margin bij div's

Pagina: 1
Acties:

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Hallo,

ik probeer een site te maken met div's die eerst ' invisible' zijn, maar later te voorschijn komen.
Alleen het positioneren ervan wil niet zo best. Ik kan bij style de ' margin x x x x' instellen, waarbij x de afstand is tot het onderdeel erboven, rechts, onder, links.

Maar als ik er een aanpas in grootte (bijvoorbeeld meer tekst erin zet), dan verschuiven de anderen.
is het ook mogelijk om die div's een vaste plek op de pagina te geven, onafhankelijk van de voorgaanden?

Ik las ergens iets met margin: Xem Xem Xem Xem, maar dat werkt helaas niet.

Groeten,
Diederik

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42

momania

iPhone 30! Bam!

De margins van je div hebben niets met de positie te maken van die div, behalve dus met div's naast elkaar die op een relatieve positie staan.

Als je ze dus op een vaste postie wilt hebben zal je die gewoon op moeten geven.

Via google is zat te vinden over hoe dat allemaal kan: [google=div,css,position] :Y)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022

Reveller

Hopla!

z-index?

(dan plaats je de divs "boven" elkaar zodat de grootte van de ene de grootte van de andere niet beinvloed...er vallen dan wel delen tekst / inhoud weg)

[ Voor 91% gewijzigd door Reveller op 02-04-2005 18:42 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Verwijderd

momania schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:40:
De margins van je div hebben niets met de positie te maken van die div, behalve dus met div's naast elkaar die op een relatieve positie staan.
Incorrect. Als de div's zich gewoon in de flow bevinden, hebben marges wel degelijk invloed op hun positie. Sterker nog, ik positioneer bij voorkeur elementen door marges op te geven.
Als je ze dus op een vaste postie wilt hebben zal je die gewoon op moeten geven.
Ja, maar dat kan dus ook met die marges.
Waar de topicstarter waarschijnlijk last van heeft, is dat onzichtbare elementen de flow beïnvloeden. Er wordt gewoon ruimte voor vrijgemaakt. Dit los je op door elementen niet de property visibility: hidden; op te geven, maar display: none; zodat er geen rekening mee gehouden wordt. Met display: block; maak je een div vervolgens "zichtbaar".

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 18:46 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:45:
[...]

Incorrect. Als de div's zich gewoon in de flow bevinden, hebben marges wel degelijk invloed op hun positie. Sterker nog, ik positioneer bij voorkeur elementen door marges op te geven.
Dat bedoelde ik ook eigenlijk met die 'behalve' :)

Maar jouw uitleg is stukken beter iig :Y) :*

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Reveller schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:40:
z-index?

(dan plaats je de divs "boven" elkaar zodat de grootte van de ene de grootte van de andere niet beinvloed...er vallen dan wel delen tekst / inhoud weg)
Een z-index is niets anders dan de positie op de z-as, die loodrecht op het vlak staat. Hoe hoger de z-index, hoe hoger het element op het vlak ligt. Het heeft verder geen invloed op de positionering in het projectievlak.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 18:52 ]

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:45:
Ja, maar dat kan dus ook met die marges.
Waar de topicstarter waarschijnlijk last van heeft, is dat onzichtbare elementen de flow beïnvloeden. Er wordt gewoon ruimte voor vrijgemaakt. Dit los je op door elementen niet de property visibility: hidden; op te geven, maar display: none; zodat er geen rekening mee gehouden wordt. Met display: block; maak je een div vervolgens "zichtbaar".
Fantastich! Bedankt, ik ga het meteen proberen, ik meldt het wel als het werkt
(maar omdat ik momenteel moet inbellen ;( kan dat even duren)

edit: Het werkt! Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door diederik77 op 05-04-2005 10:15 ]

Pagina: 1