Toon posts:

[XP] Unmountable_boot_volume, niet standaard mbr*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

als ik mijn pc opstart krijg ik de volgende foutmelding: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
In veilige modus opstarten werkt ook niet.

Ik heb op internet gezocht naar een oplossing, toen kwam ik op deze site.

Ik heb gedaan wat daar staat, dus "chkdsk /r" getypt in de reparatie console. Dan gaat ie (heel lang) scannen en op 39% komt de melding dat er een of meerdere onherstelbare fouten gevonden zijn.
En bij opstarten krijg ik weer dezelfde fout.

Iemand enig idee wat te doen? Ik wil liever niet formateren :(

Specs:
Dell Dimension 4700
3.2 Ghz
1024MB RAM
160GB HD
ATI radeon X800XT

BVD

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

Reptile209

- gers -

Ik zou eens op de website van de fabrikant van je disk gaan neuzen naar een harddisk-check-progje, want het klinkt alsof je schijf het loodje legt/heeft gelegd. Pak voor de zekerheid je backupschijfjes er maar vast bij.
Wat je zou kunnen doen (als een controleprog alleen een defecte schijf of defecte clusters constateert) is de schijf in een andere PC hangen om zo te proberen je data te redden. Dan weet je bovendien meteen of het probleem echt je schijf is, of bijvoorbeeld brak geheugen (hoewel me dat sterk lijkt met problemen in de recovery-console...).

Edit: nadat * Reptile209 * daadwerkelijk je linkje las, valt het misschien toch nog mee. Doe eens wat meer context aub: heb je net een upgrade naar/van XP gedaan (daar wordt veel naar verwezen bij deze fout)? Zitten al je harddisk-kabels stevig en juist aangesloten? Heeft dit systeem voorheen probleemloos gedraaid? Doet de harddisk het wel in een andere PC?

[ Voor 28% gewijzigd door Reptile209 op 02-04-2005 18:27 ]

Zo scherp als een voetbal!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:16
XP cd erin, booten daar vanaf, niet kiezen voor een Installatie maar voor een Repairen.
Dan kom je in de herstel console typ dan:

fixmbr
fixboot
chkdsk /p

en dan exit en dan kijken of ie weer boot.

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:18:

Edit: nadat * Reptile209 * daadwerkelijk je linkje las, valt het misschien toch nog mee. Doe eens wat meer context aub: heb je net een upgrade naar/van XP gedaan (daar wordt veel naar verwezen bij deze fout)? Zitten al je harddisk-kabels stevig en juist aangesloten? Heeft dit systeem voorheen probleemloos gedraaid? Doet de harddisk het wel in een andere PC?
Ik heb geen upgrade gedaan. Dit systeem heeft altijd al probleemloos XP gedraaid. De situatie waarna dit gebeurde weet ik niet precies want ik was er niet bij, maar het schijnt dat ze norton aan het scannen was en dat ze op kruisje had geklikt en dat daarna niet meer reageerde. Toen is de pc met de knop uitgezet en niet meer opgestart...

Ik heb de kast open gehad en alles gecontroleerd, en volgens mij zit alles goed vast..

HD in een andere pc heb ik nog niet geprobeerd, zou niet weten hoe, en ik heb alleen een andere hele oude pc waar die ws niet eens in kan.
The_Dart schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:25:
XP cd erin, booten daar vanaf, niet kiezen voor een Installatie maar voor een Repairen.
Dan kom je in de herstel console typ dan:

fixmbr
fixboot
chkdsk /p

en dan exit en dan kijken of ie weer boot.
Ga ik proberen.

Bedankt voor de hulp beiden

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 'fixmbr' doe krijg ik:
** Waarschuwing**

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft.

FIXMBR kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat.

Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden.

Ga niet door als u geen problemen hebt met het verkrijgen van toegang tot het station.

Weet u zeker dat u een nieuwe MBR wilt schrijven?
Moet ik het gewoon doen?

EDIT: fixboot gedaan.
Onbekend bestandsysteem op opstartpartitie.
FIXBOOT probeert het type bestandssysteem te herkennen.

De opstartsector is beschadigd.
FIXBOOT controleert het type bestandssysteem...
De partitie gebruikt het NTFS-systeem.

FIXBOOT is bezig met het schrijven van een nieuwe opstartsector.

De nieuwe opstartsector is geschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 18:54 ]

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Het is natuurlijk niet zeker, maar dat stukje over norton dat aan het scannen was en nu de message dat je MBR niet standaard is zou wel eens aan kunnen duiden dat je schijf een MBR virus heeft. Je zou kunnen proberen met een Norton CD te booten om deze een MBR virus scan te doen (weet niet of er andere antivirus bedrijven zijn die ISOs of progjes voor bootable floppies bieden om van te booten zonder van de hdd te booten.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Device Manager schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 18:54:
Het is natuurlijk niet zeker, maar dat stukje over norton dat aan het scannen was en nu de message dat je MBR niet standaard is zou wel eens aan kunnen duiden dat je schijf een MBR virus heeft. Je zou kunnen proberen met een Norton CD te booten om deze een MBR virus scan te doen (weet niet of er andere antivirus bedrijven zijn die ISOs of progjes voor bootable floppies bieden om van te booten zonder van de hdd te booten.
Hmm zou kunnen. Maar norton zou dat virus dan toch eerder moeten onderscheppen, want het draait permanent..

Waar zou ik zo'n cd kunnen kopen?

Verwijderd

Topicstarter
En zou formateren helpen, want als dat de makkelijkste oplossing is dan moet het maar...

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? ;(

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je wel je bootbestanden met een bootdiskette handmatig overschrijven? Door ntldr, ntdetect.com van de cd over te zetten, en zelf een nieuwe boot.ini te maken?
Anders misschien repairen van de cd zoals al is geopperd.

* sanfranjake vult even de topictitel een klein beetje aan :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1