezig. (Image is een standaard iso file)

Is het overigens wel ok om dat soort disk images met nero burning rom te branden? Dit doe ik namelijk bij gebrek aan een draaiende mac.

[ Voor 11% gewijzigd door [TazZ] op 05-04-2005 20:01 ]

• [TazZ]
Heeft niemand enig idee hoe ik dit op kan lossen of dit zelf meegemaakt, zodat ik nog wat dingen kan proberen?

(Tevens *schop* uiteraard ;) )

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Bakfiets schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 21:33:
[...]

Die truuk met de alt toets werkt ook niet helaas. Wat mijn probleem is echter is dat dit mijn enige Mac is en deze geen OS heeft.

Ik ben overigens op dit moment nog verder aan het zoeken gegaan op internet en kom erachter dat deze kist nog een "OldWorld" machine is. Dat wil dus zeggen dat hij niet zonder meer Linux kan booten. Ik moet dus vanuit MacOS Linux installeren ofzo?

Mogelijk kan je een oude Linux versie installeren. Heb je mkLinux al eens geprobeerd: http://www.mklinux.org/

Voor mkLinux heb je denk ik geen MacOS installatie nodig. Het is mij vroeger wel gelukt om mkLinux op een oude PowerMac te installeren, maar het is niet eenvoudig. Ik denk dat het probleem ook wel kan zitten in het feit dat je Nero Burning Rom gebruikt, omdat die applicatie mogelijk niet netjes omgaat met de resource fork. Als je in mijn buurt woont zou je wel eens een keer een originele MacOS 9 cd kunnen lenen. Zelf woon ik overigens in Dordrecht.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Staat de interne cd-rom drive of dvd-drive ingesteld als master of als slave? Ik meen me te herinneren dat het belangrijk is dat de drive op slave staat.

Verwijderd

Ik heb vroeger hetzelfde meegemaakt met mijn beige g3.
Het zijn id. de jumperinstellingen die je moet bekijken.
Pagina: 1