Toon posts:

Cool'n'Quiet

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat dit onderwerp al vaker ter sprake is gekomen maar ik heb er
toch nog een vraag over.

Ik heb nu sinds 3 dagen een MSI KT8N NEO-FSR. Het volgende probleem,
als ik C&C probeer in te schakelen gaat me kloksnelheid omlaag maar de
fan blijft vrolijk 3100rpm maken.

Ik heb de volgende dingen gedaan en geprobeerd:

Energiebeheer op minimaal gezet
Nieuwste athlon 64 drivers geëinstaleerd
In de bios de instelling van C&C aangezet (zit dus wel op het moederbord)
ACPI ingeschakeld
Nieuwste bios er op gezet
Verschillende dashboard enz geprobeerd, zoals core center, speedfan en ASUS
Ongeveer alle topics hier op GOT doorgelezen
Op google gezocht
Op sites van MSI en AMD gekeken

Het kreng blijft alleen op 3100 rpm draaien. Is er iets dat ik ben vergeten, of iemand die
ook dit probleem heeft (gehad)?

Ik weet niet of het nodig is maar hier even de volledige systeemspecs:

MSI KT8N NEO-FSR (socket754)
Amd athlon 3400+
Kingston PC 3200 geheugen in bank 1 en 2

Ik hoor het wel als iemand nog een id heeft

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bij mijn ASUS bord kun je twee dingen instellen, C&Q én in een ander menu de ventilatorregeling. Q-Fan. Misschien bij MSI ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 02-04-2005 18:00 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

nee bij MSI moet je corecentre installeren (Zo'n goed programma he, moet ook bij asus zitten :/). als je dan op cool and quiet drukt bovenaan, dan kun je usermode inschakelen of cool & quiet, die moet je dan nemen (corecentre is het waard geloof me 8) )

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:51:
Bij mijn ASUS bord kun je twee dingen instellen, C&Q én in een ander menu de verntilatorregeling. Misschien bij MSI ook.
En als dat bij MSI jouw bord niet zou kunnen, is er nog geen reden tot janken, want dan hebben we Speedfan nog :)

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij mijn MSI bord heeft het Smart CPU Fan, dat staat geloof ik onder Hardware Monitor ergens.

Verwijderd

Topicstarter
Eeh ok, Core Center doet het niet. Hij start niet op en ik krijg de melding dat het moederbord
niet ondersteund wordt. Ik denk een probleem met de Audigy drivers want het probleem kwam
nadat ik de Audigy drivers er op had gezet (misschien een bekend probleem)?

Verder heb ik idd speedfan maar welke instellingen moet ik daar maken om C&C te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Smart CPU fan heb ik idd ook. Die heb ik wel op disabeld staan. Weet je
toevallig ook welke waarde je dan in moet vullen?

Verwijderd

enabled :P, nee meestal kun je toch targettemeratures instellen? dat als de cputemp boven een waarde komt, dattie dan harder gaat draaien, en dat corecentre niet werkt is echt kut, veel beter als die asus crap die ik nu heb :(, had ik maar een NEo4 genomen :(

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 18:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb net even de opties opgezocht in me bios.

Smart CPU fan:

40 graden
50 graden
60 graden

Hij staat nu op disabled

Wat is 'normaal' de waarde die je het best kunt gebruiken?

Verwijderd

Tja, dat ligt aan je eigen voorkeur. Tot 60 graden mag het allemaal niets schaden, 70 graden is dacht ik (EDIT: Klopt) de maximale temperatuur voor Athlon64's . Persoonlijk zou ik hem op 40 of lager zetten, maar dan gaat ie wel vrij snel weer aan hoor, voornamelijk tijdens games etc natuurlijk.

Het is ook even de vraag of de fan wel zoveel lawaai maakt. Bij mij is het namelijk amper hoorbaar of hij op 3000, dan wel 0 RPM draait. Vooral de voeding produceert het geluid. Als je zo lang mogelijk stilte wilt hebben moet het natuurlijk 60 zijn.

Verwijderd

ik heb een k8t neo fsr en hij clockt niet eens terug. Ik heb het in bios en corecenter aanstaan, wat doe ik fout?

Verwijderd

Topicstarter
Je moet even bij je energiebeheer je energiebeheerschema's
op minimaal verbruik zetten. Dan zal die het waarschijnlijk
wel doen. Uiteraard ook je cpu driver installeren.

Verwijderd

of op presentatie, en in corecentre kun je c&q niet aanzetten, alleen de fans aansturen doormiddel van C&Q

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een programma van AMD die leest de fanwaarde minimaal en maximaal. Die kan je helemaal zelf instellen. Bij mijn Asus K8V-SE del bordje werkt die prima. Als ik geen programma open heb en ben aan het downloaden zet ik de processor naar 800 mhz ipv 1800 mhz dus de multi van 9x naar 4x en werkt prima. Mijn voltage zet ik dan naar de 1,0 v ipv 1,5 v en dat gaat al 3 maanden heel erg goed.

Ik heb hier dat programma:
http://home.planet.nl/~jon69008/a64clk_11_bin.rar

[ Voor 10% gewijzigd door itsalex op 03-04-2005 12:45 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09
Ik denk een probleem met de Audigy drivers want het probleem kwam
nadat ik de Audigy drivers er op had gezet (misschien een bekend probleem)?
Dit is idd waar. Uitvoeren -> MSCONFIG -> OPSTARTEN -> vinkje uit bij "SBDrvDet". Dit programma detecteert bij het opstarten een extern Audigy dock. Niet nodig dus.

Verder, het is zéér aan te raden om hier even te kijken;

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=64738.0

De Cool 'n' Quiet FAQ van het MSI Forum. :)

Verwijderd

itsalex schreef op zondag 03 april 2005 @ 12:42:
Ik heb hier een programma van AMD die leest de fanwaarde minimaal en maximaal. Die kan je helemaal zelf instellen. Bij mijn Asus K8V-SE del bordje werkt die prima. Als ik geen programma open heb en ben aan het downloaden zet ik de processor naar 800 mhz ipv 1800 mhz dus de multi van 9x naar 4x en werkt prima. Mijn voltage zet ik dan naar de 1,0 v ipv 1,5 v en dat gaat al 3 maanden heel erg goed.

Ik heb hier dat programma:
http://home.planet.nl/~jon69008/a64clk_11_bin.rar
Uhm dat is geen programma van AMD hoor -_-. Het is van Rightmark (Zie A64CLK.html --> Copyright (C) 2004 RightMark Gathering / iXBT.com). Maar goed, ik ga hem wel even proberen :).

~~EDIT: Mooi programmaatje. Zeker. AMD's Cool & Quiet zet het voltage veel te hoog voor mijn full speed. Dat wordt dan 1.5V gemaakt, wat op zich default is, maar 1.35V is ook gewoon 100% stabiel. Met dit programmaatje kan je dat tenminste ook regelen :) . Top. Wel eerst C&Q aanzetten in BIOS voordat je spul gaat veranderen en op apply gaat drukken, anders hangt ie (ik spreek uit ervaring :p )

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2005 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok even een update,

Core center werkt nu perfect met die instelling, bedankt

Alleen core center schroeft me fan snelheid nog niet terug. Als ik bij core center
bij de opties even op apply druk dan zakt de fan snelheid. Alleen hij zakt nooit
verder danb ongev 900 rpm. Misschien iemand hier nog een oplossing voor?

Verwijderd

je bedolet op 1/8 van de snelheid, aan de rechterkant heb je een pijltje, daar heb je ook een waarschuwingsding als hij onder een bepaalt rpm komt, ij gaat nooit lager als dat, dus moet je die terugschroefen. naar 0 bijvoorbeeld. dan gaatie wel lager

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb ik gezien alleen het gekke is dat als ik core center sluit of me comp opnieuw
opstart dat alle instellingen weer op default staan. Verder gaat hij ook niet uit zich zelf de fan snelheid verlagen, ik moet eerst op het c&c logo drukken en dan kun je kiezen uit
1. c&c
2. user
Als ik dan op c&c klik en op appl, dan pas gaat hij me fan snelheid verlagen. Dus elke keer
als core center opstart moet je hem opnieuw instellen. Raar maar waar :+

Verwijderd

No offense, maar je ziet waarschijnlijk weer wat over het hoofd :). Ik heb zelf geen MSI, dus je zult nog even moeten wachten op de oplossing, maar het lijkt me nogal sterk dat je het steeds opnieuw in moet stellen. Weet je overigens zeker dat die fan zoveel herrie maakt? Ik hoor bij originele boxed fan geen verschil tussen 0 en 3000 rpm, in ieder geval niet genoeg om mn cpu eerst heet te laten worden, dan weer te gaan koelen met fan etc.

Verwijderd

ga eens naar de map waar corecenter in staat, kijk eens of alles niet alleen lezen is

• Atomius
1.7.1. geloof ik heeft een bug dat ie de snelheid niet opslaat. De laatste versie wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb even alle tips bekeken die hier stonden.
C&C doet het opzich wel, ik moet wel elke keer als core center geopend wordt even
C&C aanzetten. Verder draait de fan nooit langzamer dan ongev 1000 rpm. Maar
ik kan er goed mee leven zo en het is lekker stil.

• Atomius
ik moet wel elke keer als core center geopend wordt even
C&C aanzetten.
Idd, maar dat heb ik ook. Ik heb hem gewoon op USER mode staan. 't Is namelijk absurd, want als ik iets render springt ie van 40 naar 60 graden. Die *** temp bug veroorzaakt dat. Daarom staat ie al 3/4 jaar op 2000 rpm standaard :) Hoor d'r niks van.

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb er nu paar uurtjes mee gewerkt maar het bevalt me niet echt. Als ik in games
zit gaat het laden volgens mij sneller als de cpu gewoon vol aan staat en niet
met c&c aan. Dus gewoon weer zonbder terugklokken.

Verwijderd

Nee hoor, dat is in principe niet zo :). Zodra de CPU meer rekenkracht nodig heeft (zoals tijdens het laden van games) schakelt hij gewoon naar de normale snelheid en blijft hij daar ook op lopen zolang het nodig is. Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk :)

Verwijderd

Is er in Speedfan wel een optie dat hij de omlaaggeklokt instellingen bewaard en bij boot automatisch gebruikt? Speedfan kun je wel laten starten bij startup, maar als ie alles iedere keer weer doodleuk op 100% zet heeft dat weinig zin. Ik moet nu na elke HARDE boot die fanspeed handmatig weer omlaag zetten. Niet bij een restart, dan onthoudt hij het wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 14:58:
Is er in Speedfan wel een optie dat hij de omlaaggeklokt instellingen bewaard en bij boot automatisch gebruikt? Speedfan kun je wel laten starten bij startup, maar als ie alles iedere keer weer doodleuk op 100% zet heeft dat weinig zin. Ik moet nu na elke HARDE boot die fanspeed handmatig weer omlaag zetten. Niet bij een restart, dan onthoudt hij het wel.
Ja, als je SpeedFan configureerd worden alle instellingen onthouden. Gewoon SpeedFan installeren en denken dat het goed is is niet voldoende. Je MOET SpeedFan configureren. Alles staat goed uitgelegt op de site van de maker van SpeedFan. Het is een ideaal programma om meer controle te krijgen en houden over je ventilatoren. Alles is vrij instelbaar.

Verwijderd

Nou ik vind het niet hoor HOE je dat zou moeten configureren. Wie kan het kort zeggen hoe hij dat gedaan heeft? Moet je in het configure schermpje iets zetten? Ik zie daar niets wat mij doet vermoeden dan dat het weleens zou kunnen zijn, daar valt sowieso niet veel geavanceerds in te stellen als ik het zo bekijk.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
Ik Heb CnQ inmiddels al lang draaiend op mijn computer maar de fanspeed wil niet erg omlaag.

Hij klokt wel netjes terug en de fanspeed daalt ook wel.
De fanspeed blijft echter altijd tussen de 2500 en de 3500 rpm.
Ook in User mode kan ik alleen tussen 2500 (1/8) en (8/8) 3500 varieren.

Specs:
MSI K8T NEO
Nieuwste bios
nieuwste CoreCenter
nieuwste amd drivers
CnQ aan in bios
power manament op minimaal
klokt terug naar 1000Mhz (CG revisie?)
standaars koeler

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zoals je zelf al aangeeft, is de minimale snelheid van de boxed fan dus 2500rpm. Daar staat immers die 1/8 voor (laagste trap). Misschien doe je er verstandig aan een andere cooler te kopen.
Arctic heeft heel aardige oplossingen in de vorm van de Silencer64 en de Freezer 64 (evt. in Pro uitvoering). Kosten niet zo gek veel, zijn een stuk stiller dan de originele CPU-coolers van AMD, en draaien op lagere toerentallen.
Wel een enorme kick trouwens, terwijl je probleem mijns inziens niet echt hetzelfde is, maar goed.

• ice-T106
Bedankt voor de snelle reactie.

Daar was ik al een beetje bang voor maar ik zag andere posts met toerentallen van rond de 1000 vond ik wel een heel groot verschil.

Zit dit dan hardwarematig in de fan ingebakken ofzo?

Ik dacht ik maak er maar niet weer een nieuw topic van want er zijn er al genoeg over CnQ, en dan lijkt het net of ik niet gezocht heb

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voor zover ik weet zit het inderdaad ingebakken in de koeler. AMD zal hier waarschijnlijk een bepaald minimum aan hebben gesteld om ervoor de zorgen dat er voldoende airflow overblijft om warmte af te voeren. Doordat Arctic ofwel van betere koellichamen gebruikt maakt (de Freezers hebben een heatpipe constructie), ofwel met "dikkere/hogere" fans werkt die dus meer lucht verplaatsen per omwenteling, kunnen zij met lagere toerentallen werken, en toch hetzelfde of beter koelen.
Zalman is ook wel aardig, ik vind het grote nadeel echter het enorme gewicht van sommige Zalmans. Vandaar mijn voorkeur voor Arctic (zijn ook een stukkie goedkoper).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De standaard koeler kan ook prima 1000rpm en lager draaien, het is maar net hoeveel prik het moederbord aan de fan geeft. Kijk eens in je BIOS of je bepaalde minimum instellingen o.i.d. hebt staan voor de fanspeed, maar afgaande op de 'usermode' van 2500rpm gok ik dat het BIOS de fan gewoon niet trager wil laten draaien. In ieder geval kan ik je verzekeren dat het niet aan de koeler ligt, heb nml. ook een boxed AMD koeler gehad en de fan had ik vaak beneden de 1000rpm.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ice-T106
Bedankt zou anders zonde van het geld zijn.

Dat lijkt me eigenlijk ook wel logisch, mijn proc wordt idle ook echt nie warm trouwens.
Met Speedfan kan ik hem wel helemaal uit zetten maar niet goed regelen.
Iemand anders met een MSI moederbaord nog tips?

[ Voor 128% gewijzigd door ice-T106 op 19-12-2005 12:13 ]

• ice-T106
Update

In de bios kan ik verder niks meer vinden. Dus heb ik hardware-matig wat geexperimenteerd. Met een 8cm casefan is het toerental tussen de 1700 en 2500 te regelen, dus er is geen rpm limiet.
Hot voltage gaat dus idd niet laag genoeg.

Ik heb het nu "opgelost" door het speciaale tussen stukje (eigenlijk gewoon een weerstand) voor mijn zalman casefan er tussen te zetten. Nu is de fan regelbaar tussen 1700 een 2500 toeren.

Ben nu aan stresstesten of die niet meer dan 2500 toeren nodig heeft bij continu volle belasting.
Maar het ziet er goed uit hij komt nu niet (nog) niet verder dan 43 graden en 2200 rpm.

Eigenlijk zou ik liever hebben dat het voltage voor de fan gewoon verder kon zakken maar ik vrees dat dat niet makkelijk aangepast kan worden.

Kan ook mijn casefan niet gebruiken want die maakt te veel herry zonder de weerstand

Pagina: 1